شرکت چینی زیکر از ابر خودروی جدید زیکر 001FR با ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت رونمایی کرد. این خودرو را میتوان رقیبی برای تسلا مدل S پلد دانست.
بیش از دو سال است که تسلا مدل S پلد با قدرت ۱۰۲۰ اسب بخار خود جزو شاخصترین خودروهای برقی بازار به شمار میرود اما حداقل در چین شاهد تغییر این موضوع خواهیم بود چراکه اولین رقیب مدل S پلد به نام زیکر 001FR طی هفتههای آینده به دست مشتریان چینی خواهد رسید. همانطور که گفته شد قوای محرکه این خودرو ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. زیکر برند زیرمجموعه جیلی به شمار میرود و 001FR برقی بر اساس نسخه استاندارد لیفتبک میانسایز ۰۰۱ تولید شده است، خودرویی که اخیراً راهی قاره همیشهسبز نیز شده هرچند تفاوتهای بنیادین بین این دو مدل وجود دارد.
درحالیکه قویترین نسخه زیکر ۰۰۱ استاندارد از دو موتور استفاده میکند و قدرت و گشتاور ۵۳۶ اسب بخار و ۷۰۰ نیوتون متر دارد، 001FR هیولایی واقعی نشان میدهد و چهار پیشرانه برقی سیلیکون کاربید آن ۱۲۶۵ اسب بخار قدرت ارائه میکند. به این ترتیب محصول جدید زیکر در یک سناریو استارت رولینگ میتواند در عرض ۲.۰۷ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. البته عبارت رولینگ میتواند نشان دهنده حرکت متفاوت خودرو از حالت سکون باشد هرچند چینیها جزئیات بیشتری را ارائه نکردهاند.
اما تسلا میگوید مدل S پلد میتواند با رول اوت ۳۰ سانتیمتری در عرض ۱.۹۹ ثانیه سرعت خود را به ۹۶ کیلومتر در ساعت برساند. همچنین باید به لوسید ایر سفیر با ۱۲۳۴ اسب بخار و صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ادعایی ۱.۸۹ ثانیهای نیز اشاره کنیم هرچند لوسید اشارهای به رول اوت این خودرو نداشته است. از آنجایی که ما طول رول اوت زیکر را نمیدانیم و اینکه چینیها به صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو بجای صفر تا ۹۶ بکار رفته در آمریکا اشاره کردهاند بنابراین به نظر میرسد هر سه خودرو در بحث شتابگیری بسیار نزدیک هم عمل کنند. البته تا زمان برگزاری یک مسابقه درگ حرفهای چیزی مشخص نخواهد بود.
همچنین باید گفت زیکر 001FR نه تنها در خط مستقیم خودروی سریعی محسوب میشود بلکه به لطف توانایی توزیع و هدایت گشتاوری میتواند در پیچها نیز عملکرد قابلتوجهی داشته باشد. زیکر میگوید سیستم برقی بکار رفته در این خودرو میتواند حداکثر قدرت را به یک چرخ منتقل کند و میزان قدرت ورودی به هر چرخ را در عرض چند میلیثانیه تنظیم نماید. همچنین باید دانست 001FR از ویژگی چرخش تانک نیز برخوردار است. جدیدترین محصول زیکر در بحث زمان شارژ نیز سریع عمل میکند و باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی آن به لطف معماری ۸۰۰ ولتی میتواند از شارژ سریع پشتیبانی کند. به همین خاطر در عرض ۱۵ دقیقه میتوان شارژ باتری را از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند. این برند همچنین خاطرنشان میسازد 001FR از پکیج ارتباط ماهوارهای فابریک سود میبرد و میتوان در اکثر نقاط کور دنیا ارتباط باکیفیتی برقرار کرد.
از نظر طراحی باید گفت ویژگیهای طراحی بدنه و کابین باعث میشوند 001FR از نسخه استاندارد متمایز شود. همچنین مهندسان زیکر تمرکز ویژهای روی کاهش وزن خودرو داشتهاند. کیت بدنه الهام گرفته از موتور اسپرت دارای سپر جلوی گیراتر، اسپلیتر جلوی تیز، ورودیهای هوای بزرگتر، رکابهای جانبی جدید، رینگهای بزرگ و لاستیکهای پرفورمنس و اسپویلر سقف و بال عقب ثابت است. سپر عقب جدید با دیفیوزر بزرگ نیز تکمیل کننده این کیت خواهند بود. برای کاهش وزن نیز از قطعات فیبر کربنی زیادی استفاده شدهاند تا جدای از این موضوع روی عملکرد آیرودینامیکی و تولید داون فورس نیز تأثیر مثبتی داشته باشند. زیکر فعلاً تصاویر کابین این خودرو را منتشر نکرده است.
چینیها میگویند تا چند هفته دیگر تحویل 001FR به مشتریان را آغاز خواهند کرد و هر ماه تنها ۹۹ دستگاه از آن تولید خواهد شد. مالکان میتوانند با خودروی خود در رویدادهای تمرین رانندگی نیز شرکت کنند تا مهارتهای خود را بهبود ببخشند. زیکر قبلاً اعلام کرده بود قیمت 001FR حدود ۱۳۸ هزار دلار خواهد بود اما با این وجود قیمت کمتری نسبت به تسلا مدل S پلد ۱۴۷ هزار دلاری در چین خواهد داشت. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا زیکر این محصول را در خارج از چین نیز عرضه خواهد کرد یا خیر.
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲با اینکه از تسلا متنفرم ولی دیگه این جفنگیات زیادی ماوراییه،آخه کجای این به تسلا میخوره؟
نمیدونم این چینی که در تمام جهان به کپیکاری و ساخت اجناس بیکیفیت مشهوره رو چطور به این راحتی رقیب خودروسازان بزرگ دنیا قرار میدید؟مارو مسخره کردید یا اونا رو؟
AMANTE
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اون زمان که محصولات چینی از دم همه به درد نخور بود گذشته و الان محصولات با کیفیت و خوب هم میتونی بین شون پیدا کنی.
این ماشین شاید تو بازار جهانی فعلا نتونه رقیب خوبی برای تسلا یا دیگر برند ها باشه ولی تو بازار چین میتونه یک رقیب جدی برای تسلا باشه.
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲بازار چین؟!پرایدم توی بازار ایران رقیب بزرگی برای خیلی از خودروهاست،از شواهد و آمار فروشهم پیداست همه رو ضربه فنی کرده
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۲ شهریور ۱۴۰۲دوست عزیز نگران نباش کشور های غربی الکی آبر قدرت نشدن الکی هم جایگاه رو از دست نمیدن
مهدی
۱۲ مرداد ۱۴۰۳آخه آبر قدرت ، اروپا بجز هوای همیشه گرفته و بارونی چه گوه دیگه ای داره که انقدر خودتو حقیر میکنی
خودتحقیری تا کی؟
NAVID۰۰۹۸
۱۲ شهریور ۱۴۰۲اگر قرار باشه روزی وارد کنندهی مطلق چینی باشم هرچند گران هم باشد ، مطمئناً این برند گزینهی انتخابی من هست !!!
M.83
۱۲ شهریور ۱۴۰۲لوسید ایر : ما داریم اینجا زحمت می کشیم ، تو نمی دونی چی به سر ما اومده تو ..
میکائیل شعله
۱۲ شهریور ۱۴۰۲داداش پارتی بازی که نیست
اون چین که کپی های بی کیفیت میزد الان به لطف تلاش و پیشرفت به جایی رسیده که بهترین خودروهای دنیا رو تولید میکنه.
الان تو خیابون چند ثانیه سرتو بالا بیاری انواع خودروهای تیگو و فیدیلیتی و دیگینیتی و اریزو و … یه نگا بکنی متوجه پیشرفت همین چینیهای کپی کار سابقو متوجه میشی
همه خودروسازیها ایران خودرو و سایپا نیستن که پنجاه سال از یه موتور و پلتفرم استفاده کنند
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲مگه به ظاهره؟بنظرم حداقل مثال دیگنیتی و…رو جایگزین میکردی بهتر بود که در این باره نیازی به توضیح نداره
حسین
۱۴ شهریور ۱۴۰۲مطمئن هستم به صورت منطقی و مستدل و بدون توهین و تحقیر نمیتونی توضیح بدی از چه نظر فنی ضعیفتر از تسلا هست؟
Reza Waffen SS
۱۲ شهریور ۱۴۰۲به افتخارشون باید ایستاده کلاه از سر برداشت 👌
Tesla
۱۲ شهریور ۱۴۰۲حالا جالب : تسلا از چینی ها میخواد بیان با مدل های s و x پلد درگ بذارن که چینی ها هیچی جواب نمیدن ( ترس) 🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪
اشکان
۱۲ شهریور ۱۴۰۲تسلا از یک واحد محاسباتی بزرگ شامل ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی H100 انویدیا که برای هوش مصنوعی طراحی شده است رونمایی کرد.
حالا هر آشغالی و با تسلا که انقدر برا تکنولوژی و…هزینه میکنه مقایسه کنید!! حتی دوزار پول خرج طراحی ام نکرده این زکریاتون
محمد
۱۲ شهریور ۱۴۰۲دیگه ماشین های بالای هزار اسب داره کاملا عادی میشه ، آفرین به جیلی که اینقدر خوب پیشرفت کرد ، رقبا کم کم دارن به تسلا پلد نزدیک یا رد میشن احتمالا مدل پلاد پلاس که تولیدش لغو شده بود برای رقابت برگرده
دکتر
۱۲ شهریور ۱۴۰۲1000 اسب بخار چیزی نیس که هر کسی واقعا بتونه باش رانندگی کنه، واقعا فکری ک بعضی وقتا تو مغزم میاد اینه، آیا به اندازه این همه اسب بخاری که داره ازاد میشه، اصلا مهارت رانندگی وجود. داره؟ نمونش همکارم بود که cls500 داشت و نتونسته بود ماشین و کنترل کنه و عملا نابود کرد ماشینو، حالا حساب کنید اون نهایت ۴۰۰ اسب داره! ۱۰۰۰ اسب خیلیه خیلی
نا ناش ناس
۱۲ شهریور ۱۴۰۲آدم بعضی کامنتارو نگاه میکنه خندش میگیره
یاد بچه هایی میفتم که وقتی از یه غذا بدشون میاد شروع میکنن هزارتا ایراد میگیرن…
من خودم اهل ماشینم ولی فارغ از تعصب، فقط یک لحظه فکر کنید به اینکه چین چه زمانی و از چه نقطه ای شروع کرد و الان کجاست! و حتی اینکه الان کجاست هم چندان مهم نیست. مهم اینه که با چه سرعتی داره جابجا میشه. شاید سلیقتون نگیره یا به دلیل یکسری پیشفرضهای ذهنی نتونید این تحول رو بپذیرید، ولی…
سبحان
۱۲ شهریور ۱۴۰۲هزینه و زحمت کار تسلا کجا
این به قول خودشون الهام گرفته ها از تسلا کجا
غرب دو سال توسعه رو متوقف کنه شرق برمیگرده به دوران کهن خودش
Bagher
۱۲ شهریور ۱۴۰۲البته چین تا 200 سال پیش قدرت اول اقتصادی دنیا بود که بعدش انگلیس با انواع اقسام کارها این رتبه رو ازش گرفت
تا قبل از انقلاب صنعتی خیلی از علم ها دست شرق بود
واقعا شرق پتانسیل بزرگی داره ولی صد حیف که چین تفکر کمونیستی داره
mercedesamg
۱۲ شهریور ۱۴۰۲آه،متحول شدم،خیلی تاثیر گذار بود🙃
ali_x76
۱۲ شهریور ۱۴۰۲واقعا قیافهی زشتی داره از هر جهت.
بین برقیا، اگر قیمت رو در نظر نگیریم، لوسید سافایر رو میپسندم.
اگر هم قیمت مطرح باشه، کادیلاک لیریک رو انتخاب میکنم.
شهاب انصاری
۱۲ شهریور ۱۴۰۲واقعا بدون طرفداری باید حرف زد.مگه از طرف چین یا از طرف غرب چیز مفتی به ما رسیده که طرفداری کنیم.
اما انصافا یاد اون ماشینای چند سال پیش چین میافتم و اینارو میبینم بهشون حسرت میخورم که چطور با پشتکار حتی با کپی کاری تونستند به اینجا برسند.صد البته آینده پیشرفت بیشتری هم خواهند داشت.
یادمون نره همین ژاپن که الان ابر قدرت خودرویی هست هم همین وضع چین رو در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی داشت و باعث خنده غربیها میشد با ماشینای.
اما حالا
فقط صنعت خودروی ملی ما تو دنیا تکه که یک پراید رو ۳ ساله مدلای مختلفی ازش میده به ملت بیچاره.خودمم کوئیک دارم.چه کار کنم اندازه پولمه
Enzo Ferrari 2008
۱۳ شهریور ۱۴۰۲تسلا بهتر از اینه
mehran
۱۶ شهریور ۱۴۰۲واقعا درک نمیکنم چرا بعضی ها نمیخوان قبول کنن خودرو سازی چین داره بزرگترین تاریخ خودشو سپری میکنه و ماشینایی داره میسازه که بعضی هاشون .اقعا تو کیفیت رقیب غربیها هستن ، یجوری دارن میسوزن انگار صاحب امتیاز مرسدس یا تویوتاس ،قربونت من و تو دیگه نباید پشت مثلا پرشیا حرف از اشغال بودن بزنیم
Nismo
۲۱ مهر ۱۴۰۳حداقل از تسلا قیافش بهتره