خودروهای چینی

معرفی نیو ES6 با باتری حالت‌جامد و حداکثر پیمایش 930 کیلومتر!

اسناد به‌روز شده که توسط نیو منتشر شده‌اند حاکی از تجهیز خودروی ES6 به مجموعه باتری حالت‌جامد هستند. آن‌گونه که دیده می‌شود در صورت استفاده از این نوع باتری شعاع حرکتی خودروی برقی نیو به حدود ۹۳۰ کیلومتر می‌رسد.

ویلیام لی مدیرعامل نیو می‌گوید باتری حالت‌جامد این برند در کنار سایر باتری‌های فعلی و از چند هفته دیگر در دسترس خریداران چینی خواهد بود. در باتری‌های حالت‌جامد، الکترولیت جامد که در واقع قطعات حامل شارژ بین دو الکترود هستند بجای الکترولیت‌های مایع یا ژل پلیمری بکار رفته است. باتری‌های لیتیوم یون یا لیتیوم پلیمر از الکترولیت‌های مایع یا ژل پلیمری استفاده می‌کنند.

چندین شرکت شاخص سرمایه‌گذاری خود روی باتری‌های حالت‌جامد را اعلام کرده‌اند چراکه این نوع باتری‌ها مزیت‌هایی نسبت به نمونه‌های لیتیوم یونی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به تراکم انرژی بالاتر و زمان شارژ سریع‌تر اشاره کرد. باتری‌های حالت‌جامد همچنین همان ابعاد فیزیکی باتری‌های کنونی را دارند؛ اما اسناد نیو نشان می‌دهند باتری جدید ۱۵۰ کیلووات ساعتی این شرکت که توسط کمپانی انرژی ویلاین پکن تأمین شده ۵۷۵ کیلوگرم وزن دارد و ۲۰ کیلوگرم سنگین‌تر از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی فعلی ساخت شرکت CATL به نظر می‌رسد. البته تراکم انرژی باتری حالت‌جامد نیو به ۲۶۱ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم می‌رسد درحالی‌که این رقم در باتری CATL حدود ۱۸۰ وات‌ساعت به ازای هر کیلوگرم است.

در مجموعه باتری حالت‌جامد نیو ۳۸۴ سلول وجود دارد که بسیار بیشتر از ۹۶ سلول باتری CATL بوده و تراکم انرژی آن نیز بالاتر خواهد بود. نیو سال ۲۰۲۱ سدان برقی و پرچم‌دار ET7 را معرفی کرد و در همان زمان باتری موردبحث نیز به نمایش درآمد. چینی‌ها آن زمان مدعی شدند این باتری شعاع حرکتی فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر را فراهم خواهد کرد. البته شاسی بلندها به اندازه سدان ها آیرودینامیک نبوده و وزن بیشتری هم دارند و شاید به همین خاطر است که برد تخمینی ES6 مجهز به این باتری ۹۳۰ کیلومتر اعلام شده است. شاید سدان های آتی نیو بتوانند با باتری حالت‌جامد خود به پیمایش فراتر از ۱۰۰۰ کیلومتر دست یابند.

ظاهراً خودروساز یاد شده با چالش‌هایی در زمینه افزایش تولید و کاهش هزینه‌ها روبرو بوده و به همین خاطر شاهد فاصله‌ای ۲ ساله بین معرفی و تجاری‌سازی باتری حالت‌جامد هستیم. این نوع باتری‌ها می‌توانند در آینده به‌صورت انبوه تولید و استفاده شوند زیرا تعداد بیشتری از خودروسازان به دنبال یافتن راه‌هایی برای استفاده از آن‌ها هستند. تویوتا اخیراً مدعی شده با این تکنولوژی می‌تواند محصولاتی با شعاع حرکتی ۱۲۰۰ کیلومتری بسازد و زمان شارژ آن‌ها را نیز فقط به ۱۰ دقیقه برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. Kamy

    ۲۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (693 ديدگاه)

    دوستان سرعت نت شما هم اومده پایین ؟

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. اشکان

      ۲۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (416 ديدگاه)

      همه چیزمون اومده پایین ، فقط نت نیست

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. Amiro

    ۲۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (403 ديدگاه)

    میگم این ۹۳۰ کیلومتر در حالتیه که ۲۴ساعت کولر یا بخاری روشن و بلندگو ها هم ۲۴ساعته در حال کار باشن و همه آپشن های برقی هم فعال باشن ؟
    اگه اینطور باشه که خیلی خوبه وعلا چندان دلچسب نیست خرید برقی 🙂
    🤌🙂🧡

    موافقم 6
    مخالفم 12
    1. محمد

      ۲۳ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (36 ديدگاه)

      باتری ها ۲۰۰ ،۳۰۰ کیلومتر جواب میدادن عده میگفتن کمه فلان قدر بشه من راضیم ، الان دارن میرسن به ۱۰۰۰ تا یه عده کولر و بلند گو و … ۲۴ ساعته میخوان.
      ۲ سال دیگه هم میای میگی این برق خونم رو هم تامین میکنه دیگه؟ اگر نه چنگی به دل نمیزنه.
      خلاصه که تو نظر سنجی ها دیدن مردم اکثرا با حدود ۵۰۰,۶۰۰ کیلومتر راضین و بیش تر دنبال سرعت شارژن .

      موافقم 21
      1. محمود

        ۲۳ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (99 ديدگاه)

        همون پیمایش ۵۰۰ کیلومتری هم خیلی خوبه؛ بشرط شارژ کمتر از ۵ دقیقه‌ای

      2. کاوه

        ۲۴ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (89 ديدگاه)

        خب رفیق واقعا ضعفه دیگه.واقعا نمیشه در نظر گرفت که ماشین برقیت چقدر شارژ داره.ماشین بنزینی تکلیف و مصرفش واقعا مشخصه ولی برقی نه.مثلا ماشین برقی کوچکترین تغییر توی شرایط باعث کم شدن شدید برد میشه.مثلا باربند اگه بزاری سر ضعیف شدن آیرودینامیک ۲۰۰ کیلیومتر برد کم میشه.هوا سرد بشه گرم بشه برد نصف میشه.اپشن ها رو استفاده کنی مثلا بخاری ماساژور استفاده کنی برد یهو میاد پایین یا مهمتر از همه بخوای بکسل بکنی چیزی پشت خودت که برد کلا نابود میشه یا ماشین پر مسافر و چمدون و وسیله بشه باز برد کللللللی میاد پایین.برای همین ادم ماشین برقیش رو نمیتونه عیچ جوره روی باطریش حساب کنه‌.اینکه اینهمه پارامتر مختلف با این حجم از تاثیر وجود داره واقعا ایراد بزرگیه.تازه شارژ کردنشونم مکافاته و یک ساعت باید بشینی توی ایستگاه شازژ سرعت بالا.ایستگاه شارژ هم اگه نزدیکت نباشه که واپیلاست و شارژ کردنش با برق خونه یه هفته طول میکشه!!!!

        موافقم 4
        مخالفم 1
  3. M/D

    ۲۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (200 ديدگاه)

    تکنولوژی تویوتا زودتر مورد استفاده قرار گرفت😂😂😂

    موافقم 2
    مخالفم 10
  4. R/T

    ۲۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    باتری حالت جامد تکنولوژی خوبی اگه این پیمایش ها در عمل هم واقعی باشن خیلی خوبه

  5. کاراگاه کوآلا

    ۲۳ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه اینطور باشه که میگن ، حتما یکی میخرم تنها مشکل خیلی کوچکی که دارم اینکه پول ندارم ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا