ظاهرا ماجرای خودروهای وارداتی به گونهای شکل گرفته است که قیمتهای چند میلیارد تومانی در بازار، حفظ شود. حالا حتی خوشبینترین شهروندان ایرانی هم، امیدی به گشایش و ساماندهی بازار خودروی ایران ندارند.
روزگاری نهچندان دور، سایپا و ایران خودرو به عنوان غولهای خودروسازی ایران شناخته میشدند. پیشتر، عامهی مردم تصور میکردند، دلیل مخالفت مسئولان کشور با واردات خودرو، حمایت از تولید داخلی است اما شرایطی که امروز به وضوح دیده میشود؛ چهرهی جدیدی پیدا کرده است.
از حدود سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ تعرفههای سنگین بر واردات خودرو وضع شد و قیمت مدلهای خارجی، تقریبا به دو برابر ارزش واقعی رسید. قبل از شروع دههی ۹۰ خورشیدی، فاصله قیمتی بین تولیدات ایرانی و خارجی وارداتی، بسیار زیاد بود. مثلا برای خرید پژو پارس صفر کیلومتر، ۱۵ میلیون تومان پرداخت میشد اما هیوندای سوناتا یا تویوتا کمری، ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان قیمت داشتند.
به مرور زمان، ظهور مونتاژکاران چینی در ایران، فاصلهی قیمتی بین خودروهای ایرانی و خارجی را تکمیل کرد. وقتی ارزش دلار به ۳ هزار تومان رسید؛ مدلهای چینی با قیمت ۴۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان در ایران فروخته شدند. اوایل دههی ۹۰ خورشیدی، قیمت پرفروشترین مدلهای ژاپنی و کرهای، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بود؛ درحالیکه تولیدات ایران خودرو و سایپا، اکثرا قیمت زیر ۴۰ میلیون تومان داشتند.
اعمال تحریمهای جدید بر علیه ایران، ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۶ را درپی داشت. این تصمیم، با هدف جلوگیری از خروج ارز، گرفته شد؛ اما خیلی زود، نفع بسیار بزرگ نصیب مونتاژکاران مدلهای چینی کرد. حالا در سال ۱۴۰۲، نهتنها واردات خودرو به ایران دیده نمیشود؛ بلکه شرکتهای عرضهکنندهی مدلهای چینی نیز، تولید متناسب با تیراژ مورد نیاز مردم ندارند. در نتیجه، قیمت ۲ تا ۳ میلیارد تومان برای غالب خودروهای چینی بازار ایران دیده میشود.
سوال مهم در ذهن شهروندان ایرانی، دلیل ممانعت از ورود خودروهای خارجی است. با گذشت ۱۴ ماه از اطلاعرسانی دولتمردان، نهتنها خودروی خارجی غیرچینی در دسترس مصرفکننده ایرانی نیست؛ بلکه افزایش حیرتانگیز سود بازرگانی نیز، تصویب شده است. حالا اگر خودرویی هم وارد ایران شود؛ قطعا بسیار گران و هزینهبر با قیمت بیش از ۲-۳ میلیارد تومان خواهد بود.
آیا هدف از سنگاندازی در امر واردات و افزایش هزینه خرید خودروهای وارداتی غیر چینی، حمایت از سایپا و ایران خودرو است؟ یا مونتاژکاران مدلهای چینی، وزنهای مهم در صنعت ایران شدهاند؟ ظاهرا بیاهمیت ترین موضوع، قدرت خرید مردم و تامین نیاز آنها در بازار خودرو است.
در ادامه، تصاویر مربوط به مصوبهی وزارت صمت برای سود بازرگانی خودروهای وارداتی قابل مشاهده هستند. ظاهرا، مدلهای هیبریدی، ۱۱ تا ۴۶ درصد، سود بازرگانی خواهند داشت اما این هزینه برای خودروهای دارای موتور حجیمتر از ۳ لیتر، ۱۷۱ درصد خواهد بود.
محاسبهی قیمت نهایی خودروهای وارداتی، شامل انواع برقی و بنزینی و هیبریدی، به دلیل هزینههای متعدد مرتبط با تعرفه واردات، سود بازرگانی، عوارض گمرکی و مالیات، فرایندی پیچیده به نظر میرسد. این موارد در آینده اطلاعرسانی خواهد شد.
فرزاد
۲۳ خرداد ۱۴۰۲یک دلیل منطقی وجود داره و اونم اینه که دوتا غول مهربون داخلی با کاهش تولید و ثبت شرکتهای مثلاً خصوصی ولی کاملاً وابسته به خود و عزیزان و مدیران، دروازهی ورود به بهشت دنیوی رو کشف کرده و بیشتر تمرکز و سرمایهگذاری خود را به آن منعطف نمودند و البت مقداری نیز در تعیین نرخ ارز و و و
NAVID۰۰۹۸
۲۳ خرداد ۱۴۰۲عجب سناریوی جدید سرگرمتان کرده 😂👌!
همون چندتا دونه کیا هیوندای چانگان که با لِنج وارد کردند شوآف راه انداختند قبل از عید ! هنوز منتظر رُخِ یاریم !
واقعاً هنوز منتظرید سانتافه بشه ۵۰۰ یا یک میلیارد !!!!
پس این لگن دنا ۲۰۷ تارا را کی بخره ۵۰۰ یا یک میلیارد !
تازه همینا هم به گفته خودشان با ضرر فروش میره 😂😂😂😭👋🏻 !
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۲اگر به فرض مثال طبق این قانون و تعرفه جدید یه نفر با دلار ۵۰ هزار تومنی بخواد لندکروز LC300 فول آپشن که همون VXR هستش و قیمتش حدود ۱۰۰ هزار دلار هستش وارد کنه میشه ۵ میلیارد تومن و با سود بازگانی طبق تعرفه اعلام شده واسه حجم بالای ۳۰۰۰ سی سی که ۱۷۱ درصد هستش با یه ضرب و تقسیم میشه حدود ۱۳ میلیارد تومن اونوقت کسایی که دنبال لندکروز هستن مجبور نیستن مدل ۲۰۰۹ رو با قیمت ۱۷ الی ۱۸ میلیارد تومن بخرن!! میرن اتاق جدید مدل ۲۰۲۲ میخرن ……… البته همه اینایی که گفتم به فرض مثال و حدس و گمان بود
Nissan...Japan
۲۳ خرداد ۱۴۰۲کاملا مشخصه که هیچکدومشون نمیخوان قیمتا بیاد پایین تا مردم یه نفس راحتی بکشن تنها چیزی که مهمه اینه که مافیای خودرو راضی باشه و خدایی نکرده ضرری نکنه این میزان از تعرفه گمرکی واقعا اگه ظلم در حق مردم نیست پس چیه؟ الان این طرح کجاش به نفع ملت شد؟
مجتبی .
۲۴ خرداد ۱۴۰۲شما تونزدیک نیم قرن اخیر یه دستوری بخشنامه یا مصوبه مجلس بیار که واقعا به نفع مردم باشه این دومیش.
محمد
۲۳ خرداد ۱۴۰۲مافیای تولید کننده های خودروی ایرانی و مونتاژکارا به این راحتی ها نمی گذارند قیمت پایین بیاد چون تقاضا برای خودرو های بی کیفیتشون پایین میاد
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۲واسه حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی هم تعرفه در نظر گرفته شده و این یعنی امکان واردات مثلاً خودروهای با حجم موتور ۳۵۰۰ سی سی هم وجود داره
حسین
۲۳ خرداد ۱۴۰۲یه سوال فنی از مهندس اشتری:من یکیو میشناسم عضو بهزیستی هستش ولی گواهینامه رانندگی نداره و میخواد خودرو وارد کنه،چطوری میشه اینکارو انجام بده؟
کوروش
۲۳ خرداد ۱۴۰۲فعلا بالای ۲۵۰۰ سی سی ممنوعه
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۲درسته ولی پس واسه چی تو قانون تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ درمورد سود بازرگانی ماشینای با حجم موتور بالای ۳۰۰۰ سی سی هم نوشتن؟؟ ….. سالای قبل نمی نوشتن ولی امسال نوشتن
رضا
۲۳ خرداد ۱۴۰۲مشکلات خودروسازی در ایران تمومی نداره هیچوقت.
Amard
۲۳ خرداد ۱۴۰۲هزارتا چاقو بسازن یکیش دسته نداره بجای کاهش هزینه سربار افزایش بهروی خودروسازی میان تعرفه میندن روی خودروهای وارداتی همین ایران خودرو قبل انقلاب هم خودرو تولید میکرد مگه در واردات بستن این همه کارگر مازاد جز سیاهی لشکر چه سودی دارن حداکثر تعرفه واردات باید ۴۵ درصد باش تا رقابت ایجاد بش و تعرفه مونتاژ هم حداکثر ۲۵ درصد اقای رشید کوچی با اون همه داد فریاد مردم مردم کردنش این بود تعرفه ۱۷۰ درصد کدوم کشوری داره حتی ترکیه و هند با اون همه جمعیت انقد تعرفه سنگین نمیبندند
ارش
۲۳ خرداد ۱۴۰۲این سرکار گذاشتن مردم واردات آزاد اممممما
واقعا بی لیاقت هستین داریم میشیم یکی از فقیر ترین کشورهای جهان با ماشین های کهنه داغون هواپیماهای فرسوده انسان هایی ناامید واقعا چرا باید این هزینه ها رو بدیم این سوال مهمی ما چرا باید همش تحمل کنیم و وضعیت هر روز بدتر کی قرار تغییری انجام بشه
واقعا
Sevlan
۲۳ خرداد ۱۴۰۲این دکترین نظام هستش دوست عزیز، قرار نیست اینا مردم رو به رفاه و آرامش برسونن، مقام انسانیتی که یکی 43سال قبل گفت همینه، واقعا بدا به حال ما مردم که فکر بکنیم وضعیت درست میشه و خودرو ارزون و درآمدا بالا و ارزش پول وووو…. …، هیچی درست نمیشه ک هیچ بدتر هم میشه، مهم اینه که بیلیاقترین حکمرانان دنیا و خانوادههاشون غرق در ثروت و رفاه و مشغول تاراج مملکت باشن و نظام راستین اسلام( مثلا) مستقر باشه، ما مردم ایران، البته با فاکتور گرفتن از یه عده جیرهخوار و نو کیسه و تازه به دوران رسیده و خودی و… خیلی مظلومیم😔😔😔
م آ
۲۳ خرداد ۱۴۰۲عزیزان اینا همه بازیبازیای سیاسیه و هیچ وقت نمیزارن آدمهای دلسوز در صدر و مسئولیت قرار بگیرن
متاسفانه دولت قدرت خودش را در ثروت خودش و فقر و تزلزل مردم میدونه ب خلاف تمام کشورهای توسعه یافته
و ما مردم تا زمانی که سواری بدیم دولت سوارکار خوبیه و پیاده نمیشه
Safa
۲۳ خرداد ۱۴۰۲مردم همیشه وسیله هایی بودن تا این دیو-ها به اهدافشون برسن.
محمد
۲۳ خرداد ۱۴۰۲یعنی واقعاً فکر میکردین با واردات خودرو،،،،قیمتها سر و سامان میگیره؟؟؟
اونا هم همین ساده لوحی ملت رو نشونه گرفتن
سیدی
۲۳ خرداد ۱۴۰۲گور پدر مافیای خودرو که کار همون بیشرفهاست