شرکت Nio به عنوان تولید کننده خودروهای الکتریکی و غول نفتی شِل به توافقی استراتژیک در زمینه همکاری روی تکنولوژی شارژ و تعویض باتریها دست یافتند. Nio قبلاً چند صد جایگاه تعویض باتری را در چین به راه انداخته و همکاری با شل در ابتدا از دو جایگاه آزمایشی جدید شروع خواهد شد. این دو شرکت به دنبال تأسیس ۱۰۰ جایگاه تعویض باتری تا سال ۲۰۲۵ هستند.
همچنین جایگاههای تعویض باتری این دو برند در تأسیسات شارژ الکتریکی شل نیز تأسیس خواهند شد. شارژرهای سریع شل نیز در جایگاههای مختلف Nio نصب خواهند شد. همکاری دو شرکت موردبحث به فراتر از مرزهای چین نیز خواهد رسید و در اروپا شاهد همکاری روی سرویس حملونقل ریشارژ شل خواهیم بود. با این سرویس مصرفکنندگان میتوانند به یکی از بزرگترین شبکههای شارژ خودروهای الکتریکی در اروپا دسترسی داشته باشند.
یکی از مدیران شل گفته است:
کربنزدایی یک چالش مهم برای جهان بوده و نیازمند راهحلهای چندجانبه و گسترده است. این موضوع هیجانانگیزترین چیز درباره همکاری جدید ما با Nio بوده و ما هماکنون میتوانیم در اروپا و چین به مصرفکنندگان سرویس ارائه کنیم. ما با همکاری یکدیگر روی بهبود تمامی جنبههای تملک خودروهای الکتریکی کار خواهیم کرد. این به معنی ارائه شارژرهای سریع در جایگاههای Nio و در دسترس قرار دادن سرویس تعویض باتری در اروپا خواهد بود.
مؤسس و رئیس Nio نیز گفته است:
همکاری یاد شده نشان دهنده تلاشهای شل برای تسریع حرکت به سمت حملونقل جدید و تعهد به ارائه روشهای جابجایی پایدار است. ما معتقدیم همکاری بین Nio و شل باعث ارائه سرویسها و تجارب تملک بهتری برای دارندگان خودروهای الکتریکی خواهد شد.
یک کاربر
۷ آذر ۱۴۰۰این طرح شکست میخورد !! به چند دلیل ، اولش بخاطر اینکه کیفیت باتری ها یکسان نیست بخاطر همین محدودیت ایجاد میشه. بطور مثال همین الان یک کشور سوخت cng داره ، کشور دیگر گازوییل، در جای دیگر اتانول ، بنزین ، هیدروژن
همین تنوع در خودروهای برقی هم همین هست، خودروهای لوکس از باتری NCM استفاده میکنند بخاطر قدرت چگالی بالا ، خودروهای ارزان از باتری LFP ، یعنی در بعضی کشورها جنس باتری ها در اینده یکسان نیست مثلا کره ای ها لیتیوم سولفور ، حالت جامد و.. شرکت های برای رقابت از باتری های متنوع استفاده خواهند کرد چون هدف گزاری تسخیر بازار در نوع قشر مصرف کننده متفاوت خواهد بود همینطور منابع معدنی کشورها متفاوت هست هرکدام در باتری که ارزانتر برایشان تمام شود و مزیت دارد بازار تغییر میدهند .
، همین الان ببینید بنزین ایران یورو۴ هست اروپا یورو ۶ ! هر دو بنزین هستند اما باز خودروهای ایرانی نمیتوانند یورو ۶ بزنند
حتی نوع باتری شارژ سریع و معمولی، تفاوت هست
نکته دیگر باتری خودروی من نو تازه هست باتری خودروی دیگر کهنه هنگام تعویض سر من کلاه میرود سر کیفیت دعوا میشود ، نکته دیگر استهلاک تعویض باتری هست بمرور محل جدایش وصل باتری ها دچار خرابی خواهد شد.
بعد زیر ساخت های کشورها هم متفاوت باهم خواهد بود برای حمایت از خودروی برقی داخلی خود ، باتری و نوع سیستم شارژ خود ترویج خواهند کرد تا رقیب از راه بدر کنند. این را در اینده خواهید دید. کاری که کره ای ها دهه ۷۰ تا ۸۰ کردند .
تجربه با مزه خود ما ایرانی ها ، همان تعویض شیشه شیر و شیشه نوشابه تعویضش با مغازه دار ها بود ، یا میشکست یا خراب میشد یا نمیدادند یا شیشه نوشابه متفاوت بود . دهنمان سرویس میشد اگر موفق بود با پلاستیک جایگزین نمیشد . خلاصه فکر نکنم به دردسر ان بیارزد.
کما که نیازی به تعویض باتری هم نیست مصرف کننده شهری شب ها وقت استراحت با کمترین هزینه برق خودرویش شارژ میکند چرا باید هزینه اضافی تعویض باتری بدهد انسان قرن ۲۱ سودگرا و دنبال کمترین هزینه هست ، برد خودروها هم پیشرفت کرده ، فناوری شارژ هم درحال پیشرفت هست.
الان اتوبوس های دارای باتری LTO در عرض ۵ دقیقه شارژ میشوند،! تنها مشکل این باتری ظرفیت کم و گرانی ان بود .
لپ کلام به دلایل بالا از نظر شخصی خودم این کار موفق نمیدانم و بنظرم در اخر شکست میخورد بیشتر هزینه زاست تا واقعا کارامد ، شما هزینه نگهداری ، تعویض ، استخدام کارمند ، استهلاک ، خرابی باتری همه را در نظر بگیرید . شاید برای شرکت تاکسیرانی مهم نباشد ، اما برای ماشین شخصی مهم هست.
امیرعلی
۷ آذر ۱۴۰۰موافقم
خیلی دقیق بررسی کردید و عیب هاش رو گفتید
به نظر منم در حال حاضر بهتره خودروساز ها روی سوپرشارژ ها کار کنند
ehsan fa
۷ آذر ۱۴۰۰چینی ها چه خوب پیشرفت میکنند و چقدر بدم میاد از این ملت کثیف همه چیز خوار جهان رو به گند کشیدن برا منفعت خودشون
بهزاد
۷ آذر ۱۴۰۰فکر کنید ماشینی دارید که ۵ سال کار کرده و باتریهاش مقداری از بازدهیش کم شده بعد میرید تو این مراکز یک پکیج تقریبا جدید دریافت میکنید! بعدش خداحافظ.
زمانی این طرح جواب میده که استانداردهایی مثل اندازه ، وزن ، ولتاژ خروجی و همچنین بخش شارژ و اینورتر همگی یکی باشند اما همه میدونیم همچین چیزی در صنعت خودرو محاله و فقط به درد خود سازنده میخوره.
از اون بدتر محل اتصال باتری ها هست که اگر جوری طراحی بشه که بارها به سادگی باز و بسته بشه عملا همچین قطعه یا وسیله ای با این وزن بعد از مدتی با اشکال روبرو میشه و محل اتصال یا استقرار باتری ها باید محکم و بدون تنش باشه و این طرح ها شکست خورده ست.
محمد امین
۷ آذر ۱۴۰۰به شخصه شرکت شل رو خیلی دوست دارم ، و یه حس تاریخی باهاش دارم ، این برند از حدود دهه ی ۶۰ اسپانسر و شریک تیم اسکودریا فراری بوده و لوگوی شل و فراری در کنار هم واقعا حس حماسه آفرینی داره…
شل اسپانسر تیم فورمول یک مکلارن هم بوده و توی یکی از زیباترین ترکیب رنگ های مکلارن و خاطرات زیبایی رو تداعی میکنه
علی
۸ آذر ۱۴۰۰تسلا چینیها دارن میان….