تانک ۵۰۰ هرچند هنوز به اصلاحاتی نیاز دارد اما با لیست طولانی امکانات و پیشرانهٔ هیبریدی قدرتمند، در قیاس با رقبای باسابقه خودرویی قابلتوجه است.
برای سالها، هاوال H9 یکی از بهترین خودروهای چینی محسوب میشد. این شاسیبلند بزرگ هفتنفرهای بود که رانندگی خوبی داشت و تجهیزات فراوانی را با قیمت مناسب ارائه میکرد. بااینحال، دلیل خوب بودن H9 تبحر چینیها در مهندسی معکوس بود زیرا H9 از بسیاری جهان بشدت شبیه تویوتا پرادو بود. حال اما گریت وال یک بار دیگر شاسیبلند بزرگ هفتنفرهای بنام تانک ۵۰۰ را به بازار فرستاده و این بار همهچیز خیلی پیشرفت کرده است. حدود یک دهه از زمان عرضهٔ H9 میگذرد و گریت وال حالا بسیاری از کارها را به روش خودش انجام میدهد.
قیمت و تجهیزات
تانک ۵۰۰ در دو تیپ در استرالیا عرضه میشود که اولی با قیمت ۴۳,۴۰۰ دلار آمریکا و دومی بنام اولترا با قیمت ۴۸,۲۰۰ دلار آمریکا به فروش میرسد. در نگاه اول این قیمتها ممکن است برای یک خودروی چینی گران به نظر برسد اما باید به دو نکتهٔ مهم توجه کرد. اول اینکه تانک ۵۰۰ با یک پیشرانهٔ هیبریدی قدرتمند ارائه میشود که معمولاً در تیپهای بالا ردهٔ رقبا میبینیم. مورد دوم هم اینکه تانک ۵۰۰ در هردو تیپ پر از تجهیزات استاندارد است و حتی در تیپ پایه هم ویژگیهایی مثل سانروف، چراغهای تمام LED، گرمکن صندلیهای جلو، صفحه آمپر تمام دیجیتالی، سیستمهای کمکرانندهٔ فراوان و… را ارائه میکند.
در تیپ اولترا هم شاهد پله رکابهای برقی، هدآپ دیسپلی، تودوزی چرمی ناپا، تهویهٔ صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای ردیف دوم، نورپردازی داخلی و… هستیم. برخلاف بسیاری از رقبا، تانک ۵۰۰ فقط با یک قوای محرکهٔ هیبریدی ارائه میشود که از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو تشکیل شده است. این سیستم مجموعاً ۳۴۲ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و طبق اعلام گریت وال، در هر صد کیلومتر ۸.۵ لیتر بنزین مصرف میکند؛ بنابراین، تانک ۵۰۰ در قیاس با رقبای همقیمتی مثل فورد اورست و تویوتا پرادو ارزش بسیار بالاتری نسبت به قیمت دارد.
رانندگی
پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو نرم کار میکند و در حالت درجا ساکت است اما وقتی دو موتور بالا برود کمی پرسروصداتر خواهد شد. ترکیب قوای محرکهٔ هیبریدی با سامانهٔ چهارچرخ محرک شتاب بسیار خوبی را از حالت سکون فراهم میکند اما پس از شروع حرکت این شتاب کمتر احساس میشود. البته هنوز هم کشش خودرو برای سبقتگیری کاملاً کافی خواهد بود. بااینحال، تانک ۵۰۰ از لحاظ مصرف سوخت عملکرد چشمگیری ندارد زیرا به گفتهٔ گریت وال، قوای محرکهٔ هیبریدی این خودرو بجای کاهش مصرف سوخت روی ارائهٔ گشتاور بالا تمرکز داشته است. به همین دلیل، در طول آزمایش مصرف ۱۲.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که البته هنوز هم برای یک شاسیبلند ۲.۶ تنی قابلاحترام است.
سواری تانک ۵۰۰ بهطور شگفتآوری خوب است و عایقبندی خوب در برابر سروصداهای بیرونی، کابین ساکتی را فراهم میکند. البته گاهی در انتقال از موتور بنزینی به الکتریکی ناهماهنگی عجیبی دیده میشود اما گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک که توسط خود گریت وال توسعه پیدا کرده به نرمی دندهها را تعویض میکند. تنها مشکل بزرگ این خودرو پدال ترمزی است که اصلاً عملکرد خوبی ندارد و یادآور خودروهای هیبریدی اولیه است. در این رانندگی ما امکان آزمایش تواناییهای آفرود تانک ۵۰۰ را نداشتیم اما این شاسیبلند چینی با قفل دیفرانسیل جلو و عقب، گیربکس کمکی ساخت بورگ وارنر، پنج حالت رانندگی مختلف آفرود، ۲۲۴ میلیمتر فاصله از زمین و زاویهٔ حملهٔ ۳۰ درجه، بهاحتمالزیاد در خارج از جاده عملکرد خوبی خواهد داشت.
هرچند گریت وال سیستمهای کمکرانندهٔ زیادی را در تانک ۵۰۰ ارائه کرده اما هنوز به اصلاحاتی نیاز دارد تا بهخوبی رقبا کار کند زیرا بهعنوانمثال، سیستم هشدار خروج از خط بهطور مکرر هشدارهای اشتباه میدهد و سیستم پایش توجه راننده نیز در طول تنها ۲۰ دقیقه رانندگی چهار بار هشدار استراحت به راننده داد. علاوه بر این، کروز کنترل تطبیقی هم در واکنش به تغییرات جزئی در شرایط ترافیک جاده ترمز گیریهای شدیدی انجام میدهد.
داخل کابین
در اینجا متریال خوب به نظر میرسند و احساس سطح بالایی دارند. همچنین بهجز صدای وزوز عجیبی که از داشبورد به گوش میرسید، کیفیت مونتاژ هم خوب است. سطح امکانات فوقالعاده است و ارائهٔ مواردی مثل گرمکن غربیلک فرمان و گرمکن و تهویهٔ صندلیهای دو ردیف جلو با این قیمت بیسابقه است. بااینحال، برخی قسمتها هنوز هم به اصلاحاتی نیاز دارد. بهعنوانمثال، کنترلهای سیستم تهویه در منوهای نمایشگر لمسی پنهان شدهاند که پیدا کردن آنها دشوار خواهد بود. همچنین کنترل فیزیکی برای ولوم صدا هم وجود ندارد. البته گریت وال پیشرفت مداومی در سیستم اطلاعاتی-سرگرمی داشته و استفاده از آخرین نسخهٔ سیستم آن آسانتر خواهد بود.
تانک ۵۰۰ از کابین جاداری برخوردار است و سرنشینان ردیف دوم از فضای سخاوتمندانهای برخوردار خواهند بود. صندوق بار خودرو هنگام خواباندن صندلیهای ردیف سوم ۷۹۵ لیتر فضا را ارائه خواهد کرد که این رقم با خواباندن صندلیهای ردیف دوم به ۱۴۶۰ لیتر افزایش میابد. بااینحال، متأسفانه این صندلیها کاملاً صاف تا نمیشوند و هنگام باز بودن صندلیهای ردیف سوم هم فضای بار تنها ۱۰۰ لیتر خواهد بود. درِ صندوق هم که بهصورت افقی با لولای جانبی باز میشود، به دلیل عرض زیاد و چرخ زاپاس روی آن میتواند در پارکینگهای تنگ مشکلساز شود. صندلیهای ردیف سوم نیز تنها در صورتی برای بزرگسالان قابلاستفاده خواهد بود که صندلیهای ردیف دوم به جلو کشیده شده و از راحتی سرنشینان کاسته شود.
جمعبندی
گریت وال که قبلاً برای ساخت خودروهای خود از دیگران تقلید میکرد، هماکنون در حال یافتن هویت و اعتمادبهنفس برای محصولات جدید است. هرچند این شرکت برای اینکه بتواند موفقیتی مثل کیا و هیوندای را به نمایش بگذارد هنوز راه زیادی در پیش دارد اما بدون شک در حال برداشتن گامهایی در مسیر درست است و تانک ۵۰۰ در خط مقدم این پیشرفت قرار دارد. این شاسیبلند بزرگ نسبت به مدل قبلی گریت وال یعنی تانک ۳۰۰ بهبودهایی را تجربه کرده و حالا بجای جایگزینی ارزانقیمت برای مدلهای مشهور بازار، بهتر میتوان خرید تانک ۵۰۰ را بجای رقبای گرانتر توصیه کرد. این ماشین تجهیزات فراوانی را با پیشرانهای قدرتمند و منحصربهفرد در این کلاس و همینطور گارانتی طولانیمدت ارائه میکند. البته تانک ۵۰۰ هنوز به اصلاحاتی در سیستمهای کمکراننده و تنظیم سیستم هیبریدی نیاز دارد اما جدیدترین شاسیبلند گریت وال در بازار رقابتی شاسیبلندهای هفتنفرهٔ استرالیا خودرویی شایستهٔ توجه است.
نقاط قوت
گارانتی هفتساله، سواری بسیار خوب، کابین جادار، قیمت مناسب، تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه
نقاط ضعف
انتقال نامناسب بین برق و بنزین، سروصدای داشبورد، کنترلهای پنهان در نمایشگر لمسی، عملکرد نامناسب سیستمهای کمکراننده
۱۲ فروردین ۱۴۰۳اصلا این در حد هاوال h9 نیست
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۴۰۳بخدا که از همه لگنهای کیا هیوندای ارجعیت داره با این تفاوت که قیمتش در برابر چیزی که تحویل میگیرید مفته مفته !!!
فکر نکنم کیا هیوندای ۱۰ سال آینده رو باشند و ببینند و در آخر توسط اژدهای چین خورده میشوند همانند دوو و سانگیانگ!!!
۱۲ فروردین ۱۴۰۳از کامنت به طور تابلویی مشخصه که شما هدفت کوبیدن کره و هیوندای و اینهاست نه نظر منطقی کسی که اینطوره جدای از بحث عق.. گشایی و هیت دادن و… باید جوابش رو هم بگیره چون کامنتش بدِ
پس لازمه چیزی که پایینتر احسان گفت رو اینجا به شما هم گوشزد کنیم،
« فکر کنم روز سختی داشتی تا این قسمت مقاله رو بخونی (هرچند این شرکت برای اینکه بتواند موفقیتی مثل کیا و هیوندای را به نمایش بگذارد هنوز راه زیادی در پیش دارد….) برخلاف کسی که تست کرده و نقد و بررسی کرده چین رو بهتر از کره میدونی،عیبی نداره چند تا چیوندا چیوندا بنویس،کره رو هم کَره مربا بنویس بهتر بشی. »
به نظر میرسه شما فقط خودتو زیر سوال میبری با این کامنتای سطحی و بدرد نخور.
چون از نظر من غیر از نظرات اشتباه و تکراری ریپلای کامنت اولو نظرات تعصبی بد چیزی دیگه ندیدیم ازت NAVID۰۰۹۸ بد چیزی که میدونیم اینه که غیر نظرات اشتباه و تکراری و ریپلای کامنت اولو نظرات تعصبی چیزی دیگه ندیدیم ازت اینم یه نمونه دیگش،
چون
کامنت منطقی و درست یه بحثه
و ترول بازی و بحث انحرافی و عوض کردن موضوع و هیت دادن و دنبال هدف بد و اشتباهی دیگه هم یه بحث دیگست
که متاسفانه شما دومی شی
پس اگه نظر منطقی و درست درخصوص این موضوع و این خودرو خواستید بفرمایید
قطعا هم فقط چیزی که گفتم درسته و میشه چون حرف درست رو من گفتم.
