علیرضا رحیقی: در حالی که پس از برجام امیدها به ورود خودروهای جدید از برندهای معتبر جهانی قوت گرفته است، اما آنچه در این مدت در عمل شاهد آن بودیم پیشفروش محصولی از کمپانی چینی دانگ فنگ با نام دانگ فنگ H30 Cross بود که اتفاقاً مورد استقبال شدید نیز قرار گرفت و سهمیه تولید آن برای چندین ماه آینده در عرض چند ساعت تکمیل شد.
اکنون ایرانخودرو قصد دارد که نسخه سدان این خودرو را با نام دانگ فنگ S30 روانه بازار کند. دانگ فنگ S30 خودرویی است که بر پایه نسل اول سیتروئن C-Elysee ساخته شده است و از پلتفرم و پیشرانهای مشترک با محصولات پژو سیتروئن بهره میبرد. این خودرو در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد و در سال ۲۰۱۳ مورد فیسلیفت قرار گرفت. در طی فیسلیفت سال ۲۰۱۳ بخشهایی از طراحی داخلی و خارجی آن بهروزرسانی شد و دو پیشرانه جدید برای آن در دسترس قرار گرفت.
به دلیل اینکه یکی از پیشرانههای در دسترس برای این خودرو همان پیشرانه TU5 معروف است که در کشورمان تولید میشود و سابقه طولانی در کشور ما دارد و پلتفرم آن که مشترک با محصولات پژو سیتروئن است، به نظر میرسد که دانگ فنگ S30 انتخابی هوشمندانه برای تولید در ایران بوده است. ضمن اینکه به دلیل اینکه بسیاری از قطعات این خودرو هماکنون در داخل کشور تولید میشوند، میتوان درصد داخلی سازی آن را به سرعت بالا برد و در نتیجه قیمت تمام شده آن، پایینتر از خودروهایی خواهد بود که به طور کامل با قطعات وارداتی تولید میشوند.
آنچه که در مورد این خودرو اهمیت دارد، این نکته است که طبق بعضی از شنیدهها، این خودرو بهعنوان جایگزین، یا حداقل آلترناتیو دیگری، برای مدلهای محبوب و قدیمی پژو ۴۰۵ و پارس در نظر گرفته شده است. در نتیجه احتمالاً باید جایگاه ویژهای برای این خودرو قائل باشیم. از نظر ابعاد، دانگ فنگ S30 در مقایسه با پژو ۴۰۵، حدود ۱۲ سانتیمتر طویلتر، حدود ۵ سانتیمتر عریضتر و حدود ۵ سانتیمتر مرتفعتر است. البته فاصله محوری این خودرو حدود ۵ سانتیمتر از پژو ۴۰۵ کمتر و وزن آن نیز حدود ۱۰۰ کیلوگرم از ۴۰۵ بیشتر میباشد. یکی از بزرگترین انتقاداتی که در سالهای اخیر به محصولات خانواده پژو ۴۰۵ گرفته میشد، ایمنی ضعیف و مقاومت کم بدنه این خودروها در هنگام تصادف بوده است. در این نوشته قصد داریم که نگاهی دقیقتر به وضعیت ایمنی دانگ فنگ S30 داشته باشیم.
دانگ فنگ S30 از نظر ایمنی نتوانسته است نتیجه فوقالعادهای را از خود به نمایش بگذارد و نسخه قبل از فیسلیفت آن در سال ۲۰۱۰ تنها توانسته است ۳ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP دریافت کند. نکته قابل تأمل این است که این خودرو در تست برخورد ۴۰% از جلو نتایج بسیار ضعیفی کسب کرده است و نتوانسته هیچگونه محافظتی از سر راننده داشته باشد. همچنین میزان محافظت از سینه در تمامی تستهای انجام شده قابل قبول نبوده است. ضمن اینکه در توضیحات این تست ذکر شده است که یک مورد خطا در عملکرد کمربند ایمنی راننده در این تست مشاهده شده است که تا حدودی نگرانکننده میباشد. امیدواریم که حداقل این نقصهای ایمنی در نسخه فیسلیفت که قرار است وارد کشورمان شود برطرف شده باشند.
از نظر تعداد ستارههای ایمنی میتوان نسخه قبل از فیسلیفت دانگ فنگ S30 را با دو چینی شناخته شده دیگر در بازار ما، یعنی MVM 530 و لیفان ۶۲۰ مقایسه کرد. هر سه این خودروها در یک بازه زمانی در چین طراحی و تولید شدهاند و هر سه نیز در تست موسسه CNCAP سه ستاره ایمنی کسب کردهاند. تفاوت اینجاست که MVM 530 و لیفان ۶۲۰ دیگر در کشور ما تولید نمیشوند؛ اولی با مدل MVM 550 جایگزین شده است و دومی احتمالاً در آینده با مدل لیفان ۷۲۰ یا نسل دوم ۶۲۰ جایگزین خواهد شد. اما دانگ فنگ S30 خودرویی است که قرار است هماینک بهعنوان یک خودروی جدید به کشور ما بیاید و احتمالاً در سال ۲۰۱۷ اولین سریهای آن وارد بازار خواهد شد. پس با این اوصاف به خودمان حق میدهیم که کمی در مورد مسائل مربوط به ایمنی این خودرو تردید داشته باشیم. البته شکی نیست که این خودرو با همان سه ستاره ایمنی از CNCAP باز هم چند قدم از سایر خودروهای این بازه قیمتی (بهجز تندر ۹۰ و ساندرو) که طراحی آنها به چند دهه قبل بازمیگردد و در هیچ موسسهای تست نشدهاند، جلوتر است. اما بهعنوان خودرویی که قرار است در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود، مطلقاً نمیتوان آن را یک خودروی ایمن دانست. آنچه که بر ما واضح نیست این نکته است که آیا در فیسلیفتی که در سال ۲۰۱۳ بر روی این خودرو اعمال شد، تغییراتی درزمینهٔ ساختار کلی این خودرو صورت گرفته است یا خیر. اما آنچه مشخص است و باید به آن توجه شود این است که در تست CNCAP از نسخه پایه این خودرو که دارای دو کیسه هوا بوده، استفاده شده است. این در حالی است که نسخهای که قرار است توسط ایرانخودرو وارد کشورمان شود، نسخه فول است و دارای چهار کیسه هوا (دو کیسه هوا در جلو به علاوه کیسههای هوای جانبی) خواهد بود. همچنین این خودرو مجهز ISOFIX خواهد بود که در تست CNCAP حضور نداشته است. در نتیجه میتوان گفت که ایمنی این خودرو نسبت به آنچه که در تست CNCAP مورد بررسی قرار گرفته است، کمی بهبود داشته است.
از نظر تجهیزات ایمنی، دانگ فنگ S30 مجهز به ترمزهای دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی معمولی در عقب میباشد. به علاوه، مجهز به چهار کیسه هوا شامل کیسههای هوای راننده، سرنشین و جانبی میباشد و از سیستمهای ترمز ABS و EBD بهره میبرد. قفل کودک، سیستم ایموبیلایزر، سنسور سرعت و تصادف برای دربها، سیستم قطع جریان سوخت در هنگام تصادف، سنسور پارک عقب و دوربین عقب سایر تجهیزات ایمنی این خودرو میباشند. در نهایت، درون دربهای این خودرو میلههای محافظ قرار داده شده است تا در هنگام تصادف از سرنشینان محافظت کنند.
هنوز قیمت نهایی و تجهیزاتی که در نمونه تحویلی به مشتریان ایرانی موجود خواهد بود به طور رسمی از سوی ایرانخودرو اعلام نگردیده است، اما با توجه به شرایط بازار و قیمتگذاری و امکاناتی که ایرانخودرو برای برادر این خودرو، یعنی H30 Cross، در نظر گرفته است، میتوانیم قیمت این خودرو را در حدود ۴۰ میلیون تومان تخمین بزنیم. با این حساب نمونه دستی این خودرو میتواند بهعنوان رقیبی جدید در بازهای که خودروهایی چون پژو ۲۰۶ صندوقدار، پژو پارس LX، تندر ۹۰، دنا، برلیانس H330 دستی و … در آن حضور دارند، مطرح شود و نسخه اتوماتیک آن نیز در حدود قیمتی خودرویی چون تندر ۹۰ اتوماتیک قرار خواهد گرفت. هرچند که پیشبینی وضعیت بازار کشورمان همواره امری بسیاری دشوار بوده است، اما با توجه به استقبال گستره از دانگ فنگ H30 Cross میتوانیم برای موفقیت S30 نیز شانسی قائل شویم. پیشفروش این خودرو احتمالاً بهزودی بهوسیله ایرانخودرو آغاز خواهد شد و احتمالاً از اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد حضور این خودرو در خیابانها خواهیم بود.
آرش
۱۵ مهر ۱۳۹۵دنا بهتر نیست؟!
Elemento
۱۵ مهر ۱۳۹۵.
مبارک صاحباش.
به دل من ننشست.
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵منم حال نکردم
کامیاب
۱۶ مهر ۱۳۹۵دوستان میشه نظرتونو درمورد عقیدم بدونم؟
خودرو با قیمت جهانی ،از دسترس عموم مردم خارجه.ما نهایتا بتونیم 10/15هزار دلار برای یه خودرو خرج کنیم.
اگر بخوایم یه خودرو در این بازه قیمتی سوار شیم،که بروز هم باشه،یا باید از خودروسازای بزرگ درخواست تولید نسخه خاص برای کشور خودمون بدیم(مث فولکس آمئو برای هند)ویا خودرویی ارزان رو بومی سازی کنیم،که در ایران بومی سازی یعنی داغون کردن چیزی.
بهتر نیست بجای اینا با خودروسازای روسیه وارد مذاکره شیم؟
خودروهاشون با فرهنگ رانندگی ایرانی کاملا سازگارن(کم خرج،ارزون،خرکار)
نسبتا مدرن اند و واقعا چیزی کم ندارن(مث لادا ایکس ری)
روسیه در بحث سیاست که متاسفانه تاثیر مستقیم داره تو خودروسازی ایران،متحد تره و نظرش با سیاست های مثلا غرب ستیزانه همسو تره.
نظر شما درمورد برندهای شناخته شده و خودروهای بروز شده این برندای روسی چیه؟
به نظر من بهترین،ارزون ترین،مفید ترین و به صرفه ترین راه،واردات یا تولید خودرو های روسی هست.(بازم تاکید میکنم مدلای بروز شده،نه لاداهای چهل سال پیش که بازم من دوسشون دارم و جامعه با ظاهرشون کنار نمیاد)
سجاد
۱۶ مهر ۱۳۹۵منم با نظرت موافقم
ولی لادا زیرمجموعه رنو-نیسان هست و مدلای جدیدش با پلتفرمای داچیا تولید میشن و از اونجاییکه مدلای داچیا اینجا هم تولید میشه پس بعیده که برای ماشینای خودش رقیب بیاره
ارمان
۱۶ مهر ۱۳۹۵مگه لادا الان تولید داره؟
سعید
۱۵ مهر ۱۳۹۵سدانش هم میخواد بیاد؟؟؟؟
من تو نمایندگی شهرمون(یزد) تو اچ سی کراس نشستم و وارسیش کردم در کل به دلم نشست کیفیتش هم خدایی بد نبود، درهاش به یه اشاره کوچیک بسته میشد و صندلی هاشم خوب بود اما دکمه ولوم مولتی مدیاش انقدر کوچیک و مسخره بود که تو دست میگرفتی خنده ت میگرفت انگار پیچ تنظیم آنتن برقی تلویزیون رو تو دستت گرفتی داری می چرخونی. داشبوردش هم زیباتر از عکس هاش هست و حس خوبی میده به آدم
امااااااا آقا اینم دقیقا مثل ام وی ام 315 صندوق دار نمای عقبش هماهنگ و زیبا نیست
چرا؟؟؟؟؟؟؟؟
خداییش پارس از این خوشکل تره و هماهنگ تره
مثلا هیوندا اکسنت که شاید از لحاظ ابعادی یه کلاس کوچتر به نظر بیاد ولی آدم نگاه میکنه کیف میکنه از هماهنگی بدنه ش
هنوز یه دور دیگه رو بدنه ش کار بشه بهتره و البته ایمنیش
آرش
۱۵ مهر ۱۳۹۵تو کشوری که پراید تولید میشه ایمنی اهمیت نداره …
بیخود هی ایمنی ایمنی ایمنی نکنید …
ماشین ایمن قابل تایید شرکت های تایید کننده استاندارد ایمنی تولید داخل سراغ دارید ؟
پژو .. پراید .. سمند .. تندر .. ساندرو … و تمام این آشغال های دیگه که الان زیر پاهامونه … کدومشون استاندارد و ایمنن … که این یکی باشه ..
توجه داشته باشید که استاندارد و این ستاره های ایمنی تازه کف کیفیت هستند .. که ما همین کف رو هم نداریم … پس به زبون اوردن واژه ایمنی تو این مملکت خنده داره ..
مگر برای وارداتی ها
مانی
۱۵ مهر ۱۳۹۵این تفکر یعنی قبول کردن ظلم،همین طوری فکر میکنید که خودرو سازها راحت سواستفاده میکنن دیگه
احسان
۱۶ مهر ۱۳۹۵ساندرو و ال۹۰ که در ایران تولید میشوند هر دو ۳ ستاره از یورو انکپ دارند که خیلی سختگیرتر از چاینا انکپ هست
http://www.euroncap.com/en/results/dacia/sandero/15753
http://www.euroncap.com/en/results/dacia/logan/15662
محمد
۱۶ مهر ۱۳۹۵همه میدونیم که ایمنی ندارن
ولی باید از بین بد و بدتر اونی که بده رو انتخاب کنیم پس باید بررسی به که کدوم بده کدوم بدتره
مانی
۱۵ مهر ۱۳۹۵۳ ستاره ایمنی،اونم از cncap !خدا به خریدارهاش رحم کنه.من که اصلا به ایمنی خودروهای چینی اعتماد ندارم،اصلا هیچ تضمینی نیست که ایربگ موقع تصادف باز شه!
کامبیز
۱۵ مهر ۱۳۹۵درود
چیه آخه این ! این چه طراحی زشتی هست دیگه !! داشبورد معمولی با طرح صدسال پیش !! طراحی بیرونی افتضاح !! بازم هاچ بکش ! صندوقدارش نگا خداوکیلی !!!
واقعا تو سال 2017 باید ماشین اینجور طراحی و ایمنی داشته باشه ؟!!
هامون
۱۵ مهر ۱۳۹۵با سلام و تشکر.
فکر میکنم نسل فعلی ساندرو که تو کشور ما عرضه میشه در سال ۲۰۰۸ تحت عنوان داچیا ساندرو در دو تیپ ( استاندارد و دارای پک تجهیزات ایمنی) تو تست های یورو اِنکَپ شرکت کرده و نتایجش در دسترسه.
http://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/latest-safety-ratings/en/results/dacia/sandero/15753
ناصر
۱۵ مهر ۱۳۹۵اگه یه خودرویی زیبا باشه و ایمنی هم داشته باشه وبا یک قیمت منصفانه مگه ما مردم ایران لیاقتشو داشتیم که بخوان داخل کشور همچین خودرویی تولید بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ما مردم لیاقت خودروی زشت بدون ایمنی قیمت بالا و تکنولوژی صد سال پیش را داریم.
شما همین مورد خودروهای 25 تا 35 هزار دلاری را برید بخونید ببینید چه خودروهایی با چه کیفیتی با چه ایمنی بالایی و با تکنولوژی روز دنیا چه قیمتهای مناسبی دارن ولی بیگانه ها لیاقت اینارو دارن نه ماها.
یا برید چانگان نقلی را ببینید….
و ببینید لیاقت ما چیه که این اشغال را میخوان به ماها بدن
احمد باقری
۱۵ مهر ۱۳۹۵پس، انتظار داشتن که چه نتایجی کسب کنه.
حميد
۱۵ مهر ۱۳۹۵این خودرو سازهای وطنی کی به فکر ایمنی بودنند
علی
۱۶ مهر ۱۳۹۵من نمیدونم طراحی 405 مال چه سالیه. ولی خدایی از این قشنگتره. یعنی اگر اینو جایگزین 405 کنن، 405 و پارس تو بازار میشن 60 ملیون.
ali
۱۶ مهر ۱۳۹۵خدایی شما دیگه کی هستین !!! چطوری پژو پارس رو هنوز دوست دارین ! من که دیگه حالم از 405 و پارس و سمند بهم میخوره …. ( من کاری به چینی بودن و کیفیت و ایمنی ایش ندارم) ولی طراحی داخل و بیرونش رو از پارس که ماله عصر حجر هست بیشتر دوست دارم و نشونه های از مدرنیت تو طراحی ایش هست ولی پارس و اینا…. چی بگم به این مردم بی سلیقه… همینه که باعث شده ایران خودرو سایپا ماشین 30.40 سال پیش رو بهتون با قیمت خون پدرشون بندازه و شما هم بخرین !! دولتم حمایت سنگینی منه ازشون…. یکم بروز تر باشید خواهشا…البته من طراحی کراس اش رو خیلی بیشتر میپسندم.
آرش
۱۶ مهر ۱۳۹۵علی جان بحث سلیقه و به روز بودن صحیح،اما خودرو یه وسیله مورد استفاده است وطبعا دارای هزینه نگهداری. همین پارس و پراید و ۴۰۵ درسته گرونن،نا امن هستند و قدیمی اما در عین حال هزینه های جانبیشون کمه،قطعاتشون فراوونه،توان تعمیرشون در کشور بالاست و…درنتیجه مردمی که دنبال دردسر نیستند،میخرنشون.فیلتر هوای ۴۰۵ پنج هزارتومنه، تو پرت ترین جای کشور هم گیر میاد،فیلتر هوای ام وی ام۵۳۰ سی و پنج هزارتومنه نمایندگی ها هم یک خط درمیون ندارن.کسی که دنبال استفاده از وسیله است اولویتش کم دردسر بودنه.
Sina
۱۶ مهر ۱۳۹۵الان با قیمت 40 میلیون قراره جایگزین 405 بشه!؟ ?? واقعا اینا نمیدونن معنی جایگزین چیه یا مردم رو منگول گیر آوردن… این طور که من بازار ایران رو میبینم بنظرم در آینده همین ماشین های سایپا مثل ساینا جایگزین 405 میشه، الان ساینا دو میلیون دیگه بزاری رو قیمتش میشه هم قیمت 405 که احتمالا تا دو سه سال دیگه هم قیمتش به قیمت فعلی 405 میرسه
علیرضا.م
۱۶ مهر ۱۳۹۵درسته پژو پارس قدیمی شده اما مگه این چه برتری داره که بریم این رو بخریم ؟
بعد این همه سال وقتی پارس رو میبینی بازم اصالت و زیبایی خاصی رو به آدم القا میکنه چیزی که خیلی از خودرو های چینی که تازه تولید شده اند به آدم القا نمیکنه .
به شخصه از طراحی آسیایی خوشم نمیاد چون اصلاً با وقار نیستند ( منظور از وقار ماشین هایی هستند که بعد از سال ها وقتی آدم اون ها رو میبینه دست و پاش شل میشه )
شما برید بنز سری E پلیس رو نگاه کنید هنوز هم جالبه .یا bmw قدیمی رو نگاه کنید .
از نظر من تو باید با بدترین شرایط وضعیت خودرو هایی کشور ما به چنین اوضاعی تبدیل میشد .
بازه 7تا 10 میلیون تومان ( ام وی ام سه سیلندر )
بازه 10 تا 15 میلیون تومان ( تیبا و پراید و رانا 1400 و سمند , برلیانس h220 )
بازه 15 تا 20میلیون ( پژو پارس lx. سمند سورن و 207 و 207 sd . اچ سی کراس ام وی ام x33 new و لیفان x60 و برلیانس h330)
بازه 20 تا 25 میلیون ( دنا ELX .و هیوندای آی 20 و 208 و 301 و سراتو قدیم , کیا پیکانتو )
بازه 25 تا 35میلیون ( بسترن . مگان قدیم و 407 و 308 . هیوندای اکسنت . نیسان جوک و ریو جدید)
بازه 35تا 50میلیون ( هیوندای ix35 , اسپرتیج , و الانترا و کیا سراتو و مزدا 3 جدید. سوزوکی گراند ویتارا . )
بازه 50 تا 70 میلیون تومان ( و مزدا 6 . اپتیما جدید . سوناتا جدید .نیسان تیانا قدیم )
میلاد
۱۶ مهر ۱۳۹۵دنگو فنگ اومد!?
uss zumwalt DDG-1000
۱۶ مهر ۱۳۹۵چه اسمی داره کمپانی ش
Alireza
۱۶ مهر ۱۳۹۵داداش یه نگاهی به خودرو های روسی بکنین واقعا برای کشوری مثل ایران عالی هست
yon.ir/Kb7F
fara2001
۱۶ مهر ۱۳۹۵به نظر میرسه لیاقت ما بیشتر از این نیست.اگر بودکه ،حال ما اینگونه نبود
Kia
۱۶ مهر ۱۳۹۵اگه زشته
اگه ایمنی نداره
اگهموتور tu5 زیر کاپوت داره
اگه حالت بهم میخوره نگاش کنی
اگه دراش عین مینی بوس بسته میشن
پس اینا کین که میخرررن؟؟؟سایتش ۲روزه بسته شد!!!!
amin
۱۶ مهر ۱۳۹۵والا از ۴۰۵ و پرشیا که قشنگتره.اشکال اینه که پذیرفتن تغییر واسه ما ایرانیا سخته.ولی هاچبکش قشنگتره از این
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵405 که اصلا رخ نداره
بهرام
۱۶ مهر ۱۳۹۵میگما اگه ایران پورشه هم تولید کنه موتور tu5 میندازه روش ؟؟؟ ????…
این چیه آخه نه ظاهری داره نه کابین جذابی صد رحمت به 206 اس دی و دنای خودمون… والا
soroush
۱۶ مهر ۱۳۹۵اشغال به تمام معناست
نمیشه اسم ماشین روش گذاشت اسباب بازیه
ولی با این حال بازم از پراید و 405 بهتره
uss zumwalt DDG-1000
۱۷ مهر ۱۳۹۵پراید ماشین اخه
عشق پژو
۱۷ مهر ۱۳۹۵پدر من برای مادرم دانگ فنگ h30کراس ثبت نام کرده امیدوارم که بدنه محکمی هم داشته باشه در نمایشگاه ایرانخودرو که در شیراز بود یکیش رو دیدیم همچین بد نبود از ام وی ام والا بهتر بود
حمیدرضا
۱۷ مهر ۱۳۹۵اساسا ما هرموقع یه محصول جدید میاد علیهش جبهه میگیریم خصوصا اگر از مبدا چین باشه من با این خودرو خیلی موافق نیستم ولی به نظرم از محصولات دهه هشتاد خیلی بهتره البته امیدوارم ایران خودرو به مونتاژ کاریش پایان بده و خودش این رو تولید کنه تا حداقل تکنولوژی هفت سال پیش چین رو وارد کنه
mohammad
۲۲ آبان ۱۳۹۵https://bama.ir/اقا ارش اگه دنا میخوای برو این سایت تحقیق راجب دنا به عمل بیار انوقت ببین نظرت راجبش چیه ؟
mohammad
۲۲ آبان ۱۳۹۵اقا ما سال 85 یه پژو 405 خریدیم 12نیم میلییون خب تازه روکش صندلی براش گذاشتیم و دزدگیر براش گذاشتیم اینه هاش هم برقی بود اما متاستفانه هم روکش صندلی هاش از بین رفته هم دزدگیرش از کار افتاده سپرعقب هم که از جاش در اومده اصلا” یک ایرادی داره این ماشین ما که باید بذاریم در معرض فروش ؟ ایا کسی ماشین ما رو نمیخره ؟ قصد فروشش داریم !
سارا
۱ آذر ۱۳۹۵یعنی این دزدا از چین هم میخوان بیارن میرن بنجل 5 میلیونی میارن ده برابر بفروشن … شرافت که نباشه …