این روزها بازار خودروی کشورمان جولانگاه چینیهای رنگووارنگ شده و هر چند وقت یکبار چینی جدیدی توسط شرکتهای مختلف رونمایی میشود. جدیدترین خودروی چینی که قرار است راهی بازار کشورمان شود، پیکاپی بنام کینگلینگ تاگا است که دیشب پنجم تیرماه ۱۴۰۱ طی مراسمی رونمایی شد. این پیکاپ توسط شرکت نوپایی بنام پادرا دیزل به ایران آورده شده است. هنوز حتی وبسایت این شرکت هم آماده نشده و فعلاً در شبکههای اجتماعی فعالیت میکند. مراسم رونمایی از تاگا نیز از طریق لایو اینستاگرامی پخش شد.
معرفی شرکت کینگلینگ
کینگلینگ موتورز (Qingling Motors) یکی از خودروسازان نسبتاً باسابقهٔ چینی محسوب میشود. این شرکت که در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد، کار خود را با مونتاژ محصولات تجاری ایسوزو آغاز کرد. کینگلینگ در پاییز سال ۱۹۸۷ پیکاپ ایسوزو را هم به تولیدات خود اضافه کرد و سه سال بعد نسل جدید آن را روی خط تولید برد. بدین ترتیب، رفتهرفته کینگلینگ به بازوی فروش قدرتمند ایسوزو در چین تبدیل شد و هماکنون ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار این شرکت ژاپنی است.
آشنایی با پیکاپ تاگا
پس از سالها مونتاژ محصولات ایسوزو، کینگلینگ در سال ۲۰۱۷ پیکاپ تاگا را بهعنوان اولین محصول با برند خودش معرفی کرد. این پیکاپ بر اساس نسل قبلی ایسوزو D-Max ساخته شده و از لحاظ فنی و تکنولوژی بشدت مبتنی بر پیکاپ ایسوزو است. در ژانویهٔ ۲۰۲۱ نیز کینگلینگ نسخهٔ جدیدی از پیکاپ خود را با نام تاگا H معرفی کرد. اینکه نسخهای لوکستر و سطح بالاتر از تاگای معمولی محسوب میشود، از نمای جلویی کاملاً جدیدی بهره میبرد و در عقب نیز اصلاحاتی جزئی را تجربه کرده است. تاگا H در داخل هم کاملاً بازطراحی شده و فضای لوکستر و مدرنتری پیدا کرده است.
تاگا در ایران
همانطور که در ابتدا گفته شد، شرکت پادرا دیزل قصد دارد پیکاپ تاگا را در کشورمان عرضه کند. خوشبختانه این شرکت نسخهٔ جدید تاگا H را راهی بازار ایران خواهد کرد. همچنین قرار است این پیکاپ با همان نام اصلی تاگا در ایران به فروش برسد و خبری از نامهای عجیبوغریبی که برخی خودروسازان خصوصی برای محصولات چینی انتخاب میکنند نیست. پادرا دیزل بسیار روی بهرهمندی تاگا از تکنولوژی ایسوزو تأکید داشته و قصد دارد از این موضوع بهعنوان یک برگ برنده در برابر دیگر رقبای چینی حاضر در بازار کشور استفاده کند تا جایی که در نمونههای حاضر در مراسم رونمایی نام ایسوزو روی درها نقش بسته بود. البته قطعاً این ویژگی مثبتی است و اگر تاگا از سوی پادرا دیزل با قیمتی منطقی و خدمات پس از فروش گسترده عرضه شود به لطف بهرهمندی از تکنولوژی ژاپنی و کیفیت بالاتر شاید بتواند سهم خوبی از بازار کسب کند. بااینحال از سوی دیگر، باید توجه داشت که تاگا هنوز هم یک پیکاپ چینی است و ممکن است تجربهٔ ناموفق دانگفنگ ریچ که قصد داشت جایگزینی برای نیسان پیکاپ ژاپنی باشد را تکرار کند.
ویژگیهای پیکاپ تاگا
تاگا H در بیرون برای یک پیکاپ چینی از طراحی مدرن و قابلقبولی بهره میبرد که اثری از کپیبرداری فاحش در آن دیده نمیشود. جلوی خودرو با چراغهای باریکی در بالا و مه شکنها و راهنماها در پایین در طرفین جلوپنجرهای بزرگ، نمای جالبی دارد درحالیکه چراغهای سادهٔ عقب تا حدودی فولکسواگن آماروک را به یاد میآورند. بهطورکلی، هرچند تاگا H بر اساس نسل ایسوزو D-Max متعلق به سال ۲۰۱۱ ساخته شده است اما ظاهر مدرنی دارد. در داخل این پیکاپ چینی شاهد نمای نهچندان چشمگیری هستیم که ویژگیهای اصلی آن بهرسم خودروهای امروزی صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر لمسی بزرگی در میانهٔ داشبورد هستند. بااینحال، به نظر نمیرسد متریال داخلی خیلی کیفیت بالایی داشته باشند.
پیشرانهها و تجهیزات پیکاپ تاگا
تاگا H در چین با دو پیشرانه عرضه میشود و پادرا دیزل قصد دارد هردو را در کشورمان ارائه کند. این پیشرانهها شامل ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بنزینی با ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۳ لیتری توربودیزل چهار سیلندر با ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور خواهد بود. انتقال نیروی هردو موتور هم فعلاً توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد اما قرار است بهزودی گیربکس اتوماتیک هم برای آن ارائه شود. طبق گفتههای اولیه، تاگا با تجهیزاتی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم پایش باد تایرها، سیستم دید ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک جلو و عقب، برفپاککنها و چراغهای اتوماتیک، نمایشگر ۱۰ اینچی لمسی، صندلیهای چرمی با گرمکن، تنظیم برقی هشت جهتهٔ صندلی راننده، سیستم کنترل پایداری، هشدار خروج از خط و کروز کنترل به بازار عرضه خواهد شد که البته برخی از این موارد سفارشی خواهند بود.
قیمت پیکاپ تاگا
پادرا دیزل هنوز قیمت و زمان عرضهٔ تاگا در ایران را اعلام نکرده است ولی قیمت این پیکاپ در چین از ۱۰۴,۳۰۰ یوآن معادل ۱۵,۶۰۰ دلار آغاز شده و نهایتاً به ۱۴۱,۵۰۰ یوآن معادل ۲۱,۲۰۰ دلار ختم میشود؛ بنابراین، بعید است که تاگا در کشورمان با قیمتی کمتر از ۹۰۰ میلیون تومان عرضه شود که این یعنی به رقیبی برای جک T8 و فوتون تونلند تبدیل خواهد شد.
Reza Waffen SS
۶ تیر ۱۴۰۱۱۵,۶۰۰ دلار واسه خارجیا مفت مفت
NAVID۰۰۹۸
۶ تیر ۱۴۰۱جداً دلیلش چیه اینقدر پیکاپ داره میاد !
این همه خودروی چینی میشه آورد ولی چرا پیکاپ !
یه زمانی بهترین پیکاپها وارد و منتاژ میشد ولی کسی اهمیتی به خریدش نمیداد مگر اورگانها و شرکتها !
حالا چی شده یِهو همه پیکاپخر شدن ، نکنه همه زدن تو کار گاوداری ، آخه این پیکاپها به درد فشار و آفرود سنگین هم نمیخورند !
این خیلی بده که تو کشور ما چنان خودرو را بزرگ جلوه دادهاند که هرچی میارن فروش میره !
همین حالاش هم خیلی از چینیها قطعه ندارند و اگر هم باشه خداتومن قیمتشونه !
نه میگم بخرید یا نخرید ، فقط میگم چی شده یهو همه عشق پیکاپ شدن !
TML BN
۶ تیر ۱۴۰۱درست داش نوید ولی آیا این همه پیکاپ چینی که میاد فروش آنچنانی هم میره خیر
داخل خیابون نهایت یک یا دو تا بیبنی اونم آمیکو فقط که تقریبا خیلی وقته اومده البته پیکاپ های جک هم هستن خیلی کم
تا وقتی چشم مردم رو کراس اوور ها گرفتن مردم به بقیه خودرو ها اصلا فکر نمیکنن
Erfan
۶ تیر ۱۴۰۱شما میگید فروش آنچنانی میره یا خیر.
بله میره همین که توی کمتر از نیم ساعت سایتشون بسته میشه معلومه که فروش میره یا نه.
البته مردم الان به ماشین ثبت نامی بیشتر به چشم سرمایه گذاری نگاه میکنند تا کاربردی.
به همین واسطه الان هر ماشی آشغالی بیارن ملت ما توی نیم ساعت همه رو میخرن
NAVID۰۰۹۸
۶ تیر ۱۴۰۱تو جنگلی که شیر حاکم نباشه ، غورباقه هم شکارچی به حساب میاد !!!
تو خیابونا که بنجلهای چینی خوب دارن رفتوآمد میکنن ، پس یعنی فروش دارند و مردم ما هم چیزی از خودرو نمیدونند جز داشتن آپشن و گارانتی که تمام وِرد زبانشون هست !
خداشاهده زیاد دیدم و میبینم که طرف میگه اون ماشین شاستی بلنده خیلی خوبه ، بهشون میگم کدوم مدل ، میگن نمیدونم فقط میدونم شاستی بلنده 🖤 ، بعد میگه ببین عکسشو این بود ، میبینم MVM X33 رو میگه ، خب باید چی بگم جز خوردن قرص ژلوفن جهت تسکین سر دردم !
F22RAPTOR
۶ تیر ۱۴۰۱در کل پلتفرم خوبی داره ومیتونس موتور دیزلی خوبی هم داشته باشه نسبت به حجم ش ولی موتور دیزلیش کم قدرته
یه موتور ۱.۸لیتری توربو شارژ واسه یه ماشین کار اصلا منطقی نیست
حسین
۶ تیر ۱۴۰۱اتفاقا موتورهای دیزل گشتاور بالایی دارند نه اسب بخار چون دور موتور بالا کار نمیکنند.
Erfan
۶ تیر ۱۴۰۱اگر ۲۰هزار دلار حساب بکنیم با دلار روز حدود ۶۰۰میشه گمرک و نمیدونم هزار تا چیز دیگه هست و سود خود شرکت فکر نکنم زیر ۱.۲باشه.
به نظر میاد از داخل عکس که روی موتور هم آرم ایسوزو خورده.که خوبه اگه باشه.
طراحی هم خوبه من اینو بیشتر از پیکاپ های چینی حال موجود در ایران دوست دارم.موتور هم به نظر من از اونا بهتره.
یوسف
۶ تیر ۱۴۰۱حتی نشانش شبیه نشان قدیمی ایسوزو هستش.
F22RAPTOR
۶ تیر ۱۴۰۱این ماشین فک کنم آرمی باشه
لگوش خیلی شبیه گروه بی تی اس هست
🤣🤣🤣
دکتر استاپ
۶ تیر ۱۴۰۱منطقیم هست
پیکاپی که ۱.۸ توربو باشه مثل پسری که بی تی اس فنه ….
JDM lover
۶ تیر ۱۴۰۱اولترا حق
Hadi
۶ تیر ۱۴۰۱خدایا ما رو از دست این چینیا نجات بده و همه ی مردم کشورم بتونن ماشین با کیفیت ژاپنی آلمانی و آمریکایی سوار بشن…. آمین
Matin2
۶ تیر ۱۴۰۱از جلو یکم شبیه سیلواردو شدا زیاد نه خیلی کم
JDM lover
۶ تیر ۱۴۰۱اگه با قیمت واقعیش میومد واقعا خوب بود
Rahman
۶ تیر ۱۴۰۱وای باز هم چینی ؟ بازم وانت؟😲😯😲😨
Phonix
۶ تیر ۱۴۰۱تویوتا که کارخانه خمین سایپا رو خرید 😂
میتسوبیشی که قرار بود ایران کارخونه احداث کنه
هعی بابا ما انرژی هسته ای نخواییم کی رو باید ببینیم
این همع بیابون تشریف ببرید پنل خورشیدی نصب کنید
توربین نسب کنید
ایران فرانسه
۶ تیر ۱۴۰۱ای بابا داغ مارو تازه کردی، پژو ۵۰۰ میلیون یورو آورد و با ایران خودرو شرکت ایکاپ رو ثبت کرد ، از اون بالاتر رنو یک میلیارد یورو آورد سایت بُن رو ساوه رو خرید ۸۰ درصد سهام هم مال خودش بود و ۲۰ درصد مال سازمان گسترش، قرار بود از الف تا ی تولید و عرضه و فروش و گارانتی با خودش باشه از همه دردآور تر ۴ محصول قرار بود تولید بشه که یکی اش به نام رنو آرکانا برای اولین بار در جهان ، در ساوه تولید می شد که وقتی برجام هوا شد دادنش به سایت روسیه
Phonix
۷ تیر ۱۴۰۱مرسدس بنز اعلام کرد فعالیتش رو با شریک قدیمیش( یعنی ایران خودرو) یه شدت افزایش میده و از ایران شمال آفریقا و خاورمیانه رو بخشی رو هندل میکنه
هنوز هم بخشی از سهام موتور سازی تبریز مالع دایملره هی ایشالله روزای خوب به این مرز و بوم برگرده
محمد
۱۲ تیر ۱۴۰۱مگه انرژی هسته ایی فقط برا برقه این همه مریض برا درمان نیاز به پزشکی هسته ایی دارن
نمونش بیمار سرطانی خودم
phonix
۱۸ تیر ۱۴۰۱میشه بفرمایید یک کدوم از شرکت هایی که دارویی با ذرات پرتوزا ایجاد میکنن رو مثال فقط مثال بزنید
تمام رکتور های ایران خارجی هست
مطمعنم دارو های پرتو درمانی هم که تو ایران هست خارجیه
صدرصد حتی گلوکز نشانگذاری شده هم که رادیواکتیوه خارجیه
نیروگاه های الان هم طرحش ماله زمان شاهه ساختش هم با روسیه هست بدبختیش هم برا ما ملت بدبخته