ارزانترین خودروی جدیدی که شما امروز میتوانید در بریتانیا خریداری کنید داچیا ساندرو با قیمت پایه ۹۸۴۵ پوند است اما کشور چین خودروهای بسیار ارزان تری را هم ارائه کرده است.
اگر به دنبال راه ارزانتری برای تملک یک چهار چرخ جدید هستید سیتروئن آمی را هم میتوانید انتخاب کنید که در آینده نزدیک با قیمت حدود ۶ هزار پوند عرضه خواهد شد. اما اگر واقعاً به دنبال یک معامله بسیار خوب هستید باید سری به چین بزنید. ارزانترین خودروی این کشور وولینگ هونگ گوانگ مینی الکتریکی است که بهایی معادل ۳۴۰۰ پوند دارد و خب این مبلغ تقریباً به اندازه پیشپرداخت لیزینگ اکثر خودروهای مدرن میباشد! تعجبی ندارد که چنین محصول ارزانقیمتی با استقبال خریداران مواجه شده و وولینگ در عرض ۱۲ ماه تعداد ۳۷۰ هزار دستگاه از آن را به فروش رسانده است.
وولینگ یک شرکت چینی است که خیلی شناخته شده نبوده و در سال ۲۰۰۷ و نزدیکی مرز چین و ویتنام تأسیس شده است. نکته جالب اینکه شرکتهای دیگری هم در ساخت مینی الکتریکی وولینگ دخیل هستند که شامل جنرال موتورز با سهم ۴۴ درصدی از این جوینت ونچر و سایک با سهم ۵۰.۱ درصدی است. ۵.۹ درصد سهام باقی مانده نیز به وولینگ رسیده است.
مینی الکتریکی یک خودروی میکرو سه درب بوده و اگرچه این دست خودروها به وفور در چین پیدا میشوند اما این خودرو اولین محصولی است که به موفقیتی واقعی دست یافته است. یکی از دلایل موفقیت وولینگ مینی الکتریکی به ماهیت آن مربوط میشود که در فرایند توسعهاش نهفته و ظاهراً این خودرو قرار بوده از صفر به منظور تولید در بازه زمانی یکساله طراحی شود. مینی الکتریکی در مقایسه با خودروی سنگینتر اما شیکتر بائوجون E300 روش بازگشت به تجهیزات پایه را انتخاب کرده است. از جمله این موارد میتوان به رینگهای ۱۲ اینچی و ظاهری بسیار جعبهای اشاره کرد.
البته این خودرو نیز همانند داچیا ساندرو که طی سالهای اخیر اندکی لوکستر شده خیلی هم عاری از تجهیزات نبوده و اخیراً در مدل جدید ماکارون آن میتوانیم برخی تجهیزات ایمنی ضروری و رنگ پاستل آووکادو و رینگهای سفید را ببینیم. همچنین نشان ماکارون هم در ستون C سمت راننده به چشم میخورد.
کابین این خودرو در سادهترین حالت ممکن قرار داشته و پلاستیکهای سخت در جایجای آن دیده میشوند. البته در اطراف کنترلهای رادیو، دستگیره داخلی دربها و نگهدارنده فنجان میتوان رنگ مشابه رنگ بدنه را دید که اندکی جذابیت را به درون وولینگ مینی الکتریکی تزریق نمودهاند.
یک نمایشگر دیجیتالی پشت آمپرها نیز تنها مورد مرتبط با عصر مدرن صنعت خودروسازی بوده و این نمایشگر دادههایی همچون سرعت و شعاع حرکتی را نشان میدهد. این نمایشگر همچنین به عنوان دوربین دندهعقب عمل میکند.
درست همانند محصولات دهه ۸۰ سیتروئن، کنترلهای شیشههای برقی در کنسول مرکزی و کنار دستهدنده قرار گرفتهاند. البته خبری از تنظیمات پارک نیست و ترمزدستی هم تنها روش نگه داشتن مینی الکتریکی محسوب میشود.
طول ۲۹۲۰ میلیمتری این خودرو حدود ۵۰۰ میلیمتر بیشتر از آمی و ۱۰۰۰ میلیمتر کمتر از ساندرو بوده اما چهار بزرگسال بدون شکایت خاصی میتوانند در کابین بنشینند. در نظر داشته باشید که دسترسی به صندلی عقب از هر دو طرف کار سختی بوده و زمانی که در این بخش بنشینید شاهد فضای پای کمی خواهید بود؛ و نبود پشتسریهای عقب هم باعث اذیت شدن گردن در سفرهای کوتاه خواهد شد.
وقتی صندلیها در جای خود قرار داشته باشند تقریباً خبری از فضای بار پشتی نخواهد بود و در بهترین حالت خواهید توانست یک وسیله بسیار کوچک را در آن قرار دهید. کابلهای شارژ هم فضای زیر کف را اشغال کردهاند اما اگر خواهان فضای بیشتری هستید میتوانید صندلیهای عقب را خوابانده و به فضای بیشتری دسترسی پیدا کنید. قیمت ارزان وولینگ در کیفیت ساخت خودرو و بخشهایی همچون داشبورد دیده میشود.
وقتی روی صندلی راننده بنشینید سریعاً متوجه دو مشکل خواهید شد. اول اینکه موقعیت راننده در ارتفاع بسیار بالایی بوده و صندلیها از نظر ارتفاع قابل تنظیم نیستند. مورد دوم هم به پدالهای مشابه با فولکسواگن ID.3 مربوط میشوند که از مرکز انحراف پیدا کردهاند.
بررسی دقیقتر نشان میدهد دلیل این انحراف به استفاده از سیستم تعلیق مک فرسون مربوط میشود که بهطور کامل پوشانده نشده و در داخل کابین دیده میشود!
اگرچه سواری خودرو بهاندازهای که انتظار داشتیم ناراحت نیست اما موقعیت پدالها باعث اذیت شدن راننده میشود.
فرمان خودرو دقیق نبوده و زمان دور زدن با سرعتهای بالای ۴۵ کیلومتر در ساعت حس میکنید در حال جنگیدن با اینرسی خودرو هستید. البته نیمه پر لیوان اینکه با توجه به فاصله بین محوری زیر ۲ متری، دایره گردش خودرو بهطور باورنکردنی خوب است.
با وجود چنین چرخ های کوچکی هرگونه دستاندازی در کابین حس خواهد شد. نسخه ماکارون وولینگ مینی الکتریکی دارای دکمهای برای انتخاب حالتهای سواری اسپورت و اکو بوده و در حالت اکو نه تنها شاهد پاسخ بهتر بلکه عملکرد محسوستر ترمز احیا شونده هستیم. این خودرو تنها ۷۰۰ کیلوگرم وزن داشته و بنابراین رانندگی واقعی با یک پدال میسر نخواهد بود.
خریداران میتوانند از بین مجموعه باتریهای ۹.۳ یا ۱۳.۸ کیلووات ساعتی یکی را انتخاب کنند اما با وجود شارژر کند، شارژ باتری ۹ ساعت طول خواهد کشید.
مینی الکتریکی حداکثر سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت داشته و ما در طول تستها فقط به سرعت بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت رسیدیم که تجربهای راحتتر از آنچه فکر میکردیم داشت.
حداقل برخی تجهیزات ایمنی در مدل ماکارون دیده میشود. درحالیکه نسخه اولیه وولینگ مینی الکتریکی فقط یک قفسه فولادی را ارائه میکند، این نسخه دارای ترمزهای ضد قفل و جایگاه ایزوفیکس برای صندلی کودک و کیسه هوای راننده است.
مقایسه مینی الکتریکی با خودروهای مجهزتر و گرانتر امر منصفانهای نخواهد بود اما افرادی که فقط یک گزینه دارند یا برای اولین بار خودرو میخرند وولینگ را تحسین خواهند کرد. همچنین ترجیح دادن این خودرو به یک موتورسیکلت یا اسکوتر الکتریکی امری منطقی خواهد بود.
درحالیکه فروش خودروهای الکتریکی در چین رشد قابلتوجهی داشته اما بخش اعظم آنها به عنوان تاکسی مشغول بکار شدهاند. البته سال گذشته اوضاع فرق کرده و شاهد وضع محدودیتهای تردد در بسیاری از خیابانهای شهری چین بودهایم و تنها خودروهای الکتریکی مجوز عبور را داشتهاند. از طرف دیگر کاهش قیمت باتری باعث شده مشتریان شخصی بیشتری به استفاده از خودروهای الکتریکی روی بیاورند.
آمار فروش وولینگ مینی الکتریکی در چین بهصورت پایدار و در حدود ۳۰ هزار دستگاه در ماه بوده و خودروهای شهری همچون این خودرو بیش از ۴۰ درصد کل فروش خودروهای الکتریکی چین را تشکیل میدهند. اگرچه خودروهایی بزرگتر و مجهزتر هم در بازار وجود دارند اما موفقیت مینی الکتریکی منجر به حضور برخی رقبا در این کلاس شده است. بسیاری از این خودروهای بامزه با نام هایی همچون مانگو و آیس کریم عرضه شدهاند. وولینگ همچنین خودروی کوچکتر نانو الکتریکی و نسخه بزرگتر و سطح بالاتر مینی الکتریکی را نیز عرضه میکند.
ما در داچیا ساندرو احساس ایمنتر و راحتتری داریم اما مینی الکتریکی هم برای افرادی که خواهان چهار چرخی بسیار ارزانقیمت هستند خودرویی احساسبرانگیز خواهد بود.
دیگر خودروهای ارزانقیمت مشابه
بائوجون E300
این خودرو از نظر ماهیت مشابه مینی الکتریکی بوده و میتواند با باتری ۳۹ کیلووات ساعتی و شارژ سریعتر سفارش داده شود. این خودرو همچنین از ظاهر و کابین شکیلتری سود میبرد. قیمت E300 دو برابر مینی الکتریکی بوده اما فقط سه نفر را میتواند حمل کند.
لِتین مانگو
مانگو علیرغم طول ۳۶۲۰ میلیمتری از پنج درب سود میبرد و قیمت آن تنها ۱۰۰ پوند بیشتر از نسخه اولیه مینی الکتریکی بوده و درعینحال از پیشرانه بزرگتر و باتری بزرگتر استفاده میکند. همچنین نسخه فول این خودرو را میتوان با شارژر سریع سفارش داد.
چری کیو کیو آیس کریم
یکی از اولین خودروهای چینی موفق در این کلاس چری کیو کیو بوده که اولین بار در سال ۲۰۰۳ عرضه شده است. این میکرو کار الکتریکی نه تنها به خاطر نام بامزه خود بلکه به خاطر کپی بیشرمانه از طراحی مینی الکتریکی مشهور شده است. چینیها حتی به طراحی هموطنهای خود هم رحم نمیکنند!
علی
۴ دی ۱۴۰۰جالبه این شرکت نسبت به زمانی که این خودرو رو عرضه کرد خیلی پیشرفت کرده
ولی دوست ندارم تو نظرات لفظ کلمه اششششششششششغـــــال استفاده بشه چون قبلش باید قیمتش و ببینید و بعد مشخصات کنارش و نگاه کنید !
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ دی ۱۴۰۰این چیزی هم داره بعد میگی مشخصات؟ میخوای این قیمتی هم نباشه!! صد رحمت به چیزای تاتا…
new RAMIN
۴ دی ۱۴۰۰😐😐
پدال هم بخواد تست درایو چینی بزاره میره جست جو میکنن بدترین ماشین چینی موجود چیه بد دقیقا میره همونو مطلبشو پیدا میکنه تست درایو اونو ترجمه میکنه😶
به دلم افتاده بود امروز لینک تست درایو changan unik هایبرید رو بدم آقای اشتری یا آقای شاهین زحمت ترجمه رو بکشن با دیدن این پست کلا پشیمون شدم!
البته وولینگ مینی خودرو خوبیه. قیمتش اندازه 2 تا آیفون 13 پرومکسه. ابعادش خیلی کوچولو هست و بدرد مصارف شهری از A بری C میخوره ولی مجموعا من خوشم نمیاد ازش.
Moon
۴ دی ۱۴۰۰رامین جان عزیزم :
یک مدل ماشین از این کشور دوست و برادر معرفی کن که سرش به تنش زیادی نکنه چیزهایی که باید داشته باشه : ۱- بعد از یک ماه مجبور نشی کل قطعات مصرفی رو به حساب خودت (نه گارانتی) عوض کنی
۲-کیفیت رنگ خوبی داشته باشه (نگفتم بالا گفتم خوب)
۳-مونتاژش جوری نباشه که هر وقت میری تو دست انداز کل داشبورد سمفونی بزنه
۴-اپشن های فیک و بی کیفیت نداشته باشه
۵-مشکل برقی نداشته باشه
۶-موتور پریمیوم ماشین ۱.۵ لیتری و ۲ لیتری ساخته میتسوبیشی نباشه
**نکته : این ۶ شماره رو تو می تونی تو خودروسازی ژاپن ، کره ، فرانسه پیدا کنی
Avan
۴ دی ۱۴۰۰حقیقتش قصد دفاع از چین رو ندارم چون به دلایل سیاسی و کرونا ازش متنفرم. ولی چون خودم از ۹ سال پیش ام وی ۵۳۰ دارم و تجربه واقعی استفاده از خودروی چینی دارم نمی تونن حرفتون را تایید کنم. خودروی من بعد از ۸ سال و نزدیک به ۱۳۰ هزار کیلومتر استفاده به جز لوازم مصرفی خرجی نداشته و حتی هنوز بدنه و داشبوردش صدا نیفتاده.
اگرچه آرزوم بود مثل مردم دنیا حداقل سوار کره ای می شدم اما به نظرم هنوز از ایرانی ها چند سر و گردن بالاتر هست اون موقع هم قیمت چینی ها نزدیک به ایرانی ها بود.
Moon
۴ دی ۱۴۰۰دوست عزیز :
من خودم چری تیگو هفت داشتم
بعد از دو هفته استفاده شیشه ی بالابره سمت راننده از کار افتاد هیچ کدوم از نمایندگی ها نمی تونستن درستش کنن مجبورم کردن تا کیلومتر ۱۰ جاده مخصوص کرج برم تا این شیشه بالابر رو درست کنم.
از کیفیت مونتاژ هم که نگم ، شیشه ی کیلومتر شمار اینقدر بد مونتاژ شده بود که تو هر دست انداز صدا میداد ، داشبورد هم از این قاعده مستثنی نبود ، کیفیت رنگش هم بشدت پایین بود ماشین من سفید بود وقتی از یه جاده ای که سنگریزه داشت عبور می کردم باید ماشین رو می بردم لکه گیری کنند به اینها خراب شدن صفحه کلاچ و تموم شدن لنت ترمز و هنگ کردن گیربکس اتومات رو تو یه ماه اول اضافه کن
new RAMIN
۴ دی ۱۴۰۰@moon
من تقریبا تمام خودروهای چینی ایران نشستم. حتی اونایی که که ندیدید تا حالا!! جدا از ایران تو دبی هم سال 2019 رفته بودم هونگکی H5 نشستم قرار بود 2020 بره دوبی که نشد و کرونا اومد و این اواخر H5 و H7 و H9 و EHS9 وارد شده تو این 3 ماه اخیر و جوابای خوبی گرفته.اینیستاگرام mashin3 هم تو اینیستاگرام آقای نوید 2 روز پیش هونگکی EHS9رو برسی کرده کلکسیونر عرب هونگکی EHS9 خریده بود کنار فرش های ابریشم فراری بنتلی گذاشته بود!بعد آقای نوید هم داشت برسیش میکرد…انصافا ببنید میفهمید لاکچری یعنی چی. ماشین چینی فقط ماشین چینی تو بازار ایران نیست. قبل اینکه مثل قدیمی ها خودرو های چینی رو نقد کنید به خود چین و کشور های دیگه یه نگاهی بی اندازید.
درکل خودم با هیچ ماشین چینی بازار ایران حال نمیکنم…مدل های درجه 1برای 4 یا 5 سال پیشه و جنس های درجه 3 و 4 همش وارد ایران شده. فقط چری مدل های جدیدش تو ایران هست اونم قیمت های گزاف.درکل نمیشه چینی هارو با مدل های توی ایران سنجید…شما نمیتونید ماشین های چینی رو با مدل های موجود در ایران قیاس کنید و بگید فلان هستن بهمان.اللخصوص زمانی که اجازه ورود برند درجه 1 چینی رو نمیدن.
جدا از تمامی این ماجرا دقیقا مهر سال 1398 قیمت cs35 در کمال ناباوری 172میلیون بود و آریزو 5 توربو 245میلیون و تیگو 7هم 390میلیون! تیبا صندوق دار هم 45 میلیون! حال دقیقا 2 سال 2 ماه گذشته و به ترتیب قیمت هاشون به 550میلیون و 650میلیون و 1میلیارد رسیده اند!!! تیبا صندوق دار هم 200میلیون😐 متاسفانه حقوق بنده نسبت به 2 سال پیش مجموعا نزدیک 2 برابر شده.(هنوز به 2 برابر نرسیده نزدیک به 2برابرشده)همین قیمت درهم امارات تیر سال 1400 قیمتش 6800تومن بود و بعد 4 ماه الان شده 8600تومن!!!
تا 2 سال دیگه هر ماشین چینی که فکر میکنی یا نمیکنی بالای 1 میلیارد قیمت میخوره و شاهین تارا هم 700 یا 800 میلیون دلار هم 90 یا 100هزار تومن. شاید هم بالاتر!وادرات خودرو هم حتما در خواب محقق خواهد شد…! شک نکنید!
میدانم میگوید خیر…اما این حقیقتی است گریز ناپذیر.
در مجموع فعلا تو این اوضاع باید فکر چیز های دیگری باشیم
هعی روزگار…
Moon
۵ دی ۱۴۰۰جدا با چری تیگو ۷ ۲۵۰،۰۰۰ کیلومتر راه رفتی ؟! جک میگی یا …
این ماشین ۵۰،۰۰۰ تا رو که رد کنه باید بندازیش دور یه دونه جدیدش رو بگیری در ضمن مودب باش من به تو توهین نکردم
سروش
۵ دی ۱۴۰۰من که تنها نیستم . نفرات زیاد دیگه ای هم هستن که با تیگو ۷ بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر رفتن .
مردیم از خوشی
۴ دی ۱۴۰۰آقای ده.قان شما تو بیش ترین میزان برد بنز را تو مقاله نام بردید با برد ۷۸۰ کیلومتر در حالی که تسلا مدل اس پلید بردی بیش از ۸۳۰ کیلومتر داره میشه علتش بدونم ؟
افسوس که یکی نبود تو پست اع.تر.ا.ض کنه یعنی اینقدر اطلاعاتتان کمه ؟
درضمن مطلب برا انگلیس هست باید تو تیتر گفته بشه !
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۴ دی ۱۴۰۰تسلا مدل s پلاد برد ۶۳۰ کیلومتری ارائه میده در پست معرفی پلاد در همین سایت هم نوشته شده
Clean energy (بر باعث بانیش...)
۴ دی ۱۴۰۰ویییییی
انقد خوشم میاد از اینجور ماشیناااااااا
خیلی خوبن واسه شهر😅
فکر کنید بجای مثلا لندکروز های توی شهر اینا باشن یا به جای ماشین های بزرگ اینا باشن😍😍😍 یعنی خیلیی خیلی خوبهههه
چرا این دی.وب ها از اینا وارد نمیکنن
در میاد تقریبا ۱۲۰ ۱۳۰ میلیون که واقعا ارزش داره بدی به یه ماشین گوگولی و ناز مثل این مخصوصا واسه شهر😍
محمدرضا
۴ دی ۱۴۰۰برا تهران که مناسب نیست تو آزادگان تا بخوادبه ۸۰کیلومتر برسه یه کامیون از روش رد شد🤣
مردیم از خوشی
۴ دی ۱۴۰۰بهترین و زیبا ترینشون ، لِتین مانگو هست
یک کاربر
۴ دی ۱۴۰۰خودرو وولینگ قرار هست در اینده یک مدل قویتر ان عرضه شود که ۶۰۰۰ دلار قیمت دارد . این مدل یک رنج ۴۰۰۰ دلار پایه تا مدل ۵۵۰۰ حدودا اگر درست یادم باشد دارد .
نکته جالب این خودرو طبق محاسبات تنها ۱۴ دلار سود برای جنرال موتورز و سایک در هر خودرو دارد ، البته دولت چین ۵۰۰ دلار به هر خودرو برقی یارانه میدهد ، با احتساب ۵۱۴ دلار سود از هر خودرو و فروش ۴۰۰ هزار خودرو ، تقریبا ۲۰۰ میلیون دلار سود میشود ،
اما سوالی که هست انگیزه خودرو سازی مثل جنرال موتورز سایک موتور از این سود پایین چیست؟
من دلیلی که به ذهنم میرسد حفظ بازار در مقابل شرکت تسلا انگیزه خودروسازان دیگر هست گاه به پدیده دامپینگ حتی روی می اورند یعنی سود خودروهای لوکس خود سر ریز به خودروهای اقتصادی خود میکنند و حریف از میدان خارج میکنند بعد ذائقه بازار به محصولات خود عادت میدهند تا درصد فروش ثابتی حفظ شود.
نکته ۲ بنظرم ، سود خودرو های با حاشیه سود کم در تیراژ بالا و میلیونی بصرفه شده و باعث کاهش هزینه قطعات و سود سرشار میشود ، مطمئنا وولینگ با فروش چند هزار باعث زیان عظیمی به خودروساز میشد . تیراژ بالا هزینه قطعات کاهش و حاشیه سود کم ، سود ده میکند .بعضی خودرو ها با حاشیه تعداد فروش خاصی سود ده رقابتی میشوند.
نکته ۳ جالب قیمت موتور سیکلت برقی در تایوان ۴۰۰۰ دلار بوده ، ایا شما هم باشید بین خودرو چهارچرخ کوچک و موتور سیکلت با قیمت مشابه ، وولینگ را انتخاب نمیکنید؟
ارین صاحب جمعی
۴ دی ۱۴۰۰رقیب بی ام و i۳ هست ؟؟؟🤣🤣🤣🤣
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۵ دی ۱۴۰۰سم خالص…