شرکت فولکس واگن تایید کرد که در حال بررسی اتهامات وارد به شرکت چینی FAW در زمینه تقلید و کپی غیر قانونی از حداقل چهار پتنت خود می باشد. این درحالیست که فولکس اولین شریک خارجی شرکت FAW نیز محسوب می شود. فولکس اعلام کرده که همکاری با FAW تا تحقیقات بیشتر روی این پرونده بدون تغییر خواهد ماند.
شرکت FAW چین یک کپی از قطعه مرتبط با پتنت مربوط به موتور EA111 و گیربکس MQ200 را که در مدل چینی بستورن B50 بدون اجازه فولکس واگن مورد استفاده قرار گرفته اند را نام برده است. این خودرو که به روسیه صادر می شود، در این بازار ممکن است به فروش فولکس نیز صدمه بزند. بستورن B50 در ایران هم توسط گروه بهمن رونمایی شده و قرار به مونتاژ آن با قیمتی بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون است.
بازار چین برای فولکس بسیار حیاتیست. جاییکه این شرکت با مشارکت شرکت چینی SAIC در شانگهای، به فروش ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو معادل تقریبی یک سوم فروش جهانی فولکس اقدام کرده است. در سوی دیگر هم FAW با فروشی نزدیک به ۲ میلیون و چهارصد هزار دستگاه انواع خودرو، می تواند در آینده خطرات بیشتری برای بازار فولکس واگن ایجاد کند.
خودروسازان چینی بارها به استفاده بدون اجازه و کپی تکنولوژی های شرکتهای بزرگ متهم شده اند. مثلا در سال ۲۰۰۷فیات از گریت وال بابت کپی محصول پاندای خود شکایت کرد. همان ساب، بنز و بی ام دابلیو از شرکت Shuanhuan بابت کپی کردن محصولات X5 و اسمارت Fortwo شکایت کردند. خودروسازان چینی از حق اختراع و مالکیت معنوی تکنولوژی های روز رنج می برند. این کشور تنها ۲ درصد از حق اختراعات ثبت شده سالانه جهان را بخود اختصاص داده است. فقدان تحقیق و توسعه R&D قوی نیز مشکل دیگر خودروسازهای چینی است. FAW اعلام کرده که تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۱.۶ میلیارد دلار صرف توسعه مدلهای جدید خود خواهد کرد.
javad
۱۳ مرداد ۱۳۹۱حقشونه،دلم از دست این چینی ها پره و دلم میخواد یکی درست و حسابی ضایعشون کنه!
گلباز
۱۶ مرداد ۱۳۹۱واقعا این چینی ها دستشون طلا دیگه کم مونده از رو ی ماها هم کپی کنن وروش بنویسن made in ch ina
علی
۱۲ خرداد ۱۳۹۳فقط مونده پراید مادر مرده رو کپی کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید
۶ فروردین ۱۳۹۴چینی یعنی کپی
علی
۱۴ مرداد ۱۳۹۱بابا این ها از همه چیز کپی می کنند. تا یه 50 سال آینده هم خبر میدن چینی ها دارن از روی کره زمین واسه خودشون تو یه سیاره دیگه میسازن!
مهران
۱۴ مرداد ۱۳۹۱بابا چینیا کارشون اینه.قوانین کپی رایتم که تو چین رعایت نمیشه(نیست که تو ایران رعایت میشه)
آرش
۱۴ مرداد ۱۳۹۱این همه سر و صدا کرده که بگن موتور و گیرکس فولکس هستش .اینا ترفنداشون بابا…!!!
محمد رضا
۱۴ مرداد ۱۳۹۱این چینیام حالشون خوب نیستا از مدیرای زحمت کش سایپا و ایران خودرو باید یاد بگیرن یه ماشین مال 20 سال پیش پیدا کنند و با پروئی تمام فقط لامپاشو عوض کنند و بگن تولید ملی افتخار ملی که این دردسرارم نکشند
کیان
۱۴ مرداد ۱۳۹۱منم فکر میکنم اینها همش تبلیغاته تا بگن این ماشین خوبه و بخرید.
sunmartin
۱۴ مرداد ۱۳۹۱نقل قول : “فقدان تحقیق و توسعه R&D قوی نیز مشکل دیگر خودروسازهای چینی است.”
خیلی خبر جالب و آموزنده ای بوود یک نکته در این خبر وجود داره و اون مقایسه بین چین و ایران هست چین مبحثی به نام R&D که تحقیقات بروی کالا و اختراعات جدید و توسعه زیر ساخت هست رو نداره مثل کشور خودمون اما یه برتری بزرگ نسبت به ایارن داره و اون کپی بی چون و چرا و مهندسی معکوس هست که در ایران وجود نداره اگه وجود داشت بعد از این همه مونتاز 206 میتونستن قطعاتش رو براحتی کپی کنند نه از برادران چینی و هندی بخرن ،چین یه کشوری هست که اگه یه خودرو رو رو منفصله کنه و کارشناساش روش کار کنند میتونند عین اون قطعه رو مونتاز و کپی کنند حالا بماند با چه ماتریال و کیفیت ساختی .. اما بغیر از قطعات موتوری که تکنولوژی اون دردست تعداد محدودی از کشورهای صنعتی و زیر مجموعه های اونهاست بقیه موارد رو چین بخوبی کپی میکنه و با این کپی کاری ممر درآمد خوبی برای خودش حداقل تو ایران و روسیه پیدا کرده
esi
۱۷ مرداد ۱۳۹۱داداش کپی کردن عرضه میخواد که خودروسازای ما ندارن
حداقل از مونتاژکاری که بهتره
پژوی سال 1988 رو تو سال 2012 به عنوان خودروی روز بفروشن .اونم بعد از 20 سال وابسته به صنایع مادر تولید قطعاتش باشند وبعد از یه تحریم ماشین نداشته باشن تحویل مردم بدن که قیمتش یهو بادلال بازی 100درصد رشد بکنه
[…] مدیران خودروسازی کشورمون که عقل و شعورشون اندازه یه ارزنه و فقط بلدن جیب مردمشونو بزنن بی…..
محمدحسین
۱۸ مرداد ۱۳۹۱بابا دزد که به دزد میزنه بهش میگن شاه دزد ایران هم از روی کامیون چینی howo کپی زده و اسمشو گذاشته سایپا دیزل که شرکت چینی از ایران شکایت کرده…
ما دزدتریم…همون قضیه اون دنیای کشورهای پیشرفته و ایران که هم ایرانی هم آلمانی رو می برن جهنم قرار با قیف بهشون قیر بریزن که آلمانی هر روز عذاب میکشه و آخ و اوخ میگه ولی ایرانی داره تو جهنم می خنده آلمانی میره به ایرانی میگه چرا من دارم تو جهنم عذاب میکشم و هر روز قیفو کردن تو من بعد بهم قیر میریزن دارم گریه میکنم تو چرا می خندی؟؟؟
ایرانی میگه آخه یه روز اینجا قیف هست قیر نیست یه روز هم قیر هست قیف نیست…برای همینه که تا حالا دنیا با این تحریمها نتونسته ما رو به زانو دربیاره…آخه خودمون هم از کار خودمون سر در نمی یاریم
کیارش
۲۲ مرداد ۱۳۹۱امیدواریم با همین تحریما وصنعت خودروی بدرد نخورمون توسط مهندسیم ایرانی خودروی خوب بزنیم
مهواره
۲۳ مرداد ۱۳۹۱الهی پولدار شین این چه حرفاییه
Arvin
۳۱ شهریور ۱۳۹۱از چینی ها کثیف تر تو دنیا وجود نداره( البته روسها هم خیلی شبیه اونا هستن
ش
۳۰ آبان ۱۳۹۱در جواب به دوستم بگم که کیسه هوا هم گزاشتن امنیت نداره فقط به خاطر تعویض پلاک گزاشتن!
اریا جاوید
۳ آذر ۱۳۹۱از چینی ها بدترتوی دنیانداریم نفت مارامفت می برندجنس بدرد نخوربه مامی اندازند…
البته بشکنددست تجار متقلب ایرانی که دانسته پول کلانی به جیب خود می ریزندواسم چینی هارا خراب می کنند.
mohammad
۱۳ شهریور ۱۳۹۲چین الان داره کپی میکنه چند سال دیگه از اصلی شم بهتر میزنه 2 سال دیگه صبر کنید
هم وطن
۱۵ بهمن ۱۳۹۲در جریان باشید که آمریکا و آلمان در زمینه ی اختراعات همیشه پیش کسوت بودند بعدش هم روسیه و کشورهای اروپایی ! اما کشورهای آسیائی فقط کپی میکنن و با کیفیتهای مختلف به بازار عرضه میکنن.مثلا: سی دی اختراع کمپانی فیلیپس هلنده ولی زاپنی ها با کیفیت خوب تولید کردن و بازارهارو قبضه کردن که البته الان نوبت چین شده . ال سی دی اختراع کمپانی اپسون امریکاست ولی همه ی بازار پر شده از شده سامسونگ و سونی ! دستگاه فتوکپی اختراع کمپانی زیراکس آمریکاست . دوربین عکاسی اختراع کمپانی کداک .ایربگ اختراع کمپانی جنرال موتوره ! ای بی اس اختراع کمپانی مرسدس بنزه. اولین خودرویی که با تکنولوزی سوخت رسانی الکترونیکی جایگزین کاربراتور شد, کادیلاک بود ! پس کپی کردن ملاک نیست . کیفیت و قیمت ملاکه, کشورهای اروپایی سفارش تولید کالای بی کیفیت رو نمیپذیرند ولی چینی ها متاسفانه با هر کیفیتی و هر مارکی که نوشته ساخت کجاست سفارش قبول میکنن . بقیه اش به وجدان تاجر مربوط میشه
حسین 9974
۱۶ فروردین ۱۳۹۳اگه یکی جلوی این چینیارو نگیره فرداروز تیبارو هم کپی میکنن