پیکاپ برقی مکسوس T90 EV که با قیمت ۵۰ هزار پوندی راهی بازار انگلیس شده، کاستیهای بزرگی دارد که احتمالا مانعی بر سر راه موفقیت آن خواهند بود.
بازار پیکاپها احتمالاً آخرین بخشی خواهد بود که الکتریکی میشود ولی مکسوس T90 EV در حال حاضر راهی بازار شده تا این کلاس را به سمت خداحافظی با پیشرانههای درونسوز سوق دهد. بااینحال، درحالیکه در کلاسهای دیگر خودروسازان در حال استفاده از پلتفرمهای اختصاصی خودروهای الکتریکی هستند، مکسوس مسیر نصب قوای محرکهٔ الکتریکی روی شاسی مدلهای درونسوز را دنبال کرده است.
این یعنی T90 که در بازار تایلند و پاکستان با نام امجی اکستندر عرضه میشود، وانتی الکتریکی با ظاهری سنتی است. درنتیجه، این پیکاپ چینی با جلوپنجرهٔ بزرگی در جلو و فرم سنتی دو کابین سه جعبهای، مطمئناً هیچ شباهتی به تسلا سایبرتراک ندارد و حتی فورد F150 لایتنینگ هم آیندهنگرانهتر از آن به نظر میرسد. یکی از ویژگیهای قابلتوجه T90 EV محل نصب تجهیزات قوای محرکهٔ الکتریکی آن است. در محفظهٔ پیشرانه بجای موتور دیزلی سیستمهای الکتریکی نصب شدهاند و باطریهای بزرگ ۸۸.۶ کیلووات ساعتی زیر بدنهٔ خودرو جای گرفتهاند.
درنتیجه، سامانهٔ چهارچرخ محرک حذف شده و ارتفاع بلند پیکاپ باعث شده محفظه باطری بهوضوح از بیرون قابلمشاهده باشد. نیروی محرک این پیکاپ توسط یک موتور الکتریکی در محور عقب تأمین میشود اما این موتور پایینتر از دیفرانسیل نصب شده و به همین دلیل فاصلهٔ آن از زمین کمتر از وانتهای درونسوز است. فاصلهٔ کلی مکسوس از زمین ۱۸۷ میلیمتر و زوایای حمل و فرار آن به ترتیب ۲۷ و ۲۴ درجه است درحالیکه برای مقایسه، تویوتا هایلوکس ۳۱۰ میلیمتر از زمین فاصله دارد زوایای آن به ترتیب ۲۹ و ۲۶ درجه هستند.
این ارقام تواناییهای آفرود T90 EV را محدود میکنند. علاوه بر این، پیکاپ مکسوس صرفاً محرک عقب است و بنابراین هرگز نمیتواند بهاندازهٔ یک پیکاپ ۴×۴ معمولی برای پیمودن مسیرهای ناهموار مورداستفاده قرار گیرد. تنها ابزار T90 EV برای آفرود سیستم کنترل پایین رفتن از شیب است اما درواقع این پیکاپ صرفاً ظاهری آفرودی دارد و در عمل حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
بااینحال، پیکاپ مکسوس به یک پکیج باطری قابلتوجه ۸۸.۶ کیلووات ساعتی مجهز است و با هر بار شارژ میتواند تا ۳۵۵ کیلومتر را طی کند. درگاه شارژ T90 EV بجای درب باک سوخت نصب شده و با استفاده از شارژرهای سریع ولتاژ بالا میتوان باطریها را ظرف ۴۵ دقیقه از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ کرد. با استفاده از برق ۷ کیلوواتی خانگی اما این کار تا ۱۵ ساعت طول خواهد کشید.
در داخل، T90 EV طرح داشبوردی امروزی دارد. در میانهٔ این داشبورد یک نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی قرار گرفته که تمام عملکردهای اصلی را کنترل میکند هرچند که کنترلهای سیستم تهویه به شکل دکمههای لمسی مجزا زیر آن تعبیه شدهاند. در اینجا همچنین ویژگیهای سنتی مثل دکمهٔ استارت معمولی و ترمزدستی مکانیکی هم به چشم میخورد درحالیکه انتخاب حالات درایو خودرو مثل حرکت به جلو یا عقب از طریق یک انتخابگر دوار روی کنسول مرکزی صورت میگیرد. این باعث میشود کابین T90 EV ترکیبی از سنت و مدرنیته به نظر برسد.
کیفیت کلی کابین خوب است و T90 EV خودروی خوشساختی احساس میشود. هرچند در اینجا مقادیر زیادی پلاستیک خشک و چرم مصنوعی در صندلیها به چشم میخورد اما به نظر میرسد دوام کافی بهاندازهٔ طول عمر خودرو داشته باشند. فضای کابین هم مناسب و جادار است. در عقب صندلیها عمودی هستند و از سوکتهای ۱۲ ولتی بهره میبرند که مستقیماً به باطری متصل هستند تا برق موردنیاز دستگاهها و تجهیزات را تأمین کنند.
روی جاده رانندگی با پیکاپی بدون هیچ صدایی از قوای محرکه عجیب خواهد بود. T90 EV در سرعتهای پایین کاملاً ساکت است و فرمان سبک آن مانور دادن را آسان میکند. این فرمان اما هیچ بازخوردی ندارد و هرچه سرعت بیشتر شود نگرانکنندهتر خواهد شد. به دلیل وزن بالا، عملکرد خودرو در پیچها چندان هیجانانگیز نخواهد بود اما به خاطر ارتفاع پایینتر، پایداری خوبی دارد هرچند که سیستم تعلیق حتی با وجود وزن باطریها نوسان زیادی از خود نشان میدهد. در هنگام حرکت مستقیم، در سرعتهای بزرگراهی باید دائماً جهت حرکت چرخها را اصلاح کرد و هرچند سروصدای باد و جاده در T90 EV بیشتر از رقبا نیست اما به دلیل فقدان صدای پیشرانهٔ درونسوز، این سروصدا بیشتر به گوش میرسد.
ظرفیت بار این پیکاپ الکتریکی چینی یک تن است اما ظرفیت یدک کشی ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن بسیار از رقبای دیزلی کمتر خواهد بود؛ و نهایتاً به قیمت میرسیم که حدود ۵۰ هزار پوند است یعنی رقمی مشابه پیکاپهای دیزلی سطح بالا با تجهیزات بیشتر، کیفیت بالاتر، تواناییهای آفرود بسیار بهتر و برند آشنا. بااینحال، T90 EV به دلیل آلایندگی صفر میتواند از معافیتهای مالیاتی بهرهمند شود.
جمعبندی
برای کسانی که به دنبال یک پیکاپ الکتریکی کوچکتر و مقرونبهصرفه هستند که جایگزینی برای فورد F150 لایتنینگ باشد، مکسوس T90 EV گزینهٔ مناسبی نخواهد بود. اگر این پیکاپ به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز بود و فاصلهٔ کافی از زمین برای رانندگیهای آفرودی داشت، میتوانستیم تا حدودی آن را قابلقبول بدانیم ولی ازآنجاییکه فاقد این دو ویژگی ضروری است، چیزی بیشتر از یک پیکاپ دیزلی که به الکتریکی تبدیل و بهخوبی مجهز شده اما تواناییهای محدودی دارد نخواهد بود.
مشخصات فنی
Maxus T90 EV | |
قوای محرکه | تک موتوره |
قدرت | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | عقب |
باطری | ۸۸.۶ کیلووات ساعت |
برد | ۳۵۵ کیلومتر |
ظرفیت بار | ۱ تن |
قیمت پایه | ۴۹,۹۵۰ پوند |
امتیاز | ۲.۵ از ۵.۰ |
F22RAPTOR
۱۴ فروردین ۱۴۰۲چرا اینقد چهره ش بده
کلیاتش یه جوریه اینگار بدنه نیسان آبی رو سوار شاسی پیکان کنی
طراح خودنرو
۱۴ فروردین ۱۴۰۲اعلامیه شرکت معظم مکسوس “:”: توجه فرمایید :؛
برد ۳۵۵ کیومتر در حالت بدون بار می باشد ،؛:”‘در حالت فول بار همون ۵۵ کیلومتره ،:؛ باطری زاپاسشم تو پاساژ علاالدین طبقه دوم داخل انباری پلاک ۱۸/۱ دادیم به فروشگاه ژاکلین ، بعد از هر بیست بار شارژ باید عوض کنین .
یه بنده ی خدا
۱۴ فروردین ۱۴۰۲بد نیست هماهنگه بدنش
طراحی جلوش افتضاحه ولی طراحی عقبش قابل تحمله
حسین
۱۵ فروردین ۱۴۰۲هیکل داره ولی قدرت نداره،همش پوچه.
NAVID۰۰۹۸
۱۴ فروردین ۱۴۰۲فکر نکنم چینیهای متعصب هم بخرندش !
حمید
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ماشین های چینی رو تو اروپا به زور اقساط بدون سود و بلند مدت و گارانتی های طولانی میفروشن ، خیلی عجیب هم داره زیاد میشه ، بیشتر MG , BYD , دانگ فنگ
Amir mahdi @-1387
۱۴ فروردین ۱۴۰۲این آخه چه وانتی هست انقدر زشت
جمید
۱۴ فروردین ۱۴۰۲سلام با تشکر از این مقاله در مورد سایر پیکاپ های برقی چینی مقاله ایی منتشر کنید و یک مقایسه ایی با هم بنمایید تا با پیشرفت تکنولوژی بیشتر آشنا شویم
ARIAN
۱۴ فروردین ۱۴۰۲چرا اینقد نامیزونه؟ جلو پنجرش اندازه گاو هلشتاینه. بقیش هم خیلی زشت و مزخرفه. اون باتری زیر گیربکس که فاجعس فقط کافیه یه جا کفش بگیره تا به فنا بره. قیمتش پنجاااااه هزار پونده بعد قدرتش فقط دویست اسب بخاره! بخدا خیلی ارزش داشته باشه بیست و پنج هزار دلارم نیست نهایتش بیست هزار تا. کلا بدرد نخوره و مسخره جلوی رقبای رنج قیمتیش
Camaro ZL1 427
۱۴ فروردین ۱۴۰۲خیلی بی ریخته
LAMBORGHINI
۱۴ فروردین ۱۴۰۲یک بنجل دیگه
علی
۱۴ فروردین ۱۴۰۲برقی فعلا فقط سدان و ماشین شهری خوبه نه suv و پیکاپ
Tesla
۱۴ فروردین ۱۴۰۲نه داداش ، مهم اینه که اون suv یا پیکاپ برقی ساخت کدوم شرکت ( و کشور باشه ) : یه نگاهی به هامر ev ، ریویان ، فورد f150 لایتنینگ و … بنداز !! اصلا نگاه این آشغالای چینی نکن که بدرد لای جرز دیوار هم نمیخورن
MK
۱۴ فروردین ۱۴۰۲جلوش خیلی زشت وناهماهنگه
MM
۱۴ فروردین ۱۴۰۲سلام
حداقل یک گام دیگر از خودرو سازی چین به سمت جلو حساب میشه، ما کجاییم.
G01
۱۴ فروردین ۱۴۰۲امتیاز ۲ و نیم از ۵ 🤣
این نیم هم زیادشه .
کسی که اینو میخره در اسرع وقت به متخصص باید مراجعه کنه .
shetab-car
۱۵ فروردین ۱۴۰۲جلوش یکم عجیبه
A1
۱۵ فروردین ۱۴۰۲چه کاریه وقتی پلتفرم ماشین به درد برقی بودن نمیخوره هم بردش کمه هم چهار چرخ نیست هم گرونه هم زشته اینطوری بخوان وارد یه بازار جدید بشن که اسمشون خراب میشه فقط