خودروهای چینی

تصویب سود بازرگانی واردات خودرو تا 171 درصد؛ ایده‌آل برای مونتاژکاران چینی

ظاهرا ماجرای خودروهای وارداتی به گونه‌ای شکل گرفته است که قیمت‌های چند میلیارد تومانی در بازار، حفظ شود. حالا حتی خوشبین‌ترین شهروندان ایرانی هم، امیدی به گشایش و ساماندهی بازار خودروی ایران ندارند.

روزگاری نه‌چندان دور، سایپا و ایران خودرو به عنوان غول‌های خودروسازی ایران شناخته می‌شدند. پیش‌تر، عامه‌ی مردم تصور می‌کردند، دلیل مخالفت مسئولان کشور با واردات خودرو، حمایت از تولید داخلی است اما شرایطی که امروز به وضوح دیده می‌شود؛ چهره‌ی جدیدی پیدا کرده است.

از حدود سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو وضع شد و قیمت مدل‌های خارجی، تقریبا به دو برابر ارزش واقعی رسید. قبل از شروع دهه‌ی ۹۰ خورشیدی، فاصله قیمتی بین تولیدات ایرانی و خارجی وارداتی، بسیار زیاد بود. مثلا برای خرید پژو پارس صفر کیلومتر، ۱۵ میلیون تومان پرداخت می‌شد اما هیوندای سوناتا یا تویوتا کمری، ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت داشتند.

چری ایران

به مرور زمان، ظهور مونتاژکاران چینی در ایران، فاصله‌ی قیمتی بین خودروهای ایرانی و خارجی را تکمیل کرد. وقتی ارزش دلار به ۳ هزار تومان رسید؛ مدل‌های چینی با قیمت ۴۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در ایران فروخته شدند. اوایل دهه‌ی ۹۰ خورشیدی، قیمت پرفروش‌ترین مدل‌های ژاپنی و کره‌ای، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود؛ درحالی‌که تولیدات ایران خودرو و سایپا، اکثرا قیمت زیر ۴۰ میلیون تومان داشتند.

اعمال تحریم‌های جدید بر علیه ایران، ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ را درپی داشت. این تصمیم، با هدف جلوگیری از خروج ارز، گرفته شد؛ اما خیلی زود، نفع بسیار بزرگ نصیب مونتاژکاران مدل‌های چینی کرد. حالا در سال ۱۴۰۲، نه‌تنها واردات خودرو به ایران دیده نمی‌شود؛ بلکه شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی مدل‌های چینی نیز، تولید متناسب با تیراژ مورد نیاز مردم ندارند. در نتیجه، قیمت ۲ تا ۳ میلیارد تومان برای غالب خودروهای چینی بازار ایران دیده می‌شود.

واردات خودرو

سوال مهم در ذهن شهروندان ایرانی، دلیل ممانعت از ورود خودروهای خارجی است. با گذشت ۱۴ ماه از اطلاع‌رسانی دولت‌مردان، نه‌تنها خودروی خارجی غیرچینی در دسترس مصرف‌کننده ایرانی نیست؛ بلکه افزایش حیرت‌انگیز سود بازرگانی نیز، تصویب شده است. حالا اگر خودرویی هم وارد ایران شود؛ قطعا بسیار گران و هزینه‌بر با قیمت بیش از ۲-۳ میلیارد تومان خواهد بود.

آیا هدف از سنگ‌اندازی در امر واردات و افزایش هزینه خرید خودروهای وارداتی غیر چینی، حمایت از سایپا و ایران خودرو است؟ یا مونتاژکاران مدل‌های چینی، وزنه‌ای مهم در صنعت ایران شده‌اند؟ ظاهرا بی‌اهمیت ترین موضوع، قدرت خرید مردم و تامین نیاز آن‌ها در بازار خودرو است.

در ادامه، تصاویر مربوط به مصوبه‌ی وزارت صمت برای سود بازرگانی خودروهای وارداتی قابل مشاهده هستند. ظاهرا، مدل‌های هیبریدی، ۱۱ تا ۴۶ درصد، سود بازرگانی خواهند داشت اما این هزینه برای خودروهای دارای موتور حجیم‌تر از ۳ لیتر، ۱۷۱ درصد خواهد بود.

محاسبه‌ی قیمت نهایی خودروهای وارداتی، شامل انواع برقی و بنزینی و هیبریدی، به دلیل هزینه‌های متعدد مرتبط با تعرفه واردات، سود بازرگانی، عوارض گمرکی و مالیات، فرایندی پیچیده به نظر می‌رسد. این موارد در آینده اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. فرزاد

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    یک دلیل منطقی وجود داره و اونم اینه که دوتا غول مهربون داخلی با کاهش تولید و ثبت شرکت‌های مثلاً خصوصی ولی کاملاً وابسته به خود و عزیزان و مدیران، دروازه‌ی ورود به بهشت دنیوی رو کشف کرده و بیشتر تمرکز و سرمایه‌گذاری خود را به آن منعطف نمودند و البت مقداری نیز در تعیین نرخ ارز و و و

    موافقم 70
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      عجب سناریوی جدید سرگرمتان کرده 😂👌!

      همون چندتا دونه کیا هیوندای چانگان که با لِنج وارد کردند شوآف راه انداختند قبل از عید ! هنوز منتظر رُخِ یاریم !
      واقعاً هنوز منتظرید سانتافه بشه ۵۰۰ یا یک میلیارد !!!!
      پس این لگن دنا ۲۰۷ تارا را کی بخره ۵۰۰ یا یک میلیارد !
      تازه همینا هم به گفته خودشان با ضرر فروش میره 😂😂😂😭👋🏻 !

      موافقم 44
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        اگر به فرض مثال طبق این قانون و تعرفه جدید یه نفر با دلار ۵۰ هزار تومنی بخواد لندکروز LC300 فول آپشن که همون VXR هستش و قیمتش حدود ۱۰۰ هزار دلار هستش وارد کنه میشه ۵ میلیارد تومن و با سود بازگانی طبق تعرفه اعلام شده واسه حجم بالای ۳۰۰۰ سی سی که ۱۷۱ درصد هستش با یه ضرب و تقسیم میشه حدود ۱۳ میلیارد تومن اونوقت کسایی که دنبال لندکروز هستن مجبور نیستن مدل ۲۰۰۹ رو با قیمت ۱۷ الی ۱۸ میلیارد تومن بخرن!! میرن اتاق جدید مدل ۲۰۲۲ میخرن ……… البته همه اینایی که گفتم به فرض مثال و حدس و گمان بود

        موافقم 30
        مخالفم 4
  2. Nissan...Japan

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (37 ديدگاه)

    کاملا مشخصه که هیچکدومشون نمیخوان قیمتا بیاد پایین تا مردم یه نفس راحتی بکشن تنها چیزی که مهمه اینه که مافیای خودرو راضی باشه و خدایی نکرده ضرری نکنه این میزان از تعرفه گمرکی واقعا اگه ظلم در حق مردم نیست پس چیه؟ الان این طرح کجاش به نفع ملت شد؟

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. مجتبی .

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1218 ديدگاه)

      شما تونزدیک نیم قرن اخیر یه دستوری بخشنامه یا مصوبه مجلس بیار که واقعا به نفع مردم باشه این دومیش.

      موافقم 17
  3. محمد

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (353 ديدگاه)

    مافیای تولید کننده های خودروی ایرانی و مونتاژکارا به این راحتی ها نمی گذارند قیمت پایین بیاد چون تقاضا برای خودرو های بی کیفیتشون پایین میاد

    موافقم 29
    مخالفم 2
  4. زیزیگولو

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6010 ديدگاه)

    واسه حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی هم تعرفه در نظر گرفته شده و این یعنی امکان واردات مثلاً خودروهای با حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی هم وجود داره

    موافقم 23
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (217 ديدگاه)

      یه سوال فنی از مهندس اشتری:من یکیو میشناسم عضو بهزیستی هستش ولی گواهینامه رانندگی نداره و میخواد خودرو وارد کنه،چطوری میشه اینکارو انجام بده؟

      موافقم 3
      مخالفم 3
    2. کوروش

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (153 ديدگاه)

      فعلا بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوعه

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. زیزیگولو

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (6010 ديدگاه)

        درسته ولی پس واسه چی تو قانون تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ درمورد سود بازرگانی ماشینای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سی سی هم نوشتن؟؟ ….. سالای قبل نمی نوشتن ولی امسال نوشتن

  5. رضا

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (125 ديدگاه)

    مشکلات خودروسازی در ایران تمومی نداره هیچوقت.

    موافقم 20
    مخالفم 3
  6. Amard

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (841 ديدگاه)

    هزارتا چاقو بسازن یکیش دسته نداره بجای کاهش هزینه سربار افزایش بهروی خودروسازی میان تعرفه میندن روی خودروهای وارداتی همین ایران خودرو قبل انقلاب هم خودرو تولید میکرد مگه در واردات بستن این همه کارگر مازاد جز سیاهی لشکر چه سودی دارن حداکثر تعرفه واردات باید ۴۵ درصد باش تا رقابت ایجاد بش و تعرفه مونتاژ هم حداکثر ۲۵ درصد اقای رشید کوچی با اون همه داد فریاد مردم مردم کردنش این بود تعرفه ۱۷۰ درصد کدوم کشوری داره حتی ترکیه و هند با اون همه جمعیت انقد تعرفه سنگین نمیبندند

    موافقم 24
    مخالفم 4
  7. ارش

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    این سرکار گذاشتن مردم واردات آزاد اممممما
    واقعا بی لیاقت هستین داریم میشیم یکی از فقیر ترین کشورهای جهان با ماشین های کهنه داغون هواپیماهای فرسوده انسان هایی ناامید واقعا چرا باید این هزینه ها رو بدیم این سوال مهمی ما چرا باید همش تحمل کنیم و وضعیت هر روز بدتر کی قرار تغییری انجام بشه
    واقعا

    موافقم 36
    مخالفم 3
    1. Sevlan

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (55 ديدگاه)

      این دکترین نظام هستش دوست عزیز، قرار نیست اینا مردم رو به رفاه و آرامش برسونن، مقام انسانیتی که یکی 43سال قبل گفت همینه، واقعا بدا به حال ما مردم که فکر بکنیم وضعیت درست میشه و خودرو ارزون و درآمدا بالا و ارزش پول وووو…. …، هیچی درست نمیشه ک هیچ بدتر هم میشه، مهم اینه که بی‌لیاقترین حکمرانان دنیا و خانواده‌هاشون غرق در ثروت و رفاه و مشغول تاراج مملکت باشن و نظام راستین اسلام( مثلا) مستقر باشه، ما مردم ایران، البته با فاکتور گرفتن از یه عده جیره‌خوار و نو کیسه و تازه به دوران رسیده و خودی و… خیلی مظلومیم😔😔😔

      موافقم 43
      مخالفم 4
    2. م آ

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزان اینا همه بازی‌بازیای سیاسیه و هیچ وقت نمیزارن آدمهای دلسوز در صدر و مسئولیت قرار بگیرن
      متاسفانه دولت قدرت خودش را در ثروت خودش و فقر و تزلزل مردم میدونه ب خلاف تمام کشورهای توسعه یافته
      و ما مردم تا زمانی که سواری بدیم دولت سوارکار خوبیه و پیاده نمیشه

      موافقم 23
      مخالفم 2
    3. Safa

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (82 ديدگاه)

      مردم همیشه وسیله هایی بودن تا این دیو-ها به اهدافشون برسن.

      موافقم 10
      مخالفم 1
  8. محمد

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (588 ديدگاه)

    یعنی واقعاً فکر میکردین با واردات خودرو،،،،قیمتها سر و سامان میگیره؟؟؟
    اونا هم همین ساده لوحی ملت رو نشونه گرفتن

    موافقم 18
    مخالفم 2
  9. سیدی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    گور پدر مافیای خودرو که کار همون بیشرفهاست

    موافقم 4
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا