شرکت چینی NIO از به اشتراکگذاری پلتفرم تعویض باتری خود با دیگر خودروسازان استقبال میکند. این را مدیر بخش اروپایی NIO گفته است.
NIO سال پیش و در آستانه گسترش حضورش در اروپا از جمله آلمان اقدام به عرضه محصولاتش در نروژ کرد. قرار است چینیها از سهماهه پایانی امسال روانه بازارهای اروپایی شوند.
جایگاههای تعویض باتری به مالکان خودروها اجازه میدهد در عرض ۵ دقیقه باتری خودروی خود را عوض کنند. NIO اولین جایگاه تعویض باتری خود را ماه ژانویه در نروژ افتتاح کرد و به دنبال تأسیس ۲۰ جایگاه دیگر در این کشور است.
هوی ژانگ مدیر NIO اروپا در مراسم ویژه برگزار شده در نروژ اعلام کرد این شرکت گفتوگوهایی با دیگر خودروسازان داشته است. البته ژانگ از اشاره به نام این کمپانیها خودداری کرد.
NIO تا به اینجا ۸۶۸ جایگاه تعویض باتری در چین افتتاح کرده و مدعی است آنها ۷.۶ میلیون بار باتری خودروهای خود را عوض کردهاند.
این کمپانی تعویض باتری را به عنوان نقطه فروش منحصربهفرد شاسی بلندهای لوکس و سدان های آیندهاش میداند و میگوید فروش پلتفرم تعویض باتری میتواند معادل تصمیم اخیر تسلا برای اعطای مجوز استفاده از شبکه سوپرشارژر برای دیگر خودروسازان باشد.
تعویض باتری فرایند بسیار سریعتری نسبت به شارژ است اما هزینه نصب شبکه آن بسیار بالاتر است. مقاله منتشر شده توسط سازمان حملونقل سوئد در سال پیش نشان داد تأسیس هر جایگاه تعویض باتری در چین هزینه ۷۷۲ هزار دلاری دارد که شامل باتریها، اجاره مکان و… است. این در حالی است که برای جایگاههای شارژ هزینه حدود ۳۰۹ هزار دلاری نیاز است.
NIO میگوید به دنبال کاهش هزینههای جایگاههای تعویض باتری است. این جایگاهها هماکنون ظرفیت ذخیره ۱۳ باتری را دارند.
اعطای مجوز به دیگر خودروسازان میتواند میزان استفاده از این جایگاهها را بالاتر ببرد و هزینهها را کاهش دهد.
یکی از مشتریان احتمالی NIO میتواند شرکت لوتوس باشد که در تملک جیلی چین است. جیلی هم برنامههای خاص خود برای تأسیس ۵ هزار جایگاه تعویض باتری تا سال ۲۰۲۵ در سراسر جهان را دارد. البته این شرکت به ایجاد پلتفرم مخصوص خود اشارهای نکرده است.
دولت چین از تأسیس چنین جایگاههایی حمایت کرده است و پکن NIO را از حذف مشوقهای خرید خودروهای الکتریکی معاف کرده است.
وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در سال گذشته اولین استانداردهای تکنولوژی تعویض باتری خودروهای الکتریکی را منتشر کرد و به دنبال گستردهتر شدن استفاده از آن است.
تقریباً تمامی مشتریان شاسیبلند NIO ES8 که در نروژ عرضه شده است گزینه اجاره جداگانه باتری را انتخاب کردهاند که باعث دسترسی به جایگاههای تعویض باتری میشود.
این شرکت چینی اواخر امسال در بازارهای سوئد، هلند و آلمان نیز حضور خواهد یافت. محصول عرضه شده در بازار آلمان سدان ET7 خواهد بود که رقیب الکتریکی بی ام و سری ۷ محسوب میشود و از تکنولوژی تعویض باتری سود میبرد.
Humer
۱۸ فروردین ۱۴۰۱تنها شرکت چینی که دوستش دارم
dian-yoshani
۱۸ فروردین ۱۴۰۱حتی چینی ها هم دیگه یواش یواش وارد تجارت جهانی خودرو میشن بعد ایران ۶ دهه نتونسته پلتفرم ۱۰۰ در ۱۰۰ ایرانی بسازه
امیرعلی
۱۸ فروردین ۱۴۰۱یک سوال آیا شرکت های امریکایی هم برنامه ای برای تاسیس جایگاه های تاسیس باتری دارند یا نه؟
و آیا به نظر شما مدیریت شرکت های امریکایی نسبت به چینی ها ضعیف تره یا نه؟
2311
۱۸ فروردین ۱۴۰۱“دولت چین از تأسیس چنین جایگاههایی حمایت کرده است” این خودش درصد زیادی از علت پیشرفت چینی هاست، البته تو ایران هم حمایت انجام میشه ولی نه در جهت پیشرفت
ماکسیمیلیان
۱۸ فروردین ۱۴۰۱سلام و درود!
این همکاری هم خوشایند است و هم ناخوشایند!
مورد اول برای بیشتر شدن کیفیت خودرو ها و مورد دوم برای کاهش عمر خودروهای درون سوز!
یا علی🌷