در این مراکز، باتری خالی هر خودرو تنها درعرض ۵ دقیقه با نمونه نو تعویض میشود. نیو این راهحل را جایگزین مناسبی برای شارژکردن باتریها میداند.
زمان شارژ هنوز هم و با گذشت چند سال از ورود خودروهای برقی به صنعت، بهعنوان یکی از اصلیترین و چالشبرانگیزترین مشکلات خودروسازان و مشتریانشان به شمار میرود. سریعترین خودروهای بازار در حوزه شارژ مجدد برای رسیدن از ۱۰ تا ۸۰ درصد حداقل به حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارند (هرچند مدلهای تازه رونمایی شده این رقم را به ۱۰ دقیقه نزدیک کردهاند).
خودروساز چینی نیو راهی متفاوت را از سایر خودروسازان جهان در پیش گرفته است. این شرکت پیشرو قصد دارد تا با صرف زمان ۵ دقیقه، شارژ لازم برای ادامه سفر یک خودرو را در اختیار راننده قرار دهد. فناوری لازم برای این کار تعویض باتری است.
مرکز تعویض باتری نیو به این صورت کار میکند که خودرو وارد بخش تعویض باتری شده و باتری از کف آن در عرض ۳ دقیقه تعویض میشود. تمام اعمال لازم برای تعویض ازجمله بررسی ایمنی و تنظیم خودرو رویهمرفته تنها ۵ دقیقه به درازا خواهد کشید. نیو موفق شده تا این مرکز را ۳۰ درصد سریعتر از سایر مراکز تعویض باتری خود در چین راهاندازی کند.
راننده باید مانند ورود به یک کارواش خودکار به فضای تعویض وارد شود و در محل مقرر متوقف شود. مرکز خودکار، باتری خودرو را برداشته و آن را با یک نمونه با شارژ کامل جایگزین میکند. در یک ویدئو مربوط به مدلهای نیو، برخی از خودروها حتی بهصورت خودکار پارک هم میشوند. تمام خودروهای این شرکت با مرکز تعویض باتری و سیستم آن سازگار هستند و ۶۰ درصد مشتریانش بهصورت مداوم از این مراکز استفاده میکنند.
مراکز تعویض باتری این استارتاپ خودرویی ۲۱ باتری را در خود ذخیره میکند. مالکان چینی میتوانند یک باتری را کرایه کنند و برای ارتقا آن هم مبلغی را پردازند تا باتری بعدیشان نمونهای با ظرفیت بالاتر باشد و بتوانند برای یک سفر طولانی آماده باشند.
نیو هماکنون ۱۳۶۰ مرکز تعویض باتری را در چین به بهرهبرداری رسانده و قصد دارد ۱۳ مرکز را نیز در اروپا (کشورهای آلمان، نروژ و هلند) راهاندازی کند تا پس از آن به سراغ انگلستان برود. مراکز یادشده خود در کارخانهای در مجارستان تولید میشوند و سازنده انتظار دارد تا پایان سال جاری میلادی، ۱۰۰۰ مرکز دیگر در چین و ۷۰ مرکز دیگر در نقاط مختلف اروپا بازگشایی کند.
نیو قصد دارد تا دی ماه امسال از نمونههای راست فرمان سدان ET5 برای بازار بریتانیا رونمایی کند. این شرکت برنامه حتمی خود را برای ورود به بازارهای مشترکالمنافع انگلستان همچون استرالیا مشخص نکرده اما از امکان و احتمال ان سخن گفته است. نظر شما درباره مراکز تعویض باتری چیست؟ آیا ایده نیو سرانجام فراگیر خواهد شد؟
R/T
۳ خرداد ۱۴۰۲میدونم بی ربطه اما بی ام و سری ۵ جدید رونمایی شد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ خرداد ۱۴۰۲مطلب با عکس و فیلم در خدمت شماست
https://www.pedal.ir/bmw/bmw-5-series-specs-price/
Amiro
۳ خرداد ۱۴۰۲به نظرم منطقی ترین حالت که عیب خودرو های برقی رو میپوشونه و حذف میکنه شارژ سریعه ولی این حالت هم جایگزین این کاره و به نظرم عاقلانه هست البته در صورتی که باتری های همه خودرو های جهان یکی باشه این قضیه عملیه
ولی خوشم اومد هم نوآوری و هم پیشرفت از سوی کسانی که چقدر مسخره شدند
سالار فصل
۳ خرداد ۱۴۰۲پشمام
Reza
۳ خرداد ۱۴۰۲خب الان مثلاً من یک ساله خودرو رو دارم و ظرفیت سلامتش از ۱۰۰% اومده روی ۹۰% حالا اینجا برام تعویض میکنن و من یک باطری جدید دارم!
این قضیه باگه!
یوسف
۳ خرداد ۱۴۰۲این مدل تعویض چندتا مزیت داره
ارتقا باطری برای مسافرت طولانی
همیشه یک باطری سالم و تست شده روی ماشینه شماست
احتمال آتش سوزی خودرو در حین شارژ از بین میره
و اما مهمترین عاملش افزایش عمر باطریه چون باطری تازه شارژ دمای بالایی داره و نباید سریع مورد استفاده قرار بگیره
Reza Waffen SS
۴ خرداد ۱۴۰۲همیشه پیشرفت های Nio منو میخکوب و حیرت زده میکنه