خودروهای چینیهفته نامه

کدام خودروسازان چینی را باید جدی گرفت؟

بی‌وای‌دی، چانگان، چری و جیلی بزرگ‌ترین خودروسازان چینی محسوب می‌شوند اما دیگر برندهای خودرویی ابن کشور نیز در حال گسترش فعالیت‌های خود هستند.

ازآنجایی‌که خودروسازی صنعتی کاملاً جهانی است، باید یادآوری کنیم که چگونه اوضاع در حال تغییر است و نقش بازیگران جدید این عرصه چیست. پس از بیش از یک قرن سلطهٔ خودروسازان آمریکایی و اروپایی و سپس ژاپنی و کره‌ای، بازار جهانی خودرو هم‌اکنون در حال تجربهٔ یک انقلاب چینی است. چین به دلیل وسعت و عوامل ژئوپلیتیکی خود، در حال تغییر رتبه‌بندی جهانی در زمینهٔ فروش خودرو است. با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از بازار خودروی کشورمان هم در اختیار خودروسازان چینی قرار دارد، بد نیست نگاهی به خودروسازان بزرگ این کشور داشته باشیم و ببینم کدام‌یک ارزش توجه دارند.

خودروسازان بزرگ چینی کدامند؟

بی‌وای‌دی، چانگان، چری و جیلی بزرگ‌ترین خودروسازان چین از لحاظ آمار فروش با برندهای خودشان هستند (به‌عنوان‌مثال، گروه سایک فروش بسیار بیشتری دارد اما نیمی از این فروش به خودروهایی اختصاص دارد که از طریق جوینت ونچر با فولکس‌واگن و جنرال موتورز تولید می‌شوند). در حال حاضر، بی‌وای‌دی با فروش خودروهای الکتریکی و هیبریدی در سطح بین‌المللی شهرت یافته است. سال گذشته این برند پس از تسلا دومین سازندهٔ پرفروش خودروهای الکتریکی بود و در فروش خودروهای پلاگین‌هیبریدی هم پیشتاز است. بی‌وای‌دی پتانسیل بسیار بالایی دارد زیرا در بخشی بین خودروهای معمولی و لوکس قرار گرفته و محصولاتی را عرضه می‌کند که نه‌تنها از لحاظ قیمت بلکه از لحاظ کیفیت هم بسیار رقابتی هستند. بی‌وای‌دی همچنین قصد دارد امسال به بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شود.

چانگان در سطح بین‌المللی به‌اندازهٔ بی‌وای‌دی قدرتمند نیست اما در چین بازار بسیار پررونقی دارد و به لطف طیف گسترده‌ای از محصولات و برندها، به‌سرعت در حال توسعه است. این شرکت هم‌اکنون اوشن به‌عنوان برندی اقتصادی، شنلان به‌عنوان برندی متوسط، کیوآن به‌عنوان برند لوکس و آواتر به‌عنوان برندی پیشرفته را در اختیار دارد. چانگان هم‌اکنون روی بازارهای نوظهور تمرکز کرده اما دور از ذهن نیست که به‌زودی حوزهٔ فعالیت خود را گسترش دهد.

چری با فروش نزدیک به ۱.۹ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، خود را برای مرحلهٔ دوم توسعه‌اش یعنی فتح اروپا آماده می‌کند. ازآنجایی‌که کلمهٔ چری در کشورهای غربی خیلی چینی به نظر می‌رسد، این شرکت برای عرضهٔ محصولات خود در روسیه و اروپا، دو برند جیکو و اومودا را ایجاد کرده است. چری همچنین دومین خودروساز چینی است که از راه‌اندازی خط تولید در اروپا خبر داده است.

جیلی به دلیل خرید برندهای غربی، بین‌المللی‌ترین خودروساز چین محسوب می‌شود. درواقع، این تنها خودروساز چینی است که برندهای خارجی یعنی لوتوس، پولستار، ولوو و بخشی از پروتون و اسمارت را در اختیار دارد. این موضوع باعث برتری جیلی نسبت به تمام رقبای هم‌وطن خود خواهد بود زیرا لازم نیست برای جا انداختن برند خود در بازارهای خارجی تلاش کند. بااین‌وجود، جیلی در حال کار روی معرفی برند لوکس زیکر در اروپا و همین‌طور توسعهٔ لینک‌اند کو است.

پس‌ازاین چهار خودروساز، شش شرکت دیگر چینی هم هستند که فروش بالایی دارند. جوینت ونچر بین سایک، جنرال موتورز و وولینگ که با نام SGMW شناخته می‌شود، نه‌تنها در چین بلکه در برخی کشورهای جنوب شرق آسیا هم بسیار فعال است. سایک همچنین مالک ام‌جی است که حضور پررنگی در اروپا دارد. گریت وال نیز چهار برند مختلف شامل اورا، وی، هاوال و تانک را در اختیار دارد که برخی از آن‌ها در اروپا حضور دارند. برندهای چینی دیگر مثل گک، فاو، جک و دانگ‌فنگ اما هنوز خارج از چین راه زیادی در پیش دارند. در همین حال، باید به استارتاپ‌های چینی مثل نیو، ژیپنگ، لی اتو و لیپ‌موتور هم اشاره داشته باشیم که آخری به‌تازگی زیر چتر استلانتیس قرار گرفته است.

آمار فروش خودروسازان بزرگ چینی در سال ۲۰۲۳ و رتبۀ در بین تمام خودروسازان جهان

رتبه شرکت فروش
۱۰ بی‌وای‌دی ۳,۰۲۰,۷۰۶
۱۱ جیلی ۲,۶۸۱,۹۹۷
۱۵ چانگان ۲,۰۹۷,۷۹۴
۱۶ چری ۱,۸۸۱,۹۴۹
۱۸ SGMW ۱,۴۰۳,۰۶۶
۱۹ سایک ۱,۲۶۳,۹۱۰

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۹ رای
منبع
Motor

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. کرگدن باواریا

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (776 ديدگاه)

    خودروساز های چینی که واقعا تا همین الان هم به خودروسازان اروپایی نزدیکند و شاید از شرق آسیا فراتر رفتن :

    هاوال و محصولات بالارده گریت وال _ هوشنگ _ جیلی _ byd _ نیو

    برند هایی که قطعا یکی دو سال دیگه به خودروساز های ضعیف شرق آسیا ( کره ) میرسن

    چری و همه زیر مجموعه هاش ،

    برند های چینی که از اول هم هیچ 💩 نبودن و نیستن و لیاقت یدک کشیدن لقب آشغال چینی رو دارن :

    لیفان _ جک _ و ۹۹ درصد تمام چینی های داخل ایران

    توجه کنین که یک ۲۰۶ ، هزار بار شرف داره به لیفان و جک. بنابر هزاران دلایل مختلف

    موافقم 8
    مخالفم 12
    1. Killer

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (600 ديدگاه)

      حالا باز خوبه یکی دو سال دیگه به کره میرسن،جاپون رو که یکی دو ساله کردن تو قوطی :)))
      تا الان که تو برقی کاری کردن که جاپونیای یاتاقانی بیوفتن به دست و پاشون:))
      ماشنیاشونم هی منفجر نمیشه مثل GR.

      موافقم 6
      مخالفم 8
    2. MehdiTurbo

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      هاوال تو استرالیا فروش داره و یه سری کشورا و اولین خودرو ساز چینی بود که فروشش تو استرالیا و فک کنم خارج از چین رقم خورد خودروهاشم با کیفیت تر به نظر می اومدن ولی جالب تو این لیست نیستند
      من فک میکردم ام جی و هاوال جایگاه بالاتری از sgmw و سایک داشته باشند

      موافقم 8
      مخالفم 1
    3. مهندس

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (11 ديدگاه)

      گریت وال که کسی تو چین تف هم بهش نمی‌ندازه از کجا به این نتیجه رسیدی برند خوبیه؟
      چری آشغاله؟کدوم برند تونسته ۵ ستاره ایمنی بگیره؟لیفان هم که از اولش سه چهار مدل بیشتر نزده اما حالا پژو الان جایگاهش کجاست اصلا کسی تو فرانسه الان هم سوار میشه؟😂😂

      موافقم 3
      مخالفم 9
    4. froG-driVer

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1040 ديدگاه)

      هاول و ام جی و بی وای دی و جیلی نه بقیه.البته که همشون آشغالن

      موافقم 3
      مخالفم 3
    5. کرگدن باواریا

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (776 ديدگاه)

      تو بخش آشغال ها هایما رو هم اضافه میکنم.

      هایما ، جک ، لیفان سه ضلع مثلث آشغال ها هستن

      موافقم 5
      مخالفم 5
    6. گاس فرینگ

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (414 ديدگاه)

      اکسل چری هماورد جدی ای برای یاتاقان هیوندای کیا میتونه باشه

      موافقم 5
      مخالفم 2
  2. سید مهدی مهجوری

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    توضیحات عالی بود 👏👏👏

    موافقم 5
    مخالفم 2
  3. عمو مایک

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    اگه تعصب و غرور رو کنار بزاریم واقعا پیشرفت خیلی خوبی داشتن ( از ام وی ام ۱۱۰ تا به الان نگاه کنید )

    تو زمینه ماشین های برقی و هیبرید و پلاگین هیبرید راحت میتونن کره ای ها رو به چالش بکشن ، ولی برا برند های رده بالاتر حالا حالا ها کار دارن تا بتونن نزدیک شون بشن

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. B

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (926 ديدگاه)

      تو برقی همرو به چالش میکشن ولی هیبریدی نه تو درونسازا به اروپا و آمریکا و ژاپن نمیرسن و یه لولم بنظرم پایینتر از کره هستن

      موافقم 6
      مخالفم 5
      1. سوشیانت

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3621 ديدگاه)

        چینی ها تو برقی ها این همه ادعا کردن آخر سر لوسید رنده شون کرد

        موافقم 2
        مخالفم 4
  4. شهروند ایرانی

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بستگی داره از چه دیدی نگاه کنیم مثلا خودرو برقی در نظر بگیریم چین رتبه اول و کیفیت خوبی داره کاملا رقابتی و حتی بالاتر از تسلا فولکس واگن و برندهای مطرح دیگه عمل میکنه اما اگه بحث خودرو درون سوز هیبرید در نظر بگیریم خب از برند های اروپایی و آمریکا و کره ژاپن یکم پایین تر چون تکنولوژی موتوراش و خدمات پس از فروشش ضعیف تر ولی از لحاظ نسبت قیمت به چیزی تحویل می‌گیری واقعا ارزنده هستن مخصوصا از اکثریت ماشین هندی خیلی بهترن هم از لحاظ ایمی هم قدرت موتور فکر کن شما یه بودجه خیلی پایین داری بین ۷ هزار تا ۲۰ هزار دلار گزینه خیلی جذابی تو بازار چین هست نمونش چند روز پیش با ۱۲ هزار دلار هاول h6 میدن ولی خب بعضی از برندهای چینی چیزی کم ندارن مثلا جیلی یا سایک و چانگان و گک چری خیلی با کیفیت نمیدونم ولی بازار یابی قوی دارن

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. سوشیانت

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3621 ديدگاه)

      چین از تسلا بالاتره؟! دقیقا چجوری به این نتیجه رسیدی لطفا توضیح بده

      موافقم 1
      مخالفم 5
  5. رومانی>چین>فرانسه

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    تو ماشینای چینی کاپرا و گرین وال وانت جواب دادن مردم راضی بودن

    موافقم 1
    مخالفم 7
    1. رومانی>چین>فرانسه

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1206 ديدگاه)

      گریت وال
      متن پیشگو تغییرش داد

      موافقم 1
      مخالفم 4
    2. Taha Ayoobi

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4734 ديدگاه)

      یکی از دوست های بابام کاپرا داشت، توی جاده بودن، بارون گرفت.
      برف پاک کن از کار افتاد، بعدشم عقربه سرعت خراب شد.

      موافقم 1
      مخالفم 5
  6. رومانی>چین>فرانسه

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    یکی گفت کیفیت خودرو های چینی از بین کشور های جنوب شرق آسیا از همه بالاتره
    هنوز که هنوزه هیچ خودروی چینی به کیفیت پروتون های ساخت مالزی نرسیده بهترین خودروی سدانی که چین ساخته اسمش یادم نیست فک کنم یه مدل حیلی بود که کپی پیست از رو نسل قبل مزدا 3 بود
    کاش بیشتر با پروتون کار میکردیم

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. گاس فرینگ

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (414 ديدگاه)

      علت این موضوع یکی بی کیفیت بودن چینی های مونتاژی مثل لیفان و برلیانس که امروزه اثری ازشون باقی نمونده یا جک و اگه کاربر بی نام ناراحت نمیشه هایما که فروش ایران شون از فروش چین شون بیشتره و یکی کیفیت پایین مونتاژ پروتون ها در خط زاگرس خودرو تحت نظارت خود شرکت مونتاژ میشدن و بخش قابل توجهی اش هم کلا وارداتی از مالزی بود جیلی یک سری ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ اومد و یک سری هم الان اومده هر کی تجربه کرده کامل فرق شو با مونتاژی ها متوجه شده

      موافقم 3
      مخالفم 1
  7. زیزیگولو

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    کپی‌کاران چینی رو اصلاً نباید جدی گرفت

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. کرگدن باواریا

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (776 ديدگاه)

      دیگه ایرانی بازی در نیار دیگه ، نه پس سایپا خوبه با تیبا گردالیش

      موافقم 5
      مخالفم 3
  8. Amirmohammad

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (567 ديدگاه)

    BYD که خیلی خوب داره کار میکنه،تو تست و بررسی ها پا به پای رقبای اروپایی و کره ای میرفت جلو
    یکی دوتا برند خوب دیگه هم دارن،اما در حال حاضر BYD میتونه کمک کنه به خودروسازی چین برای تغییر وجهشون

