خودروهای چینی

YEMA T70، چینی گمنام در بازار ایران

سام کاویانی: قرار است که در آینده‌ای نزدیک، خودروی جدیدی به نام YEMA T70 توسط شرکت «آریان خودروسازان طوس» وارد کشورمان شود. لذا به این بهانه سعی نمودیم که نگاه مختصری به پیشینه برند سازنده و نیز، این محصول جدیدالورود داشته باشیم.

YEMA T70
یما (YEMA)، صنعتگری نسبتاً جوان است که از سال ۲۰۰۲ میلادی وارد عرصه تولید انواع وسائل نقلیه موتوری شد. دفتر مرکزی این شرکت در شهر چنگدو از ایالت سیچوآن (SICHUAN) چین واقع شده است و فعلاً نیز، تنها به ساخت و عرضه محصولاتی چون اتوبوس، خودروهای شاسی‌بلند،MPV و نیز خودروهای پاک اشتغال دارد. محصولات بلندقامت این شرکت شامل چهار مدل T70،T80،F12 و F16 می‌گردد.

yema-t70-suv-china-debut-3
در این میان، مدل T70 که موضوع این مقاله است، یک کراس‌اوور میان‌سایز با ابعادی مشابه با هیوندای توسان و کیا اسپورتیج است. این خودرو، برای نخستین بار، ماه آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی و در نمایشگاه شهر چنگدوی چین پا به عرصه وجود نهاد و اندکی بعد، یعنی در ماه ژانویه سال ۲۰۱۵ میلادی فروش آن آغاز گردید. یما T70، نخستین محصول کاملاً جدید این شرکت از سال ۲۰۰۸ میلادی بدین طرف است و از یک پلت‌فرم کاملاً نوین نیز سود می‌برد.
بنا بر ادعای وب‌سایت شرکت، یک تیم بین‌المللی بر تحقیق و توسعه یما T70 نظارت نمودند. تنظیمات شاسی آن توسط موسسه بریتانیایی MIRA صورت پذیرفته است و برای کنترل کیفیت آن از شرکت کره‌ای DEPECO و برای مهندسی عمومی آن نیز، از شرکت تویوتای ژاپن مدد گرفته شده است.

2015-540833-yema-t701
نمای ظاهری یما T70، از فرمی عمدتاً اروپایی سود می‌برد و کمتر شباهتی به دیگر هم‌قطاران چینی خود دارد. در طراحی بدنه آن به نحو هوشمندانه‌ای از فولکس‌واگن، آئودی و رنجروور الهام گرفته شده است و درمجموع زیبا و جوان‌پسند است. قالب جلوپنجره آن که عیناً از انواع رنجروور اخذ شده، به نحو زیبایی با طرح “فولکس‌واگن مانند” ناحیه جلویی بدنه تلفیق شده و در میانه آن نیز، آرم شرکت سازنده سخت جلوه گری می‌کند. فرم چراغ‌ها، چه در بخش جلو و چه در عقب، شباهت عجیبی به انواع بلندقامت فولکس‌واگن ازجمله مدل توراِگ دارد. نیمرخ آن نیز از قالبی عضلانی اما نرم و با خطوطی ساده و جذاب سود می‌برد. درمجموع، یما T70 از ظاهری اصیل، ماندگار و عامه‌پسند سود می‌برد و عاری از هر نوع زرق‌وبرق اضافی و غیرموجه است.

YEMA T70
کابین این خودرو نیز به‌تبع بدنه آن از طرحی مشابه با محصولات فولکس‌واگن بهره می‌برد. طرحی ساده با ارگونومی مناسب و جذابیتی درخور. البته در این میان تفاوتی نیز وجود دارد و آن نیز به موضوع کاهش هزینه برمی‌گردد. مثلاً به‌جای چوب‌های کاملاً طبیعی از انواع مصنوعی آن در گوشه و کنار کابین استفاده شده است و پلاستیک‌های به کار رفته در داشبورد نیز عمدتاً سخت و ارزان‌قیمت هستند. فرمان سه پره و عقربه‌های پشت آمپر هم از طرحی بسیار سنتی بهره بوده و چندان مدرن و به‌روز نیستند. در میانه داشبورد، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته است که قابلیت سازگاری با تلفن همراه، رادیو، سامانه مسیریاب ماهواره‌ای، مدیا پلیر، درگاه USB و کارت حافظه SD را دارد. اتاق این خودرو نیز از فضای نسبتاً جاداری بهره می‌برد و سه سرنشین به سهولت قادرند خود را در صندلی عقب آن جای دهند.

yema-t70-suv-china-debut-1a
این خودرو، عمدتاً با پیشرانه‌های ۱.۸ لیتری تنفس طبیعی با توانی معادل ۱۳۳ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۷۰ نیوتن‌متر و ۱.۸ لیتری توربو با توانی برابر با ۱۶۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۱۵ نیوتن‌متر به بازار می‌شود اما اخیراً، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو با توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار نیز به این دو ملحق شده است. نسخه وارداتی به کشورمان، قوی‌ترین نسخه، یعنی ۱.۸ لیتری توربو می‌باشد. این نسخه از پیشرانه که با کد K 4518 عرضه می‌شود، از سری پیشرانه‌های کاواچی شرکت SAIC چین می‌باشد که بر پایه پیشرانه‌های سری K شرکت روور بریتانیا تکوین و توسعه یافته است. این پیشرانه در MG550 و در حال حاضر، در MG6 نیز به کار می‌رود. همین موضوع در جای خود می‌تواند خبر خوبی برای مشتریان ایرانی یما T70 باشد زیرا اشتراک قطعات پیشرانه آن با خودرویی چون MG6 می‌تواند امکان دسترسی بیشتر به قطعات یدکی و سهولت تعمیرات را سبب گردد. به لحاظ سیستم انتقال قدرت، این خودرو با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی و اتوماتیک CVT تولید می‌شود که مدل وارداتی به کشورمان از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می‌برد.

همان‌طور که در سطور بالا نیز گفته شد قرار است که نسخه ۱.۸ لیتری توربو و فول اتوماتیک این خودرو به ایران وارد شود. لذا این نسخه به‌طور استاندارد از دوربین دید عقب، سانروف برقی، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌های جلو، صفحه نمایشگر لمسی، تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، چراغ‌های اتوماتیک جلو، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرم‌کن، سنسور باران، آنتن کوسه‌ای، سنسور سپر عقب، باربند سقفی، رکاب جانبی و… بهره می‌برد. بهای انواع یما T70 در بازار چین بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار یوآن است که با تبدیل آن به دلار آمریکا تقریباً ارقامی بین ۱۶,۳۰۰ الی ۱۹,۶۰۰ دلار به دست می‌آید. طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۵۵۵/۱۸۳۵/۱۶۸۸ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۶۵ میلی‌متر است. فاصله کف این خودرو از سطح زمین هم برابر با ۱۹۴ میلی‌متر می‌باشد. مصرف سوخت نسخه ۱.۸ لیتری توربو این خودرو معادل ۸.۴ لیتر در هر یک‌صد کیلومتر مسافت است.

yema-t70-suv-china-debut-1
با آنکه از زمان عرضه یما T70 به بازار مدت زیادی نمی‌گذرد ولی درمجموع این خودرو توانسته است در بازار داخلی چین فروش نسبتاً خوبی را تجربه نماید. در سال ۲۰۱۶ میلادی، در کل ۳۷,۸۱۸ دستگاه از یما T70 در این بازار به فروش رفته است که از ارقام مربوط به مزدا CX-4 و شورولت ترکس نیز بیشتر است و از این حیث، جایگاه هفتادویکم را در میان ۱۰۰ شاسی‌بلند پرفروش بازار چین اشغال نموده است.

yema-t70-suv-china-debut-5-660x484
به لحاظ ایمنی، یما T70 در سطح متوسطی جای گرفته است و تنها توانسته است ۳ ستاره از موسسه ایمنی C-NCAP چین دریافت نماید. نسخه‌های صادراتی این خودرو به ایران به طور استاندارد از ۶ عدد کیسه ایمنی هوا بهره می‌برند.

yema-t70-suv-china-debut-2-660x513
خودروی وارداتی یما T70 با تکیه بر طراحی عامه‌پسند و نیز پیشرانه نسبتاً توانمند خود، در صورت عرضه با بهایی مناسب و معقول می‌تواند رقابت تنگاتنگی را با رقبای کهنه‌کاری همچون جک S5 و چری تیگو ۵ رقم زند و جایگاه خود را در بازار داخلی کشورمان کاملاً تثبیت نماید؛ اما چنانچه این خودرو با بهای گزافی مثلاً بالای ۱۰۰ میلیون تومان عرضه شود احتمال توفیق آن در بازار بسیار اندک خواهد بود، زیرا که دیگر گزینه‌های موجود، هم برای مصرف‌کننده ایرانی شناخته‌شده‌تر هستند و هم شبکه خدمات پس از فروش نسبتاً گسترده‌ای در سرتاسر کشور دارند. البته همین‌جا باید گفت که بازار خودروی کشورمان کمتر پیش‌بینی‌پذیر است و ممکن است تمامی این احتمالاتی را که برشمردیم کاملاً غلط از آب درآید و این خودرو حتی با برچسب قیمتی بالا هم بتواند فروش خوبی را در این دیار عجایب از آن خود کند!

[دانلود ویدئو]

منابع:
YEMAGLOBAL.COM
CARNEWSCHINA.COM
WIKIPEDIA.COM
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. محمد رضا

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    آپشن هاش از s5 کمتره کنترل درسراشیبی. وسر بالایی وesc. مهمترین امکانات s5 والبته موتور 175. اسب. بخاریش هستن که تورنج 100میلون بی رقیبه
    البته قیمتش از 80 میلون شروع شد

    1. فواد

      ۷ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (291 ديدگاه)

      قبلا کسی محلی برا چینی ها نمیذاشت الان داریم چینی ها رو با هم مقایسه میکنیم. جالبه. الاغ سوار میشم چینی سوار نمیشم (فعلا) و قطعا در آینده ای نه چندان دور چین یکی از بهترین تولید کنندگان خودرو خواهد بود.

  2. فرزاد لاکچری

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (119 ديدگاه)

    از نمای بغل شبیه جک S5 شده اتاقشم بد نیست اما قطعا اتاق جک رو ترجیح میدم چهره کلی ماشین از تیگو5 بهتره پیشرانه قابل قبولی هم داره از اونجایی که مردم ما چینی پسند هستن قطعا از این ماشین هم استقبال میکنن امیدوارم قیمتش نهایتا ۸۰ تومن باشه

  3. حمیدرضا

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چهرش خیلی شبیه به سایر خودرهاست و موتورش همون طور که اشاره شد امتحان پس دادست منتهی چون عوارض خودرو در ایران زیاد هست من احتمال موفقیت اونم از یک شرکت نو پا رو کم میدم یادمون نره برند بایک با اون قدرت توسط دیار خودرو نابود شد در ایران

  4. حسین

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    قیمتش تو چین اگه ۱۲۰ هزار هس ، پس با بسترن هم قیمته!
    امیدوارم تو ایران هم با قیمت بسترن برابر باشه !

  5. Davood

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یا ابوالفضل سه ستاره از موسسه ایمنی چین .حتما از موسسه ایمنی بزرگراههای امریکا نصف سیاره هم دریافت نمیکنه .یعنی واقعا نا امنه .ادم صد تومن بده جونش هم در خطر باشه واقعا نمی ارزه.

  6. یوسف

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (746 ديدگاه)

    ( درمجموع، یما T70 از ظاهری اصیل، ماندگار و عامه‌پسند سود می‌برد).
    من هالاک این تعابیر عاشقانه و عارفانه نگارنده شدم، ماشینی که هر قسمتش از یه شرکتی کپی شده اصیل و موندگاره!!! 😐

    1. سام

      ۶ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      فارغ از نام و شهرت برند سازنده،طرح های ساده و بکر عمدتا از اصالت و ماندگاری بیشتری نسبت به طرح های رادیکال با حجم پردازی های اغراق آمیز دارند و این مسئله در یما T70 هم قابل مشاهده است زیرا که طراحی این خودرو تا حد زیادی از محصولات ساده و اصیل فولکس الهام گرفته و تناسبات ابعادی هم در آن به خوبی رعایت شده است.

  7. حسین

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کسی میدونه چرا هر روز قمیت ماشینا میره بالاتر؟ دلار که آنچنان تغییری نکرده تعرفه هم همونه
    سراتو 2017 سایت درایو عربیا قیمت زده 55 هزار درهم بعد ازطلس خودرو مدل 2016 رو با 30 روز کاری حداقل انتظار میده 142 میلیون تومن چند درصد گمرکی و عوارض و مالیاته مگه
    اسپورتیج و توسانم که به 190 میلیون رسید!
    j, تو سایت همسایه هم گفتم باورکنید هر کی از این راه سود انچنان به جیب میزنه پولش از دزدی بدتره

  8. .

    ۵ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    یعنی خود فولکس واگن تیگوانه یه جو خلاقیت ندارن خیلی از این چینیا

  9. madjid

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    من که اصلا خوشم نیومد.
    ۳ ستاره از ایمنی چین ، خدا به خیر کنه.
    چرا شرکت های با کیفیت ژاپنی مثل سوبارو باید با Yema عوض کنیم.

  10. ali

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (776 ديدگاه)

    طراحی بیرونش نسبتا خوبه… طراحی داخلش اصلا تعریفی نداره ساده و قدیمیه… اول از همه قیمت و دوم کیفیتش هست که تکلیفشو تو بازار مشخص میکنه !.. این شرکتم تازه کاره و تکلیف خدمات پس از فروشم اصلا معلوم نیست…!!

  11. Man

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    آدم حالش از این چینیها بد میشه دیگه بابا چقدر برند دارین شما. تو ایران هرکی از خونه قهر کنه میره خواننده میشه تو چین هم هر کی قهر کرد میره خودرو ساز میشه. فکر کنم نزدیک به ۱۵ تا برند چینی خودرو میسازند هنوز فقط خودشون میگم . برند های جهانی دیگه رو هم بزاریش کنار مثل فولوکس و هیوندایی و غیره

  12. Genius

    ۶ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    آنی و لحظه ای نمیشه در این شک کرد که سرعت رشد و پیشرفت چینی ها بی بدیله اما این دلیل نمیشه بازار یک کشور 80 میلیونی با بیش از 1648000کیلومتر مربع وسعت دربست در اختیار چینی ها قرار بگیره که این عین استعمار مدرنه!باید تو بازار هم چینی باشه هم تاتای هندی باشه و هم انواع و اقسام کمپانی های ریز و درشت آسیایی و اروپایی حتی اگه میخواید به امریکایی ها اجازه ورود ندید تا هم مشتری بتونه با اختیار بیشتری انتخاب کنه و هم تولیدکننده مجبور به رقابت و مشتری مداری بشه

  13. احمد

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (128 ديدگاه)

    طراحی بیرونی شبیه سانتافه2007

  14. محمد

    ۷ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    چین داره دنیا اتومبیل سازی می گیره

  15. نوید جهرمی

    ۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    ماشین 50 تا 60 میلیونی رو راضی هستیم بهمون بدن 100 میلیون. با این قدمت زیاد و سابقه ای که برندش داره (15 سال)، با این ایمنی زیادی که داره(3 ستاره) کیفیت متریال و طراحی و موتورش هم ک دیگه گفتن نداره. واقعا که از ماست که بر ماست :(

  16. علی

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (512 ديدگاه)

    بازم یه اشغال دیگه!!!!

  17. پرهام

    ۹ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (200 ديدگاه)

    کیفیت کلی زندگی ما که پایینه و این حجم از ماشینای چینی هم نمود همین مسئله هست .ماشینای چینی توی بازار هایی که عرضه میشن قیمتشون امتیازشونه .الان نگاه کنید پیکانتو و i10 و میراژ چه قیمتی دارن که ارزون ترین مدل های برندشون هستن و شما با پول اونا سدان یا کراس اور چینی هم میتونید بخرید . خوب بعضی ها چینیو میخرن و بعضی ها هم ماشینایی مثل پیکانتو یا میراژ و به کسی هم نمیشه خورده گرفت اما اون چیزی که برای خود من تاسف آوره اینه که میبینم که خودروساز ما توان تولید همینشم نداره که ساخته یک کمپانی کوچک چینیه !! یا خودروساز ما دست به دامان کمپانی کوچکی مثل زوتیه . بعد اونوقت ما بخوایم اونارو مسخره کنیم خنده دار نیست؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا