هرچند خودروسازان چینی بیشتر به ساخت مدلهای اقتصادی و ارزانقیمت مشهور هستند اما محصولات گرانقیمتی را هم تولید کردهاند که با آنها آشنا خواهیم شد.
وقتی حرف از خودروهای چینی میشود، معمولاً به یاد مدلهای ضعیف، کپی و ارزانقیمت میافتیم. البته بدون شک، چینیها خودروسازی را خیلی دیرتر از قدرتهای صنعتی جهان مثل آلمان، آمریکا و ژاپن آغاز کرده و به همین دلیل همچنان در حال آموختن هستند. از این رو، خودروهای چینی عمدتاً مدلهای اقتصادی هستند و تنها تعداد کمی از این ماشینها در بخش لوکس بازار حضور دارند ولی بااینوجود، طی سالهای اخیر با رونق صنعت خودروسازی چین بسیاری از خودروسازان این کشور سطح خود را به میزان قابلتوجهی ارتقاء داده و خودروهای گرانقیمتی مثل بیوایدی U8 و هونگچی LS7 را به بازار فرستادهاند که بیش از صد هزار دلار قیمت دارند. در ادامه با هشت نمونه از گرانترین خودروهای چینی حال حاضر آشنا خواهیم شد.
دانگفنگ واریور M50
قیمت پایه: ۹۶,۱۰۰ دلار
دانگفنگ واریور M50 را میتوان نسخه چینی هامر H1 دانست. این خودرو در اصل نسخهٔ غیرنظامی از دانگفنگ واریور محسوب میشود که سالها است در چین تولید میشود. M50 اولین وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی چینی بهحساب میآید که به نسخهٔ غیرنظامی تبدیل شده است. M50 یک خودروی بدنه روی شاسی بسیار ابتدایی است که در نسخههای پیکاپ، شاسی بدون اتاق بار و استیشن واگن ارائه میشود. این ماشین به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری توربودیزل مجهز است که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قیمت M50 در چین از ۶۶۸,۸۰۰ یوآن معادل ۹۶,۱۰۰ دلار آغاز میشود.
دانگفنگ منگشی M-Hero 917
قیمت پایه: ۱۰۰,۵۰۰ دلار
پسازاینکه دانگفنگ سالها به تولید مدلهای نظامی واریور پرداخت و اخیراً اولین نسخهٔ غیرنظامی آن را به بازار فرستاد، تصمیم گرفت این نام را به یک برند مستقل برای تولید خودروهای آفرودی تبدیل کند. بدین ترتیب، برند منگشی تأسیس شد که در چینی به معنای واریور یا جنگجو است. اولین محصول این برند، شاسیبلند چشمگیری بنام M-Hero 917 است که بهزودی راهی بازار خواهد شد. این خودرو در نسخههای تمام الکتریکی و هیبریدی افزایشدهندهٔ برد تولید میشود که اولی به چهار موتور الکتریکی با ۱۰۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. برد این شاسیبلند آفرودی چینی ۵۰۵ کیلومتر است و قیمت آن از ۷۰۰ هزار یوآن معادل ۱۰۰ هزار دلار آغاز میشود.
بیوایدی یانگوانگ U8
قیمت پایه: ۱۱۶,۳۰۰ دلار
بیوایدی چندی پیش برند جدیدی بنام یانگوانگ را برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی سطح بالا تأسیس کرد و بهتازگی اولین محصول آن را با نام U8 معرفی کرده است. این خودرو یک شاسیبلند الکتریکی آفرودی با شاسی نردبانی است که ظاهر جعبهای شکل آن بشدت از لندروور دیفندر الهام گرفته است و رقیب مستقیم منگشی M-Hero خواهد بود. U8 به چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. به لطف این نیرو، شاسیبلند بزرگ بیوایدی ظرف تنها ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. یانگوانگ U8 بین ۸۰۰ هزار یوآن معادل ۱۱۶,۳۰۰ دلار تا ۱.۵ میلیون یوآن معادل ۲۱۸ هزار دلار قیمت خواهد داشت.
بایک BJ90
قیمت پایه: ۱۴۳,۵۰۰ دلار
بایک BJ90 شاسیبلند لوکسی است که بر اساس نسل قبلی مرسدس بنز GLS ساخته شده است. این خودرو که برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ دیده شد، در ابتدا بهعنوان خودرویی دولتی در تعداد کمی تولید شد و سپس در سال ۲۰۱۹ با قیمت پایهٔ چشمگیر ۹۹۸ هزار یوآن معادل ۱۴۳,۵۰۰ دلار برای فروش عمومی راهی بازار شد. BJ90 با پیشرانههای ۳ لیتری V6 و ۴ لیتری V8 توربوشارژ مرسدس ارائه میشود و قیمت آن در نسخهٔ هشت سیلندر به ۱,۲۸۸,۰۰۰ یوآن معادل ۱۸۵ هزار دلار میرسد. البته بایک بهتازگی نسخهٔ ارزانتری از این شاسیبلند لوکس را با نام Shanhe Edition ارائه کرده است که قیمت آن از ۴۷۸ هزار یوآن معادل ۶۸,۷۰۰ دلار آغاز میشود.
بیوایدی یانگوانگ U9
قیمت پایه: ۱۴۵,۰۰۰ دلار
U9 دومین محصول برند یانگوانگ بیوایدی است که همزمان با برادر شاسیبلند خود معرفی شد. فعلاً اطلاعات زیادی در مورد این سوپراسپرت چینی اعلام نشده است ولی گفته شده به چهار موتور الکتریکی مجهز است و ظرف تنها ۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. ازآنجاییکه ترکیب چهار موتورهٔ این قوای محرکه در بین تمام محصولات یانگوانگ مشترک خواهد بود انتظار میرود در U9 هم مثل U8 شاهد قدرتی در حدود ۱۱۰۰ اسب بخار باشیم. زمانی که این سوپرکار الکتریکی قدرتمند در چین عرضه شود، قیمت پایهٔ آن بیش از یک میلیون یوآن معادل ۱۴۵ هزار دلار خواهد بود.
هونگچی LS7
قیمت پایه: ۱۹۶,۲۰۰ دلار
هونگچی لوکسترین برند چینی است و تعجبی ندارد که صدر لیست ما در اختیار محصولات این شرکت باشد. شاسیبلند بزرگ LS7 یکی از جدیدترین تولیدات هونگچی است که تابستان گذشته راهی بازار چین شد. این خودرو یک شاسیبلند بسیار بزرگ و مجلل است که با قیمت نزدیک به ۲۰۰ هزار دلاری به فروش میرسد. هرچند LS7 طولی ۵.۷ متری دارد اما فقط با چهار صندلی ارائه میشود. هونگچی LS7 روی شاسی نردبانی ساخته شده و از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توربو با ۳۶۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که باید وزنی ۳۱۰۰ کیلوگرمی را حرکت دهد.
هونگچی L5
قیمت پایه: ۷۲۰,۰۰۰ دلار
هونگچی L5 یک سدان مجلل با ظاهر رترو است که طراحی آن از مدل قدیمی هونگچی CA770 الهام گرفته است. این خودرو پرچمدار هونگچی در چین محسوب میشود و قیمت گزافی دارد. البته، در چین موقعیت اجتماعی L5 بسیار بالاتر از بنتلی و رولزرویس است. در این کشور، داشتن رولزرویس بدین معنا است که شما فقط ثروتمند هستید اما داشتن هونگچی L5 یعنی نهتنها ثروتمند هستید بلکه از موقعیت اجتماعی بالایی هم برخوردارید. هونگچی L5 با قیمت ۵ میلیون یوآن، تجمل، ایمنی و حتی اعتبار مشابه برندهای مجلل بریتانیایی را برای چینیها فراهم میکند.
هونگچی S9
قیمت پایه: ۱.۴۵ میلیون دلار
و نهایتاً به گرانترین خودروی چینی بازار با قیمتی عجیب رسیدیم. این خودرو یک هایپرکار جذاب است که نسخهٔ کانسپت آن در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۹ به مناسبت جشن ۷۰ سالگی جمهوری خلق چین رونمایی شد و درحالیکه هیچکس فکر نمیکرد تولید شود، حدود یک سال پیش هونگچی نسخهٔ تولیدی آن را معرفی کرد. این هایپرکار چینی ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد که توسط یک قوای محرکهٔ هیبریدی تولید میشود. این سیستم از یک پیشرانهٔ V8 به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده است و S9 را ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. این هایپرکار هیبریدی همچنین توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت را هم دارد. از هونگچی S9 تنها ۹۹ دستگاه ساخته میشود که هرکدام ۱.۴۵ میلیون دلار قیمت دارند.
ساسان
۶ اسفند ۱۴۰۱زمانی که ما مشغول تمسخرشون بودیم، اونها به سرعت نور درحال پیشرفت بودن!
و ما کماکان تمسخرشون میکنیم و اونا کماکان پیشرفت میکنن.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ اسفند ۱۴۰۱ما خیلی وقته دلقک وسط صحنه هستیم که با همه تماشاگرا مسخره بازی و شوخی داریم، دنیا هم به ما می خنده و از بودنمون راضی هست
حاجی حال یه ایران بده!
۶ اسفند ۱۴۰۱ما خیلی وقته وجود نداریم… تنها کاری که ازمون برمیاد اینه که برای غرق نشدن توی فساد یه عده دست و پا بزنیم… (مطمئنم یه عده الان میان کامنت میذارن “داره خود تحقیری میکنه”!!!!😂😂😂 ما حقیرِ دو جهان شدیم رفته؛ کجای کارین؟!!
RENAULT5
۶ اسفند ۱۴۰۱بخاطر همینه که مارو بیشتر از تمام کشور های جهان تحریم میکنند
از بس ضغیفیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۶ اسفند ۱۴۰۱بیشترین تحریم های دنیا مال کره شمالی هست که دیگه نیاز به توضیح نداره
RENAULT5
۶ اسفند ۱۴۰۱نخیر اقای اشتری رتبه اول تحریم ها متعلق به ایرانه با تعداد۱۷۲۲تحریم
اما چندتا تحریم هم اضافه شده
محمد
۶ اسفند ۱۴۰۱کاربر رنو ۵ ، حاجی حالا چند میدن؟
RENAULT5
۶ اسفند ۱۴۰۱بهزودی برمیگردیم به صحنع رقابت
❤BMW❤
۶ اسفند ۱۴۰۱بیوایدی وانگ u8 فقط 3 ثانیه تا ۹۶ کیلومتر!
البته که بقیه ولی خب خیلیه
محمد گرامی نژاد
۶ اسفند ۱۴۰۱افرین
R/T
۶ اسفند ۱۴۰۱به نظرم هونگچی s9 بهترینشون است
دوستام نظرتون درباره هونگچی چیه ؟
VERTA
۶ اسفند ۱۴۰۱اون وانت قرنز اولی شبیه تویوتا j70 هست
رامتین
۶ اسفند ۱۴۰۱از L5 خوشم اومد. طراحی وزینی داره و خب یک کشور برای نشان دادن اصالت خودش بهتره همین کار را کنه تا اینکه مثلا رولزرویس ضد گلوله استفاده کنه. البته میدونیم از نظر فنی و موتور و… مشابهت زیادی با بقیه داره اما ساخت و طراحی جذابه.
amirali-rezor
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ما مواظب غذا بودیم اونا پیشرفت زیادی کردن