سام کاویانی: شرکت BYD که نام آن برگرفته از حروف اول واژهها در اصطلاح معروف انگلیسی BUILD YOUR DREAM است، یک سازنده نامی خودروهای برقی و باطریهای آن در دیار پهناور چین است. از عمده محصولات آن در ایران میتوان به بلندقامت BYD S6 اشاره داشت که مدتی است از طرف خودروسازی کارمانیا در کشورمان عرضه میشود. در این میان، جای یک سدان در سبد تولیدات کارمانیا خالی بود که اخیراً با عرضه مدل F3 این قضیه حل شده است. از آنجایی که احتمالاً اغلب خوانندگان با خودروی بیوایدی F3 چندان آشنا نیستند، لذا در این متن سعی نمودیم که به نحوی موجز و مختصر مختصات کلی این خودرو را به شما عزیزان معرفی نماییم.
سدان بیوایدی F3 رسماً توسط سایت خودرویی «CHINAAUTOWEB» بهعنوان نسخهای «CLONE» از نسل نهم تویوتا کرولا شناخته شده است. «CLONE» هم در زبان فارسی به معنای «تکثیر بافت» است که در دنیای صنعت میتوان آن را معادل «شبیهسازی» دانست. از این مورد که بگذریم، برخی از منابع، مدعی استفاده از شاسی و پلتفرم تویوتا کرولا در خودروی بیوایدی F3 هستند که البته صحت و سقم این مطلب برای ما به اثبات نرسیده است. با ذکر این مقدمه، اینک بهاجمال نگاهی به پیشینه این خودرو میاندازیم.
بیوایدی F3 برای نخستین بار، در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۵ میلادی پا به عرصه وجود نهاد. نسل دوم آن در ماه آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی و با کد F3 PLUS وارد بازار شد که البته در برخی مناطق با نام BYD SURI هم به فروش رسید. سومین نسل از BYD F3 که در واقع یک فیسلیفت از نسخه پیشین آن به شمار میآید، در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی به جهانیان معرفی شد. این فیسلیفت شامل چراغهای جلو و عقب جدید و همچنین سپرها و داشبورد جدید میگردد. نسخه وارده به کشورمان نیز از همین سری است.
بر روی پلتفرم BYD F3 مدلهای دیگری اعم از سدان با کدهای G3 و L3 و هاچبک با کدهای F3R و G3R و همچنین نسخه هیبریدی با کد F3DM هم تولید شدند.
آخرین فیسلیفت که بر روی بدنه BYD F3 انجام گرفته نمای نسبتاً جذاب و گیرایی را در کادر جلو برای آن فراهم آورده است. در این میان فرم زیبای چراغهای جلو در تلفیق با جلوپنجره کرومی، بیش از پیش نظرها به سمت خود معطوف میکنند. کاپوت پف کرده و خطوط وی شکلی که از روی آن به سمت آرم وسط جلوپنجره شیب میخورند، لااقل از جلو، فرم عامهپسندی را برای این خودرو تدارک دیده است؛ اما در بخش عقب، ما شاهد چراغهایی هستیم که قالبریزی آنها تا اندازهای به طرز ناشیانهای صورت پذیرفته و بیشباهت نیز به انواع به کار رفته در نسلهای پیشین تویوتا کرولا نیستند. حتی نوار کرومی نصب شده میان چراغهای عقب و فرم سپر عقب هم تا حد زیادی آدمی را به یاد کرولاهای قدیمی میاندازد!
در داخل کابین BYD F3 ما با طرحی کاملاً پیشپاافتاده و محافظهکارانهای مواجهیم که به لطف جزییات کرومی و نورپردازیهای ماهرانهای که در آن صورت پذیرفته از سادگی صرف خارج شده است. فرم فرمان کمی قدیمی به نظر میرسد اما به انواع ادوات مدرن کنترلی مجهز است. پلاستیکهای ارزان و سخت هم بهوفور در جایجای کابین دیده میشوند ولی پرداخت و مونتاژ آنها نسبت به دیگر همقطاران چینی خود بهتر است. در این میان، ما شاهد وجود تجهیزات رفاهی فراوانی در داخل کابین هستیم که شاید پیشتر وجودشان در یک خودروی ۵۰ میلیون تومانی کمتر سابقه داشته است. در پایین این متن، نام و جزییات این امکانات به تفضیل درج شده است.
خودروی بیوایدی F3 در کشورمان با یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی فروخته میشود که منبع آن از شرکت میتسوبیشی ژاپن است. این پیشرانه با کد 4G15S شناخته میشود و توان خروجی آن معادل ۱۰۷ اسب بخار است. نیروی حاصل از این پیشرانه بهواسطه یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلوی آن منتقل میشود. البته ناگفته نماند که BYD F3 در بازار کشورمان با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه میشود.
برخلاف بازار شاسی بلندها و مینی ونها که کمابیش سازندگان چینی دست برتر را در آن دارند، در بازار خودروهای سدان چین، عمدتاً جایگاههای برتر از آن ساختههای فولکس واگن، جنرال موتورز و نیسان و هیوندای است ولی بیوایدی F3 بهعنوان یک سدان ساخته شده از یک برند محلی چین توانسته است فروش خوبی را نصیب خود نماید و تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه از آن در بازار این کشور به فروش رفته است.
مشخصات فنی بی وای دی F3
- نوع پیشرانه: ۴ سیلندر به حجم ۱.۵ لیتر، خطی DOHC
- توان: ۱۰۷ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۴۵ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت ترکیبی: ۵.۹ لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- سیستم فنربندی جلو: مکفرسون استرات
- سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
- سیستم ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- سیستم ترمز عقب: دیسکی
- سیستم فرمان: هیدرولیک (HPS) با قابلیت تنظیم ارتفاع و جذب ضربه در تصادف
- استاندارد آلایندگی: یورو ۵
ابعاد
- طول/عرض/ارتفاع: ۴۶۱۷/۱۷۱۶/۱۴۸۰ میلیمتر
- فاصله بین دو محور: ۲۶۱۵ میلیمتر
- وزن خالص: ۱۲۱۰ کیلوگرم
- گنجایش صندوق عقب: ۴۳۰ لیتر
- حجم مخزن سوخت: ۵۰ لیتر
- اندازه تایرهای جلو و عقب: ۱۹۵/۶۰ R 15
تجهیزات ایمنی (سفارش ایران)
- ۲ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده و سرنشین جلو)
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کمربندی ایمنی سهنقطهای برای سرنشینان جلو
- قفل ایمنی کودک
- صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس (ISO FIX)
- قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت با صدای هشدار و کلید هوشمند (PIC)
- ۴ عدد سنسور پارک بر روی سپر عقب
- و…
- توضیح: در بازار چین، نسخههای مجهزتر خودروی BYD F3 با سیستمهای ایمنی اضافهتری همچون ESP و TCS،HAC،HAB و BOS فروخته میشوند.
- تجهیزات رفاهی (سفارش ایران)
- سانروف دو حالته
- سیستم ورود بدون کلید + استارت دکمهای
- فعال شدن اتوماتیک دوربین جانبی هنگام حرکت در دنده عقب
- صفحه نمایش لمسی به سایز ۸ اینچ
- صندلیها با پوشش چرمی
- روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو + چراغ همراهی راننده در تاریکی
- چراغهای جلوی روشنایی در روز (DAY LIGHT)
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
- شیشه عقب دارای سیستم یخزدا
- قفل درب صندوق برقی
- کنترل سیستم صوتی، دوربین جانبی و پاسخگویی به تماسها از روی غربیلک فرمان
- سیستم صوتی با ۴ عدد بلندگو با تویتر، سیستم عامل اندروید
- ورودیهای SD Card،AUX،USB و بلوتوث و امکان ارتباط با تلفن همراه و پاسخگویی تماسها + امکان نصب نرمافزار GPS
- آینههای جانبی برقی، تاشو با راهنما و چراغ خوشآمد گویی و مجهز به گرمکن
- خروجی برق ۱۲ ولت برای سرنشینان جلو
- چراغ مطالعه جلو و عقب از جنس LED
- کامپیوتر سفری (TRIP COMPUTER)
- صفحه نمایش چندمنظوره (نمایش ساعت، هشدار کمربند و سنسور دنده عقب)
- کنسول وسط با دو جالیوانی
- آنتن کوسهای
- و…
قیمت
- در ایران: ۴۹,۵۸۰,۰۰۰ تومان (قیمت قطعی)
- در چین: ۴۹,۹۰۰ الی ۶۰,۹۰۰ یوآن (۱.۵ لیتری،۱۰۷ اسب بخاری با گیربکس دستی)
منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
CARNEWSCHINA.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…
ماتهويس(ماتئوس)
۱۹ مرداد ۱۳۹۶از سایز لاستیکاش مشخصه چینی خالصه
چراغای عقبشم دو تا لامپ ۱۰۰ میذاشتن قشنگ تر میشد
جلوشم مثلن از کمری کپی کردن
ولی هر چی هست از این لگنای داخلی بهتره
تیاگو
۱۹ مرداد ۱۳۹۶دوستان به نظر شما BYDبهتره یا دنا پلاس
با توجه به اینکه موتور ، شاسی و گیربکس BYD ژاپنیه
دنا هم ایرانیه و بازار دست دوم خوبی داره
BYD لایک
دنا پلاس دیس لایک
محمد
۱۹ مرداد ۱۳۹۶باید دید که اگه مشکل خاصی نداشته باشه و خوب بفروشه ( بازار دست دوم خوب داشته باشه ) خدمات پس از فروشش مناسب باشه به نظرم این بهتره .
قیمت این خودرو با توجه به قیمتش تو چین میشه 36 میلیون به پول ما
ُSaeed
۱۹ مرداد ۱۳۹۶اگه منظورتون کمری جدید 2018 هست که f3 قبل از اون معرفی شده پس کمری 2018 احتمالا کپی زده:)
amin
۱۹ مرداد ۱۳۹۶این خودرو ۳سال قبل از نسل جدید کمری معرفی شده پس نمیشه بگیم از کمری کپی کرده
PaRHaM
۲۰ مرداد ۱۳۹۶شیشه عقب دارای سیستم یخزدا
عجب قابلیت خارق العاده ای?
کلا ۵ تا ماشین توی دنیا همچین آپشنی رو دارن???
ترسم اینه چند وقت دیگه بزنن دارای آپشن بوق بر ردی فرمون?
یا دارای استارت با سوییچ به جای هندل?
حرفی ندارم?
ماتهویس(ماتءوس)
۲۰ مرداد ۱۳۹۶مبارک اونایی که خوششون اومده . چرخش براتون بچرخه
ali a
۱۹ مرداد ۱۳۹۶ارزش خریدبا این قیمت رو داره…برند نسبتا شناخته شده ای هست..آپشن های خوبی داره ..تو تست هاش ماشین خیلی نرم هم از لحاظ کمک فنر ها و هم از لحاظ موتور گیربکس نشون داده ..طراحی بیرونشم خوبه و داخلی.. قیمت دنده دستی 52 دنده اوتومات 57 تومنه..
Carbonado Aventador
۱۹ مرداد ۱۳۹۶البته اگه با همین قیمتی که گفته شده فروش بره…
با این تجهیزاتی که داره و با توجه به استقبال خوبی که ازش خواهد شد قیمتش میتونه به 65 الی 70 برسه!!!!!!
الان ساندرو و H330 که خیلی امکاناتشون کمتر هست دارن بین 55 تا 60 میلیون به فروش میرسن…
سامان اذری
۲۰ مرداد ۱۳۹۶الان یوان 1040 تومنه
قیمتی که اینا گفتن از قیمت پاینش تو چین هم ارزونتره
پس مطمئن باش که بالای 60 تومن قیمت میخوره
سامان اذری
۲۰ مرداد ۱۳۹۶شرمنده بچه ها من یه لحظه یوان رو با درهم اشتباه گرفتم
درهم 1040 تومنه یوان 585 تومنه
این پیامم رو هم از پنل کاربریم.حذف کردم ولی از اینجا حذف نشده نمیدونم.چرا
سام
۲۰ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز (ali a)،فروش این خودرو از چند روز پیش در شرکت کارمانیا آغاز شده و قیمت قطعی آن نیز معادل 49,580,000 تومان است.برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت شرکت خودروسازی کارمانیا به آدرس ذیل مراجعه نمایید :
http://www.karmania-auto.ir
Zonda R
۱۹ مرداد ۱۳۹۶@.F
سپاس از سام عزیز
این خودرو میتونه با توجه به سابقه ی خوب شرکت سازنده تو بازار محبوب بشه با توجه به مصرف کم مدل دنده ای و کوپل بودن موتور و گیربکس و البته اصطحلاک کمتر مدل دنده ای بخصوص در خودروهای چینی میتونه گزینه ی مناسبی باشه مدل دنده ای
قیمت هم در نسخه فول در چین قیمت 36 میلیونی داره پس نسبت به خودروهای وارداتی مناسب هستش
سام
۱۹ مرداد ۱۳۹۶خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما
Landscape
۱۹ مرداد ۱۳۹۶یه کپی چیپ از تویوتا کمری قشنگ میتونی مارک تویوتا رو به جای بی وای دی به چسبونی پشتشم بنویسی کمری کسی هم متوجه نشه??قیمتش هم من تو چندتا سایت دیگه پنجاه وهشت خوندم نمیدونم چهل و نه از کجا اومده
الان ما چهار سال منتظر واردات برندهای معتبر و تولید در داخل هستیم از دو سال قبل برجام و دو سال بعد برجام
دیگه فکرنکنم برند چینی نباشه که وارد ایران نشده باشه
yashar
۱۹ مرداد ۱۳۹۶فروشش آغاز شده با قیمت 49.5 میلیون تومان.
https://karmania-auto.ir/fa/Page/2608/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4.html
yashar
۱۹ مرداد ۱۳۹۶58 مال اتومات هستش که هنوز نیومده
wolf
۱۹ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز شما برو یکم به تاریخ های معرفی این محصول و کمری نگاه بنداز کلی اختلاف هست بینشون که کمری دیرتر عرضه شده یکم اطلاعاتت رو ببر بالا بعد بیا نظر بده همینجوری مثل این نمایشگاه دارای بی سواد نیا اطلاعات غلط پخش کنی …..!!!!
Landscape
۲۰ مرداد ۱۳۹۶چشم عزیزم چون شما گفتی میرم کل تاریخو می خونم
Landscape
۲۰ مرداد ۱۳۹۶https://www.google.com/search?q=%D8%AA%D9%88%DB%8C%D9%88%D8%AA%D8%A7+%DA%A9%D9%85%D8%B1%DB%8C+2015&client=ms-android-samsung&site=webhp&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjCyrGsuM3VAhUCNhoKHeJFDTUQ_AUICSgB&biw=640&bih=240#imgrc=Wsf0DTcDi2sToM:
این عکس جواب شما
SPK
۲۰ مرداد ۱۳۹۶کمری کجا بود آقا؟ حتی اگه متن رو بخونی هم نوشته نسخه کپی از کرولاست.
همون اول هم عکسشو دیدم ناخودآگاه یاد کرولا افتادم.
محمدرضا
۱۹ مرداد ۱۳۹۶کارمانیا اگه بتونه فروش و خدمات پس از فروش را بخوبی مدیریت کنه تو این رنج قیمت پرفروش میشه حتما . تو نمایشگاه خودرو کرج دیدمش تو این رنج قیمت میتونه پرفروش بشه
اگر دست های پنهان بازار اعم از دلال ها و نمایشگاه داران و شرکت های رقیب مانع نشن !
ahmad
۲۰ مرداد ۱۳۹۶آثار محسوسی از سرقت زبان و الگوی طراحی تویوتا در اون به چشم میخوره.
من به شخصه رخ جلوش رو حاصل الهام گیری از تویوتا کرولا میدونم…
باقیشو دیگه چه عرض کنم!
امیرمحمد
۲۰ مرداد ۱۳۹۶خداییش خوب قیمت گذاری کرده اما تبلیغاتش ضعیفه و کسی باور نمی کنه قراره با 49 تومن عرضه بشه ! تازه تو مشهد یه شرایط بود 5 میلیون تخفیف با سود مشارکت 22 درصد اگه اشتباه نکنم البته تحویل اسفند ! سواری نرم و کشش خوب از ویژگی هاشه !
بسترن b30 هم تو اتوماتیکا انتخاب خوبیه !
TRX
۲۰ مرداد ۱۳۹۶5میلیون ریال
این موضوع هم در نظر بگیریم که F3 با موتور 1.5 لیتری قدرتی معادل موتور 1.6 لیتری بسترن B30 ارائه میده
TRX
۲۰ مرداد ۱۳۹۶برند بی وای دی هیچ نیازی به تعریف و تمجید نداره ، این برند در بحث فنی خیلی بالاتر از سایر بزند های موجود در ایران هست ، بر فرض مثال byd s6 با وجود اینکهبصورت اسمی قدرت کمتری از جک تولید میکنه اما در واقعیت با وجودابعاد بزرگتر و جسه ی سنگینتر عملکردی برابر با جک اس 5 اتومات داشته و چه بسا بخاطر آپشن های مثل 6 کیسه هوای ایمنی و موتور تنفس طبیعی میتونن گزینه ی بهتری باشه.
شاید بعضی از دوستان بخاطر عملکرد پشتوانه ی نچندان مناسب چینی ها در بازار ایران تعریف تمجید هایی که از برند بی وای دی میشه رو به نوعی تبلیغ به حساب بیارند اما با کمی تحقیق در مورد بازار این ماشین در آمریکای لاتین و اروپا و به تازگی در آمریکای شمالی میتوان به صلاحیت این برند پی برد.
احمدرضا
۳۰ مرداد ۱۳۹۶مشکلی که هست عدم گستردگی خدمات بعد از فروش شرکت کارمانیاست. کارمانیا فقط در سیزده مرکز استان دارای نمایندگی هست که برخی از اینها هم فقط نمایندگی فروش هستند و خدمات بعد از فروش ندارند. با گسترش خدمات بعد از فروش به نظر میرسه که بی وای دی هم بتونه سهم خوبی در بازار داشته باشه