۱۲ فروردین ۱۴۰۳جدی میفرمایید ؟
ارسلان
۱۳ فروردین ۱۴۰۳داداش یه نظر درست ام بده به عمرت
۱۳ فروردین ۱۴۰۳اصلا دوست نداره یه بار نظر درست بده
ذاتش مسخره بازی هست
منی که ازش دفاع میکردم رو بهم سرکوب زد تو کامنتام تو یکی از پست ها
بهم علامت 🖕🏻 هم تو یکی از کامنت هاش نشون داد
اصلا دوست نداره کسی ازش دفاع کنه یا باهاش دوست شه
حسین
۱۳ فروردین ۱۴۰۳نمیدونم این جو زد کره ای از کجا اومد ولی هرجای این کره خاکی که رسانه معتبر خودرویی داره قطعاً یکی از پایه های اصلیش هیوندای و کیا هستش ، خصوصا جدیدا که فوقولاده شده و تو بازار هایی عین آمریکا فروشش از بنز و ب ام و خیلی بیشتره که این نشون از کیفیت بالاش داره
کیا هیوندای را امروزه در دنیا با بهترین خودرو سازان عین بنز و بی ام و تویوتا و انواع آمریکایی مقایسه میکنن
بعد شما تو ایران نشستی حسودی همسایه را میکنی …؟؟!!
M3
۱۳ فروردین ۱۴۰۳چرا اینجا همه طرفدار چین هستن ؟😐 فقط منم که از چین متنفرم
parhamiof
۱۲ فروردین ۱۴۰۳از ماشینای چینی خوشم نمیاد همشون برقی و بی روحن و انگار فقط برای رفع تکلیف ساخته شدن.
اما این یکی فرق میکنه خوشم اومد ازش.
۱۲ فروردین ۱۴۰۳من از اسمش خوشم نیومد بقیش خوبه
پیام
۱۳ فروردین ۱۴۰۳این بچه های ژاپنی سابونارا خیلی جالبن! به میتیوبیشی که میراژ چرت رو میزنه نمی گن لگن، به هیونندای که جنسیس G90 رو داره میگن لگن! البته من ناراحتیتون رو درک میکنم! خیلی اذیت شدید معلومه! برید پای مشقتون. شماهارو چی بگه دنیای خودرو!
برادر همه کاربران بجز تسلا(و جدیدا پیام)
۱۴ فروردین ۱۴۰۳دنیای خودرو رو توی الکتریکی فن میفهمی حتما 😂😂😂😂
بدبخت هنوز تایر هیوندات مونده کف خیابون برو جمعش کن😂
MehdiTurbo
۱۲ فروردین ۱۴۰۳صدای وز وز از داشبرد 😐 قیمت نزدیک پنجاه هزار تاس
جیلی هم که من داشتم داشبوردش صدا میداد
حسین
۱۲ فروردین ۱۴۰۳کره بیاد سر کلاس درس چینی ها مشق بنویسه از چین یاد بگیره ساخت شاسی بلند رو. اینجوری آفرودر میسازن نه اینکه اسم TRX رو برعکس کنی بشه XRT ارتفاع هم یکم ببری بالا اسمش رو بذاری آفرود و ادعای رقابت با گردن کلفت ها رو داشته باشی
جومونگ
۱۲ فروردین ۱۴۰۳واقعا پیشرفت کردن و بهتر شدن . چین که یه زمان به ماشین ساز بی کیفیت معروف بود ، توقع همچین رشدی نمیرفت . چین انواع و اقسام شاسی بلند واقعی ( با شاسی body on frame یا همون نردبانی ) ساخته اما برای مثال هنوز کمپانیای کره ای نتونستن همچنین چیزی بسازن .
سیاست گزاری و مدیریت چین در دهه های اخیر واقعا عالی بوده .
مردیم از خوشی
۱۲ فروردین ۱۴۰۳چرا پدال برخورد نمونه با کسانی که فضای کامنت ها متشنج میکنند
کامنت بالا دوست دارید ؟
بحث کره و ژاپن جاش تو پست مربوط هست
کرگدن باواریا
۱۲ فروردین ۱۴۰۳کی از ژاپن بحث کرد ؟ اصلا چرا باید اسم ژاپن رو کنار چین و کره بیارین؟؟ کره نهایت کنار هند باید بیاد
زیزیگولو
۱۲ فروردین ۱۴۰۳عمراً اگه این تازه به دوران رسیده بتونه رقیبی واسه بزرگانی مثل فورد و شورلت و بنز و پورشه کاین و تویوتا و لکسوس و …… بقیه باشه 🤦🤦 آخه این چه مقایسه و استدلالیه؟؟
حسین۲
۱۲ فروردین ۱۴۰۳همون که در متن خبر هم اشاره شده خودرو سازان چینی در مسیر درستی دارن پیش میرن . درسته که از کپی شروع کردند و اینم کپی لندکروزه اما انصافا خوشگل از کار دراومده مخصوصا جلو پنجره و کابین باور کنید تا ۵ سال آینده دیگه کسی نمیگه چینی بده . شاید محصولات بدش نصیب ما میشه
Amir
۱۳ فروردین ۱۴۰۳از کامنتتون معلومه شما آشغال هم سوار شید راضید.
پیام
۱۲ فروردین ۱۴۰۳یه کپی آشغال از فورد
گنده بی خاصیت
amir
۱۲ فروردین ۱۴۰۳دست کم از سانتاکروز xrt ( trxبرعکس) کارش بهتره احتمالا
احسان
۱۲ فروردین ۱۴۰۳یک قسمت از متن هم برای تو پیام.(هرچند این شرکت برای اینکه بتواند موفقیتی مثل کیا و هیوندای را به نمایش بگذارد هنوز راه زیادی در پیش دارد اما بدون شک در حال برداشتن گامهایی در مسیر درست است). تو هم مثل حسین که با بخش اول متن مشکل داشت فکر کنم با بخش دوم مشکل داری. در کل نمیدونم چرا با تعصب نمیخواین جایگاه دیگر کشور ها در صنعت خودروسازی رو ببینید ،یکی کره رو میاره پایین یکی چین. اما برای من تلاش هر دو قابل ستایشه(کاش این پیشرفت در کشور منم بود) البته به نقص هاشون هم واقم.
جرمی کلارکسون
۱۲ فروردین ۱۴۰۳یه رنجروور میاد از روی این رد میشه با آسفالت یکیش میکنه
Taha Ayoobi
۱۲ فروردین ۱۴۰۳آدم حالش به هم میخوره هی میگن رقیب شایسته برای رقبای با سابقه.
آمریکا که به کنار، این الان جلوی آلمان و ژاپن چی داره بگه؟
با این همه مشکلاتی که داشت تا ابد من انتخابم بین 3 تا کشوره(آمریکا، آلمان، ژاپن)
A-Z
۱۲ فروردین ۱۴۰۳فکر کنم مقاله کمی حال و هوای تبلیغ هم داشت
به یه موتور 2 لیتری توربو چینی که طبق مقاله بخوبی هم با موتور برقی مچ نشده میگه پیشرانه منحصر بفرد
( سلام داداش چطوری سابق )
۱۲ فروردین ۱۴۰۳کارشناسان خردمند لطفا به رنج قیمتی ش هم نگاه کنید
همینطور به عنوان اولین تجربه ای که داشته خیلی خوب بوده .
شما اولین تجربه های کره ای ها هم ببینید ، همینطور اولین تجربه های ژاپن . ( برا اینکه داستان نشه جفت شونو گفتم )
الان به کجا ها رسیدن .
به عنوان اولین تلاش هاشون واقعا این مدل ۵۰۰ چیز خوبیه با قیمت ش
A-Z
۱۲ فروردین ۱۴۰۳من کمی بیشتر هزینه میکنم ژاپنی میخرم که امتحانشو پس داده
نداشته باشم با پول همین ژاپنی دست دو میخرم
Yaghoob
۱۲ فروردین ۱۴۰۳هفت سال گارانتی
من که چیز دیگه ای نمیخواهم.
Dark Knight
۱۳ فروردین ۱۴۰۳میخواستن از لندکروز سری ۲۰۰ کپی کنن ولی خراب کردن ! موتور ۴ سیلندر حتی اگه توسط بنز هم ساخته شده باشه با پیشرفته ترین تکنولوژی ها و دستیار برقی ، باز هم هیچوقت نمیتونه حس قدرت و صدا یه ۸ سیلندر تنفس طبیعی یا حتی ۶ رو بده در کل تولید شاسی فول سایز با موتور ۴ سیلندر حماقتی هست که فقط چهار تا شرکت بی تجربه مثل چینی ها میتونن انجام بدن و قطعا تو آفرود های سخت به گرد پا لندکروز های ۶۰ سال پیش هم نمیرسه چه برسه به این جدیدا
Dark Knight
۱۳ فروردین ۱۴۰۳موتور ۴ سیلندر برای شاسی فول سایز که تازه ادعا آفرود و رقابت با تویوتا رو داره 😂 ( شتر در خواب بیند پنبه دانه )
فرزند ایران
۱۳ فروردین ۱۴۰۳چه بخواهید چه نخواهید چین آینده نه تنها در خودروسازی بلکه در همه زمینه ها قرار که بدرخشه
همین الان ولوو و لوتوس زیرمجموعه جیلین برای مثال
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳عهههه چه جالب.
از کجا به این نتیجه رسیدییی؟ خیلی عجیبه.
اونوقت بقیه کشور ها هم میشنن تماشا میکنن و لذت میبرن؟
چه خوب هم توصیف میکنی، قراره بدرخشه😂
فرزند ایران
۱۴ فروردین ۱۴۰۳فعلا که خیلی از برندا دارن از چین باتری می گیرن.
فن چینیا نیستم ولی اگه با همین فرمون چین پیش بره آینده درخشانی داره.
Taha Ayoobi
۱۳ فروردین ۱۴۰۳چین ماشین لگن بسازه(که میسازه) با گارانتی 20 ساله بازم مردم تعریف میکنن
Dark Knight
۱۳ فروردین ۱۴۰۳نه خداییش فکرشو بکن ماشین با این هیکل وقتی کاپوت رو باز میکنی یه موتور فسقلی ۴ سیلندر ببینی ! آبرو آدم رو میبره 😂
محمود
۱۳ فروردین ۱۴۰۳خب فلسفه هیبریدی همینه که موتور برقی استفاده بشه تا به موتور بنزینی با حجم کمتر نیاز باشه؛ مثلا پژو ۵۰۰۸ با اون هیکل موتور ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر استفاده میکنه که با موتور برقی تازه ۱۳۸ اسب قدرت داره! وگرنه تانک ۳۳۰ که از این کوچیکتره موتور سه لیتری v6 داره
Taha Ayoobi
۱۴ فروردین ۱۴۰۳دارک نایت، دقیقا حق گفتی😂
همین تو ایرانش حاضرم شرط ببندم اکستریم با اون هیکل کلا 1.5 برابر موتور پراید روشه😂
البته که واقا چیز دور از انتظاری نیست با حجم موتور های 1/5 و 2 لیتری.
پاشا
۱۷ فروردین ۱۴۰۳یعنی واقعاً اون مجنونی که تو استرالیا!!!! بیاد ۵۰ هزار باکس بی زبون رو بده آت و آشغال چینی بزک شده بخره رو فقط باید ببرنش دارالمجانین !!!!!! خدام رو شکر، تا حالا چینی نداشتم و مجبور هم نبودم که داشته باشم. اما حتی اگر خیلی خیلی خیلی بی پول هم بودم، حاضر بودم فولکس سوسکی(قورباغه ای) سوار بشم تا مزخرفات چینی های دغلباز دزد مکار بی رگ و ریشه کمونیست. ایشالا هرچی چینیه نابود بشه. موجودیت چینیا برای انسان و دنیای متمدن از سم مهلک تر هست.