این روزها چندین خودروی چینی قدرتهای بیش از هزار اسب بخار را در مدلهای مختلفی از شاسیبلند آفرودی گرفته تا سوپراسپرت ارائه میکنند.
روزی روزگاری، هزار اسب بخار در دنیای خودروسازی عددی جادویی و دستنیافتنی بود و زمانی که بوگاتی ویرون با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت معرفی شد، یک شاهکار خارقالعاده محسوب میشد. با فراگیری خودروهای الکتریکی اما قدرت هزار اسب بخار ارجوقرب خود را از دست داد و امروز حتی در سدانهای زیر ۱۰۰ هزار دلار هم میتوان چنین قدرتی را پیدا کرد. حتی کار بهجایی رسیده که خودروسازان چینی بعضاً نوپا هم خودروهایی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید کردهاند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه با هشت خودروی چینی که توانستهاند از مرز هزار اسب بخار عبور کنند آشنا شویم.
دانگفنگ M-Hero 917
قدرت: ۱۰۷۳ اسب بخار
M-Hero برند آفرودی لوکس دانگفنگ است که قصد رقابت با خودروهایی مثل هامر EV را دارد. مثل هامر، پیشینهٔ M-Hero هم به برند منگشی بازمیگردد که کار خود را با تولید خودروهای نظامی آفرودی برای ارتش چین آغاز کرد و بعداً به ساخت نسخهٔ غیرنظامی این خودروها پرداخت. ۹۱۷ اولین محصول برند M-Hero است که در نسخههای تمام الکتریکی و الکتریکی ژنراتوری تولید میشود. دراینبین، نسخهٔ الکتریکی با چهار موتور برقی که مجموعاً ۱۰۷۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند، قویتر است. به لطف این نیرو، M-Hero 917 با وجود وزن سنگین ۳۳۰۰ کیلوگرمی، ظرف تنها ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد.
یانگوانگ U8
قدرت: ۱۱۸۰ اسب بخار
U8 اولین محصول برند فوق لوکس یانگوانگ بیوایدی است. این شاسیبلند چینی علاوه بر طراحی بیرونی جذاب و منحصربهفرد، از قوای محرکهٔ چشمگیری هم بهره میبرد که از چهار موتور الکتریکی به همراه یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو بهعنوان ژنراتور برای افزایش برد تشکیل شده است. مجموع خروجی این سیستم، ۱۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است که این شاسیبلند بزرگ ۳۴۶۰ کیلوگرمی را ظرف تنها ۳.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. U8 اما نهتنها شتاب سریع و توانایی آفرود بالایی دارد بلکه میتواند در مواقع اضطراری روی آب شناور شود و حتی میتواند مثل مرسدس G کلاس الکتریکی چرخش تانکی ۳۶۰ درجه انجام دهد.
هایپتک SSR
قدرت: ۱۲۰۷ اسب بخار
هایپتک SSR یک سوپراسپرت الکتریکی است که توسط شرکت گک ساخته شده است. SSR در این خودرو مخفف «سوپر، اسپرت، ریس» است. در این خودرو میتوان ترکیبی از متریال مختلف مثل پانلهای بدنهٔ فیبر کربنی، رینگهای آلومینیومی و تودوزی آلکانترا را دید. سوپراسپرت هایپتک در سه نسخهٔ مختلف با نامهای SSR، SSR اسپرینت و SSR آلتیمیت تولید میشود که آخری از همه قویتر است. این نسخه به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۲۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. سوپراسپرت چینیها با این نیرو ظرف تنها ۱.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد تا یکی از پرشتابترین خودروهای الکتریکی جهان لقب گیرد.
زیکر ۰۰۱ FR
قدرت: ۱۲۶۵ اسب بخار
زیکر که برند لوکس الکتریکی جیلی محسوب میشود، سال گذشته مدل ۰۰۱ FR را بهعنوان اولین محصول پرفورمنس بالای خود رونمایی کرد. این خودرو که برای رقابت با تسلا مدل S پلد طراحی شده است، از کیت بدنهٔ فیبر کربنی با بال ثابت عقب و رینگهای ۲۲ اینچی فورجکاری شده بهره میبرد. زیکر حتی برای بهبود عملکرد ۰۰۱ FR با قهرمان سابق فرمول یک «کیمی رایکونن» همکاری کرده است. چهار موتور الکتریکی این خودرو مجموعاً ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت و ۱۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکنند و ۰۰۱ FR را ظرف تنها ۲.۰۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند. سیستم تعلیق KW و ترمزهای کربن سرامیکی برمبو با کالیپرهای ۱۰ پیستونه AP ریسینگ هم از دیگر ویژگیهای این سدان الکتریکی چینی هستند.
یانگوانگ U9
قدرت: ۱۲۸۷ اسب بخار
U9 اولین سوپراسپرت الکتریکی بیوایدی و دومین محصول برند یانگوانگ محسوب میشود. این سوپرکار چینی به چهار موتور الکتریکی با مجموعاً ۱۲۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۶۸۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است و به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک، ظرف ۲.۳۳ ثانیه خود را از سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر سرعت U9 هم ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که آن را پس از آسپارک اوول و ریمک نورا، به سومین خودروی الکتریکی سریع جهان تبدیل میکند. علاوه بر این اعداد و ارقام هیجانانگیز، U9 از سیستمی بنام DiSus-X هم بهره میبرد که امکان رقصیدن، پریدن از روی زمین و حرکت با سه چرخ را برای خودرو فراهم میکند.
یانگوانگ U7
قدرت: ۱۳۰۶ اسب بخار
سومین محصول برند یانگوانگ، سدان لوکسی بنام U7 است که قصد رقابت با مرسدس بنز EQS، پورشه تایکان و تسلا مدل S را دارد. مثل U8 و U9، این خودرو هم از چهار موتور الکتریکی استفاده میکند که با تولید مجموعاً ۱۳۰۶ اسب بخار قدرت، خودرو را ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسانند و امکان دستیابی به حداکثر سرعت ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکند. علاوه بر این، U9 به لطف طراحی آیرودینامیک، به ضریب درگ چشمگیر ۰.۱۹۵ Cd رسیده که آن را به یکی از آیرودینامیکترین خودروهای تولیدی جهان تبدیل میکند. این خودرو به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک و سیستم هوشمند DiSus-Z میتواند با لاستیکهای برفی معمولی از شیب ۳۷.۵ درجه در پیست اسکی بالا برود.
نیو EP9
قدرت: ۱۳۸۱ اسب بخار
EP9 که اولین محصول برند نیو محسوب میشود، خودروی قدیمیتری نسبت به دیگر خودروهای این لیست است زیرا در سال ۲۰۱۶ در لندن رونمایی شد. این خودرو از یک مونوکوک فیبر کربنی استفاده میکند که تنها ۱۶۵ کیلوگرم وزن دارد. EP9 همچنین به سیستم تعلیق فعال هم مجهز است که امکان کنترل نیروهای تا ۳ جی را در پیچها فراهم میکند. این سوپراسپرت چینی به چهار موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۳۶۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. سوپرکار نیو ظرف ۲.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت را دارد. هرچند EP9 خودروی جادهای نیست اما رکورد سریعترین خودروی الکتریکی را در پیستهایی مثل نوربرگرینگ و پیست فرمول یک آمریکا به ثبت رسانده است.
شیائومی SU7 اولترا
قدرت: ۱۵۴۸ اسب بخار
SU7 اولترا که فعلاً در قالب یک پروتوتایپ معرفی شده است، نسخهای افراطی از SU7 با بدنهای عریضتر، ظاهری تهاجمیتر و بال عقب عظیم محسوب میشود. این خودرو از سه موتور الکتریکی استفاده میکند که مجموعاً ۱۵۷۸ اسب بخار قدرت را تحویل هر چهارچرخ میدهند. یکی از این سه موتور که بزرگتر است، میتواند بهتنهایی ۵۷۸ اسب بخار قدرت تولید کند. به ادعای شیائومی، SU7 اولترا ظرف ۱.۹۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و میتواند به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این شرکت چینی به دنبال شکستن رکورد سریعترین خودروی تولیدی پیست نوربرگرینگ است یعنی رکوردی که هماکنون در اختیار پورشه تایکان است.
HFball
۱۹ شهریور ۱۴۰۳واقعا فکرشو نمیکردم شیائومی در این حد جسارت داشته باشه که چنین خودروی رو بزنه. شبیه اسپورت های اروپایی شده واقعا خوشگل و جذاب. یانگ وانگ U9 که دیگه نگم
راستی نیو EP9 همون برقی نبود که توی نوربرینگ رکورد زد ولی ثبت به دلیل استفاده از یه لاستیک خاص ثبت نشد ؟
MehdiTurbo
۱۹ شهریور ۱۴۰۳شیامی گوشیاشم واقعا خوبه این دو سری اخر افت کیفیت دتشت ولی سری دومش چنان با کیفیت بود و نصف قیمت سامسونگ برای تبلیغ کارش واقعا ادم میموند طراحیاشم زیبا بود
ولی خب الحق خودروی زیبایی ولی واقعا چراغ جلوش کپ مک لارن کپی برابر صد تقریبا نگیریم صد در خوشبینانه ترین 60 هست
ولی خب زیبا دراورده موتور برقیم که دیگه چین استادش شده
هر چند من از چین به خاطره کرونا خوشم نمیاد و این که یه بیماری برای رشد اقتصادی حودشان ساختند پخشش کردند و شیوع دادند و کلی مردم کشتن ولی حالا اینکه از سیاست مستقیم خود چین میومد یا بالاتر خدا میدانه چنین سیاستی که وجدان نیست اصلا توش به نظرم نمیتونه از سر دلسوزی خودرو های ارزان با کیفیت بسازه به وقتش اگه بتونه تو پاچه میکنه ولی اگه یه سیاست و کشور سالم باشه میتونه هم خودرو با کیفیت برای قشر پایین بسازه هم از سر خوبی باشه ولی تا الان که وجود خارجی نداشته ولی چین ثابت کرد از لحاظ تولید شدنیه
SMS
۱۹ شهریور ۱۴۰۳من ای پی۹ و قیافه شیائمی
ارسلان
۲۰ شهریور ۱۴۰۳من یه شاکی از گوشی شیائومی هستم….هرکس جلوم از این برند آشغال تعریف کنه ، با پشت دست همچین میزنم که دندوناش بریزه!!! خدا از سر فروشنده نگذره که این آشغال و انداخت به من….
علی Shelby
۱۹ شهریور ۱۴۰۳انتخابم بین همه اینا نیو هست
ALIMOPAR
۱۹ شهریور ۱۴۰۳دمشون گرم لذت بردم از این همه پیشرفت حالا شما هی بگو چینی چینی ، همه از یه جایی شروع میکنن خود ژاپنیا موقع شروع از آمریکاییا کپی کردن نمونش اولین ماشین تویوتا که از کرایسلر ایرفلو کپی شد بدون ذره ای تغییر بعدشم کره ایا اومدن اوناام از ژاپن کپی کردن، جالب اینجاس چینیا دیگه مثل قدیم نیستن ظاهرشون سبک خاص خودشونو داره در واقع دیگه نمیشه گفت کپی میکنن، آپشنهای زیادیم دارن با قیمت کم، خودم آمریکایی بازم ولی باید اعتراف کرد که چینیا راه صد ساله رو تو ده سال رفتن
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۱۹ شهریور ۱۴۰۳نیو بنظرم جذابتره.
توی گرند تور،هموند بررسیش کرده بود میگفت خوبه…
amirkhanzadeh
۲۰ شهریور ۱۴۰۳چیزای دیگه هم گفته بودا؟؟!!
OM.01
۱۹ شهریور ۱۴۰۳چند ماه پیش تو پست بررسی مکلارن سولوس GT پدال نوشته بود نظرات خود را بیان کنید.
کامنت دادم به ماشینی که میشه پیچ های جاده های شمال رو با 160 الی 170 کیلومتر رفت واقعا چه نظری باید داد؟ دقیقا الان موضوع ماشین های بالا هست
پشت تک تک این محصولات چند صدنفر افراد تحصیل کرده مهندسی مکانیک مدیریت صنعتی مدیریت کسب و کار طراح بیرون داخلی هست و چند صدمیلیون دلار هزینه توسعه روشون انجام شده، واقعا دمشون گرم👌
بقیه دوستان رو اطلاعی ندارم… اما من خودم از موتور ماشین میرم داخل از گیربکس میام بیرون…اما نمیتونم این خودروهارو نقد کنم. نه اینکه نتونم بلکه جرئت انجام اینکار به راحتی خودم نمیدم
اون byd U7 روی جاده برفی شیب 37 درجه میره بالا!!! شیب سربالایی لشگرک 12 درجه هست… گردنه حیران فکر 16درجه باشه تاجایی که یادمه… 37 درجه رو خودتون تصور کنید. تو یوتویب هست ویدئوش
واقعا باید گفت آفرین به تلاش پشتکار…و البته علم و دانش 😁
ممد ژانگولر
۱۹ شهریور ۱۴۰۳دمشون گرم خداوکیلی زحمت میکشن . فقط جنگ جهانی نشه صلوات .
nima.jdm
۱۹ شهریور ۱۴۰۳شیائومی از مکلارن ۷۲۰ اس کپی کرده البته خب داریم درمورد ماشین چینی صحبت میکنیم و این چیزا عادیه
چینی ها توی کپی کاری دست ایرانخودرو و سایپا رو از پشت بستن
ولی پیشرفت چین قابل تحسینه
Joker
۱۹ شهریور ۱۴۰۳چین هم موفق شده ماشین زیر ۱۰ ثانیه ای بسازه بعد کچل بو گَندو بعد از ۳۰ سال از ورود نافرجامش به صنعت خودروسازی تو ۴۰۰ متر از جی کلاس میخوره و طرفداراش هم نیششون تا بناگوش بازه و کلی هم ذوق مرگ میشن😂😂😂😂😂😂خدایا این شادیا رو از ما نگیر🤲
Mr wrong
۱۹ شهریور ۱۴۰۳برا خنده م اسنپ گرفتم یه بیس دقیقه دیگه میاد
𝐀𝐥𝐢
۱۹ شهریور ۱۴۰۳نمیدونم چرا هر پستی بیاد تو باید هرجور شده به کونیگزگ ربطش بدی خسته نشدی خودت؟
راستگو
۱۹ شهریور ۱۴۰۳اونU8واقن جالبه
محمد
۱۹ شهریور ۱۴۰۳یانگ وانگ U9 خیلی زیباست.
علی جردن
۲۰ شهریور ۱۴۰۳همه هیولاهای چینی
درستش اژدها های چینی هستش