    موافقم 3
    مخالفم 6
  9. ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (5020 ديدگاه)

    هایما نیست…

    موافقم 1
    مخالفم 3
  10. رومانی>چین>فرانسه

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    مناسب ترین خودرو برای ایران proton persona با قیمت حدودا 10.5 هزار دلار

    1. گاس فرینگ

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (414 ديدگاه)

      پروتون پرسونا رو خود مالزیایی ها در مقابل پرودوآ بزا حساب نمیکنن علت اصلی اش هم اینه که صدی یک لیتر بیشتر میسوزونه البته بازم در مقابل گاری های ایران و روسیه کم مصرفه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  11. مهرداد

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (99 ديدگاه)

    زمانی خودرو سازی جدی گرفته میشود که خودرو با کیفیت و با طراحی نو خلق کند .وگرنا خودرو ساز وطنی با هم بالا ۱ میلیون خودرو تولید میکنند .شیائومی دست کم نگیریدش الان این کراس اور که سال دیگه تولید میکنه شبیه فراری پورسانگوئه است و فروش خوبی خواهد داشت ولی همون هم فقط در حد چین و کشور در حال توسعه موفق میشه مگر اینکه شرط اولی که گفتم رعایت کنه.

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. i love japan

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    خودرو ساز های چینی هم جدیدا دارن خوب کارمیکنن
    مخصوصا بی وای دی و سایک
    واقعا هم باید جدی شون گرفت

    موافقم 5
    مخالفم 3
  13. Parsa

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    مطلقا هیچکدام

    موافقم 4
    مخالفم 4
  14. علی جردن

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    چانگان آلسوین با نام FMC 511 در ایران حضور داره بهترین سدان خارجی بازار جهانی هست که رقیب اصلی کیا سراتو و تویوتا کرولا وارداتی ۲۰۲۳ هست

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. Bentley

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (571 ديدگاه)

      یعنی از m5 بهتره؟ درگ fmc و m5 دیدنی میشه کارواو بزودی برگذار میکنه!

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. Taha Ayoobi

        ۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4734 ديدگاه)

        کاربر بنتلی، خیلی خندیدم، دمت گرم.
        کارواو برگذار میکنه😂

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. تاوریژ

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      بنده سال ۱۴۰۰ یک دستگاه اف‌ام‌سی ۵۱۱ خریدم و ۴۵۰ هزار کیلومتر رانندگی کردیم بشدت راضیم و بخاطر شغلم همیشه در مأموریت های بین شهری هستم واقعا لذت سواری بی نظیری داره چانگان فرداموتورز

      موافقم 4
      مخالفم 3
  15. دیجی

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (420 ديدگاه)

    توعکس اول فاو دومیلیون ششصد تولیدی ماشین زده ولی تولیست چرا نیست

  16. علیرضا

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (261 ديدگاه)

    درود برشما چینی ها باتبلیغات در فضای مجازی و رسانه ها خودشون برترین خودرو ساز نشون میدن اما در واقیعت این طور نیست یکی از بزرگ ترین بازار های چینی ها بازار روسیه هست ، مردم روسیه از کیفیت پایین خودرو های چینی مینالن خودرو ها اتش میزنن یا با پتک به جون ماشین میفتن ، بازار عراق هم به این صورت هست ، افت فروش وحشتناک چینی ها کاملا روشن بسته شدن شرکت های چینی در اروپا یکی از دلایل پوچ بودن خودرو های چینی

    موافقم 4
    مخالفم 4
    1. گاس فرینگ

      ۳ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (414 ديدگاه)

      روس ها رو جدی نگیر پتک و آتش رو روی amg gt63s یا پورشه ۹۱۱ توربو اس هم عملی میکنن

  17. Taha Ayoobi

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4734 ديدگاه)

    به نام خدا، هیچکدام😂

    موافقم 1
    مخالفم 2
  18. اشکان

    ۳ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    خودروسازان چینی همشون اشغال میسازن

    موافقم 4
    مخالفم 4
  19. Vahid_ats

    ۶ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    قابل توجه دلال های محترم هایما حتی توی لیست بد فروش ها یا آینده دار ها نیس
    جک نوشته توی بازار خود چین راه درازی داره

    ولی چری و چانگان و جیلی و بی وای دی و گریت وال(هاوال) در سطح جهانی عمل کردشون محک میخوره
    توی بازار دلال های نامحترم قضیه رو کاملا برعکس جا انداختن

  20. آرش

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    من یک مطلب درباره جک خوندم
    گفته بود که جک با بنز و رولزرویس

  21. آرش

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    داره رقابت میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا