شرکت چینی گک از کانسپت تفریحی جدیدی با نام ون لایف رونمایی کرد. این خودروی تفریحی که به دنبال برآورده ساختن نیازهای رو به رشد خریداران است از تکنولوژی خودران برای راحتی بیشتر سرنشینان سود میبرد.
در سالهای گذشته کانسپت هایی همچون جیپ رانگلرهای تفریحی و کمپر خودران هایمر تلاش داشتهاند تکنولوژی رانندگی خودکار را وارد صنعت کمپرها، خودروهای تفریحی و خانهبهدوشها کنند. شرکت چینی گک به همراه استودیو طراحی پیشرفته خود در میلان نیز چنین ایدهای را بهبود بخشیده و یک خودروی تفریحی خودران و کاملاً توانا با نام ون لایف را معرفی کرده است. ون لایف کانسپت محصولی کاملاً خودران است و برای تردد در هر نوع مسیری طراحی شده است. سرنشینان ون لایف میتوانند تجربه گشتوگذار در محیطهای خارج شهری را داشته باشند. این خودروی مفهومی دومین محصول از سری محصولات “فرهنگ خودرویی” گک محسوب میشود و قبلاً نیز خودروی بارچتا معرفی شده بود. تیم طراحی گک در میلان این بار به دنبال خلق یک خودروی تفریحی خودران بودهاند، خودرویی که سابقه آن به نسلهای پیشین بازمیگردد.
طراحی خودروی موردبحث به گونهای است که شاید در آینده شاهد استفاده از برخی عناصر آن در صنعت خودروهای تفریحی باشیم. استودیو طراحی پیشرانه گک میگوید چنین خودرویی نه تنها میتواند برای تفریحهای آخر هفته و کوتاه بکار رود بلکه مناسب سفرهای طولانی با مسافت ۲ هزار کیلومتر و بیشتر نیز خواهد بود، سفرهایی که در حال حاضر با هواپیما انجام میشوند. ون لایف از تکنولوژی خودران سطح ۵ سود میبرد و سرنشینان میتوانند تجربه سفر بدون استرس و لذت بخشی را داشته باشند.
مجموعه باتری حالتجامد نیز باعث ایجاد شعاع حرکتی زیاد و زمان شارژ کم میشود و سبک بدنه ون نیز در عین اینکه فضای جمعوجوری را برای باتری ایجاد میکند اما در کابین فضای زیادی را در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد. شایان ذکر است حالت خودران این خودروی مفهومی در تمامی جادهها فعال میشود. چرخ های ون لایف هم برداشتی مدرن از لاستیکهای کارا و بدون باد هستند و کشش کافی را در هر شرایطی ایجاد میکنند.
با توجه به اینکه کلیه وظایف رانندگی توسط خود خودرو انجام میشود بنابراین سرنشینان میتوانند از تماشای مناظر از طریق شیشههای بزرگ و سقف شیشهای لذت ببرند. نکته مهم دیگر در طراحی این خودروی مفهومی به فریم اوربیتال آن مربوط میشود که جای فریم نردبانی سنتی یا طراحی یونی بادی را میگیرد. این فریم همانند یک کمربند به دور خودرو میپیچد و کابین و قطعات بیرون بدنه به بالا و پایین آن میچسبند تا یک خودروی کامل تولید شود. سرنشینان همچنین میتوانند از این فریم برای نصب یا جدا کردن هر نوع قطعه ماژولار همچون دستگاههای هوشمند، بلندگوها، چراغها، میزها، کیفهای بزرگ و… استفاده کنند.
فریم اوربیتال گک روشی جالب برای تعویض تمامی پانلهای بدنه به نظر میرسد هرچند بدون چالش نیز نخواهد بود. در بیرون خودرو نیز پلتفرم تاشویی وجود دارد که شبیه آشپزخانهای کشویی به نظر میرسد. این آشپزخانه فاقد هر نوع تجهیزات فابریک است اما فضای زیادی برای پختوپز، آمادهسازی وعدههای غذایی و… ارائه میکند. گک از ون لایف کانسپت در هفته طراحی میلان رونمایی کرده است. قطعاً چنین خودرویی راهی خط تولید نخواهد شد اما تجربهای جالب در طراحی خودرویی تفریحی با تکنولوژی خودران است.
سیدرضاحسینی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظر من ایران هر چقدر هم کشش بده بالاخره به صنعت خودرو جهان باید پیوند بخوره… حالا این کمربند و پل اتصال خواه چینی باشه؛ خواه اروپایی و شایدم امریکائی. چیزی که حتمی هست اینه که پل پرتاب خودروسازی ما ژاپنی و کره ای نخواهد بود.. چون اونا یاد گرفتم سیاست رو وارد حوزه اقتصاد نکنن
مشتاقی
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظرم تکنولوژی خودران گک از تسلا پیشرفته تره
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شبیه ماشین فضایی شده
MehdiTurbo
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شبیهش نیس به نظر من دقیقا دنیا پر از این ماشینا میشه
شاید الان به نظر ما فضایین ولی یه زمانی عادی میشه و عادت میکنیم علت طرح های عجیب غریب تسلا و ماشینای الکتریکیم امادگی به اون فضاس
شما عکس بی ام و سری ۷ الان برو به ادمای دهه ۹۰ نشان بده میگن شکل ماشین فضایی عجیب غریب
ولی الان حتی یه عده میگن خیلی بیریخته با اون چراغ دو تیکه و براشون یه چیز عادیه
داستان اینه بعد این ماشینا چه ماشینایی خواهد بود بگی ماشین پرنده بعدش چی ؟؟؟
محمد
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲درسته ولی بنظر من خیلی زود به این سبک طراحی ها رسیدیم واقعا اون طراحی های خوب خودرو ها در بین سال های 2010 تا 2018 حیف شدن
MehdiTurbo
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سرعت زیاد شده
قبول دارم زود و هضمش برای ما سخت تره چون ما کلا دو سه نسل خودرو رو تجربه نکردیم واسه همین از تسلا تو امریکا استقبال شده
ولی بیاد تو ایران کسی بهش نگاه نمیکنه ولی چند نسلی که تو ایران نبوده بیاد از لحاظ فروش میترکونه
این عقده است عقده ای که تو ایرانیاس از لحاظ روانی عقده خودروییه یعنی الان اگه حتی نسلای قبلی خودروها که تو ایران نبوده بیاد میفروشه زیاد علتشم نبود چند نسل خودرو از همین عقده روانیم هست دولت استفاده میکنه خودرو چینی را چند برابر قیمت عالی میفروشه
سرعت پیشرفت بیشتر شده از یه طرفم وضعیت ایران این هضم براش سخت تره برای یه خارجی اینقدر زود نیس که برای ما هست
عاشق پدال
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲علتش اینه که نسل شما اونا رو پسندیدن. ادمای جدیدی به دنیا اومدن که سلیقه های متفاوتی دارن.
ادمهایی که خودروهای شما رو زشت میدونن.
من خودم ازهر کی که ۵۰ سال سن داره پرسیدم گفتن بنز معماری شاهکار بود. چون هر نسل یه طرحی که تو سنش قد کشیده براش شده اسطوره.
اتفاقا من این ماشینای فضایی شکل رو دوست دارم. قدیما یه کارتون بود اینطوری ماشین سوار میشدن میرفتن همه جا
MehdiTurbo
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دقیقا چیزی که از اینده خودرو میگفتم همین ماشینان
دیگه کم کم خودرویی به معنای رانندگی لذت موتور طراحی و … وجود نخواهد داشت
جاش امکانات شکلای عجیب غریب و تکنولوژی و شاید نبودن الودگی و پاک بودن کامل هوا درصورتیکه کارخانه هام مدیریت بشه و اگاهی بین ادما زیاد بشه شایذ یه روزی تمیزی کامل محیط زیست جاش بگیره اگه به این نقطه برسه باز میشه گفت دادن اون لذت بهاش بوده و شاید برسه به این نقطه ولی شاید حداقل صد سالی طول بکشه شایدم اینقدر سرعت بگیره زودتر از انچه فکرش میکردیم
MehdiTurbo
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲شبیهش نیس به نظر من دقیقا دنیا پر از این ماشینا میشه
شاید الان به نظر ما فضایین ولی یه زمانی عادی میشه و عادت میکنیم علت طرح های عجیب غریب تسلا و ماشینای الکتریکیم امادگی به اون فضاس
شما عکس بی ام و سری ۷ الان برو به ادمای دهه ۹۰ نشان بده میگن شکل ماشین فضایی عجیب غریب
ولی الان حتی یه عده میگن خیلی بیریخته با اون چراغ دو تیکه و براشون یه چیز عادیه
داستان اینه بعد این ماشینا چه ماشینایی خواهد بود بگی ماشین پرنده بعدش چی ؟؟؟