اشتباه نکنید! این یک فورد S-Max نیست! این خودرو لیفان Xuanlang یک MPV جدید چینی است که بهطور کامل از S-Max کپی شده است. همانطور که در تصاویر مشاهده میکنید، این خودرو بسیار به MPV فورد شباهت دارد اما درعینحال قیمت بسیار ارزانی دارد. قیمت Xuanlang بهعنوان یک MPV هفتنفره از تنها ۶۹,۸۰۰ یوآن معادل ۱۰,۱۰۰ دلار شروع شده و نهایتاً به ۱۰۶,۸۰۰ یوآن برابر با ۱۵,۵۰۰ دلار ختم میشود.
بررسی را با طراحی بیرونی آغاز میکنیم که در آن در بخش پروفیل جانبی، لیفان خط سقف، خطوط پنجرهها، ستونها، پنجرههای جانبی سوم، خط شانه، دستگیرهٔ درها و حتی رینگهای آلیاژی فورد را هم کپی کرده است! البته در حال حاضر S-Max در چین عرضه نمیشود و بنابراین امکان انجام مقایسهٔ قیمتهای محلی میان این دو خودرو وجود ندارد.
از قسمت جلو که به محصول جدید لیفان نگاه میکنیم بازهم کپی فاحش خصوصاً در چراغها کاملاً به چشم میخورد و Xuanlang تنها در جلوپنجره و سپر تفاوتهایی با S-Max دارد. روند کپی کاری لیفان به بخش عقبی خودرو هم کشیده شده و در اینجا هم شاهد نمایی کاملاً مشابه فورد با تغییراتی جزئی در چراغها هستیم.
در این جدول مقایسهٔ ابعاد لیفان Xuanlang و فورد S-Max را ملاحظه میکنید:
فورد S-Max | لیفان Xuanlang | |
طول | ۴.۷۹۶ متر | ۴.۷۲۰ متر |
عرض | ۱.۹۱۶ متر | ۱.۸۴۰ متر |
ارتفاع | ۱.۶۵۵ متر | ۱.۶۶۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۵۰ متر | ۲.۷۸۰ متر |
لیفان برای این MPV جدید خود سه پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی را در نظر گرفته است. موتور اول یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۳۳ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور است درحالیکه موتور دوم از نوع ۲ لیتری با ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور است اما پیشرانهٔ آخر برخلاف دو موتور قبلی، یک واحد ۱.۵ لیتری توربو است که البته مشابه موتور ۲ لیتری ۱۴۱ اسب بخار قدرت دارد ولی گشتاور بیشتری برابر با ۲۳۴ نیوتن متر تولید میکند.
برای انتقال نیروی این موتورها یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی مشترکاً برای هر سهٔ آنها در نظر گرفته شده است اما اوضاع در بخش نمونههای اتوماتیک متفاوت است چراکه در اینجا برای موتورهای ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری تنفس طبیعی یک گیربکس CVT ارائه شده درحالیکه برای موتور ۱.۵ لیتری توربو یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک در نظر گرفته شده است.
اما لیفان در کپی طراحی Xuanlang تنها به بخش بیرونی بسنده نکرده است بلکه نمای داخلی این MPV را هم از نمونهٔ آمریکایی کپیبرداری کرده است بهگونهای که کنسول مرکزی، صفحهنمایش مرکزی، غربیلک فرمان، دریچههای تهویه و خط روی داشبورد جلوی سرنشین کاملاً به فورد S-Max شباهت دارند؛ اما برخلاف بسیاری از رقبا، لیفان از صفحه آمپر دیجیتالی در این MPV استفاده نکرده و بجای آن یک صفحه آمپر خستهکنندهٔ آنالوگ با تِم آبیرنگ را بکار برده است.
علاوه بر این، صفحهنمایش مرکزی Xuanlang هم برای چین ۲۰۱۷ نسبتاً تکنولوژی پایین محسوب میشود چراکه اندازهٔ آن تنها ۸ اینچ بوده و لمسی هم نیست. بااینحال چون این MPV چینی کاملاً با نگاه به فورد S-Max ساخته شده است مطمئناً خودروی بزرگ و جاداری است بهگونهای که توانایی حمل هفت نفر را در سه ردیف صندلی داشته و درعینحال از صندوق بار بزرگی هم برخوردار است.
مطمئناً بهزودی کیتهای تبدیل لیفان Xuanlang به فورد S-Max نیز مانند همانهایی که زوتی SR8 را در ظاهر به یک پورشه ماکان تبدیل میکنند، به بازار خواهند آمد. ولی بااینحال هنوز هم نمیتوان Xuanlang را یک S-Max برای چین تلقی کرد چراکه این خودرو هنوز هم یک لیفان است.
Madjid
۱۶ فروردین ۱۳۹۶.
اصلا کار درستی نیست ، خودروسازان و خودروهای چینی اصلا به نظرم جذاب نمیان.
اشکان
۱۶ فروردین ۱۳۹۶عاغا من قبولمه همین ایرانخودرو یه کپی تو این حد از موستانگ بزنه با موتور دنا توربو…قیمتشم همین 50 تومن باشه…میخرم…از سمند که بهتر میشه!?
reza
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اوج وقاحت لیف
amin
۱۶ فروردین ۱۳۹۶فورد نمیتونه شکایت کنه یا اصلا لیفان رو در حد و اندازه شکایت کردن هم نمیبینه ؟ اگه کسی میدونه ممنون میشم توضیح بده
رضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۶قبلا چندین شرکت شکایت کردند ولی کسی تو چین به خاطر کپی محکوم نشده ، یه قسمت تخته گاز درباره همین موضوع بود که از جذاب ترین قسمت هاش بود ، پیشنهاد می کنم حتما ببینید ، تخته گاز در چین ( سرچ کنید میاد )
ونوم اف ۵
۱۶ فروردین ۱۳۹۶امین جون چین از اعضای تجارت جهانی هست و میشه شکایت کرد به خاطر کپی کاری علت شکایت نکردن رو نمیدونم
حسین
۱۶ فروردین ۱۳۹۶تو چین کپی رایت معنای خاصی نداره
ahmad
۱۶ فروردین ۱۳۹۶لیف عان بعد از آبیاری کردن آلفا جولیا، حالا حوس کرده فورد رو به گند بکشه! :)
ناظر
۱۷ فروردین ۱۳۹۶هوس درسته نه حوس!یکم روی نگارش و ادبیات فارسی ات کار کن واست خوبه!
ahmad
۱۷ فروردین ۱۳۹۶حالا معدل آخر سالم چند میشه؟! :)
یه وغط عز انزباتم کم نکنی! :)
GM
۱۶ فروردین ۱۳۹۶از فورد قشنگ تره
shahin
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اره از لامبورگینی هم قشنگ تره.حالت خوبه؟ اقا واقعا این لیف ع ن آبروی خود چینم داره زیر سوال میبره.جایی که ۴ تا مثل جک و هایما و چری و چانگان سعی کردن یکم از کپی فاصله بگیرن لیف ع ن داره حسابی همین یه ذره آبروی چینم میبره.من که ماشین بازم تو فاصله ۵۰ متری جولیتا و ایکس ۵۰ رو تشخیص نمیدم.اخه این چه وضعشه
Mahdi DODGE
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اون از الفا این از فورد
ببینیم بعدیش چیه
دارن با ابرو و اعتبار ماشینا بازی میکنن
با رفیقم تو خیابون جولیتا دیدیم میگه فیس لفت لیفانه؟ میگم الفاست بعد میگه از رو لیفان کپی زده؟
ادم زورش میگیره این چیزا رو میشنوه
حالا شما تصور کنید اون لحظه من چطوری شدم
اصلا محو شدم تو افق
اینقدر از لیفان بدم میاد که حد و مرز نداره
ونوم اف ۵
۱۶ فروردین ۱۳۹۶داش مهدی به رفیقت بگو از سانتافه کپی کرده تا دهنش بسته بشه
کارال
۱۶ فروردین ۱۳۹۶ینی نداشتن شرافت تا چ حد ؟! ??
