این خودرو که T-King Oujia نام دارد، یک وسیلهٔ نقلیهٔ الکتریکی کمسرعت (Low Speed Electric Vehicle که بهصورت مخفف LSEV خوانده میشوند) ساخت چین است. این مینی خودروی برقی دقیقاً سه متر طول و چهار صندلی دارد و طراحی بیرونی آن برای این کلاس نسبتاً خوب به نظر میرسد؛ اما جالبترین قسمت طراحی Oujia جلوپنجرهٔ آن است که کاملاً مشابه جلوپنجرهٔ محصولات ولوو طراحی شده است. Oujia توسط شرکتی بنام T-King ساخته شده که در شهر بزرگ زیبو در استان شاندونگ مستقر بوده و به تولید طیفی از خودروهای تجاری بنزینی و دیزلی مانند ونها و وانتهای کوچک میپردازد.
اما این شرکت در سالهای اخیر به ساخت وسایل نقلیهٔ الکتریکی روی آورده است بهطوریکه بسیاری از محصولات موجود خود را الکتریکی کرده و خودروهای الکتریکی جدیدی را هم به تولیدات خود اضافه نموده است. Oujia یکی از این خودروها است اما این تنها ساختهٔ T-King است جلوپنجرهٔ ولوو دارد و سازنده آنرا با عبارت «برداشتی از کیفیت اروپایی» توصیف کرده است.
Oujia مجهز به یک موتور الکتریکی با تنها ۴ اسب بخار قدرت است که انرژی موردنیاز آن توسط باطریهای سربی-اسیدی ۶۰ واتی تأمین میشود. البته همچنان بیشتر سازندگان خودروهای LSEV از باطریهای سربی-اسیدی بجای نمونههای لیتیوم یوم استفاده میکنند چراکه باطریهای لیتیوم یون هنوز هم بسیار گرانقیمت هستند. سرعت این خودرو نیز تنها ۳۵ کیلومتر در ساعت بوده و با یکبار شارژ باطریها میتواند تا ۱۰۰ کیلومتر را بپیماید. شارژ کامل باطریهای آن نیز با برق ۲۲۰ ولت ۱۰ ساعت طول میکشد.
ابعاد Oujia بسیار جمعوجور و معادل ۳ متر طول، ۱.۴ متر عرض و ۱.۴۵ متر ارتفاع است درحالیکه فاصلهٔ محوری آن نیز برابر با ۱.۹۳ متر بوده و ۷۱۵ کیلوگرم هم وزن دارد؛ اما مهمترین مزیت این خودرو قیمت بسیار ارزان آن است بهگونهای که هماکنون با قیمتی در حدود ۲۳ هزار یوآن معادل تنها ۳۳۰۰ دلار به فروش میرسد. با پرداخت این مبلغ مالک یک خودروی چهاردر چهارنفره با رینگهای اسپرت، سانروف و البته جلوپنجرهٔ ولوو میشوید.
داخل Oujia هم بد نیست اما متأسفانه در اینجا هیچ نشانی از ولوو دیده نمیشود. کابین این خودرو طراحی نسبتاً زیبایی داشته و در آن از پلاستیکهای براق طرح چوب استفاده شده است؛ بنابراین به نظر میرسد پلاستیکهای طرح چوب دوباره در حال بازگشتن به خودروهای چینی هستند چراکه این ماده قبلاً در بین سازندگان چینی بسیار محبوب بود اما چندی بعد از مُد افتاد درحالیکه بهتازگی دوباره برخی از سازندگان خودروهای LSEV روی به استفاده از پلاستیک طرح چوب آوردهاند.
این خودروی کوچک ارزانقیمت حتی به نمایشگر لمسی با سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، دوربین دید عقب، پورت USB و مموری کارت SD هم مجهز شده است که با این قیمت عجیب به نظر میرسد. صفحه آمپر آن نیز بهصورت دیجیتالی بوده و دارای چراغهای سبز و قرمز است. از طرح چوب روی درها هم استفاده شده و اهرم تعویض دندهٔ آن نیز فقط دارای سه حالت خلاص، حرکت و دندهعقب است یعنی همان چیزهایی که یک خودروی الکتریکی بدان نیاز دارند.
فضای داخلی Oujia هم در جلو و هم در عقب نسبتاً جادار بوده و میتواند ۴ بزرگسال نهچندان درشت قامت را حمل کند. تونل گیربکس در کف خودرو قرار داشته و یک دکمهٔ قرمزرنگ بزرگ هم روی آن به چشم میخورد. این دکمه برای مواقع اضطراری تعبیه شده و با فشردن آن برق خودرو بهطور کامل قطع میشود. البته مکان قرارگیری این دکمه مناسب نیست و برای فشردن آن باید از جاده چشم برداشت که ممکن است منجر به تصادف گردد.
این مینی خودروی الکتریکی تقریباً فاقد صندوق بار است بهنحویکه تنها شیشهٔ عقب آن باز شده و فضای بار بسیار کوچکی در پشت صندلیهای عقب را ارائه میکند. در کل T-King Oujia با فضای مناسب جهت حمل چهار نفر، ابعاد بسیار کوچک و قیمت ارزان گزینهٔ مناسبی برای ترددهای کوتاه شهری در شهرهای شلوغ و پرترافیک چین محسوب میشود خصوصاً که از ظاهری مشابه یک ولوو هم برخوردار است.
منبع: CarNewChina
Parker
۳۰ دی ۱۳۹۵T-King ???
پادشاهی با 4 اسب بخار !!!
فرامرز
۳۰ دی ۱۳۹۵رسماْ از این آرمیچرها که باهاشون تو مدرسه پنکه درست میکردیم بجای موتور استفاده میکنه!!!
Parker
۳۰ دی ۱۳۹۵آره یادش بخیر…
چقدر حس مخترع بودن به آدم دست میداد…
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۵برای قشر کم درامد خوبه
دانیال
۳۰ دی ۱۳۹۵رنو کویید باقیمت پایه 3800 دلار توی هند قطعا ارزش خرید و کیفیت متریال و انعطاف بالاتری داره و بنظر میرسه شرکت چینی حاشیه سود بالایی رو برای این ماشین در نظر گرفته. به پول خودمون حدود 13 میلیون قیمتشه
محمد
۳۰ دی ۱۳۹۵چین فقط به اقتصادی بودن خودرو هاش کار داره نه به موتور
faramarz
۳۰ دی ۱۳۹۵نسبت به قیمتش امکاناتش خوبه!!
SS
۳۰ دی ۱۳۹۵مشخصات و قیمتش که جالبه
ولی باید دید 100 کیلومتر کار میکنه یا نه ?
reza-a
۳۰ دی ۱۳۹۵بد نیشت طراحی داخلیش خوبه
حمیدرضا
۳۰ دی ۱۳۹۵خیلی شارژش طولانی هست و مسافتش هم کم هست ولی فوق العاده آپشنال هست با این قیمت برای چینی ها ارزان برای ما گران خیلی هم برای مسافرت های درون شهری کوتاه خوبه مثلا روشن کنی از خونت تو نواب بری تا آذری در مغازه تا شب بزنی به شارژ بعد برگردی خونه بزنیش به شارژ ولی سرعتش برای مسافرت در تهرانی که همه میخان باهات مسابقه بدن خیلی کمه
pooriya
۳۰ دی ۱۳۹۵آخه چیکار به جلو پنجره ولوو xc90 داشتی هم قدته هم وزنته برو با هم سن و سالای خودت شوخی کن عمو جون???
علي
۳۰ دی ۱۳۹۵اگر خدایی نکرده گوشه ساک دستی ی خانم عابر پیاده یا عطسه کردن آدمهایی که در اطراف خودرو هستن یا باز خدا نکرده ی گربه سر شوخی با این ماشین باز کنه و فکر کنه ی (((گوله کامواست))) فاتحه این ماشین خوندست و شایدم پرتاپ بشه به کیلومترها اونطرفتر. من تازه دارم متوجه میشو ماشین (((mvm110 turbo s )))خودم در برابر این ((( مایباخیه))) واسه خودش ?
البته تا یادم نرفته اینم بگم بخاطر داشتن همکاری شرکت خودروسازی چین و خرید شرکتهای ورشکسته انگلستان کبیر ، دانشگاه کبیر کمبریج با اختصاص دادن (((6 ستاره ایمنی))) به این خودرو مهر محکمی بر تایید کردن بالاترین ایمنی خودروی برقی سال نهادن.
با تچکر ((( از لرد شارینگهام ریاست دانشگاه کبیر کمبریج ساطنتی بریتانیای کبیر )))
دانیال
۳۰ دی ۱۳۹۵چیز زیادی از صحبتت در مورد کمبریج و اینا نفهمیدم ولی مایباخو خوب اومدی، باحال بود.
احمد باقری
۳۰ دی ۱۳۹۵حداقل ظاهرش رو کمی بهتر می کردن.
Bee
۳۰ دی ۱۳۹۵خب لامصب میخوای کپی کنی از ی ماشینی کپی کن که لااقل از لحاظ قواره نزدیک باشه
جلوش رو از xc90 کپی زده عقبش هم از Audi Q7
ASA
۳۰ دی ۱۳۹۵فرزند نامشروع سوئد، آلمان و آرمیچر
حسين
۱ بهمن ۱۳۹۵اوه اوه اوه ، عجب هیولایی ، چه رخی ، چه قدرتی ، عجب ماهی ! الکی مثلا ما تا حالا ماشین ندیدیم !!!!!!!
ahmad
۱ بهمن ۱۳۹۵خخخخخخخخ
حلا فردا یکسری میرن اینو میگیرن به این دلیل که جلوپنجرش شبیه ولوست!
بعد میرن اینور اونور میگن آرمیچر جلوپنجره ولوویی دارم!
الهی
۱ بهمن ۱۳۹۵این دیگه چقدر پر رو هست!!!
کلا آرما کپ زده…!!!!
خخخ
محسن
۱ بهمن ۱۳۹۵نمایشگر لمسیش منو کشته… :)
نوید جهرمی
۵ بهمن ۱۳۹۵منم تو کف چنجره سقفی یا سانروف دستیشم.