شرکت نیو Nio چین باتری حالت جامد ۱۵۰ کیلووات ساعت جدیدی را معرفی کرده و نتایج به دست آمده از آن در تستهای واقعی کاملاً امیدوارکننده نشان دادهاند.
خودروهای برقی روز به روز پیشرفتهتر میشوند و باتریهای حالت جامد نیو در ماههای اخیر سر و صدای زیادی به پا کردهاند. یکی از کانالهای یوتیوب فعال در این زمینه سفر جادهای حدود ۲۰۰۰ کیلومتری را با خودروی نیو انجام داده تا به بررسی باتری حالت جامد ۱۵۰ کیلووات ساعت نیو بپردازد. این باتری از الکترولیت جامد سود میبرد درحالیکه الکترودهای آن مشابه باتریهای مرسوم کنونی هستند.
اگرچه باتری موردبحث از نوع حالت جامد کامل نیست اما قدم رو به جلوی قابلتوجهی از نظر تراکم انرژی محسوب میشود. همچنین نیو آن را به عنوان گزینهای قابل اجاره عرضه کرده و رانندگان میتوانند بدون خرید آن از عملکرد بهترش لذت ببرند. خودرویی که برای این تست انتخاب شده بود نیو ET5 سدان بود که در مسیرهای گوناگون از جمله جادههای کوهستانی رانده میشد. خودروی موردبحث از تجهیزات رفاهی شاخصی همچون صندلیهای دارای ماساژور برخوردار بوده و در حین تست نیز از آنها به علاوه سیستمهایی همچون تهویه مطبوع استفاده شده تا توان پیمایش واقعی خودرو تخمین زده شود.
نتیجه به دست آمده این بود که نیو ET5 با یکبار شارژ مسافت ۹۵۸ کیلومتری را طی کرده که با توجه به شرایط واقعی جاده و ابعاد باتری رقمی قابلاحترام محسوب میشود. اگرچه باتری موردبحث نسبت به نمونههای مرسوم پیشرفتهای بسیار زیادی داشته اما نیو میگوید فضا برای بهبود بسیار زیاد است. اخیراً شاهد تست واقعی لوسید ایر با باتری ۱۱۲ کیلووات ساعتی بودیم که توان پیمایش ۸۴۲ کیلومتری و راندمان انرژی بهتری را ثبت کرد. در نظر بگیرید اگر لوسید از باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی استفاده کند چه رکورد جدیدی را بر جای خواهد گذاشت.
اما داستان اصلی به تکامل خودروهای برقی مربوط میشود. باتریهای حالت جامد قول زمان شارژ کمتر، توان پیمایش بیشتر و ایمنی بهتر را دادهاند. با اینکه باتریهای یاد شده فعلاً بهصورت انبوه تولید نشدهاند اما پیشرفتهایی همچون باتری حالت نیمه جامد نیو راه را برای راحت کردن خیال رانندگان از بابت شعاع حرکتی خودروهای برقی همواره میکنند.
amir
۱۷ شهریور ۱۴۰۳یه نفر داشت از سامسونگ برای جامد مایه میزاشت چی شد؟ الان میاد میگه تست دروغ بود نمیدونم لاف میزنن….
🇰🇷
۱۷ شهریور ۱۴۰۳اگه مقاله رو میخوندی نوشته شده بود نیمه جامد
باتری حالت جامد مورد توجه بسیاری از کمپانیاست از CATL تا سامسونگ و پاناسونیک . حتی بازیگرای مهم دیگه ای هم وجود دارند که بسیار پیشرفتای خوبی داشتند مثل کوانتوماسکیپ که با فولکس قرارداد داره و همینطور پرولوجیوم که با بنز قرارداد بسته
باتری جامد حوالی ۲۰۳۰ تجاری سازی و تولید انبوه میشه و الان بیشتر در فاز توسعه و آزمایشه
hosen
۱۷ شهریور ۱۴۰۳اگه بتونن باطری بسازن که تا هزار کیلومتر پیمایش داشته باشه اونوقت محبوبیتشون هم بیشتر میشه مخصوصا تو اروپا.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ شهریور ۱۴۰۳به نظرم نهایت یک سال آینده موفق میشن هزار کیلومتر با یک شارژ تولید انبوه کنن
رحیم
۱۷ شهریور ۱۴۰۳۱۰ سال قبل جمشید آرین کلاهبردار ادعا میکرد میتونه خودرویی بسازه که با هر بار شارژ ۵۰۰۰ کیلومتر راه بره در حالی که امروز ابر شرکتهای بزرگ با هزاران متخصص ارند تلاش میکنند به شعاع حرکتی ۱۰۰۰ کیلومتری دست پیدا کنند
یه عده بیسواد هم افسوس میخوردند که چرا چنین شخصی از مملکت رفت
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ شهریور ۱۴۰۳آقای آرین سالهاست مهاجرت کرده و ظاهرا به عنوان مهندس طراح و محقق با شرکتهایی در استرالیا همکاری میکنه. اختراعات ایشون ارزشمند هستند اما انقلابی یا تاریخساز در سطح جهانی نیستند
ایرانیهایی که باورکردن ماشین آبسوز وجود داره، ثابت کردن گول زدن میلیونها نفر در این کشور، خیلی آسونه
amirkhanzadeh
۱۷ شهریور ۱۴۰۳عالی میشه پیشرفتی رو به جلو مخصوص برای خودرو های سنگین که هزینه بالای متوسل می شند نمونه های درون سوز
Saeed Boroomand
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ارزش تبلیغاتی داره و کاربرد عملی نداره. به جای اون اگه باتری بسازن که توی سرایط مختلف جوی و برای صد یا دویست هزار مایل بتونه پانصد کیلومتر رو طی کنه و راننده بعد از مدتی بتونه اتکا کنه به رقم پیمایش، اون موقع میتونن به جای رنج بیشتر وزن باتری و شاسی رو کم کن، و روی قیمت کمتر و ریلایبیتی و شارژ سریع مانور بدن.
حسین دهمرد
۱۷ شهریور ۱۴۰۳اصل اول ایمنی.
تصورم اینه با یه ژنراتور کوچیک میشه شعاع حرکتی رو یه کاریش کرد . اما اول باید فکر جزغاله نشدن رو بکنن
محمد
۱۷ شهریور ۱۴۰۳بعد یه عده هنوز باور دارن ماشین های برقی یه پدیده زودگذره ، چند سال دیگه که این فناوری به تکامل برسه حداقل تو بخش خودرو های سواری خرید ماشین احتراقی بی معنی میشه
Absurd Hero
۱۷ شهریور ۱۴۰۳950 کیلومتر با باتری 150 کیلووات ساعتی چیز عجیبی نیست باتری حالت جامد هم نباشه همین نتیجه بدست میاد
Dan
۱۷ شهریور ۱۴۰۳به باتری 150 کیلووات ساعتی 150 کیلووات ساعت انرژی داره
حالا چه حالت جامد باشه چه نباشه.
مهم میزان تراکم انرژِی نسبت به وزن و ابعاده.
به این معنی نیست که مثلا 30 کیلووات ساعتی حالت جامد از 100 کیلووات ساعتی حالت مایع انرژی بیشتری ذخیره کنه.
مثل این میمونه که بگی یک کیلوگرم آهن از یک کیلوگرم آلومینیوم سنگین تره.
Behi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳تو اینجور مقالات باید وزن باتری رو ذکر کن تا ببینیم قضیه از چه قراره، دوستانی که اطلاع دارن لطف کنند.
برای مثال باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی تسلا اس فک کنم ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو هستش.
Saeed Boroomand
۱۷ شهریور ۱۴۰۳بله، متن مقاله بدون محتوا بود. وزن این پکیج حدود پانصد و پنجاه کیلوگرم هست و خیلی نزدیک هست وزنش به پکیج های ترنری مشابه از کیتل و جنرال موتورز و تسلا اما با ظرفیت حدود سی تا پنجاه درصد بیشتر.
این باتری الکترولایتش حالت جامده که مهم ترین مسیله هست، مزیت این هست که میشه الکترولیت و سپریتور رو یکی کرد و باریک تر چون تلورانس ها کوچک تر هستن. یکی از مواردی که باتری های حالت جامد رو جذاب میکنه به جز بحث الکترولیت امکان حذف آنود های کربنی یا سیلیکونی و جایگزینی اون ها با فویل لیتیوم هست، روی کاغذ دندرایت های لیتیوم نمیتونن از الکترولیت از جنس شیشه یا غیره رد شن و خطر ایجاد کنن.
انتظار این هست که با حذف آنود ها ظرفیت حدود دوبرابر افزایش پیدا کنه، الان حدود دویست و پنجاه تا سیصد وات ساعت بر کیلو گرم هست ظرفیت سلولی باتری های ترنری و نیمه جامد ها تا حدود چهار صد وات ساعت و توی این مورد فکر میکنم حدود سیصد و هفتاد هست. اگه آنود جایگزین شه ظرفیت فقط توسط کاتد محدود میشه در عمل و به حدود ششصد میتونه میرسه.
برای ظرفیت بیشتر نوع باتری یا همون کاتد باید عوض شه، مثلا لیتیوم سولفور یا متال ایر ها که عملا آنود رو کلا برمیدارن و اکسیژن هوا میشه آنود، تقریا شبیه سوخت فسیلی میشه بازدهی،
Behi
۱۷ شهریور ۱۴۰۳ممنون از توضیحاتتون
عالی بود