پارسخودرو رسماً کراساوور زوتی DL5 را رونمایی کرده است. این خودرو ابتدا بهصورت وارداتی و سپس مونتاژی در کشور عرضه خواهد شد.
شرکت پارسخودرو طی چند سال گذشته به دلیل تحریمها موفق به رونمایی از محصول جدید نشده است. بااینحال، پارس خودرویی که زمانی نیسان ماکسیما مونتاژ میکرد، قصد دارد با عرضهٔ کراساووری از یک شرکت ناشناختهی چینی شرایط خود را بهبود دهد. از اوایل سال ۱۴۰۲، اخبار غیر رسمی برای مونتاژ کراساور زوتی توسط پارس خودرو به گوش رسیده و مقاله معرفی زوتی DL5 در پدال منتشر شده بود.
زیرمجموعهی سایپا، شب گذشته طی مراسمی کراساوور زوتی DL5 را رونمایی کرد. این خودرو ابتدا بهصورت وارداتی عرضه میشود. تاکنون بیش از ۲ هزار دستگاه DL5 وارد کشور شده و پارسخودرو برنامهٔ مونتاژ آن را در آیندهٔ نزدیک دارد.
این کراساوور چینی در اصل زوتی T300 نام دارد و در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. در سال ۲۰۲۱ اما شرکت زوتی اعلام ورشکستگی کرد و تمام تولیدات آن متوقف شد تا اینکه چند وقت پیش با ازسرگیری تولید T300 دوباره فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت امیدوار است بتواند با عرضه T300 در بازارهای صادراتی، دوباره به سودآوری برسد و کشورمان یکی از اولین بازارها برای این هدف محسوب میشود. البته قبلاً هم برنامهٔ عرضهٔ این ماشین در ایران وجود داشت که با وضع تحریمها و ورشکستگی زوتی ناکام ماند ولی سرانجام این کراساوور کوچک چینی با نام DL5 به کشورمان رسیده است.
زوتی T300 یا DL5 کراساووری سالخورده محسوب میشود زیرا شش سال پیش معرفی شده و تاکنون هیچگونه بهروزرسانی را تجربه نکرده است. این خودرو با ۴,۴۰۵ میلیمتر طول، ۱,۸۳۰ میلیمتر عرض و ۱,۶۴۰ میلیمتر ارتفاع، کراساووری سابکامپکت است که در بازار ایران باید با خودروهایی مثل تیگارد X35 و امویام X55 رقابت کند. DL5 با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو به بازار عرضه میشود که ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود.
ترمزهای DL5 در هر چهارچرخ دیسکی و در جلو خنک شونده هستند که پشت رینگهای ۱۷ اینچی با لاستیکهای ۲۱۵ قرار میگیرند. باک سوخت DL5 هم ۴۸ لیتر ظرفیت دارد. لیست تجهیزات و آپشنهای این ماشین شامل مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، فرمان برقی، دوربین دید عقب، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد، نمایش میزان باد تایرها، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، نمایشگر ۸ اینچی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دو ایربگ، کامپیوتر سفری، صندلیهای چرمی، کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز کمکی، رینگ آلومینیومی، سیستم صوتی با چهار بلندگو و چراغهای خودکار میشود؛ بنابراین، امکانات DL5 برای این رده نسبتاً مناسب به نظر میرسد.
هنوز قیمت و زمان عرضهٔ DL5 در بازار کشورمان مشخص نیست ولی این خودرو در بازار چین کراساوور بسیار ارزانی است که قیمت آن از تنها ۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۸,۲۵۰ دلار آغاز میشود. بااینحال، در ایران احتمالاً باید انتظار قیمتی بیش از یک میلیارد تومان را داشته باشیم. گفته شده پارسخودرو برنامهٔ واردات ۱۰ هزار دستگاه از این خودرو را دارد و تا پایان سال جاری محصولات جدید دیگری را هم رونمایی خواهد کرد.
امین
۱۱ تیر ۱۴۰۲یعنی کمتر از 500 تومن.اینجا بالای یکمیلیارد .خدا لعنتشون کنه که همین پایین کشور عربها چه ماشینهایی سوار میشن ، ما نمیتوانیم ماشین 8هزار دلاری بخریم.چه کردند با این مردم
AMANTE
۱۱ تیر ۱۴۰۲خیلی اقتصادی برای چینی ها و لوکس برای ما ایرانی ها.
یوسف
۱۱ تیر ۱۴۰۲در توصیف زشتی این خودرو نمیشه واژگانی مودبانه به کار برد، خوشحالم که جک S3 دیگه تو زشتی تنها نیست و یکی زشت تر از خودش قراره بیاد.
Gabriel
۱۱ تیر ۱۴۰۲زوتی که تو خود چین مفتش گرونه این بماند کاش منهای cuv تو سگمنت هاچبک و سدان هم چینی میاوردن تا بازار متنوع تر باشه
فرزاد
۱۱ تیر ۱۴۰۲دلیل اصلی کاهش تولید دوتا غول مهربون صنعت خودروسازی مثلاً داخلی و بیاهمیتی اونا به قیمت بسیار بالای خودروهاشون و نبود مشتری برای تولیدات داخلی، تأسیس همین شرکتهای مثلاً خصوصی ولی کاملاً وابسته به خودشونِ که توسط مدیران و عزیزان خودی برای سود بیشتر و زحمت کمترِ و تازه جالبیِ ماجرا واردات خودروهای شرکتهای ورشکستهی چینی توسط دوتا غول از چندین سال پیش ورشکستهی داخلی میباشد
و من الله التوفیق با عـِـیـدـیِ کـَـم
MohammaD
۱۱ تیر ۱۴۰۲جدا نمی تونستین تو همون چینی ها یه بهترشو پیدا کنید؟! جداً هر ماشین نهایتا ۵۰۰۰ دلار بیشتر آب میخورد (چون همینم فقط پولدارا میتونن بخرند) ولی چهره شهرها از اینی که هست زشت تر نمی شد.
M/D
۱۱ تیر ۱۴۰۲بابا تو بگو اصلا ۲۵ هزار دلار بیشتر می آوردند مثل همون ژیپنگ g6
هم قشنگه هم قدرت خوبی داره هم کیفیت خوبی داره هم آپشن های زیادی داره هم برقی با برد حدودا ۶۰۰ کیلومتره که خیلی خوبه هم اینکه از ماکروویو(تسلا) بهتره
اوهم
۱۱ تیر ۱۴۰۲چرا میشد منتها یور قضیه معمولا چریه که خیلی هوشمندانه حواسش به شریکش مدیران هست البته خیلی مدیرانشونم که همینجان چینین!
M/D
۱۱ تیر ۱۴۰۲می بینیدددددد
این ها که ماشین از اروپا نمیارن حداقل از چین هم ماشین میارن درست حسابی اش رو نمیارن
برید از گک،بی وای دی،نیو،چری،دانگ فنگ،جک،جیلی،فاو یکی از این معروف ها رو بیارید اینا از کجا پیداشون میشه
علیصدر
۱۱ تیر ۱۴۰۲واقعا زشت هست، حتی بدرد ناوگان تاکسی هم نمیخوره و بنظرم میتونه با تیبا۲ رقابت کنه از نظر زیبایی سرشار
علی جردن
۱۱ تیر ۱۴۰۲ماشین قیمت ۸ هزار دلاری داره اگر با قیمت ۵۵۰ میلیون و بدون قرعه کشی صف انتظار و بلاک برسه دست مصرف کننده شخصا از خودروی چینی حمایت می کنم و می تونم یک ماشین اتوماتیک به قیمت سمند بخرم
دیا
۱۱ تیر ۱۴۰۲چه جوری تو وصفش کنم که بلاکم نکنن.
علی اکبر
۱۱ تیر ۱۴۰۲میرن دنبال ماشین های مفت و آشغال میگردن بیارن اینجا خداتومن بفروشن که سود بیشتری کنن
Aref
۱۱ تیر ۱۴۰۲از نظر دلاری قیمت رانا و چند تا محصول دیگه ایرانخودرو هستش. یعنی اگه بخوان میشه با قیمت خوبی وارد بازار کنند ولی میدونیم که اینکار رو نمیکنند
طراحی اش هم زشته ولی برای یه ماشین ۸ هزار دلار مناسبه
Amard
۱۱ تیر ۱۴۰۲اتفاقا خودرو های چینی اگر به قیمت جهانی وارد بشن خیلی هم خوب من خودم استقبال میکنم مشکل ما داخلی که متاسفانه روا نمیبیند مردم ما حتی اقتصادی ترین خودرو به قیمت واقعی بخرند و دارن خون مردم برای داشتن حداقل های زندگی میمکند
(Saeed(peugeot
۱۱ تیر ۱۴۰۲پارس خودرو از کادیلاک و تیانا و ماکسیما ببین به کجا رسیده که از یک شرکت ورشکسته چینی ماشین میاره …..خوب واردات میخوای کنی برو یه برند به درد بخور بیار ….. ام جی / جیلی / بایک یا فاو
این چیه آخه ….سانروف هم نداره
Dead man95
۱۱ تیر ۱۴۰۲اسمو فقط:زوتی :)
محسن
۱۱ تیر ۱۴۰۲این چینیا خیلی خوبن. مسابقه گذاشتن کدومشون خودروی زشت تری عرضه کنن. هر بار یه مدل معرفی می کنن می گم دیگه از این زشت تر نمی شه طراحی کرد. ولی سال بعدش یکی ضایع تر از قبلی رو می کنن.
سام
۱۱ تیر ۱۴۰۲تو خود چین کسی اینو میشناسه ؟
amir
۱۱ تیر ۱۴۰۲یجک اس 3 و این ماشین
جزء زشترین ماشین های مونتاژین
من نمیدونم پارس خودرو با چه معیاری این ماشین و میخواد بیاره
چرا توهین می کنید به ما ایرانیا
چرا باید این اشغال رو انقدر باید پول بدیم
چرا؟
مانی
۱۱ تیر ۱۴۰۲از اونجایی که شرکت بزرگی مثل پارس خودرو این ماشین رو تولید میکنه میشه انتظار موفقیت رو برای زوتی DL5 در بازار ایران داشت.البته همه چیز در نهایت به میزان تیراژ و قیمت و خدمات پس از فروش این ماشین بستگی داره.
مانی
۱۱ تیر ۱۴۰۲جواب سئوالت رو فکر کنم خودت بهتر از من می دونی.علتش اینه که کشور ما سالهاست که تحت تحریم های تحمیلی و ظالمانه و زورمدارانه از طرف دولت آمریکاست.تحریم هایی که البته مستقیما همین صنعت خودروسازی نیم بند و فشل و لرزان ما رو هدف گرفته.در نتیجه چنین وضعی،هیچ شرکت خودروساز اروپایی،ژاپنی،کره ای و حتی چینی (مثل جیلی و ام جی و بی وای دی و….) حاضر نیست با خودروسازان ایرانی همکاری استراتژیک بکنه و یا حتی ماشین هاش رو با قطعات نیم ساخته هم تو خاک ایران مونتاژ بکنه.پس تنها گزینه ای که برای خودروسازان ما برای بقاء باقی می مونه همکاری با اون دسته از شرکت های چینی هست که حاضرن ریسک تحریم ها رو به جان بخرن.تازه خیلی از این شرکت ها هم حاضر نیستند با اسم اصلی خودشان تو ایران فعالبت بکنند.و شاهدیم که مثلا با عملیات ری بج (تغییر آرم) اسم برند خودشون رو تو ایران عوض می کنند.مثلا از چری تبدیل می کنند به فونیکس و ام وی ام و …
صلوات برمحمدوآل محمد
۱۱ تیر ۱۴۰۲تواین چندین سالپارس خودروهرچه واردکرددرمقابل خودروسازهای داخلی یک بود.نمونه اش رونیز سرانزا خانواده برلیانس نیسان تیاناوسایرخودروهاوهمین خودروی که واردکردندازظاهرش برمیادخودروی قابلی هست
مجید
۱۱ تیر ۱۴۰۲واقعا حیف نیست پارس خودرو که یک زمانی با کیفیت ترین خودروهای روز جهان را مونتاژ می کرد حالا باید جیب خودروسازهای ورشکسته چینی را پر کنه؟! شورلت و پاترول و مگان و ساندرو کجا و این ماشین های بی هویت کجا؟
محمد
۱۱ تیر ۱۴۰۲این ماشین ، موتور گیربکس cvt رینگ و لاستیک های کوچولو و پرایدیش که خیلی اشغاله اصلا به بدنه نمیخوره مثل جک s3 هست.فقط چراغا و مخصوصا آینه بغلش واقعا خوشگله.انگار دوتا آینه طراحی کردن بعد یه ماشینو چسبوندن بهش
یوسف
۱۲ تیر ۱۴۰۲دقت کنید که قیمت این خودرو برای خرده فروشی 8500 دلاره و وقتی پارس خودرو ده هزار دستگاه از این مدل رو از زوتی میخره قطعا براش کمتر میوفته، حالا این ماشین هر چقدر آشغال باشه خود زوتی به خریدار حقیقی 8500 دلار میفروشه ولی پارس خودرو به کمتر از 20 هزار دلار راضی نیست. منم جای پارس خودرو و امثالش باشم به خودم زحمت تحقیق و مهندسی برای توسعه یه خودرو نمیدم وقتی میتونم روی یه خودروی هفت هشت هزار دلاری، دوازده سیزده هزار دلار بخورم.
parhamiof
۱۶ تیر ۱۴۰۲مثل این که زوتی قراره دوباره ورشکسته بشه