همانطور که در مطلب بهترین خودروهای چینی زیر ۱۰ هزار دلار برای واردات به کشور اشاره کردیم، با توجه به بندها و مقررات آییننامه واردات خودرو، چینیها بیشترین شانس را برای ورود به بازار کشورمان دارند. بااینحال، مثل گذشته، همه خودروهای چینی مدلهایی بیکیفیت و کپی شده نیستند و طی سالهای اخیر برندهای سطح بالای چینی پیشرفت چشمگیری داشته و برخی محصولات آنها حتی توان رقابت با خودروهای مشهور جهانی را هم پیدا کردهاند. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه چهار نمونه از جذابترین سدانهای چینی را باهم مقایسه کنیم. این خودروها همگی سدانهای کامپکتی در کلاس خودروهایی مثل هوندا سیویک و هیوندای الانترا هستند و به لطف طراحی جذاب، کیفیت قابلتوجه، قیمت مناسب و برند شناختهشده میتوانند گزینههای مناسبی برای واردات به کشورمان باشند.
جیلی بینرویی
جیلی یکی از بزرگترین معتبرترین خودروسازان چین است که به لطف واردات مدل امگرند، در کشورمان هم از شهرت خوبی برخوردار است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ سدان جدیدی بنام بینرویی را معرفی کرد. این خودرو سدان اسپرتی است که با ظاهر فستبک، خریداران جوان را هدف قرار داده است. بینرویی با دو پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر توربو و ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه شد و سپس در دسامبر سال ۲۰۲۰ جیلی نسخهٔ اسپرتتر آن را با نام F تایپ معرفی کرد. بینرویی F تایپ با نسخهٔ قویتری از موتور ۱.۴ لیتری راهی بازار شد اما این پایان کار پیشرفتهای سدان اسپرت جیلی نبود و در مارس ۲۰۲۲، این شرکت نسخهٔ جدیدی از بینرویی را با نام کول معرفی کرد. این نسخهای لوکستر و پرفورمنس محورتر از F تایپ است.
بینرویی کول در جلو و عقب بازطراحی شده و با چراغها، جلوپنجره و سپرهای جدید به همراه رینگهای ۱۷ اینچی مشکیرنگ، کالیپرهای ترمز رنگی و دیفیوزر عقب با دو سر اگزوز بزرگ، نمای تهاجمیتری پیدا کرده است. علاوه بر این، نسخهٔ حتی اسپرتتری از بینرویی کول با نام تاندر ادیشن هم ارائه میشود که به بالههای زیر سپرها و رکابها و اسپویلر عقب مجهز است و ظاهراً واقعاً جذابی دارد. بینرویی کول در داخل هم از کابین مدرنی با صفحه آمپر تمام دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و نمایشگر مرکزی لمسی ۱۲.۳ اینچی بهره میبرد. این سدان چینی برخلاف نسخههای قبلی، به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو مجهز شده که ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه متصل است. قیمت جیلی بینرویی کول از ۱۳,۵۷۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۱۵,۷۲۰ دلار میرسد.
چانگان یونیوی
چانگان هم یکی دیگر از برندهای چینی شناختهشده در کشورمان و یکی از خودروسازان بزرگ چین است. این شرکت از دو سال پیش، برای عرضهٔ محصولات جذابتر و سطح بالاتر خود، سری جدیدی بنام یونی را معرفی کرد. این سری جدید با معرفی کراساوور کامپکت یونیتی در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد. سپس در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۲۱، چانگان سدان یونیوی را بهعنوان سومین محصول سری یونی معرفی کرد. این خودرو بهطور غیرمستقیم جایگزینی برای سدان ایدو محسوب میشود که زمانی در کشورمان هم عرضه شد. یونیوی را با فرم کوپه مانند، جلوپنجرهٔ بدون قاب، ورودیهای هوای بزرگ جلو، چراغهای سراسری عقب و دیفیوزری تهاجمی با چهار سر اگزوز بزرگ، بدون شک میتوان یکی از چشمگیرترین و جذابترین سدانهای چینی دانست.
