خودروهای چینیزیکر

بررسی رانندگی و امکانات زیکر 001: پورشه تایکان در لباسی ارزان؟

جیلی امید دارد تا با عرضه زیکر ۰۰۱ با نصف قیمت پورشه، جای آن را در بازار بگیرد.

برخی زیکر ۰۰۱ را یک شوتینگ‌بریک لوکس برمی‌شمارند که مانند خودروهای مشهوری چون پورشه تایکان اسپرت‌توریسمو، الکتریسیته نیروبخش قوای محرکه آن است. از آنجایی که فرم بدنه زیکر اتفاقا شباهت قابل‌توجهی به پورشه یادشده دارد تفاوت اصلی این دو خودرو به برچسب قیمت‌شان بازمی‌گردد؛ جایی که محصول کشور اژدهایان سرخ مثل یک قاتل پرچمدار ظاهر می‌شود.

زیکر، نامی آشنا و ناآشنا

طبیعی است که تاکنون اسمی از زیکر نشنیده باشید؛ این شرکت هم مانند بسیاری از خودروسازان چین به‌عنوان یک برند تمام برقی و زیر پرچم جیلی بنیان نهاده شده است؛ هرچند قبلا با نام لینک‌ان‌کو شناخته می‌شد. زیکر تنها دو سال پیش دیده به جهان گشود اما هم‌اکنون بیش‌از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در سراسر کشورش به فروش رسانده است.

سازندگان قصد دارند سدان ۰۰۱ را تا ماه بعد به بازار اروپا برسانند (جالب اینجاست که محموله‌ای حاوی چند دستگاه زیکر چند وقت پیش از سمنان عبور کرد). البته زیکر پرچمدار خود یعنی 001FR که به‌لطف بهره‌وری از چهار موتور برقی ۱,۲۶۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند را در این بازار عرضه نمی‌کند؛ از ویژگی‌های شاخص دیگر مدل پرچمدار چرخش تانکی است که مانورپذیری خودرو را چند برابر می‌کند.

مشخصات نسخه اروپایی

نخستین نسخه ۰۰۱، RWD با سیستم افزایش مسافت قابل‌پیمایش به شمار می‌رود که با بهره‌وری از یک موتور برقی ۲۶۸ اسب بخاری چرخ‌های عقبش را حرکت می‌دهد و می‌تواند درعرض ۷.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی این خودرو با هربار شارژ کامل تا ۶۱۶ کیلومتر همراه سرنشینانش خواهد بود.

نسخه بعدی پرفورمنس AWD است که به‌لطف حضور یک موتور دیگر در محور جلوی خود از امکاناتی چون سیستم چهارچرخ محرک و ۵۳۷ اسب بخار قدرت سود می‌برد. حداکثر سرعت ۱۹۸ کیلومتر بر ساعتی و ۳.۸ ثانیه زمان برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت عملکرد بالاتر نسخه AWD را تایید می‌کند. هرچند حداکثر سرعت نسبت‌به نمونه RWD تغییری نکرده است اما بهره‌مندی این مدل از عملکرد بهتر، رنج آن را به ۵۸۷ کیلومتر کاهش می‌دهد.

بالارده‌ترین نسخه هم پِریویلِج AWD خواهد بود که از باتری و سیستم موتوری پرفورمنس استفاده می‌کند ولی به سیستم آیرودینامیکی بهتر و امکانات جانبی گسترده‌تری دارد. مسافت قابل‌پیمایش این مدل ۵۷۶ کیلومتر تعیین شده که ناشی از وزن اضافه‌تر آن است.

تجربه سواری زیکر ۰۰۱

در ابتدا باید این حقیقت را در ذهن داشته باشیم که ۰۰۱ از پلتفرم SEA سازنده بهره می‌برد. این معماری ساخت در خودروی پول‌استار ۴ نیز استفاده می‌شود اما برند مادر، جیلی، دست فرزندانش را برای تطبیق‌پذیری باز گذاشته است. درهرصورت برای درک بهتر شاسی پول‌استار می‌توان به زیکر روی آورد.

نسخه پریویلج به‌لطف سیستم چهارچرخ محرک و ۵۳۷ اسب بخار برقی سرعت و شتاب بالایی دارد. هرچند که عملکرد آن برای هر کاربر روزمره‌ای کافی به نظر می‌رسد اما سازنده می‌توانست پاسخ موتور به دستور راننده را در حالت اسپرت کمی تسریع کند. ۰۰۱ پریویلج بی‌شک حس سنیگنی بدنه ۲.۳ تنی خود را به فرمان منتقل می‌کند اما همچنان می‌تواند به‌خوبی از پس پیچ‌ها بربیاید.

هرچند که حس فرمان‌پذیری مثال‌زدنی نیست اما راننده می‌تواند با اعتمادبه‌نفس آن را حرکت دهد. ترمزها هم قابل‌قبول هستند اما بهتر بود شتاب‌دهنده سیستم رانندگی تک‌پدالی کمی قوی‌تر عمل می‌کرد. مورد دیگر هم کالیبراسیون و تنظیم سیستم ABS آن است که برای توقف درست و بدون قفل‌سازی روی سطوح سخت باید بهینه شود.

گرچه ۰۰۱ پریویلج از سیستم تعلیق بادی استفاده می‌کند اما امکان ایجاد تغییر در تنظیمات زیادی را در اختیار راننده قرار نمی‌دهد. هرچند که به‌گفته سازنده خودروی آزمایش‌شده یک نمونه اولیه پیش‌تولید بوده اما همچنان تمام حالات رانندگی را با تلوتلو خوردن همراه می‌کرد.

هرچند نسخه تک‌موتوری ضعیف‌تر است و تنظیمات فنربندی کنش‌گرانه‌ای دارد اما افزایش درجه‌ای شتاب، سواری روان‌تر و گستره مسافت قابل‌پیمایش بیشتر آن را به یک گرن‌تورر بهتر تبدیل می‌کند. به مشکل اصلی ۰۰۱ می‌رسیم که ربطی به قطعات مکانیکی آن ندارد. این خودرو به یک سیستم پایش وضعیت راننده مجهز شده که از حفظ توجه او روی جاده اطمینان حاصل می‌کند. متاسفانه دوربین این سیستم با هر بار چرخش خودرو، توسط برامدگی‌های جانبی فرمان پوشیده می‌شود که انواع هشدارها را در پی دارد.

مصرف انرژی

نسخه چهارچرخ محرک پریویلج در آزمایش‌ها عدد ۴.۴۸ کیلومتر بر کیلووات ساعت را ثبت کرد که عددی امیدوارکننده‌ای به شمار نمی‌رود. نمونه RWD توانست عدد ۵.۴۴ کیلومتر بر کیلووات ساعت را به ثبت برساند که همچنان برای یک خودروی برقی متداول است. نسخه RWD برخلاف نمونه‌های دیگر به رینگ‌های ۲۱ اینچی مجهز شده که باعث ایجاد صدای کمتر نیز می‌شود هرچند همچنان با بهینه‌سازی رقبایی چون بی‌ام‌و i4 فاصله دارد.

کابین

کابین ۰۰۱ حال‌وهوای خوبی دارد. کیفیت مواد خوب است و فضا هم کافی به نظر می‌رسد. هرچند کیفیت مونتاژ مناسب است امید بود زیکر از دکمه‌های فیزیکی بیشتری استفاده می‌کرد. تقریبا همه‌چیز با نمایشگر ۱۵.۴ اینچی اطلاعات سرگرمی کمی پیچیده اما پاسخگو کنترل می‌شود. از امکانات داخلی این خودرو می‌توان به سیستم اپل کارپلی، اندروید اتو، سیستم صوتی یاماها و دوربین تصویربرداری از محیط اشاره کرد.

آیا ۰۰۱ مقرون به‌صرفه است؟

مشخصا نمی‌توان به یک خودروی ۶۰+ هزار دلاری لقب مقرون‌به‌صرفه داد اما زیکر تمام فناوری‌هایش را به‌صورت استاندارد در اختیار خریدارانش قرار می‌دهد؛ حتی خریداران نسخه RWD. اگر زیکر را در برابر رقیبی قدر چون پورشه تایکان کراس‌توریسمو قرار دهیم که با برچسب قیمتی لوکس ۱۲۰ هزار دلاری در اروپا به فروش می‌رسد، پکیج مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای به نظر می‌رسد.

مسلما در زیکر خبری از سطح بالای بهینه‌سازی و شناخته‌شدن پورشه نیست اما ۵۳۹ لیتر فضای بار، شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی و توانایی‌های یادشده‌اش، ۰۰۱ می‌تواند برای کسانی که به شاسی‌بلندها علاقه ندارد همراهی درخور باشد. نظر شما درباره زیکر ۰۰۱ چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. مهران

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (601 ديدگاه)

    امان از این نمایشگر وسط داشبورد.واقعا داخلش داشبورد طراحی کنن خیلی بهتره.چیه این آخه…

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. Enzo Ferrari 2008

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      تسلا رخش بهتر از اینه

      موافقم 14
      مخالفم 11
    2. M.83

      ۳۰ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (207 ديدگاه)

      بعد این احمقا هرچی میسازن ی روز رقابت با بوگاتی ی روز پورشه ی روز تسلا ی روز فولکس واگن
      فقط از بیرون خوشگله ولی از تو زشت
      #نویسندگان چینی فن! هنوز این ماشین هیچ تستیو رد نکرده
      حرف از قدرت و چرخش تانکو قیمت پایین میزنن
      اصلا چقدر منابع به فنا میدن ک با اروپا رقابت کنن

      این چرخش تانک رو سطح شیب دار و جاده ناهموارم جوابه ؟ یا جزو دکورات و جاکلیدیه ؟!

      موافقم 16
      مخالفم 17
      1. Mr

        ۱ آبان ۱۴۰۲
        سوابق: (716 ديدگاه)

        نه چین ، هیچ کشوری بعید می‌دونم در خودروسازی به اروپا برسه
        چین می‌تونه بنظرم تا ده یا پانزده سال آینده به سطح آمریکا ، ژاپن و کره برسه
        ولی اروپا بعید می‌دونم آمریکا اهم اولش خودروهای بی کیفیتی می‌ساخت کم کم پیشرفت کرد به سطح بالا رسید ولی هیچوقت مثل اروپا نشد ، ژاپن و کره هم همینطور
        اروپا و خودروسازی با هم گره خوردن !
        مثل هنر و معماری و آسیا ! شما معدود کشور های رو پیدا می‌کنی که حتی در معماری مدرن! یا سنتی یا هر سبکی به گرد پای آسیایی ها برسند!
        مثل کامپیوتر ها و آمریکا! کدوم کشور می‌تونه در حال حاضر ادعای بهتر بودن در صنعت تراشه نسبت به آمریکا رو بزنه؟ هلند و تایوان هم داستانشون فرق داره
        رقابت با هر کدوم توی حوزه اصلی خودشون واقعا سخت و تقریبا نشدنی هست
        تویوتا با اون عزمتش قابل قیاس با مرسدس یا BMW نیست!(خودم تویوتا خیلی دوست دارم منظورم چیز دیگه ای بود گارد نگیرین)

        موافقم 3
        مخالفم 3
  2. ابوالفضل

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    پورشه یک نماد و دارای پرستیژ هست
    شاید استقبال بشه اما اون مفهوم رو به‌هیچ‌وجه نمی رسونه

    موافقم 18
    مخالفم 8
  3. Hamilton1970

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (538 ديدگاه)

    به تایکان که عمرا نمی‌رسه ولی قیمت رقابتی ای داره
    من که شخصا با اون قیمت یه لکسوس ES یا حتی آئودی A5 ترجیحمه

    موافقم 16
    مخالفم 8
  4. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1599 ديدگاه)

    بین چینی های دیگه ظاهر خوبی داره

    موافقم 11
    مخالفم 2
  5. sina

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2656 ديدگاه)

    برقی شدن نقطه عطف چینی ها برا سهم گرفتن از بازار خودرو بود…
    خوب دارن رشد میکنن واقعا

    موافقم 17
    مخالفم 1
  6. امیر

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (680 ديدگاه)

    تنها شباهتش با تایکان اینه که هر دو برقی هستن !! کیفیت ساخت پورشه ، اصالت پورشه ، پرفورمنس پورشه ، چیز هایی هستن که هیچ برند بی اصالتی نمیتونه از پسش بر بیاد ( مثلا بررسی کننده کانال redline review اعتراف کرده که با اینکه تسلا plaid از تایکان توربو s سریع تر هست ولی به هیچ وجه اون حس ناب رانندگی رو منتقل نمیکنه ! اما هر لحظه رانندگی با تایکان کاملا حس سواری با یک پورشه اصیل رو منتقل میکنه )

    موافقم 16
    مخالفم 8
  7. صالح

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    تناسبات طراحی خوبی داره! اندازه چرخ ها هم با ابعاد بدنه همخوانی خوبی داره!

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. Enzo Ferrari 2008

    ۳۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    هیچ وقت به پورشه نخواهد رسید

    موافقم 9
    مخالفم 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا