بازار خودروی چین طی چند سال اخیر تغییر کرده است و وانتها و شاسیبلندهای بزرگ بین خریداران محبوب شدهاند. درنتیجه، بسیاری از خودروسازان چینی اقدام به ساخت خودروهای هیجانانگیز جدیدی برای آفرود، تعطیلات و فعالیتهایی ازایندست کردهاند. گروه سایک هم از این قاعده مستثنی نیست و چند ماه پیش در نمایشگاه چنگدو شاسیبلند بزرگ و آفرودی جدیدی را از طریق برند مکسوس خود معرفی کرد.
این خودرو لینگدی (Lingdi) نام دارد که در چینی به معنای تریتوری (Territory) یا قلمرو است. این شاسیبلند جدید که از شاسی نردبانی استفاده میکند، حالا همزمان با بایک BJ60 برای فروش در بازار چین عرضه شده است. BJ60 هم یک شاسیبلند آفرودی جدید دیگر با شاسی مستقل است و بنابراین، این دو شاسیبلند جدید چینی قطعاً به رقبای مستقیم یکدیگر تبدیل خواهند شد.
مختصری در مورد برند بریتانیایی سابق مکسوس
پیشینه مکسوس به یک شرکت بریتانیایی بنام گروه LDV بازمیگردد که در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. در سال ۲۰۰۶ مالکیت این شرکت از روور به شرکت روسی گاز انتقال یافت، سپس به دست شرکت اکو کانسپت افتاد و سرانجام در سال ۲۰۱۰ به گروه چینی سایک رسید. مکسوس نام سری ونهایی بود که از سال ۲۰۰۴ توسط LDV تولید میشدند و بعداً سایک نام این برند را به مکسوس تغییر داد؛ بنابراین، در حال حاضر مکسوس یک برند چینی است که به تولید انواع شاسیبلندها، ونها و پیکاپها میپردازد.
طراحی بیرونی تریتوری
همانطور که اشاره شد، تریتوری شاسیبلندی با شاسی مستقل نردبانی است. این خودرو بر اساس پیکاپ T90 ساخته شده و درنتیجه دو خودرو عناصر طراحی مشابهی مثل جلوپنجره بزرگ چندضلعی، دهانه بزرگ گلگیرها و چراغهای دوقسمتی با دیلایتهای باریک در بالا و چراغهای اصلی کمی پایینتر دارند. البته مکسوس در حال حاضر شاسیبلند آفرودی دیگری بنام D90 را هم در سبد محصولات خود دارد و درواقع، تریتوری فیسلیفت بزرگی بر اساس D90 محسوب میشود. بااینحال، درحالیکه D90 در ظاهر مثل یک شاسیبلند خانوادگی به نظر میرسد، تریتوری ظاهر آفرودی خشنی دارد.
این شاسیبلند جدید چینی ۵,۰۴۶ میلیمتر طول، ۲,۰۱۶ میلیمتر عرض و ۱,۸۷۶ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن برابر با ۲,۹۵۰ میلیمتر است. برای مقایسه، تریتوری ۶ میلیمتر کشیدهتر، ۶۱ میلیمتر عریضتر و ۴۹ میلیمتر کمارتفاعتر از بایک BJ60 است. این خودرو همچنین اتصالات تعلیق بلندتری نسبت به شاسیبلند جدید بایک دارد که فاصله ۲۳۰ میلیمتری از زمین را به دنبال داشته و زاویه حمله و فرار ۲۸ و ۲۶ درجه را به ارمغان آورده است؛ بنابراین، به نظر میرسد تریتوری تواناییهای آفرود بهتری نسبت به BJ60 داشته باشد.
داخل
کابین تریتوری با طرح دورنگ قهوهای و سفید بسیار جذاب به نظر میرسد. در اینجا دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و صفحه آمپر دیجیتالی هم به چشم میخورد. دریچههای تهویه افقی، مجموعهای از دکمههای فیزیکی و دو پد شارژ بیسیم هم از دیگر ویژگیهای داخلی این خودرو هستند. تریتوری با سه ترکیب صندلی پنج، شش و هفتنفره قابل خریداری است. صندلیهای جلو به گرمکن، تهویه و ماساژور مجهز هستند درحالیکه در نسخههای پنج و هفتنفره، برای صندلیهای ردیف دوم فقط گرمکن ارائه میشود. نسخهٔ ششنفره اما در ردیف دوم از دو صندلی کاپیتانی با گرمکن ماساژور برخوردار است ولی از تهویه بیبهره خواهد بود. تریتوری همچنین به سیستم صوتی خوب JBL با ۱۲ بلندگو هم مجهز است.
پیشرانه و قیمت
تریتوری با یک پیشرانه ۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل عرضه میشود که از تکنولوژی هیبریدی خفیف بهره میبرد و ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه به یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک متصل شده است. مکسوس شتاب صفرتاصد شاسیبلند جدید خود را اعلام نکرده اما گفته است که ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن روی ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. مثل BJ60، تریتوری هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک نیمهوقت با سه قفل دیفرانسیل مجهز است. این خودرو همچنین از ۱۰ حالت رانندگی آفرودی مختلف بهره میبرد و بنابراین مطمئناً در مسیرهای خارج از جاده حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
قیمت مکسوس تریتوری از ۲۵۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۶,۳۰۰ دلار آغاز شده و در بالاترین نسخه به ۲۷۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۹,۱۰۰ دلار میرسد؛ بنابراین، از لحاظ قیمت هم این خودرو بسیار به BJ60 نزدیک است اما کدامیک از این دو شاسیبلند آفرودی جدید چینی بهتر خواهد بود؟ به نظر میرسد تریتوری با فاصله بیشتر از زمین و گشتاور بالاتر، در آفرود بهتر باشد درحالیکه BJ60 خودروی لوکستری است. بااینحال، تنها زمان مشخص خواهد کرد که خریداران کدامیک از این دو را بیشتر انتخاب خواهند کرد.
DoctoR
۲ آذر ۱۴۰۱توی آفرودر های چینی فقط تانک 300 رو ببینید یکی از بهترین های چینی هاست
Amin.aj
۲ آذر ۱۴۰۱فورد برانکو: آیا من برای تو یک شوخی هستم؟
Payfast
۲ آذر ۱۴۰۱فورد برانکو: من چینی نیستم
Amin.aj
۲ آذر ۱۴۰۱ولی تانک ۳۰۰ فول کپی از برانکو!
سخن دیگه ای نداری؟
new reventon
۲ آذر ۱۴۰۱شرکت مکسوس=اسپانسر پدال
#شوخی
علی hosseini
۳ آذر ۱۴۰۱شوخی بامزه ای بود
ممد ژانگولر
۲ آذر ۱۴۰۱همیشه میگفتم چرا چین با این سرعت پیشرفت چرا در حد و اندازه شاسی بلندهای فول سایز چیزی تولید نمیکنه که نمونه بالا اصلاح کرد
ولی به نظرم تا ۵ سال دیگه نباید ماشین چینی خرید
قاطر فروش
۲ آذر ۱۴۰۱لطفا انقد از چینی ها نگذارید
Just toyota
۲ آذر ۱۴۰۱چین هر چقدر هم پیشرفت کنه ، اول آخرش بهش میگن ماشین چینی (و القاب زیبایی مثل : اسباب بازی و لگن و آشغال و … بهش نسبت میدن ) البته مردم ما حق هم دارند چون تو این چینی سالی که چینی ها پاشون به بازار ایران باز شده ( البته نه به صورت وارداتی به شکل مونتاژ داخلی بی کیفیت ) متاسفانه به دلیل عرضه
محصولات بی کیفیت و درجه ۴ و ۵ همواره مورد انتقاد قرار گرفتن ، و سبب تشکیل ذهنیت بد و بی کیفیت رو ار خودشون تو ذهن مردم به جا گذاشتن
مهدی
۲ آذر ۱۴۰۱عکس اخر داخل موتور اون ظرف ریکا صورتی مارک گلی واقعا شاهکاره …..
ممد ژانگولر
۲ آذر ۱۴۰۱داداش توش عرق بیدمشکه با گلاب برای تطهیر داخل رادیاتور
زیزیگولو
۲ آذر ۱۴۰۱قیمت پایه سانتافه ۲۰۲۳ هم در حدود ۳۲ هزار دلار هستش ولی اون کجا و این بنجل دربو داغون چینی کجا !!!؟؟؟
محمد
۲ آذر ۱۴۰۱کمپانی سایک یک سر و گردن از کمپانی هیوندای بالاتره و رتبه هفتم دنیا را داره این ماشین هم یه چرخش به کل کمپانی هیوندای یاتاقان کراس اور می ارزه .. اصلا کره مگه اس یو وی هم بلده بسازه؟
زیزیگولو
۲ آذر ۱۴۰۱محمد جان!!! یه چیزی گفتی که مرغ پخته داخل دیگ خندش میگیره!!!!👎👎👎👎
محمد
۲ آذر ۱۴۰۱تابه تا جان گالیله هم وقتی گفت زمین گرده مرغ نپخته هم بیرون دیگ خندید.. حقیقت مهمه نه نظر افراد کم اطلاع
زیزیگولو
۳ آذر ۱۴۰۱حقیقت اینه که چینی یعنی آشغال ……. اکثریت بچه های پدال نظرشون همینه
Amin.aj
۲ آذر ۱۴۰۱😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
خدایش یه ساعته دارم میخندم به این جملت!!!
از کجا این جملاتو درمیارید؟ کدوم سایت؟ کدوم آدم؟
نمی دونه ادم بخنده گریه کنه جواب بدتری بده
خوده سایت کار نیوز چیانا که فقط ماشین چینی میزاره اینجوری صحبت نمی کنه تازه کلی ایراد هم می گیره
ژاپن.المان.امریکاش به کنار همون کره که می گی چطور نصف بیشتر چینیا طراحیاشون رو کش رفتن از سیم کشی قطعات مثله گیربکس ساخت کره تو ماشیناشون استفاده می کنند چطور مثله هیوندای کیا فروش ندارن؟چطور مثله همین کره ای ها استاندارد های بیشتر کشورها رو ندارن که پاس کنند؟ و کلی حرف دیگه این که کره بود دیگه بخوام ژاپن و المان و امریکا رو هم بکشم وسط حالا حالا ها حرفه
هیوندا یه زیان طراحی تو کونا به کار برد ۹۰ درصد چینیا ازش استفاده کردن!!!!
نمی دونم واقعا فاز چیه ادم داریم یه ماشین ۴ سیلندر توربو چینی که ۳۰ هزار دلار هم نمیشه داره مقایسه می کنه با یه ماشین چند صد هزار دلاری v12 تویین توربو جالب اینجاست می گه اون چینی بهترهههههه!!!!😐
والا اگه واقعا چینیا از تون حمایت مالی می کنن بخاطر این جملات بگو ما هم هستیم حرف های خیلی بهتری می تونیم بزنیم !!!! والا من که پایه ام
اگه غیر از این باشه اصلا بحثو کش نده!
زیزیگولو
۲ آذر ۱۴۰۱👍👍👍👍
محمد
۳ آذر ۱۴۰۱آقای امین ..بخند عزیز..خنده برای بهتر شدنت خوبه.. همین چینی ها در مدت زمان کم به اینجا رسیدند که به کشورهایی مثل آلمان و انگلستان دارند خودرو صادر میکنند..به راحتی خودرو بالای صد هزار دلار توی اروپا میفروشند..اون بنده خدا هم که چینی سی هزار دلاری را با ماشین دوازده سیلندر تویین توربو مقایسه میکنه یه آدم کم اطلاع مثل خودته چونکه چینی چند صد هزار دلاری دوازده سیلندر و یا هشت سیلندر تویین توربو هم هست..میتونست با اون مقایسه کنه… خلاصه کلام چین خودرو میسازه از چهار هزار دلار تا چهار میلیون دلار هر چی پول بدی آش میخوری.. در ضمن میشه یه اس یو وی کرهای در حد مثلاً هونگچی ال اس هفت معرفی کنی؟ یا یک خودرو هوشمند کرهای در حد هایفای ایکس؟
Amin.aj
۳ آذر ۱۴۰۱اقای محمد کی رو غول می زنی؟ بعد اطلاعات کم؟
اولا که چینیا تا به همین جاشم رسیدن بخاطر همین اروپا و ژاپن و امریکاست اونم بخاطر قانون فروش تو چین وگرنه کمپانی به این راحتیا تکنولوژیشو تزریق نمی کنه
دوم یه جوری می گی تو کمترین مدت انگار بقیه برند ها نشستن کاری نمی کنن سوم خوده مردم چین چی بشه بخرن اون قسمت امار فروش ماشینای چینی بیشتر بخاطر اون شرکت هاست تا مردم عادی
و چهارم متاسفانه از آب راحت تر خوردن میشه به نصف بیشتر ملت ایران ماشین فروخت اونم فقط یه طراحی دوتا آپشن اول برو عمق تکنولوژی صنعت خودرسازی رو دربیاب بعد حرف از چین بزن!!! فعلا که زورت رو کره بود الان المان هم کشیدی وسط؟ یه دف ساده ساخته مدل خوده چینیا نیست بعد بخوان رقابت کنن با المان؟ تازه با همون تکنولوژی ساده ایی که کشورهای خارجی دادن به چین!!
Dian
۲ آذر ۱۴۰۱این فول سایزه
سانتافه سایز متوسط
این ماشین در سگمنت هیوندای پالیسید و کیا تلوراید قرار داره
اندازش با ولوو xc90 هم برابره البته ولوو لوکس حساب میشه
زیزیگولو
۲ آذر ۱۴۰۱من کاری به سایزش ندارم به طور کلی گفتم و بازم میگم که اون کجا و این آشغال چینی کجا !؟
Dian
۲ آذر ۱۴۰۱یعنی من میگم مقایسه قیمت ماشینا وقتی منطقیه که تو یه سگمنت باشن
منم میتونم بگم تویوتا یاریس هم قیمتش ۱۶ هزار دلاره
تویوتا هم که ژاپنیه و برنده خوبیه
ولی دلیل نمیشه که حتما انتخابمون یاریس باشه
شاید یکی سایز متوسط نخواد و فول سایز میخواد بگیره
اگه میخوای با سانتافه مقایسه کنی کلی ماشین چینی زیر ۲۰۰۰۰ دلار هستن که تو سگمنت سانتافه قرار دارن
ضمنا لقب ماشین های چینی موجود در ایرانو به این نده
سایک موتور جزو چینی های مطرح حساب میشه
ازرش کمپانی سایک موتور تو جهان با هیوندای برابره(۲۹ میلیارد دلار-۲۳ میلیارد دلار)
زیزیگولو
۳ آذر ۱۴۰۱حالا یذره کوچیک یا بزرگ بودن سایزش مهم نیست، مهم اینه که چینی یعنی آشغال
بهنام
۲ آذر ۱۴۰۱هنوز حتی یک یه مدل ماشین چینی که من طراحیشو بپسندم ندیدم . نمیدونم واسه اینکه اصالت ندارنه یا چی ؟ ولی هرچی هست انگار یه فوت کوزهگری گری داره طراحی خودرو که هنوز هیچ کمپانی چینی بهش دست نیافته .
شسیشسی
۲ آذر ۱۴۰۱روشون نشده بنویسن لکسوس ….
پدرام
۲ آذر ۱۴۰۱بکشید بیرون از چراغ یکپارچه عقب رو هر ماشینی دیگه می زنن …ن قضیه رو در آوردن!
Royal Driver UK 70
۲ آذر ۱۴۰۱دنیای خودرو چقدر بیروح و چرت شده….
کرگدن باواریا
۲ آذر ۱۴۰۱رنگآمیزیش منو یاد پاکت های سیگار بهمن سال های ۵۷ و… میندازه.
خیلی زشته 👎
ابی
۴ آذر ۱۴۰۱به خاطر کرونا قسم خوردم هیچ جنس چینی نخرم
Jamshid
۲۱ آذر ۱۴۰۱اصلا quality از داشبورد و قسمت های پلاستیکی مثلا استیل و قسمت های سیاه پیانویی میباره😂کیفیت😂امممممممم😂😂😂