درحالیکه صنعت خودرو با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکند، فروش خودروهای چینی در استرالیا با رشد فزایندهای روبرو شده است. برندهای چینی ام جی، LDV و گریت وال موتورز هاوال به ثبت رکوردهای فروش جدید در این کشور ادامه میدهند و این در حالی است که مشکلات زیادی در خصوص زنجیره تأمین وجود دارد و همین امر باعث تعطیلی خطوط تولید و مونتاژ خودروها میشود. فروش خودروهای صفرکیلومتر چینی در استرالیا طی ۴ ماهه اول سال جاری میلادی رشد ۵۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش داشته است. نکته جالب اینکه فروش کلی خودروها در این کشور افت ۳.۵ درصدی را نشان میدهد.
ام جی که سال ۲۰۱۸ رتبه سیام خودروسازان حاضر در استرالیا را در اختیار داشت در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به رتبههای ۲۱ و ۱۷ رسید و حالا جزو ۱۰ برند اول این کشور است. فروش این خودروساز طی ۴ ماهه اول امسال بیش از ۱۶ هزار دستگاه بوده و این به معنی رشد ۳۶.۷ درصدی خواهد بود. ام جی فعلاً در رتبه هفتم برندهای پرفروش کشور استرالیا قرار دارد. نکته جالب دیگر به رقابت خودروسازان چینی در بازار استرالیا مربوط میشود به گونهای که برند LDV فروش ۴۸۰۰ دستگاهی و رشد ۱۳.۷ را نشان میدهد درحالیکه فروش ۴۲۰۰ دستگاهی هاوال به معنی بهبود فروش ۶.۱ درصدی در ۴ ماهه اول امسال است.
خودروهای چینی در سال ۲۰۱۰ و همزمان با ورود به استرالیا طرفداران زیادی نداشتند چراکه ایمنی ضعیف آنها خریداران را دلسرد میکرد اما به نظر میرسد مشتریان سرانجام روی خوش به این خودروها نشان دادهاند. پس از ژاپن، تایلند و کره جنوبی، محصولات تولید چین چهارمین منبع عرضه خودروهای بازار استرالیا هستند و بالاتر از خودروهای تولید آمریکا و آلمان قرار دارند.
ام جی که در تملک گروه سایک چین است سال پیش فروش حدود ۴۰ هزار دستگاهی را در استرالیا ثبت کرد که بیش از دو برابر فروشش نسبت به یک سال قبلتر بود. به همین منوال گریت وال موتورز هاوال هم فروش ۱۸ هزار دستگاهی را در سال ۲۰۲۱ گزارش کرد که بیش از ۳ برابر فروش سال ۲۰۲۰ بود. برند مستقل LDV که به عرضه وانتها و ونها میپردازد رکورد فروش ۱۵ هزار دستگاهی را بر جای گذاشت که رشد ۶۲ درصدی را نسبت به یک سال قبلتر نشان میداد. اگرچه برند ام جی در طول یک دهه گذشته مالکهای متنوعی داشته اما در استرالیا و از سال ۲۰۱۷ تاکنون با مالکیت چینی فعالیت کرده است. همچون همیشه آمار خود گویاست و در ادامه آمار فروش ۴ ماهه اول خودروسازان چینی در استرالیا طی سالهای گذشته را خدمت شما عزیزان ذکر کردهایم:
سال | آمار فروش ۴ ماهه اول خودروسازان چینی در استرالیا |
۲۰۲۲ | ۳۲۴۴۴ |
۲۰۲۱ | ۲۰۹۰۹ |
۲۰۲۰ | ۶۵۷۶ |
۲۰۱۹ | ۴۴۸۰ |
۲۰۱۸ | ۲۴۴۵ |
۲۰۱۷ | ۱۳۹۶ |
۲۰۱۶ | ۸۳۶ |
۲۰۱۵ | ۷۶۰ |
۲۰۱۴ | ۱۴۶۷ |
۲۰۱۳ | ۲۷۵۶ |
۲۰۱۲ | ۴۲۴۰ |
۲۰۱۱ | ۲۷۴۹ |
۲۰۱۰ | ۱۸۱۶ |
دکتر استاپ
۶ خرداد ۱۴۰۱دوستان از همینجا به رامین جان خسته نباشید میگم
احتمالا خط پنجاه و دوم متن ابراز خوشحالیش درمورد افزایش فروش ماشین چینی هاست
پویان
۶ خرداد ۱۴۰۱دکتر استاپ جدول رو ببین و اغزابش رشد فروش رو ببین
دکتر استاپ
۶ خرداد ۱۴۰۱@پویان
طی چند کامنت جلوبندیت داره سمت رامین میکشه
نکنه خودشی با ی اکانت دیگه؟
Clean energy (سلام فرمانده)
۶ خرداد ۱۴۰۱خودشه باو
Humer
۶ خرداد ۱۴۰۱چند روز پیش یه فیلم از راکی دیدم که سوار هاوال اچ ۲ شده بود !!!!!😂
تازه باهاش تو جنگل هم آفرود انجام می داد!🤣
این دنیا دیگه فایده ای نداره🥲
GMA
۶ خرداد ۱۴۰۱اشهد بخونید الان میادش… 💔🙂
پویان
۶ خرداد ۱۴۰۱Gmaچرا اشهد امارها رو که درست و مستند میده اقا رامین.
یوسف
۶ خرداد ۱۴۰۱در گذشته خودرو ساز های آمریکایی (فورد و جنرال موتورز با برند هولدن) در کنار خودروسازهای انگلیسی بازار استرالیا و نیوزیلند رو در دستان خودشون داشتن. در چند دهه گذشته اما ژاپنی ها و بعدها کره ای ها بیشترین سهم رو در بازار این کشور به دست آوردن. البته نزدیکی استرالیا به خاور دور هم موثره طوری که حتی پروتون هم به استرالیا خودرو صادر می کرد(الان نمی دونم همچنان ادامه داره یا نه). خودروهایی هم که در متن اشاره شده از تایلند به استرالیا صادر میشن بیشتر ژاپنی هستند و از کارخانه های تویوتا و میتسوبیشی در تایلند میان. در کل بازار استرالیا به طور سنتی به تراک ها و شاسی بلندها تمایل داره و بیشتر در دست خودروسازان آسیایی بوده.
پویان
۶ خرداد ۱۴۰۱بله اقا یوسف یه نکته دیگه هم هست رسانه های استرالیا بر خلاف غرب و برخی کشورهای دیگه خیلی جو رسانه ای علیه چین ندارن. بیشتر تمایل واقعیشون رو میبینن. مثال همین ام جی (هنوز خیلی دوستان فکر میکنن که چینی نیست😄) میخواست مرکز و کارخونه بزرگ خودورهای برقی رو در هند بسازه و توسعه بده که با سیاسی کاری و دشمنی بی منطق هند علیه چین فعلا طرحش متوقف شده و در حداقل ظرفیت کار میکنه. بی وای دی هم همینطور
HamiD
۶ خرداد ۱۴۰۱هنوز خیلی از دوستان فکر میکنن ام جی چینی نیست؟!
نکنه چینیه ما خبر نداریم!!!
یه شرکت بریتانیایی که دهه 20 میلادی تاسیس شده ولی خب الان دست چینیا افتاده …
نمیشه بگی چینیه که!!!!
چین اون موقع اصن میدونست خودرو چیه؟!
Twin H Power
۶ خرداد ۱۴۰۱این ام جی ها هیچ ربطی به اون ام جی انگلیسی ندارن و تنها از برند ام جی استفاده میکنن . صفر تا صد ام جی الان چینی هست
Taha Malek
۶ خرداد ۱۴۰۱در جواب Twin H Power
پس با نتیجه گیری شما بنتلی هم انگلیسی نیست آلمانیه
Twin H Power
۶ خرداد ۱۴۰۱بنتلی بعد از خریداری شدن توسط فولکس
با تکنولوژی و منابع مالی آلمانی ها رشد کرد و طبق همون استاندارد ها و اصالت همیشگی بنتلی پیش رفت . پس هنوز اصالت انگلیسی خودش رو داره .
درمورد ولوو هم همینطور هست . درسته که زیر پرچم جیلی قرار گرفته ولی هنوز کاملا سوئدی هست . و دفاتر و کارخونه ها از سوئد جمع نشده !
اما ام جی امروز چه ربطی به ام جی انگلیسی داره ؟
پلتفرمش با اونا یکیه؟ توسط تیم مهندسی در انگلیس طراحی و ساخته میشه ؟ دقیقا چی داره غیر از یه برند انگلیسی ؟؟
پویان
۶ خرداد ۱۴۰۱حمید چه ربطی داره که اون موقع نمیدونست چین خودرو چیه الان هم ندونه. این ام جی کامل چینیه البته دفتر طراحی در انگلیس هم داره
Mehrbod
۷ خرداد ۱۴۰۱ام جی با مالکیت شرکت بزرگ سایک، همچنان در دنیا، برندی بریتانیایی خوانده می شود و مشابه برندهای اروپایی نام برده، دارای دفتر طراحی و مهندسی در انگستان است و دفتر آن در لانگ بریج بیرمنگام با کارکنان و مهندسان بریتانیایی، قابل سرچ کردن و تماشا کردن است..
new reventon
۶ خرداد ۱۴۰۱مام اینجا ام جی ثبت نام کردیم هنوز ندادن
4 ساله:|
Jdm باز
۶ خرداد ۱۴۰۱New ramin
ارام باش….
حامد
۶ خرداد ۱۴۰۱چین ماشینی بزنه که سرعت نور بره و کیفیت صد ساله داشته باشه با قیمت مفت هم باشه باز من سلیقم نمیخوره به ماشینی که از سرزمینی اومده که ویروس کرونا منتشر کرد،سرزمینی که شیره جون کشورای دیگه رو میخوره بدون اینکه منفعتی بهشون بده.سرزمینی که انسانیت ذره ای براش مهم نیست.
aliakbarkhoei
۱۰ خرداد ۱۴۰۱اینطور باشه که از امریکا و انگلیس و. هم نباید بخرید
TML BN
۶ خرداد ۱۴۰۱عالین بخرید😂
Dian
۶ خرداد ۱۴۰۱استرالیایی ها با ماشین های چینی کنار اومدن ایرانیا کنار نیومدن😐😂😂
البته حق داریم بلاخره چینی های درجه ۱ و مطرح میرن اونجا ، ماشین های درجه ۳و۴ (که خود چینیا هم بعید میدونم اسمشو شنیده باشن) میان ایران
mahdi-es17
۶ خرداد ۱۴۰۱اگه چینی های مارو ببریم اون جاز از سر قاره میتونن برن تهش فقط با یه یدک کش😂
پویان
۶ خرداد ۱۴۰۱سلامdian. واقعا گل گفتی.البته ایرانیها درجه یک چین رو اگر ایلان ماسک هم تایید کنه (که قبولشون داره) باز میگن مفت نمیخرم یکی نبست به دوستان بگه وارن بافت هم در بی وای دی از خیلی سال قبل سرمایه گذاری کرده. خود چین کرونا ولش نمیکونه و رشد اقتصادیش رو اورده پایین بعد یکی نوشته درست کردن فرستادن دنیا!!!!!!!
aliakbarkhoei
۱۰ خرداد ۱۴۰۱و این به تجار ما مربوطه نه چینیها.
Dian
۶ خرداد ۱۴۰۱به جدول فروش سال ۲۰۱۷ نگاه کنین نکته داره
برقیه جارو برقی
۶ خرداد ۱۴۰۱ایول بر دقت
حسین
۶ خرداد ۱۴۰۱برسد دست اقای ازاد ، سردبیر بیتران!
matin
۷ خرداد ۱۴۰۱اقا یک جوری حرف میزنید انگار ماشین چینی های اونا هم مثل ماست
شهر نشین
۷ خرداد ۱۴۰۱ام جی بریتانییست
bardiya
۷ خرداد ۱۴۰۱این خودرو یکم شبیه تویوتا هایلوکس هست درسته؟
جدیدا پیکاپ های امروزی چراغ های عقب تا حدودی مثل هم هستند از فوتون تونلند تا پیکاپ آمیکو و…
خودروهای خوب چینی وارد ایران نمیشن و در خارج فعالیت و ورود پیدا میکنند و هر شرکتی یک چیزی درست میکنه که مثلا پیکاپ تونلند یک مزایای مهم و معایب مهم رو داره و آمیکو هم مزایا و معایب خودش رو داره و سلیقه ای هست که مگر اینکه با این بودجه خیلی از پیکاپ های با کیفیت رو میدن و پیکاپ ها هم بستگی به عملکردشون داشته باشن که چقدر فروش کنه و یا مورد استقبال قرار بگیرد و پیکاپ های روز دنیا هم میتواند چه خوب باشد چه بد که مثلا یک پیکاپ5000CC هم باشه ولی مالکان راضی نباشند به درد نمیخوره همش ربطی به خاطره موتور و اون برند اعتبار نباید خرید کرد دقت کرده باشید که هایلوکس با موتور2700 هم هم توانایی داره و هم برند برتر کمپانی جهانی و هم کیفیت و دوام و امنیت و همه جور مناسب هست که باز ارزش خرید هم داره همیشه یک چیز با اصالت بخرید و هر جا بروید همه احترام میگذارند چون مثلا این پیکاپ که در سایت گذاشته با اون بودجه که در ایران مثال بزنیم که خودروهایی در که رنج قیمتی که هایلوکس تقریبا مدل پایین میدن که در کشورهای خارجی هم از جمله فورد و شورلت مدل بالاتر میتوانید بخرید و به نظرم قیمت مناسب واسه پیکاپ ها میتواند یک برگه برنده حساب بشه که با سود و مالیات و عوارض کم میتواند تولیدات بیشتری صورت بگیرد و واردات بهتری انجام بشه که متاسفانه پیکاپ در ایران کمتر استقبال میشه چون به خاطره نبود نظارت قیمتی که همین امر باعث شده که پیکاپ نتواند جایگاه خوبی به دست بیاورد پیکاپ هم خودروی همه کاره و روزانه و به شدت باغبان ها و کشاورزهای زراعتی و مزرعه داران به شدت پیکاپ نیاز دارند که همین امر باعث شده پیکاپ ها هم ارزشی نداشته باشند توی بازار داخل با تشکر از کارمندان و دست اندرکاران سایت پدال
محمد
۷ خرداد ۱۴۰۱در پاسخ به اونهایی که میگن ام جی فعلی چیش انگلیسی هست باید عرض کنم که نسلی که بعد از خریداری ام جی توسط سایک تولید شد و به عنوان خودرو انگلیسی- چینی شناخته شد که شخص ترینشون مدل های 550و6 هست که در ایران هم عرضه شد روی پلتفورم نا تمامی که در سال 2000 در کارخانه ام جی – روور انگلیس توسعه داده شده بود به نام rover 75 توسعه داده شد .این پلتفرم تا سال 2015 ادامه دار بود تا نسل جدید خودروهای ام جی که بیشتر روی پلتفرم های مشترک با شورلت و جنرال موتورز در حال تولید هستن.
سرتیم طراحی سایک هم اشخاصی مثل jao jengfeng که یک طراح معروف چینی که حدود 15 سال در فولکس واگن سابقه طراحی داشت بعلاوه طراحان انگلیسی نظیر کارل گاتهام و …که دفتر کاریشون در لندن انگلیس هست و کلی خودروهای ام جی و رووو در این دفتر طراحی میشه آدرس سایتش هم https://www.saicdesign.com/