خودروساز الکتریکی و لوکس چینی، نیو، از جدیدترین محصول خود پردهبرداری کرده است. این خودرو یک سدان لوکس کامپکت بنام ET5 است که به سدان بزرگتر ET7 میپیوندد و قصد رقابت با تسلا مدل ۳ و همینطور دیگر سدانهای الکتریکی هماندازه مثل بامو i4 را دارد. ET5 از همان طراحی بیرونی و داخلی ET7 در اندازهای کوچکتر استفاده میکند تا جایی که تشخصی آنها از هم بدون استفاده از متر دشوار خواهد بود!
درهرحال، ET5 خودرویی شیک و مدرن با خطوط بدنهٔ ساده است که ضریب درگ ۰.۲۴ را فراهم کرده است. این خودرو ۴,۷۹۰ میلیمتر طول، ۱,۹۶۰ میلیمتر عرض و ۱,۴۹۹ میلیمتر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن ۲,۸۸۸ میلیمتر است. این یعنی سدان جدید نیو کمی از تسلا مدل ۳ با طول ۴,۶۹۴ میلیمتر بزرگتر است. ET5 به دو موتور الکتریکی در جلو و عقب مجهز است که به ترتیب ۱۵۰ و ۲۱۰ کیلووات قدرت دارند و مجموعاً ۳۶۰ کیلووات یا ۴۸۳ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخها تحویل میدهند.
به گفتهٔ نیو، این ماشین ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به لطف کالیپرهای ترمز آلومینیومی چهار پیستونه که توسط خود نیو ساخته شدهاند، از همان سرعت در ۳۳.۹ متر متوقف میشود. ET5 با باطریهای استاندارد ۷۵ کیلووات ساعتی، طبق چرخهٔ آزمایش خودروهای سبک چین یا بهطور مخفف CLTC، با هر بار شارژ کامل میتواند بیش از ۵۵۰ کیلومتر را طی کند. با باطریهای دوربرد ۱۰۰ کیلوواتی این رقم به بیش از ۷۰۰ کیلووات افزایش پیدا میکند و با باطریهای فوق دوربرد ۱۵۰ کیلوواتی هم به رقم چشمگیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر میرسد.
یکی دیگر از ویژگیهای برجستهٔ این خودرو برخورداری از سیستم رانندگی خودکار نیو است که به گفتهٔ این شرکت، بهتدریج یک تجربهٔ رانندگی خودکار ایمن و مطمئن را در سناریوهایی مثل بزرگراهها، مناطق شهری، پارکینگها و جایگاههای تعویض باطری برای ET5 فراهم خواهد کرد. مجموعهٔ کامل سیستمهای خودران نیو بهتدریج پس از اعتبارسنجی ارائه خواهند شد و از طرق اشتراک ماهانه با هزینهٔ ۶۸۰ یوآن معادل ۱۰۵ دلار در دسترس خریداران چینی قرار خواهد گرفت.
کابین ساده اما مدرن و سطح بالای ET5 از یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲ اینچی به همراه یک نمایشگر بزرگ تبلت مانند در میانهٔ داشبورد بهره میبرد. این خودرو همچنین از تکنولوژی واقعیت افزوده هم بهره میبرد. نیو با شرکتهای NREAL و Nolo همکاری کرده تا عینکهای AR و VR را برای این خودرو توسعه دهد که اولی میتواند نمایشگری در اندازهٔ ۵ متر در ۶ متر را نشان دهد و دومی نمای دوربینی 4K را فراهم میکند. نورپردازی داخلی ۲۵۶ رنگ، سیستم صوتی فراگیر دالبی و سوئیچ هوشمند هم از دیگر ویژگیهای این سدان جدید چینی هستند.
