رقیب جدید تسلا مدل، به زودی تیراژ تولید باورنکردنی خود را شروع خواهد کرد. شرکت سازندهی شیائومی SU7 ادعا کرده در آینده نزدیک، هر ۷۶ ثانیه یک دستگاه از این خودرو تولید خواهد کرد.
درست چند روز پس از انتشار گزارشهایی درباره لغو برنامههای جاهطلبانه تسلا برای استفاده از روشهای جدید تولید خودرو، شیائومی جزئیاتی از فرایندهای مدرن تولید خودروی خود را منتشر کرده است. روش تولید تسلا با عبارت گیگا کستینگ شناخته میشود و شیائومی نیز از روندی مشابه برای تولید SU7 استفاده میکند.
شیائومی میگوید تنها برند چینی است که از دو تکنولوژی مخصوص خود یعنی متریال آلیاژی دایکست (ریختهگری تحتفشار) و سیستم کلاستر دایکست بزرگ استفاده میکند. تسلا پیشتاز استفاده از روش دایکستینگ بزرگ بوده است روشی که میتواند بسیاری از قطعات مجزا را در یک قطعه بزرگتر با کستینگ تکی ترکیب کند. این مفهوم از نظر فرایند ساخت به معنی نیاز کمتر کارخانه به فضاست و درعینحال خودروهای تولیدی نیز ایمنی بهتری خواهند داشت چراکه استحکام آنها افزایش مییابد.
همچنین قطعات دایکست معمولاً سبکتر هستند و این موضوع روی شعاع حرکتی آنها تأثیر مثبت میگذارد. برخی از برندهای چینی همچون ژیپنگ و نیو نیز شروع به استفاده از تکنولوژی دایکستینگ کردهاند. شایان ذکر است در این روش مواد مذاب تحتفشار به درون قالبها تزریق شده و در همان حالت منجمد میشوند. این روش ریختهگری تحتفشار یا دایکستینگ باعث تولید قطعات مستحکمتر خواهد شد. سیستم موردبحث توسط خود شیائومی و با همکاری هایتیان توسعه یافته است. فضایی که این سیستم به خود اختصاص میدهد تقریباً به اندازه دو زمین بسکتبال است و ماشین ریختهگری تحتفشار نیز با نام 9100t شناخته میشود که این نام به نیروی عظیم تولیدی آن اشاره دارد. این ماشین بخش کف پایینی شیائومی SU7 را تولید کرده و از میزان قطعات موردنیاز قبلی تا ۷۲ قطعه میکاهد. در واقع این قطعات تنها به یک قطعه دایکست تبدیل شده و امکان تولید آن در ۱۰۰ ثانیه وجود دارد.
این زمان برای تولید خودرو به معنی کاهش ۸۴۰ نقطه جوش و کاهش ۴۵ درصدی زمان تولید است. همچنین خودروی تولیدی نیز ۱۷ درصد سبکتر خواهد بود و سر و صدای جاده نیز به اندازه ۲ دسیبل کمتر به کابین راه خواهند یافت. علاوه بر این، روش ریختهگری تحتفشار طول عمر پانل کف یکپارچه خودرو را افزایش میدهد و بنابراین خودرو به راحتی میتواند به کارکرد ۲ میلیون کیلومتر دست یابد که این رقم بیش از ۱۰ برابر طول عمر پانل کف سنتی خودروهای دیگر است. اما یکی از مهمترین انتقادات وارده به چنین روش تولیدی چگونگی جایگزینی قطعات آسیب دیده است. البته ظاهراً شیائومی از طراحی ضد برخورد سه مرحلهای استفاده کرده به این معنی که در زمان تصادفات با سرعت پایین تنها بخشهای کوچک ضد برخورد باید تعویض شوند. این برند چینی توانسته سیستمی از ماشینهای دایکستینگ متشکل از ۶۰ دستگاه و ۴۳۳ پردازنده را توسعه دهد و ماشین 9100t تنها یکی از آنهاست. تیم تحقیق و توسعه شیائومی ۱۱ پتنت طراحی و بهبود فرایند ریختهگری تحتفشار را ثبت کرده که یکی از آنها سیستم پارامتر بهینهسازی تزریق فعال هوش مصنوعی است.
کارخانهای که خودروهای شیائومی را تولید میکند سطح بالایی از اتوماسیون را بکار گرفته و زمانی که ظرفیت تولید افزایش یابد این تأسیسات قادر خواهد بود در ساعت ۴۰ دستگاه خودرو یا به عبارتی در هر ۷۶ ثانیه ۱ خودرو را تولید کند. بیش از ۷۰۰ ربات در این کارخانه مشغول کار هستند و ۱۸۱ ربات متحرک خودران نیز قطعات مختلف را جابجا میکنند. هر ربات متحرک خودران از لیدار برای یافتن مسیر خود در کف کارخانه استفاده میکند. ماشینها همچنین برای بررسی کیفیت تولید بکار میروند و سیستم بازرسی X-Eye شیائومی دقت ۹۹.۹ درصدی در یافتن ایرادات دارد و بسیار بهتر از چشم انسان کار میکند.
Arshia m3csl
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشین های چینی همینه تیراژ زیاد بدون ارزش معنوی و ارزش مالی خاص فکر کنم تا ۶ سال دیگه اگه بمونن ماشین های چینی بالای ۷۰ درصد افت قیمت کنن اینقدر بی ارزشن از نظر معنوی و مالی
علی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا آدم حسودیش میشه به این همه پیشرفت یک کشور بدون منابع و جمعیت وحشتناکی که سوسک میخورن شده ابر قدرت قرن آینده درود بر سوسیالیست چین🇨🇳🇨🇳🇨🇳🇨🇳
جمشید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعاً اعتقاد داری یا محض شوخی و خنده میگی ؟!
datsun
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳کشور بدون منابع !!! واقعا بعضی نظرات تو پدال از رو ….. میاد بالا،
سهیل
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳پراید ارزش معنوی بالایی داره. چون به اون دنیا کاملا اعتقاد پیدا میکنی.
ممد ژانگولر
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳چس فیل بخوای درست کنی بیشتر طول میکشه
شهروند ایرانی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳حالا جالب یه عده در مورد چین ماشین چینی نظر میدن که اشغال محض اطلاع شما چین و آمریکا الان تو قطب جهان هستن و چین تنها کشوری که آمریکا نمیتونه باهاش کاری کن و اسیر سیاست موزیانه غربیا نمیشه درست نظام کمونیستی و تا حد زیادی دیکتاتوری ولی خب حداقل مردمش راضی نگه میداره پیش رفت میکنه برده ایدولوژی کور نیست
Dark Knight
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳این چیزایی که گفتی چه ربطی به کیفیت ساخت داشت ! چه ربطی به قابلیت اطمینان داشت ! آشغال سازی هنر نیست حالا میخواد تو مقیاس بزرگ باشه یا کوچیک و تا حالا هیچ کشوری به خاطر تولید آشغال ابر قدرت نشده ، پدال به خاطر این که از مونتاژ کننده های چینی تو ایران پول میگیره خیلی از گند کاری های ماشین های چینی رو نشون میده و گرنه هفته پیش تو سایت inside ev از کاهش فروش و تقاضا نزدیک ۴۰ درصدی برای همون چند تا برند چینی تو اروپا گفته بودن که قطعا در آینده با این گند کاری هایی که میکنن بیش تر هم میشه
شهروند ایرانی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳شما خودت حاضری چیزی تولید کنی که خریدار نداره به نظرت آمار جهانی هم دروغ چین بزرگترین تولید کننده خودرو موبایل لوازم خانگی و هر چیزی که فکرش بکنی و آمریکا اروپا از ترس پیش رفت اقتصاد چین تحریمش میکنن بزرگترین تولید کننده باتری ماشین برقی البته اینا نگفتم بگم خوشحالم یا طرفدار جنس چینی یا حتی ماشین برقی هستم فقط خواستم به یه عده گوش زد کن جایگاه چین بین سه قدرت اصلی یعنی آمریکا اتحادیه اروپا و چین و ما اصلا تو بازی قدرت نیستیم که بگیم چین بد یا خوب فعلا ما هستیم که خیلی عقبیم و هنوز داریم پراید پژو نیسان سی سال پیش سوار میشیم و ماشین چینی درجه ۲ الی ۳ سوار میشیم درجه یک چینی تفاوتی با تسلا و ماشین اروپایی کره تو خودرو برقی نداره بلکه ممکن جلو تر باش
مهرداد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳از همون روز اول که رونمایی شد خوشم اومد ازش .و احساس کردم موفق میشه
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳هر ۷۶ ثانیه یه خودرو!!!! پس این وسط کیفیت چی میشه؟؟؟ متاسقانه کیفیت در مورد خودروهای چینی بیشتر یه واژه تبلیغاتی هستش بدون اینکه به محتوا و کارکرد واقعی اون کلمه توجه بشه جوری که عدم توجه به کیفیت در تولیدات خودروهای گوناگون چینی به وضوح دیده میشه چون چینیا بیشتر از هر چیزی منفعت و سود خودشونو مد نظر قرار میدن
شمال
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳گفته شده هر ۷۶ ثانیه یک خودرو 🤔 فکر کنم این حرف تا حد زیادی اغراق آمیز هست
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳آره این ادعا خیلی بحث برانگیزه
محمود
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خط تولیدشون توانایی تولید همزمان ۴۰ خودرو در ساعت داره. بصورت تکی و به نوبت تولید نمیشن که بعد ۷۴ثانیه تموم بشه ساختش. در واقع حدود یک ساعت طول میکشه تا کار کامل یک خودرو تموم شه
جواد عقیلی
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا اغراق؟ اگر 24 ساعت با همین نرخ تولید انجام بشه نهایتا روزی 1136 خودرو مونتاژ می کنن که حتی از ایران خودرو هم کمتره
شمال
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳اگر یک خط تولید باشه منطقی به نظر نمیاد اما اگر چندین خط تولید باشه منطقی به نظر میاد
OM.01
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳(هر ۷۶ ثانیه یه خودرو! پس این وسط کیفیت چی میشه؟؟؟ متاسقانه کیفیت در مورد خودروهای چینی بیشتر یه واژه تبلیغاتی هستش بدون اینکه به محتوا و کارکرد واقعی اون کلمه توجه بشه جوری که عدم توجه به کیفیت در تولیدات خودروهای گوناگون چینی به وضوح دیده میشه)
به خودم قول دادم که جواب کامنت های شما رو هیچ وقت ندیدم و همیشه دیس بدم و همینکارو هم میکنم.
اما این کامنت رو برای اطلاعات عمومی میفرستم
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2020/12/A-Minute-of-Motor-Manufacturing-Cards-730px-2.jpg
تویوتا هر دقیقه 19 تا ماشین فورد 12 تا ماشین بی ام و 5 تا ماشین جیلی چانگان مزدا 3 ماشین و میتسوبیشی هم 2 خودرو تولید میکنن که خیلی خیلی بیشتر از شیائومی هست
حالا یعنی بی کیفیت هستن!؟اصلا وارد خط تولید خودرو شدی تا حالا!؟یعنی کیفیت خودرو رو تو سرعت ساخت میبینی؟ بهره وری میدونی چیه؟
اون سری لینک آواتر 12 فرستادم اومدی طوری کامنت دادی که منظورت این بود نه این طرف دروغ میگه این ماشین اشغال هست و الان هم از این کامنتت!
نه از خودم تعریف میکنم نه پز میدم ولی به غیر از خودروهای انگلیسی تقریبا پشت اکثر خودروهای بروز دنیا نشستم حتی اونایی که خیلی ها رویاهاشو دارن. به خدا صنعت خودرو فراتر از عکس پشت گوشی و عددهای روی کاغذ و رویاپردازی های بچگونه هست…
زیزیگولو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳کل کمپانی تویوتا ( خط تولید همه مدلهای تویوتا ) و زیر مجموعه ش که لکسوس هستش چنین آماری داره ولی این شرکت نوپای چینی در مورد فقط یه مدل ( شیائومی SU7 ) ادعا کرده که تو هر ۷۶ ثانیه یه دستگاه از اون تولید میکنه!!!! دقت داشته باش شرکتی که چنین ادعایی کرده یه شرکت نوپای چینی در زمینه تولید خودرو هستش و نه کمپانی بزرگی مثل تویوتا با اون تشکیلات گسترده و زیر مجموعه ها با یه قرن سابقه تولید خودرو …….. حالا خارج از موضوع اینکه تو چند ثانیه چندتا تولید میشه و شما همین رو کردی پیرهن عثمان!!!!!! بحث کیفت خودروهای چینی هستش که اکثریت اتفاق نظر دارن که چینیا کیفیت پایینی دارن و اصلاً قابل قیاس با خودروهای آمریکاییو اروپاییو و ژاپنی نیستن چون چینیا فقط یه ظاهر برروز و یه مشت آپشن یه بار مصرف و زلمزیمبو دارن که تازه همونم از برندهای بزرگ دنیا دزدیدن و کپی کردن و دیگه هیچ ……. و در آخر اینکه شما داری میگی پشت اکثر خودروهای بروز دنیا نشستی و لمسشون کردی!!!!!! اگه اینجوریاست پس باید متوجه تفاوت فاحش کیفیت اونها با خودروهای بنجل چینی میشدی!!!!!! نمیدونم واسه چی بعضیا که ماشینای ایرانیشون رو فروختن و رفتن ماشین چینی قسطی خریدن و درکی از ماشینای آمریکاییو اروپاییو و ژاپنی ندارن ، ذوق زده شدن و اینجوری حرف میزنن و برخورد میکنن و شدن عاشقان سینه چاک چین کمونیست🤦
Sina_carshow
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳هنوزم یه عده هستن مث ایشون بگن چینی ها بنجل هستن
هنوز نمیدونه هونگچی و زیکر و آواتار و … چی هستن
شایدم میدونه ولی معتقده پلاستیک خشک و سر اگزوزای فیک آلمانی ها و ژاپنی از چرم ناپا و سر اگزوزای واقعی چینی ها با کیفیت تره
زیزیگولو
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳آره سینا ……. بازار خودروهای چینی بهشت خودروهای ارزون قیمت واسه آدمای ظاهر بینی هستش که آگاهی و درک درستی درباره اعتبار و کیفیت و اصالت خودروها ندارن🤦
Sina_carshow
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ظاهر بین؟ ببخشید وقتی میبینم میتونم با نصف قیمت یه آلمانی air suspension داشته باشم یا شیشه دو لایه یا چرم طبیعی ( آلمانی ها که کروز کنترل هم رو بعضی ماشینای سفارشی ) چرا باید اصن فکر کنم به المانی؟
کسی منکر خوب بودن ژاپنی ها و آلمانی ها نمیشه اما چینی هام به شدت توقع رو میبرن بالا
تو قیمت مشابه جز اینکه پرفورمنس بهتری دارن اکثر چینی ها بلکه کیفیت ساخت بالاتر دارن و اپشنای بهتر
شما با رسم شکل و منبع معتبر برام توضیح بدین بر چه اساسی میگین چینی ها کیفیتشون پایین تره یا خدمات ندارن
والا نویسنده های پدال هم میگن اکثر مالکان خودرو های چینی درجه ۲ ایرانی هم از خودروشون راضی بودن مشکل کیفیتی نداشتن
توضیح بده کاملا علمی لابد شما منبع دارید برای حرفتون من اشتباه میکنم
Dark Knight
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳همین بیاد تو ایران مونتاژ بشه سر ماه اول اکسلش میشکنه 😂 ( یادمه بعضی چینی سوار ها متعصبی میگفتن ماشین چینی از کره ای ۱۰ سال کارکرده با کیفیت تره ! حداقل اون کره ای بدبخت تو سال اول استفاده اکسل نمیشکنه 😒 )
خسرو
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خیر، کرهای آتیش گرفته و منفجر میشه.
اگر هم از آتیش گرفتن جان سالم بدر بردید و دم منزل پارک کردید نهایتاً یک نوجوان ۱۴ ساله با یک کابل usb ماشین رو به سرقت میبره.
«فن کره یا چین نیستم، فقط آلمان، چک و GM»
18:45
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳یجورایی این ماشین یه سرو گردن بالاتر از خیلی چینی هاست. احساس خیلی بهتری نسبت بهش دارم.
احتمالا امنیت این ماشین تو تصادفات هم بهتر از رقبای چینی هست…
Barsheen
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳از دست دادن قوه تحلیل و ندیدن تصویر بزرگ، بدترین نقطه ای هست که یه جامعه یا فرد میتونه به اونجا برسه، خوب خیلی از ما در بسیاری مواقع ثابت کردیم که در همین نقطه ویلا ساختیم موندگار شدیم و پاهامون رو روی هم انداختیم لم دادیم داریم پفیلا می خوریم و نظر های صدمن یه غاز می دیم!
برآیند رو نمی تونیم ببینیم!!! سیاست صد سرباز جنگی فدای یک سردار!
صدتا برند کوچیک تو چین کارکردن عرق ریختن یاد گرفتن جلو اومدن کارگری کردن زحمت کشیدن و… اونا در واقع حکم و نقش صد سرباز رو بازی کردن و حالا یک سردار.
یکی از بهترین گزارشات پدال در چند ماهه اخیر، حاوی قطعات مهمی از پازل تصویر بزرگ.
تسلا و گیگافکتور هاش اوج تکنولوژی و فناوری غیر نظامی غرب هست،
شما شیائو می می بینی و پیچش چین!
محصول جدید شیائو می و تکنولوژی و فناوری های در خدمتش یک گام بلند برای چین رو نشون میده که حامل یک پیامه:ما به توانایی گیگا فکتور های شما رسیدیم و به زودی اون رو به یک پدیده همه گیر در صنعت خودرو سازی خودمون تبدیل می کنیم!
یعنی بزودی لااقل 5 کمپانی بزرگ خودروسازی چین اقدامات موثری انجام میدن برای ورود به این سطح.
چین در مسیر بسیار بسیار هوشمندانه قدم برداشته،
تمرکز اقتصادش بر روی تولید باطری، خودروی الکتریکی و انرژی های پاک هست و میلیاردها دلار در این حوزه سرمایه گذاری کرده و به عنوان پیشرو با کلی فاصله از باقی رقبا داره پیش میره.
چین سیاست پاسخ به نیاز و مطالبه جهان رو پیش گرفته! گسترش نفوذ بدون نیاز به جنگ! حریفت رو بدون حتی یک مشت شکست بده و سوار بر انرژی تقلا های اون پیش برو!
غرب اما مجبوره از خودش به عنوان یک آرمان دفاع کنه و… خیلی از انرژیش صرف این کار میشه اما چین همچین الزامی نداره.
بنظرم اتاق های فکر چین بسیااااااار هوشمندتر از حد تصورات ما هستن!!! بسیار دقیق و بسیار حساب شده و بسیااااااار هوشیارانه دارن پیش میرن.
احتمال موفقیتشون بسیار بالاست هرچند کار بسیاااار سختی پیش روشونه
novin
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳هر 76 ثانیه یه خودرو میشه 47 خودرو در ساعت. به فرض که 24 ساعت شبانه روز و 365 روز در سال با همین سرعت خودرو تولید کنه میشه سالی 415 هزار خودرو. فکر کردید بقیه خودروسازها چطوری خودرو تولید می کنن؟ خیلی از خودروسازان رکوردهای از این بیشتر دارن
سهیل
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳اونها دهها کارخونه تو کشورهای مختلف دارن
novin
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳خب بله تعداد کارخانه هم مهمه. منتها 415 هزار خودرو در سال برای یک کارخونه چیز عجیب غریبی نیست. کارخانه تسلا در فرمونت ظرفیت تولیدش 650 هزار خودرو در ساله.
حالا دوستان عزیز می تونید مجددا دیسلایک بدید ولی با آمار و ارقام مستند نمیشه جنگید. تولید هر 76 ثانیه یک خودرو چیز عجیب غریبی در خطوط تقریبا فول رباتیک امروز نیست و خیلی از خودروسازان کم و بیش به این عدد نزدیک هستن
همایون
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳اینهمه تولید بشه اصلا مشتری داره واسش؟
Matim
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ظاهرا اره
جمشید
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳تیری در تاریکی یا میشه یا نمیشه