وقتی که اسم خودروهای چینی به میان میآید برخی افراد به یاد خودروهای ضعیف، بیکیفیت و کپی ناقصی از برندهای مشهور میافتند. برای این افراد اینکه چین بتواند خودروی خوب بسازد و با برندهای معتبر دنیا رقابت کند محال به نظر میرسد چه برسد به اینکه خودروهای چینی بتوانند در رقابت با خودروهای مشهور و صاحبنام سربلند شوند و از میدان پیروز به در آیند. اما واقعیت چیز دیگری است. در حال حاضر حدود ۷۰ برند خودرویی چینی وجود دارد و این به این معناست که خودروهای چینی گستره وسیعی از نظر قیمت، کیفیت و امکانات فنی و رفاهی را تشکیل میدهند. خودرویی که قصد بررسی آن را داریم مثال نقضی برای این ایده است که چینیها نمیتوانند خودروی خوب بسازند: BYD QIN
کلیات:
BYD یک کمپانی چینی است که به معنای واقعی کلمه یک کمپانی پیشگام در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی محسوب میشود. این کمپانی که در سال ۲۰۰۳ پا به عرضه خودروسازی گذاشت، توانست در سال ۲۰۱۳ در زمره پرفروشترین برندهای خودروهای سواری در چین و پرفروشترین برند چینی در خود چین محسوب شود. این کمپانی در پنجمین سال تأسیس بخش خودروسازی خود یعنی در سال ۲۰۰۸ مدل F3DM که یک خودروی پلاگین هیبرید (PHEV) بود را در نمایشگاه خودروی بینالمللی آمریکای شمالی در دیترویت ایالاتمتحده رونمایی کرد. همین خودرو وقتیکه در سال ۲۰۰۹ به تولید انبوه رسید توانست اولین خودروی پلاگین هیبرید جهان نام بگیرد که به تولید انبوه رسیده است و این تازه آغاز روند نوآوریهای BYD بود. هماکنون اتوبوسهای تمام الکتریکی BYD در سراسر جهان از شنزن چین تا بن آلمان و از نیویورک تا استنفورد آمریکا بهعنوان یک وسیله حملونقل عمومی با آلایندگی صفر مشغول خدمت هستند. در سال ۲۰۱۴ نیز این کمپانی با رونمایی از مدل تانگ، سریعترین SUV هیبریدی جهان را معرفی کرد تا باز هم نام خود را بهعنوان یک برند پیشگام در زمینه خودروهای برقی بر سر زبانها بیندازد.
مطالب فوق انتظارات را از خودرویی که قصد معرفی آن را داریم بهشدت بالا میبرد. در نتیجه بدون بحث اضافی به سراغ BYD Qin میرویم. این خودرو نام خود را از اولین سلسله امپراطوری چین گرفته است و تلفظ صحیح نام آن همان “چین” میباشد. شاید علت این نامگذاری این باشد که BYD امیدوار است مدل Qin آغاز امپراطوری این کمپانی در زمینه خودروهای پلاگین هیبرید باشد. این خودرو در سال ۲۰۱۳ و بهعنوان جایگزین مدل F3DM معرفی شد و در سال اول ورودش به بازار، یعنی سال ۲۰۱۴ توانست با فروش نزدیک به ۱۵ هزار دستگاهی بهراحتی مقام اول پرفروشترین خودروی برقی چین را کسب کند. همچنین این خودرو در همان سال در جایگاه هفتمین خودروی پلاگین پرفروش دنیا قرار گرفت. روند مثبت فروش این خودرو در سال ۲۰۱۵ هم ادامه داشته، بهگونهای که تنها در ۶ ماه اول سال ۲۰۱۵ این خودرو توانست با فروش بیش از ۱۶ هزار دستگاهی باز هم مقام اول پرفروشترین خودروی برقی چین را از آن خود کند.
کاستاریکا اولین مقصد Qin در خارج از چین بود و کمکم بازار این خودرو به سایر کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی گسترش پیدا کرد. برنامهریزی شده است که فروش Qin تا پایان سال ۲۰۱۵ در ایالاتمتحده آمریکا آغاز شود. تاکنون درمجموع ۳۱.۳۶۶ عدد از این خودرو به فروش رفته که عدد قابلتوجهی است. پس اکنون وقت آن است که با نگاهی به این خودرو دریابیم که علت این موفقیتهای Qin چه بوده است.
طراحی ظاهری
قانونی نانوشته در بین خودروسازان وجود دارد که مبنی بر این است که خودروهای برقی باید از ظاهری عجیب و فضایی بهره ببرند. شاید هدف از این سبک طراحی اغراقآمیز و پستمدرن این باشد که به مخاطب احساس دیدن یک خودروی پیشرو و متعلق به آینده را القا کنند. Qin هم از این قاعده مستثنی نیست و در ظاهرش اغراق زیادی صورت گرفته. این خودرو بر اساس BYD Surui ساخته شده که بیشباهت به تویوتا کرولا نیست.
در قسمت جلو با خطوطی شکسته و تند طرف هستیم که چراغها و جلوپنجره را تشکیل میدهند. چراغهای جلو در زیر با LED های آبیرنگی تزئین شده و به سمت عقب کشیده شدهاند. در نمای جلو همچنین چراغهای روشنایی در روز و مه شکنها دیده میشوند.
در نمای جانبی با ظاهری ساده و به دور از اغراقهای جلو و عقب خودرو مواجه هستیم. دو خط نه چندان برجسته در بالا و پایین وجود دارند که تا حدی از سادگی نمای جانبی میکاهند. خط بالایی هم به چراغهای عقب منتهی میشود. نکته مثبت در نمای جانبی این است که برخلاف اکثر خودروهای چینی نسبت رینگ و لاستیک با ابعاد بدنه عدد متناسبی است و رینگهای ۱۷ اینچی دو رنگ با طراحی خوب کمک شایانی به بهبود نمای جانبی کرده است.
اما در نمای عقب با چراغهایی مواجه هستیم که مشابه آنها را در کمتر خودرویی میتوان مشاهده کرد. چراغهای بزرگی که از LED تشکیل شدهاند و از پایین به هم متصل شدهاند. همچنین خطوط منحنی بر روی سپر که ظاهر فضایی Qin را تکمیل میکنند.
همچنین محل اتصال شارژر برقی خودرو در زیر آرم BYD در پشت خودرو قرار دارد.
سپس به سراغ کابین خودرو میرویم. همانند بیرون خودرو، در داخل نیز به عجایب و شگفتیهای زیادی برخواهیم خورد. در طراحی کابین از ترکیب رنگهای سبز و سفید و مشکی استفاده شده است. ترکیبی که در کمتر خودرویی میتوان نظیر آن را مشاهده کرد. اما ترکیبی هوشمندانه است، چراکه به شما یادآوری میکند که در داخل خودرویی سبز نشستهاید.
طراحی کنسول و کلیدهای روی آن همگی قدری نامتعارف هستند و جایگاه قرارگیری بعضی از کلیدها از جمله کلید چراغ خطر و خاموش کردن ESP بسیار عجیب و دور از ذهن میباشد.
در جلوی دستهدنده نیز کلید روشن شدن خودرو را میبینیم که برخلاف اغلب خودروها بر روی کنسول قرار گرفته است.
آخرین نکته قابلتوجه در این بخش هم انتخابگر وضعیت رانندگی است که با استفاده از آن میتوان حالتهای تمام برقی یا هیبریدی و حالت اقتصادی یا اسپرت را انتخاب نمود.
با نشستن در پشت فرمان این خودرو متوجه خواهید شد که صفحه کیلومتر این خودرو برخلاف اکثر خودروها، یک صفحه آنالوگ نیست. بلکه یک صفحهنمایش TFT-LED با اشکال گرافیکی متنوع در برابر شماست که علاوه بر اطلاعات معمول، اطلاعاتی در زمینه میزان شارژ باتریها و شرایط خودرو را نیز در اختیار شما میگذارد.
بر روی فرمان این خودرو نیز کلیدهای زیادی تعبیه شده که میتوان بهوسیله آنها سیستم صوتی و کروز کنترل خودرو را مدیریت کرد.
اما یکی از خاصترین نکات قابل توجه در این خودرو روباتی با نام BYD i است که بر روی داشبورد ظاهر میشود که نقش رابط کاربری هوشمند BYD را بازی میکند و در ادامه به شرح ویژگیها و عملکرد آن خواهیم پرداخت.
پیشرانه و عملکرد:
با توجه به سابقه BYD و مطالبی که در مورد فروش بینظیر مدل Qin بیان شد، انتظارات از عملکرد فنی آن بالاست. پس وقت آن رسیده تا بگوییم در زیر کاپوت این خودرو چه چیزی قرار دارد.
BYD Qin یک خودروی پلاگین هیبرید است. اساس کار کلی خودرویهای پلاگین هیبرید بدین گونه است که در این خودروها یک موتور درونسوز مانند همه خودروهای دیگر وجود دارد که میتواند بهتنهایی ایفای نقش کند. در کنار این موتور درونسوز، یک موتور الکتریکی نیز وجود دارد که انرژی خود را علاوه بر انرژی تولید شده توسط موتور برقی و ترمزهای خودرو، از برق شهر و یا جایگاههای شارژ تأمین میکند. درنتیجه خودروهای پلاگین هیبرید (PHEV) ترکیبی از خودروهای تمام برقی (PEV) و خودروهای درونسوز معمولی هستند و برتری آنها نسبت به خودروهای هیبریدی (HEV) این است که میتوانند انرژی مورد نیاز خود را از برق شهر نیز تأمین کنند، در حالی که خودروهای هیبریدی این توانایی را ندارند.
BYD Qin از یک موتور ۱۱۰ کیلوواتی برقی با گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری و یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم با توان ۱۱۳ کیلووات در دور موتور ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر در دور موتور ۱۷۵۰-۳۵۰۰ دور بر دقیقه استفاده میکند. که خروجی مجموع آنها در عمل ۲۱۷ کیلووات (۲۹۰ اسب بخار) توان و ۴۴۰ نیوتن متر گشتاور میباشد. این خودرو حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت دارد و شتاب صفر تا صد آن ۵.۹ ثانیه است. ظرفیت باتریهای این خودرو ۱۳ کیلووات ساعت است و این خودرو میتواند در حالت تمام الکتریکی مسافت ۷۰ کیلومتر را بپیماید.
برای این که ببینیم این اعداد چقدر خوب هستند، اعداد اعلامی برای Qin را با دو خودروی پلاگین هیبرید دیگر که هر یک به جهتی از سرآمدان این کلاس هستند مقایسه میکنیم. رقیب اول شورولت ولت است که از محبوبترین خودروهای های برقی آمریکاست و در اروپا تحت عنوان اوپل/واکسهال آمپر و در استرالیا تحت عنوان هولدن ولت به فروش میرسد. رقیب دوم نسخه پلاگین پرفروشترین و محبوبترین خودروی برقی دنیا یعنی تویوتا پریوس است. در نتیجه برای مقایسه یک چینی، یک آمریکایی و یک ژاپنی را در برابر یکدیگر قرار دادهایم.
شورولت ولت | تویوتا پریوس PHEV | BYD Qin | |
حجم موتور بنزینی | ۱.۴ لیتر | ۱.۸ لیتر | ۱.۵ لیتر توربوشارژ |
توان موتور برقی (اسب بخار) | ۱۴۹ | ۸۰ | ۱۴۷ |
توان موتور بنزینی (اسب بخار) | ۸۴ | ۹۸ | ۱۵۱ |
مجموع توان (اسب بخار) | — | ۱۳۴ | ۲۹۰ |
مجموع گشتاور (نیوتن متر) | — | — | ۴۴۰ |
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) | ۱۷.۱ | ۴.۴ | ۱۳ |
حداکثر مسافت (کیلومتر) | ۸۸۲ | ۵۵۰ | — |
حداکثر مسافت در حالت برقی (کیلومتر) | ۶۱ | ۲۳ | ۷۰ |
حداکثر سرعت (کیلومتر برساعت) | ۱۶۰ | ۱۸۰ | ۱۸۵ |
صفرتا صد کیلومتر (ثانیه) | ۹ | ۱۰.۷ | ۵.۹ |
مصرف سوخت (لیتر بر صد کیلومتر) | ۲.۵ | ۴.۷ | ۱.۶ |
وزن(کیلوگرم) | ۱۷۱۷ | ۱۴۴۸ | ۱۷۲۰ |
قیمت (هزار دلارآمریکا) | ۳۴-۳۸ | ۳۲-۳۹.۵ | ۳۰-۳۲ |
البته هدف از بیان اعداد فوق مقایسه خودروهای نامبرده نیست. زیرا برای مقایسه کامل دو یا چند خودرو باید آنها را در کنار یکدیگر قرار داد و همه جنبههای آنها را با هم سنجید. اما میتوان با مقایسه این اعداد، ارزش کار چینیها را متوجه شد.
ایمنی
همانطور که قبلاً عنوان شد Qin بر پایه مدل surui بنا شده است. BYD surui موفق شده است که از موسسه ایمنی چین ۵ ستاره کسب کند. Qin در زمینههای مختلف از جمله ایمنی پیشرفتهایی نسبت به surui دارد که درنتیجه میتوان ایمنی آن را در سطح بالایی در نظر گرفت. این خودرو دارای تجهیزات ایمنی زیر است:
کیسههای هوا: مجموعاً ۱۰ کیسه هوا شامل دو کیسه هوا در جلو، دو کیسه هوای جانبی جلو، دو کیسه هوای پردهای، دو کیسه هوای زانویی در جلو و دو کیسه هوای جانبی در عقب
سنسورهای سرعت و تصادف
سیستمهای ایمنی: ABS+EBD, EPS, TCS, HAC, HBA, CDP, EPB, BOS, R-EPS
سیستم اندازهگیری باد لاستیکها TPMS
میلههای برخورد جلو و عقب+ میلههای برخورد جانبی در درها
کمربندهای پیش کشنده جلو
ستون فرمان جذبکننده انرژی
دو سنسور پارک در جلو+ چهار سنسور پارک در عقب
دوربین ۳۶۰ درجه
خودروهای چینی معمولاً به ارائه امکانات زیاد در برابر مبلغ پرداختی معروف هستند. Qin را میتوان یکی از سرآمدان تکنولوژی، تجهیزات فنی و رفاهی و ایمنی در بین خودروهای چینی دانست. این خودرو از سطح تجهیزات بالایی نیز بهره میبرد.
کروز کنترل، سیستم رانندگی از راه دور، کلید هوشمند، بسته خدمات ابری، پاور ویندوز، نور محیطی، آینه وسط ضد نور شدید مجهز به قطبنما، حافظه برای صندلی راننده، فرمان و آینههای جانبی، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده، صندلیهای چرمی، سیستم صوتی دارای صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی، پخشکننده DVD، GPS، اتصال بلوتوث، تلویزیون دیجیتال، رادیو، مجهز به پورتهای USB/AUX/SD و دارای ۱۲ بلندگو، سیستم تهویه خودکار به همراه تصفیهکننده هوا
تجهیزات خارجی:
چراغهای خودکار همراهی تا منزل، سانروف دو حالته، چراغهای مه شکن جلو، چراغ خوشآمد هوشمند، پنجرههای ضد نفوذ گرما، جمع شدن آینههای جانبی بهصورت برقی، گرمکن آینههای جانبی
گذشته از این تجهیزات عمومی که در بسیاری از خودروها ممکن است یافت شوند، به سراغ نوآوریهای BYD در زمینه تجهیزات خودرو میرویم.
در قسمتهای قبلی به روباتی که بر روی داشبورد این خودرو ظاهر میشود اشاره کرده بودیم. این روبات BYD-i نام دارد و وظیفه آن فراهم کردن یک رابط کاربری هوشمند برای ارتباط با خودروست. سیستم i به مالکان خودرو اجازه مدیریت خودرو را هم از طریق صفحه نمایش وسط و هم از راه دور از طریق تلفنهای هوشمند و یا سایر وسایل میدهد. این سیستم خود از چهار بخش اصلی تشکیل شده است:
- i-safety: شامل کمک در هنگام تصادف، کمک در هنگام ماندن در کنار جاده، کمک اضطراری، گزارشات سیستم خودرو، اطلاعات خودرو و زمانبندی تعمیرات و نگهداری
- i-efficiency: شامل قفل کردن و باز کردن درها از راه دور، روشن کردن تهویه با استفاده از کنترل از راه دور، پیدا کردن محل خودرو، راهبری، گزارشات لحظهای ترافیک، زمانبندی تعمیرات، رهیاب از راه دور، کنترل از راه دور، مدیریت زمانبندی روزانه، یابنده موقعیت
- i-share: گزارشات آب و هوا، خدمات تجاری، مشاهده داخل و اطراف خودرو از راه دور توسط گوشیهای هوشمند یا وسایل دیگر، ایمیل، گزارشات بورس، خدمات شبکه و i-chat که به مالکان اجازه میدهد که با سایر مالکان این خودرو ارتباط برقرار کنند.
- i-no limits: شامل App Store، دانلود موسیقی و تعمیرات از راه دور
شاید مشابه این کار را در فیلمها و یا تلویزیون دیده باشید، اما BYD با معرفی سیستم E-Driver به این مسئله رنگ واقعیت داده است. این سیستم به مالکان امکان میدهد که خودروی خود را از راه دور روشن کنند و آن را در یک رنج ۲۰ متری حرکت دهند. این سیستم همچنین برای رانندگان این قابلیت را فراهم میکند که از راه دور رانندگی کنند و به خودرو فرمان بدهند.
سیستم دو حالته
سیستم دو حالته BYD به رانندگان اجازه میدهد که بین حالت تمام الکتریک و حالت پلاگین هیبرید انتخاب کنند. در حالت تمام الکتریک تمام نیرو از طریق موتور الکتریکی تأمین میشود و در حالت هیبریدی تمرکز اصلی همچنان بر روی موتور الکتریکی است و موتور بنزینی فقط نقش کمکی را بازی میکند. برای هر کدام از دو حالت فوق نیز حالت اقتصادی و اسپرت وجود دارد که به رانندگان اجازه میدهد حالت رانندگی مطلوب خود را انتخاب کنند. در رانندگی روزانه حالت الکتریکی میتواند نیاز راننده را به اندازه کافی تأمین کند و هنگامیکه شارژ باتریها رو به اتمام باشد میتوان با سوئیچ کردن به حالت هیبریدی گستره حرکت را بهطور قابل ملاحظهای افزایش داد.
اگر کسی قصد خرید این خودرو را داشته باشد لازم نیست نگرانی چندانی بابت خدمات پس از فروش این خودرو داشته باشد. چرا که مدت زمان گارانتی این خودرو ۶ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر است. علاوه بر این، باتریهای این خودرو در تمام طول عمر خودرو توسط BYD گارانتی شدهاند و همین مسئله یکی از نگرانیهای بزرگ در مورد خودروهای برقی که هزینههای بسیار زیاد تعویض باتریهاست را مرتفع میسازد. (جهت مقایسه باید ذکر شود که مدت گارانتی تویوتا پریوس و شورولت ولت در بازار ایالاتمتحده ۳ سال یا ۵۸ هزار کیلومتر است).
سخن پایانی:
BYD از سرواژههای عبارت Build Your Dream به معنی “رؤیای خود را بساز” ساخته شده است. چینیها با سرلوحه قرار دادن چنین شعارهایی و با هدفگذاری صحیح و کار و تلاش خستگیناپذیر موفق شدهاند که رؤیای خود را بسازند و یکی از کشورهای پیشرو در زمینه علم و فناوری لقب گیرند. کشوری که روزی حتی صحبت کردن در مورد رقابت آن با ابرقدرتها در حد شوخی بود، امروزه پنجه در پنجه بزرگان انداخته و سعی دارد که در عرصه رقابت حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
منبع: topspeed
مروت
۹ مرداد ۱۳۹۴واقعاً عالی، خوش به حالشون که مملکتشون حساب و کتاب داره، وقتی بدون هیچ مماشاتی متخلفین اقتصادی در هر رتبه و مقامی که باشند اعدام میشوند معلومه که کار داره درست پیش میره.
Alizeus
۹ مرداد ۱۳۹۴ماشین خیلی خوبیه با توجه به بضاعت صنعت خودروسازی چین…اما تا حالا ندیده بود وضعیت یک مملکت رو از رو ماشینش ارزیابی کنن!! چین نظام سیاسیش کمونیستی دیکتاتوری هستش..اما نظام اقتصادیش سرمایه داری آزاد.
مروت
۹ مرداد ۱۳۹۴دوست عزیز، از متن من مشخصه که منظور من حوزه اقتصادیشونه، وگرنه تواین سایت کسی به نظام سیاسی جایی کار نداره، با این حال آیا شما معتقدی نظام اقتصادی مملکت ما چیه؟ اسلامی، آزاد، دولتی، یا در انحصار اشخاص و جریانات خاص. به هر حال فکر نمیکنم اوضاع اقتصادی ما جایی برای دفاع داشته باشه؟ مگر برای همان جریانات خاص.
مصطفی
۹ مرداد ۱۳۹۴عالییه.
نیما
۹ مرداد ۱۳۹۴من دیگه حرفی ندارم . . . !
:/
رضا
۹ مرداد ۱۳۹۴وای خدا چقد زشته
Armin
۹ مرداد ۱۳۹۴اسباب بازیه یه ماشین هیبریدی
Carbonado Aventador
۹ مرداد ۱۳۹۴اتفاقا خیلی هم خوشگله!!!!
قیمت 30000 دلار تو ایران بیاد میشه یه چیزایی بین 110 تا 150 میلیون(با احتساب مالیات و دلال)
به نظرم تو این رنج قیمت ماشین بسیار خوبیه!!!!!!
از طراحیش هم خوشم اومد!!!!
Mostafa
۹ مرداد ۱۳۹۴اولا ممنون از مقاله کاملتون
ببنید چینی هایی که مسخره میکردیم به کجا رسیدن واقعا کارشون قابل احترام و تحسین
و جای تاسف برای ما همین دیشب اخبار از اوضاع نابسامان خودرو میگفت که دارن از قطعات غیر استاندارد استفاده میکنند یعنی ما هر روز پسرفت میکنیم چون به جای اینکه همانند چینی ها رویاهامونو بسازیم میخوایم جیبهامونو زودتر پر کنیم
باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
۹ مرداد ۱۳۹۴واقعاً اعداد و ارقام ارائه شده در خصوص این خودرو آدمو به تحسین وا میداره.
درود بر چینی ها که دست از تلاش نمیکشن.
اما چند تا ایراد به نظرم وارد هست بر این خودرو؛طراحی ضعیف هست خصوصاً طراحی عقب بسیار مبتدیانه صورت گرفته و طراحی جلو خیلی بهتر هست.
بخش کنسول میانی خودرو هم کپی فاحشی از نسل قبلی شورولت ولت هست طوری که در نگاه اول بنده جا خوردم وقتی کابین رو دیدم.
یک موضوع دیگه هم اینه که نام خودرو(به نظر بنده)مضحکه!خب تمام حروف انگلیسی رو میذاشتن به عنوان نامش. :D یعنی چی BYD QIN؟
اما دست مریزاد.پیشرفتشون چشمگیر بوده.
از آقای حقیقی هم بابت مطلب تشکر میکنم.
میثم
۹ مرداد ۱۳۹۴هر کشوری میاد فقط ماشینهای آشغالشو به ما قالب میکنه. چرا این ماشین هیبریدی نیاد ایران و بجاش چری و لیفان و …. ماشینهای آشغالشونو بیارن
ALiHidden
۹ مرداد ۱۳۹۴ایول
خیلی قشنگه
ولی پشتش یکم منو اذیت میکنه
اما داخلش و جلوش عالیه
AHMADREZA
۹ مرداد ۱۳۹۴عقبش زشته داخلش هم قسمت وسط خیلی شبیه هیوندا ها هست و لی در کل خیلی خوبه
احمدرضا
۹ مرداد ۱۳۹۴من فکر میکردم که چینی ها اقلاً یک دهه تا کره فاصله داشته باشند ولی با دیدن این ماشین اصلاً حرفی ندارم. فقط ای کاش اگه ماشین چینی وارد این مملکت میشه خوبهاش هم وارد بشه. دوستان به طعنه بعضاً میگن که یک زمان میاد که آرزوی خرید ماشینهای چینی داشته باشیم فکر میکنم اون زمان رسیده چون بعیده دست ما حتی به این ماشین چینی هم برسه.
ALL CARS
۹ مرداد ۱۳۹۴سپاس از علیرضا رحیقی
واقعا خوب کارکردن ونظر بیشتر دوستان درموردظاهرش درست وبجاست
متاسفانه واردکنندگان خودرو فقط به فکر پول جیب خودهستن و نه مردم
به همین خاطر که بی کیفیت ترین محصولات راازاکثر کشورها واردمیکنن مخصوصا همین چین.وقتی خبر تخفیف خودروهای جیلی از 16 میلیون تا26میلیونو شنیدم بیشتر از قبل متوجه کلاه بزرگی که بر سر ملت گذاشتن پی بردم که، مگه میشه خودرویی رو با این همه اختلاف نسبت به قیمت واقعی بفروشن که بعد اتفاقات مربوط به مذاکرات 5+1 ، یکدفعه خودروهاروبا این تخفیف بشدت عجیب که درهیچ کجای دنیا چنین تخفیفی را روی هیچ محصولی نمیبینیم بیان ارائه بدن !!!؟؟؟.مطمئناهنوز هم درحال سود بسیاری هستند که راضی به چنین تخفیفی شدن و الا عمرا این سودجوها از سود خودشون بگذرن
…
sunmartin
۹ مرداد ۱۳۹۴Byd? قیمت این خودرو به اندازه قیمت خودروهای اروپایی و کره و ژاپنی هست فکر میکنید اصلا وارد میشه؟خیر تا لیفان و گیفان و جیلی و بیلی جک و جونور و چری و وری هست کسی سراغ برند رو به جلو BYD نمیره و وارد کنندگان که عمدتا افراد سودجویی هستند ترجیح میدن بی کیفیت های بی نام و نشان وارد بشن ..ضمنا نویسنده یادش رفت راجع به روبوت سخنگو توضیح کامل بده
احسان
۲۵ مرداد ۱۳۹۴قاشق و چانگان یادت رفت
mohammad 7
۹ مرداد ۱۳۹۴توی آمار و ارقام از شورلت و تویتا بهتره، درسته فروشش به اندازه اونا نبوده، اما همیشه فروش زیاد نشونه بهتر بودن نیست، چون میتونه به شرایط فروش وتعداد نمایندگی ها و پخش بودنشون تو مناطق مختلف بستگی داشته باشه. واقعا از اون دو تا توی عملکرد بهتره که کار بزرگی واسه یه کمپانی چینیه و واقعا قابل تحسینه
احسان(احسان سابق)
۹ مرداد ۱۳۹۴واقعا قابل تقدیره
هادی
۹ مرداد ۱۳۹۴30 هزار ماشین خوبیه کاش چینی نبود یا اینو یه گارانتی 5 ساله میکردن
محمد
۹ مرداد ۱۳۹۴خوشکله اما عقبش اصلا…
امکانات خوب خوبی خوبی داره…اما کیفیت یه اشغال چینی هست دیگه….
Carbonado Aventador
۹ مرداد ۱۳۹۴مشتی چینی کجاش اشغاله!!!!
شما چون پول نداری از یه برند خوب وسیله بخری میری سراغ چینی درجه 3!!!!
این حرفت منو یاد حرف دیروز دوستم انداخت که گفت گوشی های هوآوی آشغاله!
منم بهش گفتم چون پولشو نداشتی هوآوی گرفتی اگه داشتی یا میرفتی اپل میخریدی یا موتورولا یا بلک بری…
حالا حرف من به شما:
کیفیت چینی آشغاله؟؟؟
باشه برو 3 برابر پول این ماشینو بده شورولت کروت آمریکایی سوار شو حالشو ببر…
والسلام نامه تمام.
شنتیا فراریه
۹ مرداد ۱۳۹۴وای قیوفشو ببین چقدرم بیریخته
سپهر
۹ مرداد ۱۳۹۴هر چند که من به شخصه از طراحی عقبش خوشم نیومد اما با اعداد و ارقام توان موتور و رابط کاربری بسیار جالب و کنترل از راه دور و امکانات بسیار زیادش نشان از ماشینی داره که واقعا راه برای پیشرفتش فراهمه.امیدوارم روزی خودروسازان و مسوولان ما هم عبرت بگیرن و بتونن راه این کشور ها رو در پیش بگیرن.
ارمان
۱۰ مرداد ۱۳۹۴چراغ عقبش منو نصف کرد از وسط
امین
۱۰ مرداد ۱۳۹۴چی بگم خداوکیل نمیدونم…بخدا راه صد ساله رو در عرض ده سال طی کردن . البته با برنامه ریزی و پایبندی بر اصول رعایت حقوق مصرف کننده. یکی از علتهای اون هم رقابت آزاد هست.
امیر
۹ شهریور ۱۳۹۴واقعا عالیه
نریمان
۱۰ شهریور ۱۳۹۴یه پراید88 دارم یه پیچش نمیدم این آشغالهای چینی روبگیرم.
جنس چینی یعنی اسباب بازی که دوروزه خراب میشه /یعنی فرداش بنداز دور
سینا5445
۲۰ مهر ۱۳۹۴از نظر طراحی جلو و داخلیش مشکلی یا ایرادی توش من نمیبینم ولی طراحی عقبش خیلی مزخرفه
ولی از نظر امکانات خیلی خوبه
آشنا
۱۷ آبان ۱۳۹۴خدمت دوستان عرض کنم به نظر من هیچوقت نمیشه به یه جنس خوب گفت آشغال اونم بخاطر اینکه ساخت چینه همینطور از یه جنس بی کیفیت هم نمیشه تعریف کرد صرفا بخاطر اینکه ساخت اروپا و آمریکاست .برای مثال اگه دوستان تشریف برده باشن بازار بانه میبینن که اجناس بنجول کشورهای اروپایی هم کم نیستن . همانطور که میدونین محصولات چینی به تمام بازارهای دنیا نفوذ کردن ولی سوال اینجاست که آیا واقعا دیدگاه همه کشورها به محصول چینی اینجوریه ؟ یا اینکه فقط ما و چند کشور معدود دیگه که بخاطر سیاست گذاری غلط و سواستفاده افرادی خاص مجبور به استفاده از جنس بنجول چینی شدیم این دیدگاه رو داریم ؟ آیا کالاهای چینی بی کیفیتی که ما تا حالا دیدیم قدرت تسخیر بازارهای آمریکا رو دارن ؟ شرکت های چینی اجناس بونجول و بی کیفیت رو فقط بخاطر تقاضا در بازارهای فروش خودشون که از طرف امسال ما دارن تولید میکنن نه بخاطر عدم توانایی در ساخت کالای با کیفیت . با کمی جستجوی اینترنتی متوجه میشیم اکثر ابداعات و اختراعات بنیادی بشر ریشه چینی دارن و اولین بار چینی ها موفق به کشف اون شدن . این خودرو که دوستان زحمت کشیده و بررسی کردن حرفهایی برای گفتن در بین بزرگان این صنعت داره امیدوارم مسئولین مربوطه کشورمون هم با نگاه به گذشته و حال صنعت خودرو سازی مون حداقل برای آینده برنامه ریزی درستی داشته باشن . وضعیت فعلی تحقیر آمیزه بخدا . موفق باشین
جاویدی
۹ بهمن ۱۳۹۴با سلام و تشکر از آقای مهندس در معرفی این خودرو.
من این خودرو رو تو عراق دیدم و در نوع بنزینیش که خیلی عالی بود. امیدوارم ماهم به حرف قران یعنی اندیشیدن توجه کنیم و کاریکه ژاپنی ها و کشورهای جهان اول میکنند. امیدوارم بتوانیم. من به شخصه خودم مهندس برق و با ایده های فراوان. که هیچ وقت بخاطر امکانات نتونستم در زمینه خودرو های داخل کمکی کنم. اولین چیز عوض کردن طرز فکرمون و اعتماد به خودمون هست. امید بخدا که ماهم بتوانیم.
مصطفی
۱۹ دی ۱۳۹۵شرکت BYD کلا تو طراحی ظاهری خیلی ضعیف عمل میکنه! امیدوارم یه شرکتی مثل زوتی بیاد یه خودروی خوب هیبریدی تولید کنه …