در مقاله پیش رو به مهمترین مزایا و معایب خودروهای چینی در کشورمان اشاره میکنیم تا خریداران با جنبههای مختلف خرید این محصولات آشنا شوند.
ممنوعیت چند ساله واردات خودرو به کشورمان باعث شده خودروسازان چینی فرصت مناسبی برای عرضاندام پیدا کنند تا جایی که هماکنون خودروهای چینی با قیمتهای بالای ۲ و حتی ۳ میلیارد تومان در کشورمان عرضه میشوند و بسیاری از افرادی که علاقهای به خودروهای آسیایی و اروپایی کارکرده ندارند این محصولات را انتخاب میکنند. از سوی دیگر خودروسازان چینی طی سالهای اخیر پیشرفتهای فوقالعادهای در ارائه محصولات زیبا، مدرن و مجهز داشتهاند و مصرفکنندگان نیز با گزینههای متنوعی در بازار روبرو هستند. از آنجایی که خریداران زیادی بین دو راهی خرید یا عدم خرید این خودروها در کشورمان باقی ماندهاند بنابراین تصمیم گرفتیم مهمترین مزایا و معایب خودروهای چینی را ذکر کنیم.
مزایا و معایب خودروهای چینی در ایران
مزایا
در لیست زیر مزایای خودروهای چینی در کشورمان ذکر شدهاند:
طراحی زیبا
بیشک خودروهای چینی در سالهای اخیر از طراحی مدرن و زیباتری نسبت به سالهای قبل و همچنین در مقایسه با خودروهای قدیمی داخلی بهره میبرند. چینیها با بهکارگیری طراحان به نام و مشهور دنیای خودرو توانستهاند محصولاتی در کلاس جهانی عرضه کنند و حتی برخی از شرکتها به زبان طراحی خاص خود نیز رسیدهاند.
تجهیزات فراوان
از جمله نقاط قوت خودروهای چینی میتوان به ارائه طیف کاملی از تجهیزات رفاهی و ایمنی اشاره کرد. خریداران خودرو نیز علاقه وافری به این آپشن ها دارند و بنابراین یکی از مزایای چینیها را میتوان همین موضوع دانست.
شرایط فروش متنوع
در شرایطی که قیمت خودرو در کشورمان طی سالهای اخیر جهش قابلتوجهی داشته و به تبع آن خودروهای چینی نیز گران شدهاند، مونتاژکاران با ارائه شرایط اقساطی بعضاً طولانیمدت سعی داشتهاند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند. از طرف دیگر قیمت خودروهای صفرکیلومتر چینی معادل قیمت مدلهای کرهای، ژاپنی و اروپایی چند سال کارکرده است و همین موضوع باعث میشود خودروهای چینی وسوسه کننده باشند.
گارانتی طولانیمدت
یکی از مهمترین دلایل خریداران خودروهای چینی، اشاره آنها به گارانتی طولانیمدت است. برخی شرکتهای چینی حاضر در بازار کشورمان علاوه بر ارائه گارانتی ۵ و ۷ ساله حتی برخی سرویسهای دورهای رایگان را نیز در نظر گرفتهاند که باعث میشود خیال مشتریان از بابت گارانتی و خدمات پس از فروش راحت باشد. البته بحث تأمین قطعات و خواب خودروها نیز وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
ایمنی
واضح است که خودروهای مدرن چینی ایمنی بسیار بهتری در مقایسه با خودروهای قدیمی تولید داخل دارند. شاید این خودروها توسط مؤسسات معتبر دنیا تست نشده باشند اما رگلاتورهای چینی نیز استانداردهای نسبتاً سختگیرانهای برای ایمنی محصولات این کشور تعریف کردهاند و خریداران میتوانند تا حد زیادی از ایمنی این خودروها مطمئن باشند.
معایب
بازار خریدوفروش کم رونق
یکی از پاشنه آشیلهای خودروهای چینی در کشورمان بازار دستدوم کمرمق آنها در مقایسه با خودروهای داخلی است. همچنین افت قیمت این خودروها مخصوصاً پس از یک تصادف سنگین بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود. اگر خودروی خود را زود تعویض میکنید و نسبت به قیمت و بودجه موجود نیز حساس هستید شاید خودروهای چینی گزینه مناسبی نباشند.
قطعات یدکی گرانقیمت
شاید خریداران در نگاه اول توجهی به قیمت قطعات یدکی خودروهای چینی نداشته باشند اما زمانی که یک تصادف جزئی را تجربه کنند از دیدن قیمت قطعات این خودروها شوکه خواهند شد. در حقیقت قیمت قطعات برخی خودروهای چینی با قیمت قطعات خودروهای لوکس برابری میکند و این موضوع نارضایتی خریداران را در پی دارد.
در همین زمینه بخوانید: لیست قیمت لوازمیدکی خودروهای چینی
برخی ایرادات کیفی و فنی
با اینکه کیفیت اکثر خودروهای چینی موجود در بازار از کیفیت خودروهای قدیمی داخلی بهتر است اما هر از گاهی مشکلاتی در برندهای چینی دیده میشود که با توجه به قیمت این خودروها جای تعجب دارد؛ بنابراین هنگام خرید این دسته از خودروها باید نهایت دقت را داشته باشید.
عمر مفید ماشینهای چینی
طبیعتاً تخمین عمر مفید یک خودرو به عوامل و فاکتورهای زیادی بستگی دارد. قوانین مختلفی در کشورهای جهان برای اوراق خودروها تعریف شده است هرچند باید دانست وضعیت اقتصادی یک کشور، کیفیت خودروی تولیدی، کیفیت زیرساختهای جادهای، کیفیت قطعات یدکی مورد استفاده، سبک رانندگی و… روی عمر مفید یک خودرو تأثیر مستقیم دارند. خودروهای چینی در سالهای اخیر پیشرفتهای قابلتوجهی داشتهاند و درصورتیکه از خودروی چینی خود به خوبی نگهداری کرده و سرویسهای آن را سر وقت انجام دهید تا چندین سال مشکل خاصی نخواهید داشت.
کدام ماشین چینی بهتر است؟
بهتر بودن یک خودرو را چندین عامل تعیین میکند. برخی خریداران به دنبال بهترین خودرو از نظر آپشن هستند درحالیکه برخی نیز بهترین بودن را در قیمت میدانند. ایمنی، بازار خریدوفروش، در دسترس بودن خدمات پس از فروش و… نیز روی این موضوع تأثیر دارند. با این وجود و بر اساس تحقیقات صورت گرفته و تجاربی که طی این سالها به دست آوردهایم، خودروهایی همچون چری آریزو ۵، فونیکس تیگو ۸، جک S5، هایما S7، دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری ایما و… وضعیت بهتری نسبت به هموطنان خود در بازار کشورمان دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید مقالات بهترین خودروهای چینی بازار ایران و راهنمای خرید بهترین ماشینهای چینی ارزانقیمت در ایران را مطالعه بفرمایید.
car lover
۱۲ تیر ۱۴۰۳بنظرم چین هرچی نباشه وضعیت خیلی بهتری از ایران توی صنعت خودرو داره و حداقل خودروهاش خیلی بهت از ماشین های داخلیه. البته این قضیه فقط به ایران مربوط نمیشه چین در سطح دنیا هم خیلی عرض اندام کرده و بعضی از خودروسازی بزرگ رو هم به نگرانی انداخته. ولی خب باید ببینیم چه خواهد شد…
Amiro
۱۲ تیر ۱۴۰۳در جواب اینکه گفتید عرض اندام باید بگم که نه تنها باعث نگرانی هیچ شرکتی نشده بلکه باعث شده مردم گول ظاهر بزک دوزک چینی ها نخورند و خودرو های باکیفیت و با اصالت رو تشخیص بدن و بفهمند وقتی حرف از اصالت و ریشه می شه چینی ها نه تنها جایی ندارن بلکه جایی نخواهد یافت
این دیس از طرف من باقیش با کمک شما دوستان گرامی 😂😂
car lover
۱۲ تیر ۱۴۰۳این هم دیس بک من به شما https://www.pedal.ir/volkswagen/carmaker-cant-keep-up-chinese-ev-makers/ من راجب اصالت و کیفیت هم حرف نزدم کامنتو درست نخوندی
SMS
۱۲ تیر ۱۴۰۳بنظرم اگر بحث قطعات رو کنار بذاریم تنها لاماری ایما ارزش خرید داره
Taha Ayoobi
۱۳ تیر ۱۴۰۳کار لاور، اینا همه اش خبر های الکیه برای بزرگ کردن چین.
هیچ کدوم این خبر ها که فلان رئیس میگه وای چینی ها دارن میان و اون میگه میخوایم تعرفه بذاریم و… اعتبار نداره، همه اش برای بزرگ کردن چینه.
رامین صفایی
۱۳ تیر ۱۴۰۳اجناس چینی در رقابت با برندهای معتبر جهان
حرفی برای گفتن ندارند و در کشورهای دیگر افراد بی بضاعت که توانایی مالی خریدن
کالاهای مرغوب را ندارند ، اجناس بنجل چینی را میخرند . در مورد بازار اتومبیل هم همینگونه است .
مسعود
۱۵ تیر ۱۴۰۳شما یہ نگاہ بہ قیمت ھا ھم بکنید بد نیست
بعد ھم سیاست کثیف خودروھاے چینے بہ غیراز قیمت خیلے بالا، لوازم یدکے بسیار گرااان ست
گارانتے کہ تو ایران یعنےکشک
فوتون دو میلیاردے، قیمت موتورش حدود نھصد میلیونہ
از موتور لندکروزم گرونترہ، دو تا سہ برابرہ
یہ سپر پلاستیکے آشغال سےمیلیون، من قول مےدم مایہ اش دومیلیون نیست
راستگو
۱۲ تیر ۱۴۰۳مزیت:
بهتر از ماشینای داخلیه
معایب:
با همین قیمت تو کشورای همسایه کرولا و هیوندای سوارشی
(البته اینهم هس ک ماشینای باکیفیت چینی رو نمیزارن بیاد ینی نمیدن.طبیعتا تیگو کیفیتBYDرو نداره)
SS
۱۳ تیر ۱۴۰۳دقیقا
اگر رقابت و بازار آزاد باشه و شما بتونی انتخاب کنی که با قیمت واقعی بین راو 4 و تیگو کدوم رو سوار بشی بحثی نیست
اما این که بازار رو انحصاری دست بگیری و اجازه ورود به برندهای اصیل رو ندی (یا با قیمت 4 برابر وارد کنی) و هر روز رپورتاژ بری و مدعی بشی کل دنیا دارن برای درجه 2 و 3 چینی (نه حتی درجه 1) سر و دست میشکونن بحث دیگری هست
ehsan.fa
۱۲ تیر ۱۴۰۳دوستان اگه مثل من تو شهرستان زندگی میکنید به فکر اکتان با کیفیت و همچنین پیدا کردن قطعات باشین ، بسترن یک دوست دورمون نزدیک یک سال موند تو پارکینگ چون چراغ و سپرش پیدا نمیشد
۱۲ تیر ۱۴۰۳ماشین چینی میگیرید یه ماشین خوب بخرید
نرید با پول ساینا لیفان x60 بخرید که پشیمونتون میکنه
ماشینای جک خوبن هایما خوبه چری خوبه
بسترن ها خوبن و ماشین های چینی ناشناخته ای که قطعاتش همه جا پخش هست هم خوبن
هاوال خوبه ولی قطعاتش نیست
بایک هم خوبه ولی اونم بازارش بده و قطعاتش نیست
ماشین چینی میخرید یه چیزی بگیرید بعدا پشیمون نشید
مگنوم
۱۲ تیر ۱۴۰۳فقط کافیه از خودروی کره ایی پیاده بشی همون لحظه سوار ماشین چینی بشی تا متوجه بشی ماشین سازی کل کره یک چرخ خودروی چینی نمیشه
۱۳ تیر ۱۴۰۳برای شادی روح رادین موتوری صلوات
رادین موتوری یه موتور سنگین سی بی فکر کنم داشت که تو ۱۶ آذر ۱۴۰۰ با سرعت ۲۰۰ تا با موتورش میکوبه به یه پرشیا
با اینکه رادین خودش مقصر بود ولی طرفداراش و دوستاش راننده اون پرشیا رو سربریدن و ماشینشو آتیش زدن این اخبارش رو همه جا نگفتن
اینارو تو تلگرام تو ربات ها فیلماش هست و لحظه هاش و از پلاک ماشینه معلومه که تو ایران این اتفاق افتاد و فیلمش تو دارک وبه
تمام اجناسش با همون کیفیت ساخت خودش هنوز هست !
ولی با قیمت خیلی بالایی هست این داشمون(رادین) یه پیج تو اینستاگرام هم داشت که الان تو حالت یادبوده
همچنین علی جردن یکی از مشتریان رادین بود که بعد از مرگش اومد تو مراسمش
لات ها برای راننده اون پرشیاعه خطو نشون میکشیدن هنوزم تصویرش تو ذهنم هست
مامورا ۶ نفر رو تو مراسم رادین موتوری دستگیر کردن
احتمالا خودت هم بشناسیش یکی از گنده لات های جنوب تهران بود که هیچکی جلوش جرعت نداشت سر بلند کنه
از سال ۸۸ تا زمانی که زنده بود تو بازار شوش زنجیر میبست بعد زنجیرو میترکوند آدم حال میکرد ولی یه مرد چاق میومد پول زور میگرفت ازمون واسه تماشای اون صحنه حال ادم گرفته میشد
ولی واقعا خدابیامرزتش خیلی مرد خوبی بود
رفیقاش مخصوصا ممد و کیان خیلی هواشو داشتن
genius
۱۳ تیر ۱۴۰۳انسان عاقل تو ماشین کره ای 2024 نشستی که اینو میگی؟؟؟ورنای مدل 88 با 250000 کارکرد نشستی بعدش سوار تیگو صفرخشک کردنت خیال کردی خبریه! ساینای صفر خشک هم تا 30هزارتا حسش باحاله چه برسه به ماشین یکی دو میلیاردی
شهاب
۱۷ تیر ۱۴۰۳بد جور مدیون خودروهای چینی هستی؟
عجیب نیست دیگه به هرصورت هرکسی یه پنبع درآمدی داره
ولی این نونا خوردن نداره
علی جردن
۱۲ تیر ۱۴۰۳ماشین چینی تهدیدی شده واسه بنز & بی ام و اونوقت ایرانی ها قبول دارند پارس حلبی از همه خودروها بهتره
هاشمی
۱۲ تیر ۱۴۰۳ماشین چینی تهدیدی شده واسه بنز و بی ام و 😂😂 دیگه از فن زوتی سایپا و رانا پلاس شدی فن ماشین چینی
۱۲ تیر ۱۴۰۳اشتباه یک نفر را به کل ایران صورت حساب نزن اگه اینطوری صورت حساب بزنی اشتباه میشه یک نفر که هست ایران
سهیل
۱۲ تیر ۱۴۰۳تو ایران فعلا جک با موتور میتسوبیشی و کرمان موتور قابلیت اطمینان بالاتری دارن.
Taha Ayoobi
۱۳ تیر ۱۴۰۳موتور میتسوبیشی 🤣
حال اونایی که برا تبلیغ چینی میگن موتور میتسوبیشی داره رو خریدارم.
مهران
۱۳ تیر ۱۴۰۳و احوال کسایی که ام جی دارن و همه جای ماشین پرچم انگلیس زدن و فاز گرفتن
کرگدن باواریا
۱۳ تیر ۱۴۰۳حال و احوال سمند سوارای گل که پرچم آلمان زدن چی ؟؟ :)
زیزیگولو
۱۲ تیر ۱۴۰۳لزرگترین عیب ماشینای چینی تو ایران قیمتای غیر واقعیشون هستش
حسن
۱۲ تیر ۱۴۰۳معایب ؟
معایب چی هست
حکایت
حکایت سوسکه و بچشه
Taha Ayoobi
۱۳ تیر ۱۴۰۳مزایایی که ذکر شده فقط به خاطر اینه که بازار ایران بسته اس و چینی ها دارن میکنن تو پاچه.
اگه بذارن از چند تا شرکت معروف مثل پژو، بنز، نیسان، شورلت و… ماشین بیاد، اون وقت معلوم میشه طراحی و گارانتی و شرایط و ایمنی و کیفیت وآپشن یعنی چی.
ایمنی رو که دیدیم، وقتی اکسلش کنده شد حتی یک دور رو زمین نزد داشت مچاله میشد.
طراحی هاشونم که ماشالا همه کپی
همین فونیکس FX جلوش کپ کادیلاک لیریکه و عقبش لکسوس nx.
ماشین چینی از مشخصات فنیش معلومه داستان چیه.
یه موتور 1.5 یا نهایت 2.0 لیتری میندازن رو یه چثه اندازه لندکروز.
چهار تا آپشن چندبار مصرف هم میذازن و با یه شرایط وسوسه کننده میچپونن به مردم.
قطعه هاشم وارد نمیکنن.
بابک
۱۳ تیر ۱۴۰۳وقتی می خواهید درباره یک موضوع قضاوت و نظر کارشناسی بدهید ، باید برآیند همه فاکتور ها را در نتیجه نهایی لحاظ کنید…خودرو های چینی مونتاژ داخل و یا وارداتی چینی مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که اثر هر کدام از مزایا و معایب در تصمیم نهایی افراد متفاوت است…
شما وقتی از نظر سطح در آمدی متوسط به بالا باشید ، مطمئنا انتخابتان بین خودروی چینی و خودروی ایران با موقعی که سطح درآمد پایین دارید خیلی متفاوت است
متاسفانه با ابن چشم انداز سیاست هلی اقتصادی و سیاسی کشور ، تا ۱۰ سال آینده همچنان ۶۵ تا ۷۰ درصد جامعه از لحاظ در آمدی در رده متوسط به پایین خواهند بود…بنابراین با توجه به اینکه افراد با سطح درآمد پایین معمولا خودروهای ارزان تر چه با کیفیت چه بی کیفیت ، انتخاب خواهند کرد ، پس در آینده همچنان خودروسازها داخلی برنده رقابت با خودرو های چینی خواهند بود ، همانطور که می بینید در حال حاضر خودرو های چینی با وجود تنوع محصول و…اما شروع به فروش اقساطی کرده اند اما همچنان خودرو سازهای داخلی ، خودروهای پیش فروش و فروش فوری خود را تحویل نداده اند…
بطور کلی سرمایه گذاری نقدی در ارتباط با خرید خودروهای چینی ، ریسک بسیار بالایی نسبت به خرید خودرو های داخلی رده پایین کیفی دارد.
برگ برنده خودرو های چینی ، منحصر بودن در تکنولوژی های جدید می باشد که در خودرو های داخلی ضعیف است ، مثل هیبریدی بودن ، سریع شارژ شدن و نگهداری شارژ بلند مدت در خودرو های برقی و….آینده خودرو های هیبریدی از خودرو های برقی در ایران بهتر است.
برنده این رقابت:
خودروهای داخلی ، کم مصرف ، ارزان قیمت ، است
مسعود
۱۵ تیر ۱۴۰۳برگ برندہ خودروھاے چینے بازار بستہ و انحصارے ایرانہ کہ دراختیارشون گذاشتن
genius
۱۳ تیر ۱۴۰۳معایبشون انحصارشونه. شما به آدم تو قفس چلوکباب سلطانی هم بدی واسش از زهر تلخ تره!!!تو بازار آزاد شاید مثلا فونیکس اف ایکس میشد یه “انتخاب” مطلوب ولی حالا تحمیلی است و غیر دلچسب!! باگ بعدی که شدیدا آزاردهنده است نبود قطعات یدکی و تعمیرکار خبره به تعداد موردنیازه
قدرت طهماسبی
۱۳ تیر ۱۴۰۳چین تولید درجه یک و دو و … داره که اگر درجه یک همراه با خدمات پس از فروش دائمی به دست ملت ایران برسد خیلی خوب می شود و بهتر از ایرانی خواهد بود
مسعود
۱۵ تیر ۱۴۰۳ایران با افتخار روزی یک میلیون و سیصد ھزار بشکہ نفت زیر قیمت میفروشہ، پولش ھم میاد چین، چین ھم ھرچی دلش بخواد جای پول مےدہ بہ ایران
خیلے جالبہ کہ اینو دست آورد میدون۔ و برای ریاست جمھوری بہ عنوان عملکرد مثبت مےدونن و بابتش رای ھم میخواھند
احمد
۱۳ تیر ۱۴۰۳شما چجوری فونیکس تیگو 8 رو آوردی جزء ماشینهای با دوام درحالیکه کلا 2 سال از عمر این ماشین گذشته؟؟!! تو بدترین حالت هم جسدشون ب آشغالهای ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو و… میرزه آقای نگارنده،
حسین
۱۳ تیر ۱۴۰۳سلام .یادم هست جای که اومده بود رنگ مشکی اون تو جاده مثل بنز می درخشید ویا لیفان ایکس 60که الان مدل خورده بعد چند سال از ریخت افتاده و فقط قطعات آن در نمایندگی پیدا میشه اون هم به غیر مراکز استانها باید سفارش بدی چند روز دیگه بیاد .آیا الان اسمی از این ماشین ها هست .فونیکس و تیگوو… هم همین الان داره براشون رقیب میاد از همون محصولات چینی آیا با این تنوع تضمین قطعات هست .شاسی لایه درب تیبا زپرتی رو ندارن حالا دنبال چینی باش .نه پدم سهام دار ایران خودرو هست نه فامیل چینی دارم ولی عقل تو کله ام هست موقع مقایسه کفه ترازو رو با عدالت می سنجم
محمد
۱۳ تیر ۱۴۰۳مزایا خیلی میچربه به معایب.
حسین
۲۱ تیر ۱۴۰۳اگه خودروهای چینی خدمات پس از فروش قوی و مستمر داشته باشن ، ایران خودرو و سایپا باید بزنن جاده خاکی
دانیال
۲۴ آبان ۱۴۰۳کامنت ها و مشارکت عزیزان بسیار جالب بود زیر این پست، دیدگاه آقا بابک که 13 تیر 1403 درج شده بسیار دقیق بود