جیلیخودروهای چینیزیکر

تجربه رانندگی با زیکر 009 جدید؛ بازتعریف اشرافیت در بازار مینی ون‌های چین!

زیکر به عنوان برند لوکس تولید کننده خودروهای برقی در گروه جیلی اخیراً مینی ونی سطح بالا و جدید با نام ۰۰۹ را معرفی کرده است؛ اما چرا یک برند چینی باید در دورانی که مینی ون‌ها بازار به شدت محدودی در کشورهای غربی دارند چنین محصول لوکسی را تولید کند؟ برای پاسخ به این سؤال و برخی سؤالات دیگر پشت فرمان زیکر ۰۰۹ نشسته‌ایم.

مینی ون‌های ارزان‌قیمت در چین به‌وفور یافت می‌شوند اما محصولات لوکس زیادی در بازار وجود ندارند. مینی ون‌های لوکس معمولا نشان دهنده موفقیت و ثروت افراد در چین هستند و اکثر خریداران راننده شخصی را برای راندن آن‌ها استخدام می‌کنند. برندهای لوکس چینی از جمله زیکر هم‌اکنون به دنبال کسب سهم از این بازار هستند و می‌خواهند با تولید محصولی همچون ۰۰۹ فرصت نمایش تکنولوژی‌ها و کیفیت بالای خود را داشته باشند.

نمای جلوی زیکر ۰۰۹ جدید با جلوپنجره‌ای بزرگ شناخته می‌شود که معمولاً در چنین کلاسی جزو موارد عادی است. جلوپنجره خودرو از ۱۵۴ LED قابل‌برنامه‌ریزی سود می‌برد تا نمای جذاب‌تری داشته باشد. دی لایت های LED متمایز نیز جزو دیگر ویژگی‌های ۰۰۹ هستند. نمای جلوی خودرو بزرگ و باابهت از کار درآمده و طراحی برجسته‌ای را به نمایش می‌گذارد. پروفایل جانبی این خودرو نیز طویل و مربعی بوده و ستون‌های تیره آن حس سقف شناور را تداعی می‌سازند. افزودن عناصر کرومی به دستگیره‌های درب نیز بر لوکس بودن آن افزوده‌اند. البته استفاده از دستگیره‌های ساده در بازاری که رقبا انواع روش‌های پیچیده را برای جذب مشتریان بکار می‌برند نکته مثبت زیکر ۰۰۹ خواهد بود.

نمای عقب خودروی موردبحث کاملاً در سلطه خط کمر کرومی قرار دارد، خطی که به دو نیمه تقسیم می‌شود. شیشه عقب بزرگ نیز میدان دید بسیار خوبی ارائه می‌کند و چنین چیزی برای یک مینی ون ۵.۲ متری ضروری خواهد بود. در این بخش طراحی تیغه‌ای مشابه زیکر ۰۰۱ و ظاهری یکدست و ساده دیده می‌شود که برخلاف طراحی باابهت و گیرای جلوست. کابین زیکر ۰۰۹ از متریال لوکس ساخته شده تا جایگاه این خودرو را در بازار تقویت کند. چرم ناپا، جیر میکرو و بخش‌های لمسی فلزی جزو ویژگی‌هایی هستند که لوکس بودن زیکر را یادآور می‌شوند و فرمان و انتخاب‌گر دنده نیز از زیکر ۰۰۱ گرفته شده‌اند. نورپردازی داخلی به ویژه در بخش عقب بیش از آن عملکردی باشد باعث زیبایی بخش داخلی می‌شود. شایان ذکر است تمامی صندلی‌ها احساس راحتی زیادی دارند و از گرم‌کن و سردکن و ماساژور سود می‌برند. البته صندلی‌های ردیف دوم به خاطر میزان تنظیم و لوکس بودن کاملاً برجسته‌تر به نظر می‌رسند.

صندلی‌های ردیف سوم نیز طراحی مناسبی دارند و حتی با وجود استفاده از آن‌ها نیز فضای بار ۳۷۶ لیتری وجود خواهد داشت. درصورتی‌که این صندلی‌ها خوابانده شوند میزان فضا به ۲۹۷۹ لیتر خواهد رسید. از جمله ویژگی‌های زیکر ۰۰۹ جدید می‌توان به سیستم صوتی یاماها با ۲۰ بلندگو اشاره کرد. بی‌شک بهترین فضای نشستن در این خودرو صندلی‌های ردیف دوم با سیستم اطلاعات سرگرمی، ارتباط HMDI، دوربین روی سقف برای تماس، میزهای تاشو و… خواهد بود. در کل فضای داخلی این خودرو را می‌توان ظریف، راحت و کاربردی دانست. زیکر ۰۰۹ با دو تریم WE و ME ادیشن عرضه می‌شود. مدل اولی قیمت حدود ۷۲,۵۰۰ دلاری دارد و از باتری ۱۱۶ کیلووات ساعتی سود می‌برد. شعاع حرکتی این خودرو به ۷۰۲ کیلومتر می‌رسد؛ اما مدل ME ادیشن با قیمت حدود ۸۲,۵۰۰ دلار در دسترس بوده و باتری ۱۴۰ کیلووات ساعتی آن شعاع حرکتی حدود ۸۲۲ کیلومتر را مهیا خواهد کرد. زیکر ۰۰۹ اولین خودروی دنیاست که از باتری Qilin شرکت CATL استفاده می‌کند. این باتری ۱۳ درصد قدرت بیشتری در مقایسه با باتری مشابه ۴۶۸۰ تسلا دارد. ذکر این نکته مهم است که باتری Qilin شرکت CATL از تکنولوژی سلول به پک سود می‌برد.