نیو ET5 در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) با قیمت پایهٔ ۳۲۸ هزار یوآن معادل ۵۱,۵۰۰ دلار یا ۲۵۸ هزار یوآن معادل ۴۰,۵۰۰ دلار با باطریهای اجارهای راهی نمایندگیهای فروش در چین خواهد شد. این قیمتها مشمول مشوقهای دولتی هم خواهند شد. هرچند نیو حرفی از زمان عرضهٔ این خودرو در بازارهای خارج از چین نزده اما گفته است که ET5 برای مطابقت با استانداردهای ایمنی پنج ستارهٔ چینانکپ و یوروانکپ مهندسی شده است.
در جریان رویداد NIO Day همچنین این شرکت چینی اعلام کرده است که پذیرش سفارشات خرید برای سدان بزرگتر ET7 را هم از اول ژانویهٔ ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد و از ۲۸ مارس ۲۰۲۲ شروع به تحویل آن میکند. این شرکت قصد دارد سال آینده ET7 را علاوه بر بازار داخلی چین، در آلمان، نروژ، هلند، سوئد و دانمارک عرضه کند و تا سال ۲۰۲۵ آنرا در ۲۲ کشور دیگر هم به فروش برساند.
امیرحسین
۲۸ آذر ۱۴۰۰خودمونیما چینیا متوجه نشن پررو شن
ولی ماشین خوبی از کار در اومده
با این برد و قابلیت ها فنی و کابین شیک ماشین خوبیه
ولی پشت ماشین خیلی پورش طور شده
فقط اینکه روش اسم چینی میمونه
ولی باید منصفانه بگم خودروی مناسبی برای خرید هست
خوشم اومد
میثم
۲۸ آذر ۱۴۰۰طراحیش با اون قیمت کمترین ایراد ممکن رو داره
واقعا خوب کار کردن
The man in black
۲۸ آذر ۱۴۰۰اقا من از طراحیش خوشم به نظرم زیباتر از تسلا مدل ۳ هستش
البته باید الان چینی هارو تحسین کرد چون واقعاً تو بازار الکتریکی سازی خیلی خوب دارن پیش میرن
new RAMIN
۲۸ آذر ۱۴۰۰😍😍
به به!!
(ET5 از همان طراحی بیرونی و داخلی ET7 در اندازهای کوچکتر استفاده میکند تا جایی که تشخصی آنها از هم بدون استفاده از متر دشوار خواهد بود!)
😂😂
(در جریان رویداد NIO Day همچنین این شرکت چینی اعلام کرده است که پذیرش سفارشات خرید برای سدان بزرگتر ET7 را هم از اول ژانویهٔ ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد و از ۲۸ مارس ۲۰۲۲ شروع به تحویل آن میکند. این شرکت قصد دارد سال آینده ET7 را علاوه بر بازار داخلی چین، در آلمان، نروژ، هلند، سوئد و دانمارک عرضه کند و تا سال ۲۰۲۵ آنرا در ۲۲ کشور دیگر هم به فروش برساند)
یادم میاد یه سری ها میگفتنnio et7 تخیلی هست و دروغ و فلان ماشاالله چه قدر تخیلی بود! مجدد ممکنه یه عده بگن ET5 الکی پلی هست تخیلیه و… ولی از اونجایی تاریخ مجدد تکرار خواهد شد ET5 نیز همچو ET7 واقعی خواهد بود.
به نظرم این خودرو همچو ET7 از همه رقبای بین الملیش بهتره. از لحاظ قیمتی هم برسی کنیم با نصف قیمت برندهای بین الملی به راحتی1.5برابر(یک و نیم برابر)اون چیزی که برندهای بین الملی میدن رو بهت میده. درکل خیلی از مشخصاتش خوشم اومد.
جواد حسین زاده
۲۸ آذر ۱۴۰۰دیگه چی میخوایم؟؟بدون نگا به این که کی و کجا ساخته شده.. شما از یک ماشین برقی چیزی فراتر ازاین در شرایط حال حاظر نیاز دارید؟
شاهرخ
۲۸ آذر ۱۴۰۰اینطوری که من دارم میبینم
نه تنها تسلا بلکه لوسیدایر و تمام ژاپنی ها و آلمانی هارو هم شکست میده
خیلی مشخصاتش خوبه بردش هم که عالیه طراحیشم همینطور داخل ماشینم که حرف نداره
AMG GT R
۲۸ آذر ۱۴۰۰ظاهرش خوبه اما خیلی از فرم بدنه خوشم نیومد
TOM KRISTENSEN
۲۸ آذر ۱۴۰۰نیو خیلی باکیفیته ،با تجربه سواری میگم
محمدرضا
۲۸ آذر ۱۴۰۰هنوز تو بار خود چین هم عرضه نشده تو چطور باهاش رانندگی کردی؟
TOM KRISTENSEN
۲۸ آذر ۱۴۰۰این مدلو نه اما ep9 و یه کراس اوور که اسمشو یادم نیست رو تو چین سوار شدم
علی
۲۸ آذر ۱۴۰۰ep9 عرضه محدوده
بعدشم کراس اور نداره ماشیناش suv هستند
TOM KRISTENSEN
۲۸ آذر ۱۴۰۰یک اینکه من تو نمایندگی یه رفیق داشتم(از زمان دانشگاه)با یکی هماهنگ کرد با ep9 یه حرکتی بکنم(در حد ۲۰۰ متر)
اون یکی رو هم من تو نمایندگی سوار شدم(ظاهرش کراس اوور مانند بود) البته با اون رانندگی نکردم
واییی نرو سمیه ( Arash AF10 )
۲۸ آذر ۱۴۰۰نیو همون سازنده خودر فوق سریع ep9 هستش که توی مسابقات فرمول E استفاده میشه
خیلی جذاب و زیبا و جم و جوره
ولی
ولی
ولی
خوبی اصلیش اینه که خیلی خیلی جای توسعه داره میتونه خیلی خفن بشه
سورنا
۲۸ آذر ۱۴۰۰کاش ما که حالا برده چین شدیم حداقل اینارو هم میشد وارد کرد …
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۲۸ آذر ۱۴۰۰حق به توان گوگل
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۸ آذر ۱۴۰۰چه بخوایم چه نخوایم ، چین و کلا کشور های شرقی در زمینه خودروهای الکتریای پیشرو هستند تا چندسال دیگه از بسیاری از رقبای بسیار مطرح آمریکایی و اروپایی جلو میفتن ، چون هم باطری ساز های خوبی دارن ، هم از نظر تکنولوژی ( منظورم تکنولوژی های هوشمنده مثل نانو چیپ و پردازنده و در آینده نزدیک خودران های پیشرفته و .. ) ، هم کیفیت و طراحیشون پیشرفت میکنه ، منظورم از کشور های شرقی چین و کره جنوبی و ژاپن هست ، در آینده این سه کشور و چند خودروساز در دیگر جاهای دنیا ( چند آلمانی مثل آئودی و بی ام و و بنز و چند آمریکایی مثل فورد و چند تا از برند های جنرال موتورز و تسلا ) پیشرو هستند ، بعلاوه استارت آپ های شخصی مثل لوسید ، در کل رقابت بسیار سنگینی شده و مطمئنا اگر برقی شدن خودرو ها قطعی شه برندهای زیادی رو از دست میدیم
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۸ آذر ۱۴۰۰البته منظورم این خودرو نیست چون این ماشین بازدهی بسیار پایینی نسبت به موتورش داره ، وزن بالا بازدهی پایین
Silent
۲۸ آذر ۱۴۰۰باطری های 150kwh می دونی یعنی چی؟!! :))
TESLA با باطری های 75kwh که تازه برا 2015 هست و هنوز باطری های نسل جدیدش رونمایی نشده 600 کیلومتر پیمایش می ده حدودا!
حالا با دوبرابر کردن ظرفیت فیزیکی باطری ها و مخزن زیرشون وزن ماشین روی لاستیک ها چه بلایی میاره ؟!! ز باله به تمام معنا
روزی که نمایندگی نیویورک شون براه شد بیان از تولید صحبت کنن.
شوی تبلیغاتی برا 4 تا بی خبر از دنیای الکتریکی ها
Silent
۲۸ آذر ۱۴۰۰اینکه برد اسمی خروجی باطری ها رو بدون تغییر تو ساختار میکرو-سلولی و نانومواد با کنار هم قراردادن باطری ها زیاد کنی :)))
دیگه چه نیازی بود باطری های 4680 TESLA با 3 سال تحقیق ازمایشگاهی به مراحل تولید نزدیک بشه! semi truck و Cyber در انتطار باطری های نسل جدید هست وگرنه که می شد بجای کشنده از همین باطری های قدیمی خروجی گرفت با 700 کیلو اضافه بار
TESLA 600km برا 1000hp هست و اینا از راه نرسیده با 500hp 150kwh
بهره وری موضوع سطحی نیست
محمد امین
۲۸ آذر ۱۴۰۰داداش خروجی کار مهم هست ، به نظر میاد در خروجی کار چه از نظر ارزش خرید و چه از نظر زیبایی بصری و کیفیت و امکانات بهتر از تسلا عمل کرده ، با قدرت بیشتر و قیمت به نسبت کمتر
TOM KRISTENSEN
۲۸ آذر ۱۴۰۰شوی تبلیغاتی برای چند تا بیخبر از سطل آشغالی
بهزاد
۲۸ آذر ۱۴۰۰قیمت ۵۱ هزار دلار برای مدلی هست که باتری ۷۵ کیلووات داره و بعد از اون با دو باتری ۱۰۰ و ۱۵۰ قابل سفارشه.
برای اینکه قیمتش از این هم بالاتر نره آپشن ایمنی و کمک راننده به صورت پرداخت ماهانه که فکر کنم بیش از ۱۰۰ دلار در ماه عرضه میشه.
به هر روی هنوز انبوه سازان به غیر از لوکس سازان برنامه ی جامعی در تولید سدان برقی فعلا ندارن و تنها تویوتا قراره یک مدل بسازه و در بهترین حالت شرکت های کوچک توان رقابت با ورود بزرگان را نخواهند داشت چون از نظر قیمت و هزینه ها به مشکل میخورند.
GT
۲۸ آذر ۱۴۰۰اگه واقعا این اعداد به اثبات برسه (توسط سازمان های معتبر جهانی نه خود چین) حقیقتا یکی از بهترین های بازار میشه
Erfan
۲۸ آذر ۱۴۰۰از لحاظ کیفیت و طراحی کاملا به تسلا ترجیحش میدم ولی هرچند که اطلاعات دقیقی ندارم ولی دید مبنای این اعداد اعلامی بر پایه کدوم سیستم هست که برد 1000 کیلومتر رو ثبت کرده ولی در کل با توجه به ویژگی هاش و طراحی خوبش از همه رقبای اروپایی و آمریکایی بهتره
یک کاربر
۲۸ آذر ۱۴۰۰اگر مجوز بگیره توی ایران کمتر از ۱۰۰ هزار دلار نمیشه.
محمد مختاری آذر
۲۸ آذر ۱۴۰۰طراحی متفاوت و عالی و همچنین برد قابل توجه با در نظر گرفتن مقدار ظرفیت باتری عالی هستش
Hamid
۲۸ آذر ۱۴۰۰خداییش خوشگله …
بقیه چیزا باید تست بشه … تجربه خریدار ها مشخص میکنه کدوم بهتره …
لامصبا به جای الکتریکی کردن ساینا از اینا وارد کنین
ارین صاحب جمعی
۲۸ آذر ۱۴۰۰چین اینهمه زور میزنه که فقط بره امریکا بازار را از ژاپنیا بگیره ولی همیشه خوب خیت میشه چون هیچوقت نمیره 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
بهمن
۲۹ آذر ۱۴۰۰انصافا احسنت