برقی سازی صنعت خودرو فرصت مناسبی برای محصولات ناشناس چینی همچون های فای Z جدید ایجاد کرده تا با تولید خودروهای بدون آلایندگی به فکر رقابت با خودروسازان مطرح جهانی بیفتند! به تازگی فرصت رانندگی با این خودرو دست داد تا ببینیم آیا Z میتواند رقیبی برای پورشه تایکان باشد یا خیر.
به نظر میرسد دینگ لی مدیرعامل های فای از مهندسان و طراحان شرکت پرسیده “شما چهکاری میتوانید برای من انجام دهید؟” و آنها نیز گفتهاند هر کاری! حاصل این گفتوگوی جذاب بین رئیس و کارکنان نیز خودروی Z است که به نظر میرسد فرمولی برنده را با خود به همراه دارد. آرایش منحصربهفرد هفت درب به همراه دربهای گالوینگ و قیچی برای سرنشینان عقب و همچنین سیستم چهار چرخ محرک و فرمان پذیری چرخ های عقب باعث شدهاند های فای Z حرفهای زیادی برای گفتن داشته باشد. همچنین قیمت فراتر از ۸۵ هزار دلار نیز باعث خواهد شد این خودرو در سطح بالای بازار حضور پیدا کند.
فلسفه طراحی های فای شوکه کننده است و به همین خاطر شاهد خودرویی آوانگارد هستیم که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست و واقعاً نظرها را به خود جلب میکند. علیرغم خطوط نرم بکار رفته در بدنه با خودرویی بزرگ روبرو هستیم چراکه طول و عرض آن به ۵۰۳۶ و ۲۰۱۸ میلیمتر میرسد. البته Z آیرودینامیک نیست و ضریب درگ آن به ۰.۲۷ میرسد. نسخه مفهومی های فای Z جدید از دوربین بجای آینهها استفاده میکرد اما به خاطر عدم اجازه قانون در نسخه تولیدی شاهد آینههای سنتی هستیم. شاید نسخههای صادراتی با استفاده از دوربین ضریب درگ بهتری داشته باشند. نکته دیگر اینکه در خودروی یاد شده خبری از شیشه عقب نیست و برای میدان دید عقب از دوربین استفاده میشود.
در حال حاضر دو نسخه از های فای Z عرضه میشود که نسخه ۵ نفره با قیمت ۸۸,۶۰۰ دلار در دسترس بوده اما برای نسخه ۴ نفره باید ۹۱,۵۰۰ دلار پرداخت کرد. برای ورود به خودرو باید از حسگر روی ستون B استفاده کرد. همچنین برای بستن درب راننده نیز باید پدال ترمز را فشار داد! البته دربها با استفاده از نمایشگر مرکزی یا دستور صوتی هم بسته میشوند. همانند محصولات تسلا فقط یک نمایشگر مرکزی ۱۵ اینچی وجود دارد که همهچیز را کنترل میکند. اگرچه خبری از پشت آمپر سنتی برای خودرو نیست اما هدآپ دیسپلی خواهد توانست نیاز به استفاده از نمایشگر مرکزی را کاهش دهد.
از نظر کیفیت باید گفت اکثر بخشها از متریال لوکس استفاده کردهاند و حتی دستهدنده کریستالی نیز به چشم میخورد. البته بخش بالایی داشبورد از میکرو فیبر دولایه ساخته شده و در برخی بخشها نیز پلاستیکهای خشک دیده میشوند. در کنسول شناور خودرو هم شارژ بیسیم گوشی و فضای ذخیرهای کوچکی وجود دارد. خودروی تست شده از نسخه ۴ نفره بود و کنسول مرکزی ثابتی بین دو صندلی عقب داشت. تنظیمات مربوط به صندلیها از طریق نمایشگر ۶ اینچی روی کنسول مرکزی انجام میشوند. های فای میگوید سقف پانورامیک Z حدود ۹۹.۹ درصد تابش ماورا بنفش خورشید را دفع میکند و بنابراین دو ساعت حضور در خودرو معادل ۷ ثانیه حضور در بیرون و زیر تابش آفتاب خواهد بود.
شاید ما نباید از راندن های فای Z جدید اینقدر سورپرایز شویم زیرا با یک جی تی برقی طرف هستیم اما واقعاً همهچیز خوب است. از نظر پرفورمنس و شتاب باید گفت این خودرو فقط یکدهم ثانیه از پورشه تایکان کندتر بوده و صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۸ ثانیهای را ثبت میکند. البته داستان واقعی به چسبندگی و پایداری Z در جاده و فرمان بسیار دقیق آن مربوط میشود. خودروی ما از لاستیکهای پرفورمنس سود میبرد هرچند شعاع حرکتی را از ۷۰۵ به ۶۵۵ کیلومتر کاهش میدهد. وجود سیستمهای چهار چرخ محرک و فرمان پذیری چرخ های عقب به بهبود هندلینگ Z کمک میکنند. شعاع گردش خودرو با وجود این سیستم فقط ۵.۷ متر بوده و علیرغم فاصله بین محوری ۳۱۵۰ میلیمتری میتوانیم مانورپذیری بالای خودرو را حس کنیم. یکی از ویژگیهای جالب Z نیز به استفاده از دستهراهنما برای دور زدن مربوط میشود که با دو بار پایین کشیدن سریع دستهراهنما میتوانید به سایر رانندگان این موضوع را اطلاع دهید.
در حالتهای اکو و کامفورت قدرت پیشرانه جلو استفاده نمیشود و سرعت خودرو نیز به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد؛ اما در حالت اسپرت سیستم چهار چرخ محرک وارد میدان میشود. ویژگی ترمز احیا شونده نیز وجود دارد که در تنظیمات بالا عملکردی به خوبی نیو یا تسلا نخواهد داشت. شرکت سازنده تفکر زیادی را درباره محصول خود داشته و به دنبال راحتی استفاده کاربران از آن بوده است. شاید های فای Z با برخی ترفندها بتواند بخشی از فروش پورشه تایکان را به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای برقی و لوکس چین به خود اختصاص دهد؛ اما آیا این خودرو میتواند موفقیت های فای X را تکرار کند؟ شاید نه زیرا استایل این خودرو به اندازه X جذاب نیست. با این وجود باید گفت های فای از چند ماه دیگر راهی بازار اروپا خواهد شد و Z احتمالاً دومین خودروی این برند در قاره همیشهسبز خواهد بود.
امتیازهای های فای Z | |
قدرت و حس رانندگی | ۱۰ |
فضای کابین و سرنشین | ۸ |
تکنولوژی و رابط کاربری | ۱۰ |
نسبت قیمت و کیفیت | ۹ |
نقطه قوت: سواری خودرو
نقطهضعف: برخی متریال بیکیفیت در کابین
Bmwgg6
۸ فروردین ۱۴۰۲تنها ایرادش پخته نبودن طراحیشه فقط همین
mercedes
۹ فروردین ۱۴۰۲تازگیا ایران خودرو اومده برای پرشیا دیلایت گذاشته یعنی این که نمیخواد با پرشیا خداحافظی کنه
Bmwgg6
۹ فروردین ۱۴۰۲(:
Rerace777
۸ فروردین ۱۴۰۲بر فرض محال که شتاب و فنی به تایکان برسه،طراحیش خیلی زشت تر از تایکانه
Alan.r
۸ فروردین ۱۴۰۲با این ظاهر وکابین میخواد با تایکان رقابت کنه؟😂😂
مشتاقی
۹ فروردین ۱۴۰۲قطعا عملکرد بهتر از تایکان خواهد داشت.
ایمن ترین خودروی ساخت ایران
۹ فروردین ۱۴۰۲به نظر من ظاهر وکابین اینقدرا هم مهم نیست
ظاهرش خاص تر از چراغ های تخم مرغی پورشس
عملکرد فنیشم بهتره
بلاخره قرار نیست تا عبد پورشه پادشاه باشه
TESLA
۸ فروردین ۱۴۰۲مدعی رقابت با تایکان !!! مثل این میمونه نفت مسجد سلیمان مدعی رقابت با رئال مادرید بشه 🤣🤣🤣😂😂🙌
ایمن ترین خودروی ساخت ایران
۹ فروردین ۱۴۰۲مطمعن باش نفت مسجد سلیمان اگه یه مربی متوسط با غیرت داشته باشه با بازیکنان تعصبی
با رعال مادرید هم بازی میکنه
حسین
۹ فروردین ۱۴۰۲به جز طراحی که سلیقه ای هست، به طور مشخص در چه بخش هایی فاصله زیادی با تایکان داره؟
Amir mahdi @-1387
۸ فروردین ۱۴۰۲پیچ کوچیکه تایکان هم نمیشه
عباس
۸ فروردین ۱۴۰۲شبیه ماشین لگوعه
ا ج
۸ فروردین ۱۴۰۲اگه از بیرون بخوای درب خودرو را ببندی چطور باید پدال ترمز را فشار بدی ضمنا فرمان ماشین زشته
Tyu
۸ فروردین ۱۴۰۲حسگر داره
مانی
۹ فروردین ۱۴۰۲قبل ایراد گرفتن فکر کن
تو ماشین دستت به در نمیرسه سنسور داره
بیرون ماشین که درو با دست دادی بالا چرا دوباره دستت نمیرسه؟
زیزیگولو
۸ فروردین ۱۴۰۲جسارت بزرگی به پورشه تایکان شد
Amir
۸ فروردین ۱۴۰۲از نمای جلو یکم شبیه نیسان جی تی ار شده
shetab-car
۹ فروردین ۱۴۰۲طراحی اش بی هویت و شلوغه معلوم هیچ تناسبی نداره اما پیشرفتشون جای تحسین داره
Reza Waffen SS
۹ فروردین ۱۴۰۲شوخی خوبی بود 👍
ب ت bugatti
۹ فروردین ۱۴۰۲کابین افتضاح
طراحی بد
این رقیب تایکان
ب ت bugatti
۹ فروردین ۱۴۰۲مثل این میمونه که یاتاقان سازی مدعی رقابت با پاریس ژرمن باشه
مجتبی .
۹ فروردین ۱۴۰۲دنیای ماشینهای برقی کاملا متفاوته وممکنه هر تازه واردی که ماشین خوبی ساخته باشه یقه بزرگان روبگیره.
مجتبی .
۱۰ فروردین ۱۴۰۲لوسید ایر وخود تسلا نمونه های واضحی هستن. لوسید یک ماشین ساخته که به نظر کارشناسایی که تست کردن کاملا باEqsقابل رقابته ودر بعضی شاخصه ها بهتر هم هست.