اگرچه زیکر ۰۰۹ جدید به عنوان خودرویی لوکس عرضه می‌شود اما قیمت آن به ویژه در مقایسه با تویوتا آلفارد که قیمتی بین ۱۲۱ تا ۱۳۴ هزار دلار دارد بسیار معقول خواهد بود. این مینی ون چینی از تکنولوژی شارژ سریع سود می‌برد و می‌توان در عرض ۲۸ دقیقه از شارژ ۱۰ به ۸۰ درصد رسید. زیکر از نظر تکنولوژی کم نگذاشته و از جمله ویژگی‌های ۰۰۹ می‌توان به پشت آمپرهای ۱۰.۲ اینچی، نمایشگر مرکزی ۱۵.۴ اینچی، شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند و… اشاره کرد. اگرچه نبود نمایشگر سربالا جزو نقاط منفی خودرو خواهد بود اما دستیار صوتی وجود دارد. در ردیف دوم صندلی‌ها پانل LCD گرد ۳.۴ اینچی روی درب وجود دارد که سیستم تهویه مطبوع ردیف سوم و شیشه‌ها را کنترل می‌کند. به این موارد باید طیف کاملی از سیستم‌های کمک‌راننده و نیمه خودران را نیز اضافه کنیم که ذکر همه آن‌ها از حوصله شما عزیزان خارج خواهد بود.

اما به قوای محرکه این مینی ون نیز برسیم که از دو پیشرانه برقی تشکیل شده و برای یک مینی ون قدرت بسیار زیادی تولید می‌کنند. در واقع قدرت و گشتاور زیکر ۰۰۹ به ترتیب برابر با ۵۴۴ اسب بخار و ۶۸۶ نیوتون متر است و باعث می‌شود مینی ون یاد شده در عرض ۴.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. هنوز مشخص نیست که چرا یک مینی ون باید چنین قدرتی داشته باشد اما قطعاً بر هیجان رانندگی افزوده خواهد شد. مسافت توقف خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تا صفر نیز ۳۶.۹ متر است که خبر از ترمزهای قوی خودرو می‌دهد.

یک مینی ون لوکس برای رانندگی اسپرت و هیجان‌انگیز ساخته نشده اما سواری خودرو به لطف سیستم تعلیق بادی نرم است. اگرچه زیکر ۰۰۹ خودرویی مناسب برای عبور پرسرعت از پیچ‌ها نیست اما لاستیک‌ها کار خود را به خوبی انجام می‌دهند هرچند نمی‌توان بر قوانین فیزیکی غلبه کرد. در حقیقت باید با زیکر ۰۰۹ روی راحتی سواری تمرکز کرد. در پایان باید گفت اگر در بازار به دنبال یک مینی ون لوکس باشید این خودرو قطعاً شایان توجه خواهد بود. زیکر ۰۰۹ شاید هویت برند برخی رقبای تثبیت شده را نداشته باشد اما از نظر ویژگی‌های رفاهی و عملکردی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

البته اینکه خریداران در نهایت زیکر ۰۰۹ را انتخاب کنند یا خیر به شرایط شخصی آن‌ها بستگی خواهد داشت. اگر شما فردی هستید که اولویت اصلی خود را راحتی می‌دانید و می‌خواهید راننده شخصی داشته باشید زیکر ۰۰۹ انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. صندلی‌های عقب این خودرو بسیار راحت و نرم هستند و برای سفرهای طولانی گزینه‌ای ایده آل محسوب می‌شوند؛ اما اگر در پول شنا می‌کنید و می‌خواهید در شهر نسبتاً کوچک خود کاملاً به چشم بیایید شاید بهتر باشد به دنبال محصول دیگری بروید. در حال حاضر شاید تویوتا آلفارد بتواند چنین نقشی را ایفا کند. البته در شهرهای بزرگ چین که دریافت پلاک شخصی برای خودروهای بنزینی امری هزینه‌بر و سخت است زیکر ۰۰۹ می‌تواند محصولی قابل‌اعتنا باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Mahdi

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (21 ديدگاه)

    طراحی‌اش خیلی شبیه بی ام و شده
    اولش فکر کردم بی ام و است

    موافقم 4
    مخالفم 59
    1. جمشید

      ۱ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (440 ديدگاه)

      خداییش رو چه حسابی این رو با بی ام و مقایسه میکنی ؟؟؟ طراحی این مثل گ.و.ه شده

      موافقم 13
      مخالفم 62
      1. Amirreza.M

        ۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (303 ديدگاه)

        نه دیگه اینجوریا هم نیست درسته نمیشه با بی ام و اشتباه گرفتش اما طراحیش زشت هم نیست

        موافقم 39
        مخالفم 5
      2. علی

        ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        🤐🤐🤐🤐🤐🤐

  2. R/T

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (958 ديدگاه)

    آفرین عجب امکاناتی داره
    البته قیمت خوبی داره که برای اینه بتونه با تویوتا رقابت اگر قیمتش بالا می‌بود مطمئنا تویوتا بهتره

    موافقم 30
    مخالفم 2
  3. R@mtin

    ۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    طراحی نچسبی داره به نظر من

    موافقم 9
    مخالفم 13
  4. MK

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    ازبین همه ی چینی هافقدمحصولات زیگررودوست دارم طراحی هاش نسبت به بقیه چینی هابهتره

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا