خودروهای چینیکرمان موتور KMC

بررسی اسکای ول در بریتانیا؛ محصول کرمان موتور و مپنا از نگاه اروپایی‌ها

بررسی تخصصی اسکای ول توسط اتوکار نشان می دهد این محصول با قیمت بالایی که در اروپا عرضه شده، شرایط سختی در برابر رقبای معتبر و معروف خود دارد.
اسکای ول ET5 / نمای جلو

برند اسکای ول در سال ۲۰۱۷ به عنوان جوینت ونچر بین گروه الکترونیکی اسکای ورث و شرکت تولید کننده اتوبوس برقی نانجینگ گلدن دراگون تأسیس شد و خودروی تولیدی آن در برخی بازارها از جمله ایران و همچنین بریتانیا عرضه می‌شوند. ظاهراً اسکای ول خودش را رقیبی برای شرکت‌هایی همچون آئودی و مرسدس بنز می‌داند هرچند چنین هدفی کاملاً جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد. ET5 یا BE11 اولین خودروی اسکای ول است و امکان سفارش آن با باتری ۷۲ یا ۸۶ کیلووات ساعتی وجود دارد. کراس اور موردبحث با این باتری‌ها توان پیمایش ۳۹۹ و ۴۸۹ کیلومتر را خواهد داشت. این باتری‌ها با یک موتور برقی نصب شده در بخش جلو که ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور دارد همکاری می‌کنند.

هرچند هر دو نسخه ET5 ایرانی و BE11 اسکای ول درواقع یک مدل محسوب می‌شوند اما تفاوت‌هایی جزئی نیز در جلوپنجره آنها دیده می‌شود.

بررسی اسکای ول ET5

طراحی ظاهری

  • نقاط قوت: طراحی یک دست و متناسب، تناسبات بزرگ بدنه که منجر به خلق کابینی بزرگ شده‌اند
  • نقاط ضعف: شباهت به سایر خودروهای برقی، طراحی ساده و به دور از هیجان

با طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۷۲۰/۱۹۰۸/۱۶۹۶ میلی‌متری، اسکای ول ET5 بی‌شک جزو بزرگ‌ترین خودروهای کلاس خود است و در جاده نیز وسیله نقلیه‌ای بزرگ و با ابهت احساس می‌شود. طراحی ظاهری خودرو حداقل به نظر ما کمی ساده صورت گرفته اما یک دست و بی‌آزار است و همانند اکثر خودروهای برقی ساخت چین به چشم می‌آید. مدل ارائه شده توسط نبکا در ایران، باجلوپنجره باریک واضح‌تر، جذاب‌تر است و متناسب‌تر به نظر می‌رسد. از جمله ویژگی‌های بدنه ET5 می‌توان به چراغ‌های جلوی LED موسوم به تیغه‌ای، تریم کروم و رینگ‌های ۱۹ اینچی اشاره کرد. در بخش عقب خودرو همانند آن چیزی که این روزها می‌بینیم نوار نورانی عریضی وجود دارد که نوشته این برند نیز در بین آن وجود دارد.

کابین

  • نقاط قوت: تنظیمات خوب صندلی‌ها و فرمان، فضای زیاد در بخش عقب کابین، فضای بار قابل‌توجه
  • نقاط ضعف: پیکربندی ضعیف نمایشگر لمسی، خرابی برخی برنامه‌ها از جمله ناوبری و ارتباط با گوشی هوشمند، آیکن های کوچکی که در زمان رانندگی نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد

با تناسبات مشابه بی ام و iX3، اسکای ول ET5 کابین کاملاً بزرگی دارد و در این بخش فضا و نور زیاد به لطف سانروف پانورامیک کاملاً به چشم می‌آیند. فضاهای ذخیره‌ای متنوعی در نظر گرفته شده‌اند و در بخش عقب کابین نیز فضای قابل‌توجهی برای بزرگ‌سالان تعبیه شده است. خودروی تست شده بازار بریتانیا با اینکه هنوز قیمت مشخصی ندارد اما گفته می‌شود نسخه مجهز به باتری ۷۲ کیلووات ساعتی قیمتی معادل ۴۵ هزار دلار (۳۵ هزار پوند) خواهد داشت اما قیمت مدل دارای باتری بزرگ‌تر بین ۴۵ تا ۵۱ هزار دلار خواهد بود. قیمت مدل ۷۲ کیلووات ساعتی در امارات ۱۸۰ هزار درهم معادل ۲.۹ میلیارد تومان است. خوشبختانه این خودرو در ایران قیمت ارزان‌تری دارد و تنها با قیمتی حدود ۲.۲ میلیارد تومان آن هم با تریم داخلی لوکس عرضه می‌شود.

به این ترتیب محصول نه چندان مشهور اسکای ول در اروپا به قلمرو خودروهایی همچون آئودی Q4 E-tron، تویوتا bZ4X و فولکس‌واگن ID.4 وارد می‌شود. از نظر کیفیت کابین باید گفت ET5 در برابر رقبای یاد شده تاحدی کم می‌آورد. تریم چوب غیرواقعی، پوشش چرم صندلی‌ها و پلاستیک‌های خراش پذیر همگی ظاهر و احساس ارزان‌قیمتی دارند و به راحتی می‌توان برخی قطعات و تریم‌ها را جدا کرد. داشبورد کاملاً تحت سلطه نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی است و با اینکه نرم‌افزار بکار رفته در آن فاقد مشکل قابل‌توجهی بود اما در مقایسه با نمایشگرهای بکار رفته در رقبای اروپایی استانداردهای بسیار پایین‌تری داشت. در واقع اکثر سیستم‌های موجود در نمایشگر یا کار نمی‌کردند و یا استفاده از آن‌ها بسیار سخت بود هرچند شرکت واردکننده قول داده تمامی ویژگی‌ها را به‌صورت فعال در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

برای مثال سیستم ناوبری اسکای ول ET5 که با نام توربو داگ ۹ شناخته می‌شود کار نمی‌کرد و امکان اتصال گوشی به اپل کارپلی وجود نداشت. همچنین حالتی به نام ورم مود وجود دارد که علیرغم انتخاب هیچ تفاوتی در رفتار خودرو ایجاد نمی‌کرد. خود نمایشگر لمسی نیز پیکربندی جالبی نداشته و استفاده از آن در زمان حرکت به سختی صورت می‌گیرد؛ مثلاً تنظیم دمای کابین یا سرعت فن یک چالش بزرگ است زیرا آیکن‌ها بسیار کوچک هستند. تغییر تنظیمات ترمز احیا شونده نیز نیازمند برخی دستورات پیچیده در نمایشگر است و گرافیک آن نیز چنگی به دل نمی‌زند.

قوای محرکه

  • نقاط قوت: قدرت مناسب برای سبقت گرفتن در جاده‌ها
  • نقاط منفی: موتور برقی با تنظیمات ضعیف منجر به هرزگردی، سختی تنظیم پدال گاز، پدال ترمز نرم و اسفنجی

اسکای ول ET5 از نظر قدرت کمبودی ندارد و به راحتی می‌توان در جاده‌ها سبقت گرفت اما موتور برقی به خوبی تنظیم نشده است. برای تائید این مسئله کافی است پدال گاز را تا آخر فشار دهید و شاهد از دست رفتن کشش چرخ‌های جلوی این کراس اور ۱.۹ تنی باشید. ET5 از شما می‌خواهد تا هوشیارتر و محتاط‌تر باشید اما این امر به اندازه‌ای که جلوه می‌کند ساده نیست زیرا پدال گاز به راحتی تنظیم نمی‌شود و رفتار ناهنجاری دارد. فرقی نمی‌کند که پدال را به نرمی یا با شدت فشار دهید چراکه تأخیر کوتاهی قبل از بیدار شدن موتور برقی وجود دارد. با اینکه اسکای ول ET5 از ترمز احیا شونده سود می‌برد اما نباید انتظارات زیادی داشته باشید. به این معنی که شما از ترمز این خودرو بیشتر از حد انتظار در یک خودروی برقی استفاده خواهید کرد و خود پدال ترمز نیز به‌طور غیرعادی نرم و اسفنجی است.

سواری و هندلینگ

  • نقاط قوت: سواری بهتر در سرعت‌های بالا
  • نقاط ضعف: سیستم تعلیق نرم توانایی دفع ضربات ناشی از دست‌اندازها را ندارد، کنترل ضعیف بدنه، فرمان عصبی و فاقد بازخورد

سواری این کراس اور چینی کمی بی‌قرار است اما با افزایش سرعت اوضاع بهبود می‌یابد هرچند در زمان عبور از جاده‌های ناهموار کیفیت سواری به شدت افت خواهد کرد. فنرهای نرم ET5 خیلی توانا ظاهر نمی‌شوند و در زمان عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها حرکاتی نوسانی خواهند داشت. همچنین حین عبور از یک چاله بزرگ ضربات قابل‌توجهی به کابین وارد می‌شود. به این مورد باید ناتوانایی خودرو در کنترل تکان‌های بدنه را نیز اضافه کرد که در نهایت باعث می‌شود اسکای ول نتواند به استانداردهای دینامیکی رقبای اروپایی نزدیک شود.