طراحی داخلی یونیوی نیز هرچند بهوضوح از محصولات پژو الهام گرفته است اما با غربیلک فرمان کوچک به همراه چهار نمایشگر (شامل صفحه آمپر دیجیتالی در بالای فرمان با دو نمایشگر کوچک در طرفین و یک نمایشگر لمسی بزرگ مرکزی)، کابین واقعاً جذابی دارد. یونیوی با دو پیشرانهٔ مختلف به بازار عرضه میشود. موتور پایه یک نمونهٔ ۱.۵ لیتری توربو با ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است درحالیکه یک نمونهٔ ۲ لیتری توربوشارژ قویتر با ۲۳۳ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور هم قابل انتخاب خواهد بود ولی برای مطابقت با دیگر سدانهای این لیست، ما همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری را در نظر میگیریم که انتقال نیروی آن از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد. قیمت چانگان یونیوی از ۱۵,۶۰۰ دلار آغاز میشود و در بالاترین نسخه با موتور ۱.۵ لیتری به ۱۸,۹۰۰ دلار میرسد.
ترامپچی امپاو
گک ممکن است در کشورمان خیلی شناختهشده نباشد اما این هم یکی از خودروسازان بزرگ و چین است که برندهای مختلفی دارد. ترامپچی بزرگترین و مشهورترین برند گک است و اکثر محصولات این گروه خودروسازی چینی از طریق این برند عرضه میشود. ترامپچی برای اولین بار در نمایشگاه گوانگژو سدان اسپرتی بنام امپاو را بهصورت نیمه کانسپت معرفی کرد و سپس در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ نسخه تولیدی آن به نمایش درآمد. این خودرو جانشینی برای سدان GA4 محسوب میشود هرچند که GA4 همچنان در کنار امپاو به فروش میرسد. هرچند در طراحی بیرونی این خودرو الهاماتی از محصولات پژو و لکسس دیده میشود اما ظاهر اسپرت و جذابی دارد که برای یک سدان چینی قابلتوجه است.
این خودرو در نسخهای بنام R-Style هم ارائه میشود که با سپرهای تهاجمیتر و اسپویلر عقب، ظاهر اسپرتتری دارد. امپاو در داخل طراحی ساده و درعینحال جذاب و مدرنی دارد که نمایشگرهای به هم چسبیده برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و دریچههای تهویهٔ سراسری از ویژگیهای آن هستند. این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد و ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود. بااینحال، امپاو میتواند ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. انتقال نیروی این موتور هم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت میگیرد. قیمت ترامپچی امپاو از ۱۴,۱۰۰ دلار آغاز شده و در بالاترین تیپ یعنی R-Style به ۱۹,۶۰۰ دلار میرسد.
امجی ۶
هرچند امجی در اصل یک برند بریتانیایی است اما پس از اینکه توسط گروه سایک خریداری شد باید آن را برندی چینی دانست. بااینحال، امجی به لطف عرضهٔ محصولات جذاب و باکیفیت در کشورمان، نزد خریداران ایرانی برند خوشنامی است. یکی از محصولات این شرکت که در ایران عرضه شد MG 6 بود که با نسل اول خود به ایران آمد و در نوامبر ۲۰۱۶ نسل دوم آن معرفی شد. این نسل چهار سال بعد در جولای ۲۰۲۰ فیسلیفتی را تجربه کرد و با جلو و عقب بازطراحی شده و پیشرانه قویتر به بازار عرضه شد. MG 6 مدت کوتاهی بعد برای مدل ۲۰۲۱ دوباره فیسلیفت شد اما این نسخه با نام MG 6 Pro در کنار نسخهٔ قبلی راهی بازار شد.
سدان امجی در این فیسلیفت به دماغهٔ کاملاً جدیدی با چراغهای دوقسمتی و جلوپنجرهٔ بزرگ مطابق با جدیدترین زبان طراحی امجی مجهز شد و نمای جذابتری پیدا کرد. مثل دیگر سدانهای این لیست، MG 6 Pro هم نسخهٔ اسپرتتری بنام تروفی دارد که به بال عقب مجهز است و در داخل نیز از حال و هوای اسپرتتری برخوردار است. MG 6 Pro اما در پیشرانه تفاوتی با نسخهٔ معمولی پیش از فیسلیفت ندارد و از همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده میکند که ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۲۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور به یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه متصل است تا نیروی خود را به چرخهای جلو بفرستد. قیمت امجی ۶ از ۱۴,۸۶۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۲۰ هزار دلار میرسد تا گرانترین خودروی این لیست لقب گیرد.
مقایسۀ مشخصات فنی
جیلی بینرویی | چانگان یونیوی | ترامپچی امپاو | امجی ۶ پرو | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱.۵ لیتری I4 توربو | ۱.۵ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۱۸۱ اسب بخار | ۱۸۸ اسب بخار | ۱۷۷ اسب بخار | ۱۸۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر | ۳۰۰ نیوتن متر | ۲۷۰ نیوتن متر | ۲۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | جلو | جلو | جلو | جلو |
طول | ۴,۷۱۰ میلیمتر | ۴,۶۸۰ میلیمتر | ۴,۷۰۰ میلیمتر | ۴,۶۹۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۹۵ میلیمتر | ۱,۸۳۸ میلیمتر | ۱,۸۵۰ میلیمتر | ۱,۸۴۸ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۵۵ میلیمتر | ۱,۴۳۰ میلیمتر | ۱,۴۳۲ میلیمتر | ۱,۴۶۲ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۰ میلیمتر | ۲,۷۵۰ میلیمتر | ۲,۷۳۶ میلیمتر | ۲,۷۱۵ میلیمتر |
قیمت پایه | ۱۳,۵۷۰ دلار | ۱۵,۶۰۰ دلار | ۱۴,۱۰۰ دلار | ۱۴,۸۶۰ دلار |
علی
۲۸ شهریور ۱۴۰۱فقط اونایی که ۴ لوله اگزوز دارن😂😂
࿗
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ی لیموزین دارم برای نویسندگان بند های واردات که حتما از طراحیش خوششون میاد
با تشکر
OM.01
۲۸ شهریور ۱۴۰۱سلام جناب.تقریبا همه این لیست اگزوز فیک دارن و فقط جهت زیبایی هست البته اگزوز فیک تو برندهای معتبر هم هست. اگزوز فیک متاسفانه امروزه مد شده و کشور هم نمیشناسه همه میزارن.
تنها ماشین این لیست که اگزوز واقعی داره چانگان یونی وی هست صدای جالبی داره. فیلمش رو خیلی وقت پیش تو اینیستا دیدم الان میفرستم.
https://www.instagram.com/p/CZV2mBcrS9G/
hamid
۲۸ شهریور ۱۴۰۱چی؟؟ واردات خودرو !!!!
شتر در خواب بیند پنبه دانه … گهی لب لب خورد گه دانه دانه
Avan
۲۸ شهریور ۱۴۰۱درست می فرمایید.این طرح واردات به امید برجام ارائه شده بود الان که برجام رفت هوا این طرح هم کان لم یکن خواهد شد
امین
۲۸ شهریور ۱۴۰۱نمیدونم این چینیا چرا گیر دادن به CVT و دوکلاجه.بابا مثل آدمیزاد گریبکس AT بزارین رو ماشیناتون.اینقدر سخته؟
Reza Waffen SS
۲۸ شهریور ۱۴۰۱شاید نمیصرفه واسشون
M.Kkarimi
۲۹ شهریور ۱۴۰۱اگزوز 4 تایی با موترو 1.5 لیتری… عجب ترکیب سمی حقیقتا 😂😂
Reza Waffen SS
۲۸ شهریور ۱۴۰۱تقریبا همشون از برندهای مطرح و خوش نام چینی هستن ولی بنظرم غیرممکنه که این نسخه هارو واسه واردات انتخاب کنن.
TML BN
۲۸ شهریور ۱۴۰۱اگرم انتخاب کنن از ۶۰۰ تومن قیمت هاشون شروع میشه که صد در صد نمیکنن به احتمال زیاد کراس اوور های چرت تر بیارن
Reza Waffen SS
۲۸ شهریور ۱۴۰۱شک نکن اینا اول به فکر جیب خودشون هستن هر آشغالی که میخواد باشه اهمیتی واسشون نداره
matin
۲۸ شهریور ۱۴۰۱600 تومن؟؟؟
قطعا بالا تر میدن
corvette
۲۸ شهریور ۱۴۰۱چانگانه باحال بود
امیرحسین
۲۸ شهریور ۱۴۰۱جهنم
همینارو هم اگر بیارن
این کشور تو بگم من بگم شده
TML BN
۲۸ شهریور ۱۴۰۱لوله اگزوز ها و باله های عقبشون منو کشته😂😂😂
انگار موتور V6 یا V8 دارن😂😂
۹۱۱
۲۸ شهریور ۱۴۰۱جدا اره!🤣🤣🤣🤣😅انگار سوپر سدان هستن 😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣ولی اگر بیان ایران بالای ۱ تومن قیمت می خورن واسه یه سری زباله.
Shahrukh
۲۸ شهریور ۱۴۰۱سدان جذاب(!!) یعنی مزدا۳،کرولا،النترا و سراتویی که قشر زحمتکش کارگر در همسایگیمون(دبی)سوارمیشن!
ازدم قسط،شرایط منعطف پرداخت و صفرکیلومتر!
این جاروبرقیای یک و نیم لیتری از دیار امپراطوری «هان» و چینی ها هم باشه برا خودشون که یه مشت شیاد خونخوار و کاسب تحریمن.هنوز اونقدر گوشامون بلند نشده ماشین ده هزار دلاری رو سی هزار اینجا بسولفیم!
کرگدن باواریا
۲۸ شهریور ۱۴۰۱من ام جی رو به النترا و سراتو ی کارگری ترجیح میدم .
علی
۲۹ شهریور ۱۴۰۱اینایی که اسم بردی پنج تا ده هزار دلار از چینی ها گرونتر هستن و باور کن مث النترا و سراتو بدتر نباشن بهتر نیستن
مهدی
۳۱ شهریور ۱۴۰۱جناب سعی کن رو ماشین غیرتی نشی
همه ما میدونیم که پیشرانه ۱/۵ پیشرانه خوبی برای یک ماشین به حساب نمیاد
ولی اگه تیتر رو دقت کرده باشید متوجه میشید متن درباره خودرو های چینی هستش
دوما از لحاظ جذابیت و ظاهری واقعا در حد طراحی های مناسب و بروز هستن
با تشکر
AMANTE
۲۸ شهریور ۱۴۰۱سه برند بجز ترامپچی که مطمعن نیستم، در بازار جهانی ماشین میفروشن و یا میخوان بفروشن و بعیده که بخوان با ایران تحت تحریم همکاری کنن و ماشین بفرستن ایران.
البته الان چانگان یونیتی در ایران در حال تست هست و شاید چانگان همکاری رو قبول کرده و مدل های دیگه اش هم بیاد.
اگه یونیوی بیاد ایران رقیب مستقیم KMC J7 میشه.
محمد
۲۸ شهریور ۱۴۰۱مشخصات و قیمتهای خوبی دارن ولی به احتمال بالا اگه در صورت لغو نشدن واردات خودرو نسخه های پایه و نیمه فول وارد میشن نه این مدل ها
Pedram7
۲۸ شهریور ۱۴۰۱اسپرت های الکی
matin
۲۸ شهریور ۱۴۰۱نمیدنم چرا چسبیدین به چین؟؟
سوبارو و سوزوکی بهترین برند ها برای وارداتن
datsun
۲۸ شهریور ۱۴۰۱واقعا نمیدونی چرا؟
هر چند همینا رو هم قشر ثروت مند فقط میتونن سوار شن
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۲۸ شهریور ۱۴۰۱چانگان یونی وی از همه بهتره
Scuderia Ferrari
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ماکسیما با موتور ۶ سیلندر ۳۰۰۰ سی سی یه خروجی اگزوز داره ولی این چینی های یکسال مصرف حداقل دوتا خروجی اگزوز دارن 😂😂
برای همین ماکسیمای دوست داشتنی تصمیم به خداحافظی گرفت تا این روزا رو نبینه
بی خیال اسم
۲۸ شهریور ۱۴۰۱آقای اسکودریا فراری عزیز
یک چرخ ماکسیمای افسانه ای به کل شرکت های چینی می اَرزه 😂
Scuderia Ferrari
۲۸ شهریور ۱۴۰۱کاملاً صحیح
به نظرم بهترین گزینه برای واردات ژاپنی های کم استهلاک و بادوام هستن گرچه مافیای خودرو به رهبریِ میر… نمیزارن ماشین با کیفیت وارد بشه
بی خیال اسم
۲۸ شهریور ۱۴۰۱صددرصد
خودرو های ژاپنی استهلاک کمی دارند و مناسب هم هستن با آب و هوای ایران
بله
من که به ضریب هوشی بالای ایشون بعد زدن حرف این که خودروساز های خارجی به افتخارات خودروساز های داخلی ما حسودی می کنند پی بردم
Erfan
۲۸ شهریور ۱۴۰۱چانگان یونی وی>جیلی بین رویی>ترامپچی امپاو>ام جی۶.
از نمای رو به رو برای من چانگان یونی وی زیبا تر بود
از نمای کناری هم چانگان یونی وی زیبا تر بود.
از نمای عقب هم ترامپچی امپاو زیبا بود جوری که انگار این ماشین یه موتور ۶سیلندر۳.۸داره.
این کاش چانگان و ترامپچی با قیمت حدود ۶۰۰تا۷۰۰بیان داخل ایران حتما جز گزین های خرید قرار میگیره.
پدرام
۲۸ شهریور ۱۴۰۱فقط یه نکته الان کرمان موتور و مدیران خودرو ماشین چینی تقریبا تو همین رنج قیمتی رو دارن بالای 900 میلیون تومان می فروشن تازه خیرسرشون مونتاژی هم هستتد که قاعدتا باید قیمت بیاد پایین تر، اگه فرض کنیم برای واردات ماشین هایی که معرفی کردید تعرفه گمرکی بسیار کمی بذارن و همگی اونا در خوشبینانه ترین حالت با قیمت زیر 800 میلیون تومان وارد بشن اون وقت کسی حاضر نیست بابت جک جی 7 مدیران خودرو بیش از یک میلیارد پول بده از طرفی جیلی و ام جی و چانگان برندهای بسیار معتبرتری نسبت به چری و جک هستند
A.A.S
۲۸ شهریور ۱۴۰۱داخل کابین چانگان خوب بود
SS
۲۸ شهریور ۱۴۰۱نمیدونم ماشینهای خوبی هستن یا نه
اما هیچ شخصیتی ندارن
انگار داری انواع اسباب بازی رو میبینی
امین
۲۸ شهریور ۱۴۰۱نمیدونم این چینیا چرا گیر دادن به CVT و دوکلاجه.بابا مثل آدمیزاد گریبکس AT بزارین رو ماشیناتون.اینقدر سخته؟
بی خیال اسم
۲۸ شهریور ۱۴۰۱الکی نیست که خیلی ارزون هستن
RJ7
۲۸ شهریور ۱۴۰۱چانگان یونی وی را خیلی دوست دارم.از پیشرفته ترین سدان های چینی هست و اگه بیاد ایران بعضی اپشن هاشو حذف میکنن و قیمتشم بالای ۱.۵میلیارد میشه و واقعا نمیصرفه.درصورتی ارزش خرید داره که همون نسخه چینی با بالاترین اپشن ها باشه و قیمتشم حدودا ۵۰۰ میل باشه
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۸ شهریور ۱۴۰۱همه افتضاح به غیر از چانگان یونی وی
فرید
۲۸ شهریور ۱۴۰۱فقط چانگان و ترامپچی
Bmw gg6
۲۸ شهریور ۱۴۰۱نسبت به قیمتشون خیلی عالی هستن مخصوصا یونی وی
سوشیانت
۲۸ شهریور ۱۴۰۱به نظرم نمیشه به ام جی گفت چینی چون دفتر مرکزیش هنوز تو انگلیسه و اگه بخوایم اینطوری حساب کنیم باید به رولز رویس هم بگیم آلمانی!!!
حسین
۳۱ شهریور ۱۴۰۱کل ماشین و قطعاتش در چین ساخته میشه حالا شما میخوای بریتانیایی در نظر بگیر اما این رو بدون در بررسی های انگلیسی هم امجی رو چینی خطاب می کنن.
ارشک
۳۱ شهریور ۱۴۰۱ماشین باید حتماً شاسی بلند و ترجیحا ژاپنی باشه تا هر نادونی با یه ماشین قراضه نیاد از پشت بزن و بره
خان
۳ مهر ۱۴۰۱تو اینا ام جی خوبه۰۰۰
هيراد
۲۱ مهر ۱۴۰۱نمیدونم چرا فکر میکنم که تو قرارداد 25 ساله ایران به چین تعهدی چیزی داده که حق نداره از جای دیگه وارد کنه
علی
۲۵ مهر ۱۴۰۱مشخصات فنی مانند قدرت و گشتاور این چند تا ماشین چینی واقعا رویایی و خارق العاده هستن!! گشتاور حدود 300 نیوتن متر و بالاتر رو خیلی از ماشینهای ژاپنی و اروپایی هم توی این قد و قواره و این حجم موتور و قیمت اصلا ندارن!!
من واقعا موندم این مشخصات واقعی ان؟! اگه اینطوره که بی نظیره و یک تحول داره اتفاق میفته!