AVENTADOR LP 670
۱۶ فروردین ۱۳۹۶خداییش خ خندیدم
ممنونم لیفان
ولی خداییش قیمتش خوبه
باب مسافرتم هست
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
AVENTADOR LP 670
۱۶ فروردین ۱۳۹۶دیدگاه…داداشا مگه مینی هم به گند نکشید???
تازه x80 که رنج روور هم داغون کرد ولی خ باحاله خداییش.
moein
۱۶ فروردین ۱۳۹۶از چند جهت میشه بهش نیگاه کرد
یکی اینکه آفرین که تونستن طرح رو پیاده سازی کنن
دو این که از نظر قیافه به نظرم خوب کار کردن
سه این که میتونن ماشین رو با قیمت خوب در اختیار مردم خودشون بزارن
قطا چین تا چند سال آینده دست از کپی (واقعا کم خطا ) دست بر می داره و ماشین های با طراحی خودش وارد بازار می کنه
یه چیز واقعا جالب و خوب این که ماشین که درست می کنن این همه رونمایی و روبان پاره کردن و آقای فلان بیا بشین توش (حالا هیچ کدومشون حالیشونم نیستا) از این کارها نمی کنن وتمام وقتشون رو میزارن برا کار کردن
حالا ما یه کویک درست کردم 6بار تو اخبار گفت تو اغلب روزنامه ها پخش شد مراسم و شام و …. گرفتیم این حرکات درست نیست
واقعا من چین و مردمش رو از این جهات می پرستم آفرین
The R
۱۶ فروردین ۱۳۹۶احتمالا مدیرعامل لیفان تو یکی از سفرهای اروپاییش فورد s-Max رو دیده و خوشش اومده. چنتا عکس گرفته آورده داده به تیم طراحی گفته همینو می خوام یه ماهه تحویل بدید.
#ali.m#
۱۶ فروردین ۱۳۹۶دیوونه اونام که میگن همین کپی کردنم هنر میخواد.??
مهدی
۱۶ فروردین ۱۳۹۶کم کم لامبورگینی و فراری های چینی هم با موتور ۱۲۰۰ خواهیم دید
سام
۱۶ فروردین ۱۳۹۶به نظر من شبیه سازی کامل و دقیقی توسط لیفان انجام شده که در جای خود بسیار درخور تحسین است.زیرا انجام این کار به محاسبات دقیق و پیچیده ای نیاز دارد که خیلی از خودروسازان داخلی ما قادر به انجام آن نیستند.
ahmad
۱۶ فروردین ۱۳۹۶این حرف شما تحسین دزدی است!
دزدیدن زبان طراحی و طرح های کمپانی های بزرگ و بازی کردن با اعتبار آنها فقط یک دزدی حقیرانه است.
من یک خودروساز کودن و درجا زننده رو به یک خودروساز دزد باهوش ترجیح میدم چون دست کم مضرات جانبی نداره!
سام
۱۶ فروردین ۱۳۹۶آقای محترم! شما درست متوجه منظور من نشدی.منظورم جنبه فنی و تکنیکی و محاسبات ریاضی این قضیه است و نه نفس این عمل.
ahmad
۱۷ فروردین ۱۳۹۶تغییری در اصل موضوع حاصل نشد!
شما بازم داری حرفه و تکنیک یک دزد رو تحسین میکنی!
ارمان
۱۷ فروردین ۱۳۹۶منو ببخشد شدیدا با احمد موافقم
یادتونه یه پدر و پسر ایرانی اوانتادور ساختن!
چرا فکر میکنید برای یه کمپانی کپی کردن از یه محصول سخته؟
اونم با تجربه فراوانی که دارن کافیه 5تا دونه از یه ماشین بخرن قطعات رو اسکن کنن داخل نرم افزار قرار بدن دو تا نسخه ازمایشی بسازن بعدشم که عین هلو میرن تو کارش
من با احمد موافقم هدف وسیله رو (کار غیر اخلاقی ) رو توجیح نمیکنه
خیلی دلشون یکی از اینا میخواست مثل کیا پراید که امتیاز تولید فورد فیستا رو خرید از این در وارد میشدن.
سام
۱۷ فروردین ۱۳۹۶مگر اصلا قرار بود از اول در اصل موضوع تغییری حاصل شود و چیزی را برایت توجیه کنم که حالا می گویی در اصل موضوع تغییری حاصل نشد؟!تحسین دزد یعنی چه؟ که هی پشت سر هم تکرار می کنی.شما اول کامنت بنده را با دقت خوب بخون بعد بیا اینجا قضاوت کن.بنده گفتم از لحاظ فنی و ریاضی و محاسبات تکنیکی نه نفس خود عمل.فکر نکنم که درک این موضوع کار سختی باشد.
Machine
۱۶ فروردین ۱۳۹۶اینکه خودروسازان ایرانی قادر به انجام این کار نیستن به هیچ عنوان نمیتونه توجیهی باشه برای زشت، وقیح و ناجوانمرادنه بودن عمل کپیکاری
حمیدرضا
۱۶ فروردین ۱۳۹۶خیلی خوب کپی کردن البته کپی 1-1 اصلا کار صحیحی نیست همون زوتی که ماکان رو کپی کرد لااقل یه تغییراتی توی تزیین چراغ ها انجام داد لیفان حتی این کارم نکرده جالبه که ماشینی رو هم کپی کردن که در چین نیست یعنی اگر فورد بخاد شکایت بکنه نمیتونه چون نمونشو در داخل بازار چین ندارن و احتمالا حق ثبتش با لیفان خواهد بود
سینا
۱۶ فروردین ۱۳۹۶از وقتی اون ماشین برقیه با باتری اسیدی رو دیدم اینا برام شده الهام
just bentley continental
۱۶ فروردین ۱۳۹۶هع طراحیش از فورد بهتره
Amir.dp
۱۷ فروردین ۱۳۹۶البته بعضی از کشورها که قدرت طراحی ضعیفی دارند محصولات خودروسازی کشورهای دیگه رو بازطراحی میکنند و برای اینکه مشکل حقوقی براشون پیش نیاد تغییرات اساسی ،حداقل در ظاهر میدند که هزار ماشاالله لیفان همین کار رو هم نرد.
هادی
۱۷ فروردین ۱۳۹۶من به این فکر میکنم اگرچین نبود ما تو رفاه نبودیم و این همه ارزونی نداشتیم موتور طرح هندا،لب تاب،کامپیوترخانگی،لوازم آشپزخانه،انواع تجهیزات ساختمانی ، دوچرخه ،اتومبیل خلاصه همه اینا مدیون کپی کاری چین هست وگرنه جنس اصلی اگر اروپا وامریکا بهمون میدادن چندین برابر قیمت بود وفقط سرمایه داران داشتن
Mammd
۱۹ آذر ۱۳۹۷حاجی لیفان شرکت خیلی خوبیه ؛درسته یه ذره اسکی میره قبول دارم خودم لیفان 820 ;2.4vvtدارم؛ولی خیلی ماشین خوبیه ماشیناش خیلی خوبن دلیل نمیشه هرچیزیو باور کنید؛اصلا واقعی باشه نباید که هز حرفیو بزنید?
Mammd
۱۹ آذر ۱۳۹۷یه روزی میاد که هممون آروزی اینو داریم کهپشت یه ماشین چینی بشینیم