با اینکه اسکای ول ET5 خودرویی برای عبور پرسرعت از پیچ‌ها نیست اما این نباید به معنی تقلای راننده جهت حفظ موقعیت خود روی صندلی راننده در زمان عبور از پیچ‌ها باشد. فرمان خودرو نیز مشکلات خاص خود را دارد چراکه بسیار سبک بوده و کمی عصبی عمل می‌کند. از نظر بازخورد و احساس نیز نمی‌توان به فرمان اسکای ول نمره خوبی داد. در زمان شروع به حرکت و حرکت موسوم به گشتاور فرمان هم احساس کلی چندانی در فرمان وجود ندارد و همین موضوع اعتمادبه‌نفس راننده را کاهش می‌دهد. وقتی هم حالت سواری اسپرت را انتخاب کنید سفتی فرمان به‌طور مصنوعی بیشتر خواهد شد.

قضاوت نهایی

در دفترچه راهنمای اسکای ول ET5 عبارت “همه‌چیز خوب است” نقش بسته اما شاید این یک طعنه و کنایه برای خودرویی باشد که حس ناتمام بودن و فقدان جذابیت را تداعی می‌کند. بررسی اسکای ول ET5 نشان داد اگرچه این خودرو به‌صورت مطلق بد نیست اما بی‌شک محصولی پایین‌تر از حد متوسط این کلاس است. امتیاز اتوکار به این خودرو تنها ۲.۵ ستاره از ۵ است. درصورتی‌که کراس اور موردبحث با قیمتی ارزان در دسترس می‌بود شاید نظر برخی افراد را به خود جلب می‌کرد اما با قیمت بالای ۴۵ هزار دلار، مطمئن نیستیم که چینی‌ها بتوانند رقبای صاحب‌نام خود را در بازارهای آزاد شکست دهند.

این موضوع در ایران ممکن است کاملا برعکس شود زیرا تنها رقبای این خودرو نیز از چین می‌آیند و خبری از آئودی و تسلا و مرسدس نیست. بعلاوه قیمت رقابتی آن در برابر رقبای سنتی بنزینی هم می‌تواند، برگ برنده آن باشد.

مشخصات فنی اسکای ول ET5
قوای محرکه تک موتور برقی
گیربکس تک سرعته، دیفرانسیل جلو
باتری NMC لیتیوم یون با ظرفیت ۸۶ کیلووات ساعت
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۲۰۱/۳۲۰
صفر تا صد کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۹.۶
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۵۰
شعاع حرکتی (کیلومتر) ۴۸۹
وزن (کیلوگرم) ۱۹۳۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

منبع
autocar

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    با قیمت اصلا ماشین برقی نمیگیرم

    موافقم 10
    مخالفم 0
    1. Kiarash

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (153 ديدگاه)

      با این قیمت نه ماشین برقی نه چینی

      موافقم 14
      مخالفم 0
      1. MehdiTurbo

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2258 ديدگاه)

        اگه اینجوریه
        با این قیمت اصلا ماشین نمیگیرم 😂

  2. Kiarash

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    البته تو ایران نه توی رویاها

  3. Dark Knight

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (571 ديدگاه)

    بنده خدا فقط مونده بود بهش فحش بده 😂😂 خداییش این دیگه چه سمی بود ! نه قدرت داره ، نه شتاب داره نه کیفیت ساخت داره ( اون صدا تقه فرمان خیلی خنده بود ) نه ظاهر خوبی یا آپشن خاصی داره و در نهایت هم قیمت تسلا مدل y یا خیلی دیگه از برقی های شناخته شده مثل فولکس id4 هست ، تنها جایی که میتونه یه آمار فروشی بدست بیاره تو بازار بسته ایران هست مثل کاری بقیه دوزاری های چینی مثل تیگو یا نمیدونم آریزو یا الکترون فوتون دارن چند ساله انجام میدن 😂

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. حمید

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    بریتانیا دیگه چه خریه؟ اسمش انگلیس هست، نه بریتانیا.

    موافقم 3
    مخالفم 17
    1. Kiarash

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (153 ديدگاه)

      هم انگلیسه هم بریتانیا هر دوتا اسم رو میگن

      موافقم 11
      مخالفم 3
    2. amirkhanzadeh

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (366 ديدگاه)

      دقیقا
      همون طور که اسم کشور ما پارس

      (پارسیان و سرزمین شیر دلان )

      موافقم 10
    3. محسن

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (174 ديدگاه)

      انگلیس خود کشور انگلیس هست بریتانیا یعنی کل کشور های داخل جزایر بریتانیا مثل ولز و اسکاتلند و ….

  5. Mehrbod

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    در حالی که به دلیل کمبود برق در کشور و قطع برق در صنایع، میلیاردها دلار در سال به تولید ناخالص، صدمه وارد می شود، شرکت مپنا (مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران) که وظیفه اش از نامش پیداست و باید با جذب سرمایه و ساخت، ظرفیت های نیروگاهی را افزایش می داده با یک خودروسازی تعامل کرده تا جیب مردم را اینگونه بزند..!! در اساس نامه این شرکت به اصطلاح معظم، آیا این شاخه کم ربط هم وجود دارد؟ یا اینکه دلالی محصولات چینی، جذاب تر از کار و وظیفه اصلی است..!

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. احمد

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      تنها کار درستی که توی صنعت خودرو ایران شده ، همین رفتن به سمت برقی کردن خودروهاست
      شهرهای بزرگ دیگه هوای سالم نیست مردم نفس بکشن
      استارت ش اینجوری زده شده ، فعلا با شارژ خونگی در شب که فشار روی شبکه برق و مصرف کمه میشه ازشون استفاده کرد چون تعدادشون خیلی کمه
      ولی به مرور باید سریعا تولید برق رو بالا ببرن، کما اینکه همین برنامه رو هم دارن
      الان خط تولید پنل خورشیدی تو ایران راه افتاده ، به قدری می تونه پنل تولید کنه که با تولید یک سالش میشه یه شهر رو پنل چید
      برنامه ساخت سه نیروگاه هسته ای ریخته و قراردادش امضا شده
      تاکی باید بنزین وارد کنیم یا بنزین بی کیفیت داخل رو بسوزونیم و با هوای آلوده مریض بشیم

      موافقم 5
      مخالفم 6
      1. Mehrbod

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (291 ديدگاه)

        مطلب اینجانب را درست نخواندید..!
        در برقی کردن خودروها مناقشه ای نیست و تحت شرایطی، بسیار مفید و موثر است..
        بحث اینجانب در حوزه مسوولیت شرکت های دولتی مانند “مپنا” است که شائبه فرافکنی در بازخواست کم کاری هایشان و بوی دستاورد سازی برای پوشاندن ضعف های مدیریتی شان به مشام می رسد..!

    2. محمد

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1154 ديدگاه)

      آقای اشتری نظرش درسته چون مهندسه‌ برقه و تخصص داره تو این زمینه و ایشون بارها برقی سازی صنعت رو تعریف تمجید کرده و بسیاری دلایل آورده که برقی که تو نیروگاه تولید میشه دودش داخل شهر نیست و تو حلق نمیره.
      در کل به حرف هرکسی گوش ندید.
      بزارید متخصصان اظهار نظر کنند.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  6. hosen

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    تو کشوری که روزی چند ساعت برق ها میره تولید و منتاژ خودروی برقی چه معنی میده؟ اونم با این قیمت های چرت

    موافقم 6
    مخالفم 2
  7. Aref

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (291 ديدگاه)

    مدیریت پدال لطفا یه زیر مجموعه داخل گزینه های سایت برای خودرو های برقی بزنید تا با کلیک کردن روی اون فقط خودرو های برقی ببینیم.

    راستش خودمم قبلا زیاد از خودرو برقی خوشم نمیومد ولی بنظرم مردم دارن الکی غر میزنند و یکم ترس در بازار درباره خودرو برقی وجود داره. ولی مطمعنم بازار سال آینده خودرو ها برقی با امسال کاملا متفاوت خواهد بود.و استقبال زیادی میشه ازشون. ما که گوشی موبایل روزی چند بار می‌زنیم داخل شارژ بعد اون وقت خودرو رو نمی‌تونیم بزنیم؟ ملت ما تا یه خبری میشه صف کیلومتری برای بنزین میبندن. اره تکنولوژی جدیده زیر ساخت فعلا داخل تمام شهر ها نیست که اینم عادیه فعلا با برق خونه وصل میکنیم.
    اونم با هر بار شارژ حداقل ۵۰۰ کیلومتر میشه رفت.

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2697 ديدگاه)

      در انتهای مطلب، برچسب #الکتریکی از سال‌ها قبل درست کردیم
      شما می تونید این لینک در مرورگر خودتون ذخیره کنید
      https://www.pedal.ir/topic/electric/

      موافقم 4
      مخالفم 1
  8. Parsa

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    واقعا برای چی اروپایی ها وقتی اینهمه انتخاب دارند باید برای ماشین چینی پول بدن ؟

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2697 ديدگاه)

      اسکای ول هنوز فرصت نشده از نزدیک ببینم ولی چند مدل BYD که در ترکیه دیدم، کاملا تحت تأثیر قرار گرفتم
      فروش BYD در کشورهای شمال اروپا مثل نروژ که مردم متمول و زمستان سرد داره، خوب بوده و این به‌تنهایی تفسیرهای زیادی داره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  9. گاس فرینگ

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    جالبه بدونین اسکای ول نبکا مدل پبش از فیس لیفته و فیس لیفتش میشه این ماشین که بررسی کردن و اسمش توی چین عوض شده به ev6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست