خودروهای چینیشیائومی

معرفی رودستر برقی 31 هزار دلاری شیائومی JMEV 01

 رودستر برقی JMEV 01 ساخت TGAT با سرمایه‌گذاری شیائومی به قیمت ۳۱ هزار دلار عرضه می‌شود. این مدل ۱۳۶۵ کیلوگرم وزن،  ۴۳۰ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۲.۹ ثانیه دارد.

JMEV 01 که پیش‌تر با نام SSC SC-01 شناخته می‌شد، پس از سه سال توسعه، سرانجام در چین با قیمت ۲۲۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۱,۵۳۵ دلار به بازار عرضه شد. این رودستر الکتریکی دودر، با وزن سبک ۱۳۶۵ کیلوگرم و قدرت ۴۳۰ اسب بخار، شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت را در ۲.۹ ثانیه طی می‌کند. این خودرو توسط استارتاپ تیونینگ چینی «تیانجین اتو تکنولوژی» یا به‌اختصار TGAT طراحی شده و با حمایت مالی شیائومی، به تولید رسیده است.

SC-01 برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان یک خودروی الکتریکی سبک توسط TGAT رونمایی شد. «فنگ شیائوتونگ»، بنیان‌گذار این شرکت، رهبری این پروژه را بر عهده داشت. شیائومی با سرمایه‌گذاری چندین میلیون یوآنی و حضور «لئو دژنگ»، یکی از بنیان‌گذاران خود، در هیئت‌مدیره TGAT، از این پروژه حمایت کرد. قرار بود SC-01 در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل شود اما مشکلات دریافت مجوز فروش از مقامات چینی، این برنامه را به تأخیر انداخت. فنگ در دسامبر ۲۰۲۴ از هواداران عذرخواهی کرد و اعلام کرد که TGAT با شرکت «جیانگ‌لینگ موتورز الکتریک» (JMEV) همکاری کرده تا مجوز فروش را تحت نام JMEV 01 دریافت کند. بدین ترتیب، تولید این خودرو در کارخانه نانچانگ JMEV آغاز شد.

JMEV 01 یک رودستر دو در با طراحی الهام‌گرفته از خودروهای فراری است. کاپوت شیب‌دار با ورودی‌های هوای بزرگ، چراغ‌های جلوی بدون کاور، ستون‌های جلوی مشکی و چراغ‌های عقب دایره‌ای، ظاهری تهاجمی و کلاسیک به آن بخشیده‌اند. ورودی‌های هوای کناری برای خنک کردن رادیاتورها و خروج هوا در اطراف چراغ‌های عقب، عملکرد آیرودینامیکی را بهبود می‌بخشند. شاسی لوله‌ای کروم، وزن خودرو را به ۱۳۶۵ کیلوگرم کاهش داده و مرکز ثقل را به ۳۸۰ میلی‌متر رسانده است. ابعاد JMEV 01 شامل طول ۴,۱۰۶ میلی‌متر، عرض ۱,۸۳۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱,۱۷۰ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۲,۵۰۳ میلی‌متر است.

این خودرو از رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی با لاستیک‌های ۲۴۵ استفاده می‌کند. سیستم تعلیق دو جناغی در محورهای جلو و عقب، کمک‌فنرهای قابل تنظیم، مفصل‌های فرمان آلومینیومی و دیسک‌های ترمز ۳۶۰ میلی‌متری (کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب) از دیگر ویژگی‌های فنی آن هستند. در کابین JMEV 01 برخلاف روند خودروهای چینی، از نمایشگرهای بزرگ خبری نیست. دو صندلی کربنی اسپرت، فرمان D شکل سه‌پره، صفحه آمپر LCD و کنترل‌های فیزیکی تهویه مطبوع، فضایی متمرکز بر رانندگی ایجاد کرده‌اند. دکمه‌های کنترلی اضافی در سقف و دکمه‌های تعویض دنده در کنسول مرکزی قرار دارند. این طراحی مینیمال، حس و حال خودروهای اسپرت کلاسیک را تداعی می‌کند.

JMEV 01 از دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند که هرکدام ۲۱۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و مجموع خروجی سیستم به ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور می‌رسد. باتری ۶۰ کیلووات ساعتی ساخت CALB که پشت صندلی‌ها قرار دارد، برد ۵۰۰ کیلومتری را فراهم می‌کند. شارژ از ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز در ۳۶ دقیقه انجام می‌شود. حداکثر سرعت این رودستر الکتریکی چینی هم به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این خودرو در پیست Goldenport پکن، زمان یک دقیقه و ۰۶ ثانیه را ثبت کرد که با پورشه 911 کاررا S قابل‌مقایسه است.

این رودستر اسپرت در یک نسخه با قیمت ۳۱,۵۳۵ دلار عرضه شده و در بازار چین رقیب مستقیمی ندارد. نزدیک‌ترین رقیب، JMEV01 ام‌جی سایبراستر است که وزن بسیار سنگین‌تر ۱۹۸۵ کیلوگرمی و قیمت پایهٔ گران‌تر ۴۳,۸۸۵ دلاری دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. javad-bmw

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (278 ديدگاه)

    طراحی پشتش شبیه فیات X1.9 شده.
    جالبه که با این قیمتش امکانات فنی زیادی میده ، تعلیق دو جناغی توی هر دو محور واقعا با این قیمت گیر کسی نمیاد ، جالب بود برام.
    یه چیزی داخل پرانتز (یه سِری ایرانی داریم که میگن چینی آشغاله ، بعد خوشون تیبا و پژو سوارن)
    اینکه چینی ها ایراداتی دارن بر هیچ کس پوشیده نیست و کسی که خودش تجربه یه سفر با چینی ها رو نداره انتظار ندارم ازش دفاع کنه ، ولی حداقل بدون اطلاعات و تجربه نکوبشون.
    موفق باشید

    موافقم 6
    مخالفم 2
  2. PURIYA

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (648 ديدگاه)

    طراحیش چشمو میزنه اینقدر که بده

    موافقم 8
    مخالفم 26
  3. Mhosein

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    چقدر یطوریه😐

    موافقم 3
    مخالفم 15
  4. مزدک

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (130 ديدگاه)

    طراحیش مشخصا از لانچیا استراتوس برتونه برداشت شده، نه فراری! اونقدر هم که می فرمایید فاجعه نیست! بسیار بدتر از اینها رو از چینی ها دیدیم! نسبت قدرت به وزنش هم که معقوله؛ و البته و مهمتر از اون! نسبت بین ارزش نهایی محصول تولیدی به قیمتش، که خارق‌العاده هست… جز این هم البته انتظار نمی ره از چین!
    اما این شرایط پایدار نخواهد موند… با توجه به امکان دسترسی چینی ها؛ به پلتفرم های مجازی مختلف، و ارتباط اطلاعاتی نسبتا آزادی که با دنیا دارن (البته نسبت به کره ی شمالی و امثال خودمون عرض می کنم!)، بالاخره صدای همون بخش از جامعه، که نقطه ی قوت اصلی چینی هاست (نیروی کار بسیار ارزان در قیاس با شرایط میانگین دستمزدهای بین المللی)، در خواهد اومد، و اونها هم حق و حقوق واقعی خودشون رو از دولت تحت سیطره ی اقلیت حزب کمونیست چین طلب خواهند کرد… و اونوقت خواهد بود، که بنیان های سلطه ی جهانی اقتصاد چین، به شکل برگشت ناپذیری، به لرزه درمیاد و به مرور زمان؛ فروریخته و ویران خواهد شد…
    بی صبرانه در انتظار اون روز هستم… هرچند ابرقدرت بعدی هم (حداقل!)، از همین فرمول پیشرفت چینی اقتصاد تبعیت خواهد کرد! اما همون وحشتی که از آینده ی محتومش در دل خواهد داشت، همون ترس از ویرانی و فروپاشی م رو آرزوست…

    موافقم 4
    مخالفم 15
  5. سالار

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (20 ديدگاه)

    عجب شاسی داره این ماشین

    موافقم 14
    مخالفم 1
  6. محمدعباسی

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جلوش قشنگه به نظرم

    ولی عقبش ی خرده عجیب غریبه😅

    موافقم 14
  7. yektachafi

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (23 ديدگاه)

    کی مزدا mx5 رو ول میکنه اینو بخره
    قیمتشونم نزدیک همه

    موافقم 2
    مخالفم 15
  8. Lyting

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (149 ديدگاه)

    بنازم به خودرو سازی چین
    شبیه لامبورگینی شاه شده
    خیلی زیباست و فقط ۳۱ هزار دلاری!

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. amirboss

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (1027 ديدگاه)

    تو این سگمنت طراحی جسورانه ای داره که تو نمای عقبش منو یاد استراتوس افسانه ای میندازه.
    البته اگه تو بازارهای جهانی راه پیدا کنه با این قیمت برای خودروهای اسپرت اروپایی دردسر ساز میشه.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. Arash Kashani

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴
    سوابق: (51 ديدگاه)

    همه چی شتاب نیست
    هندلینگ
    ترمز
    حس رانندگی
    رو فرغونم موتور بزارن راه میره

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا