جیلی نام برندی از چین است که ساختههای آن سبکی پیشرو و همچنین کیفیت متفاوتی در قیاس با اکثر همقطاران وطنی خود داشته و با جدیت مضاعفی نیز، مدرنیته و نوآوری را در سرلوحه اعمال خود جای داده است. در این میان، نسخه الکتریکی جیلی امگرند میتواند برای ما مردمان ایران زمین نیز جالب توجه باشد، خودرویی که نسخههای بنزینی آن چند سالی است که در شهر و دیارمان در حال سیر و سفر هستند.
جیلی امگرند الکتریکی و یا EV، با تأخیری سه ساله نسبت به نسخه بنزینی خود، دقیقاً در هیجدهمین روز از ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار چین راه یافت. این خودرو کاملاً بر اساس نسخه سدان جیلی امگرند EC7 تکوین و توسعه یافته است و از حیث فرم ظاهری، به جز در گرافیک متفاوت چراغهای جلو و عقب و برخی از تغییرات جزیی دیگر، چندان تفاوتی نسبت بدان ندارد.
طراحی داشبورد جیلی امگرند الکتریکی در پایه و اساس، کاملاً با امگرند EC7 همسان و مشابه است و تنها در این میان، تفاوتهای اندکی در جزییات امور مشاهده میشوند. مثلاً رنگ پسزمینه ادوات پشت فرمان به صورت آبی است و یا نوار آبی رنگی بر روی داشبورد نصب شده است. استفاده از رنگ آبی هم تأکیدی است از طرف سازنده بر سبز بودن این خودرو، زیرا که در چین خودروهای پاک و یا سبز را آبی (BLUE) خطاب میکنند. طراحی فرمان نیز تا اندازهای به صورت کف تخت بوده و در داخل آن اجزای کرومی به کار رفته است.
نکته چشمگیر دیگر در این خودرو به بخش زیر کاپوت آن مربوط میشود که به سبب وجود یک کاور پلاستیکی که با نهایت دقت و کیفیت در آن نصب شده هیچ قطعهای در محوطه داخلی پیشرانه آن قابل مشاهده نیست و بقول برخی از هموطنان، موتورش کاملاً پرسی و پیچ و پرچ خورده است.
باتری به کار رفته در این خودرو از نوع لیتیوم میباشد. این باتری به ظرفیت ۴۵.۳ کیلووات ساعت و ولتاژ ۳۵۶ ولت از وزنی معادل ۴۰۰ کیلوگرم برخوردار است. باتری مذکور محرک یک پیشرانه الکتریکی به توان ماکزیمم ۱۲۷ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر میباشد. باتری مذکور با برق 220V شهری در عرض ۱۲ ساعت شارژ میشود و در صورت استفاده از شارژ سریع، ۸۰ درصد از ظرفیت آن در همان ۳۰ دقیقه نخست تکمیل میشود. حداکثر برد این خودرو با یک بار شارژ معادل ۱۵۰ کیلومتر است.
گرچه بیشینه سرعت ۱۴۰ کیلومتری جیلی امگرند الکتریکی چندان جالب و چشمگیر نیست ولی این خودرو از شتاب نسبتاً خوبی بهره میبرد و میتواند در عرض ۹.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
جیلی امگرند الکتریکی از تجهیزات رفاهی و ایمنی شایان توجهی برخوردار است که از آن جمله میتوان به ۶ عدد کیسه هوا، سیستمهای ایمنی ABS+EBD،TCS،EPS،HBA،HHC،CDP،VAM،EBP و دوربین پارک، سنسورهای پارک، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، سانروف برقی، دی لایت، چراغ بدرقه جلو، آینههای برقی با گرمکن، شیشه جلو ضد گرما و اشعه ماوراءبنفش، سامانه هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت، صندلیها و فرمان با پوشش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان چند کاره، صفحه نمایش لمسی به سایز ۷ اینچ، GPS و درگاههای USB/AUX و G-LINK/ G-NETLINK و اینترنت WiFi و…
طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۶۳۱/۱۷۸۹/۱۴۹۵ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۶۵۰ میلیمتر است. وزن خالص آن معادل ۱۵۷۰ کیلوگرم است و صندوق عقب فوقالعاده جادار آن میتواند ۶۸۰ لیتر بار را در خود جای دهد.
در خاتمه کلام، مجدداً یادآور میشود که پیش از ورود هر خودرو برقی به کشور باید زیرساختهای آن از جمله «ایستگاههای شارژ» را آماده و مهیا نمود.
:::فرشاد:::
۲۶ شهریور ۱۳۹۶38500 دلار تا 40700 دلار!!! قیمتش اصلا منطقی نیست، عجیبه! بیاد ایران با این قیمتش زیر ۲۰۰ تومن نیست!!!!
M
۲۶ شهریور ۱۳۹۶احتمالا دلار استرالیاست
MehdiTurbo
۲۶ شهریور ۱۳۹۶استرالیام ک باشه بازم خیلی گرونه با این کلاس بدنه و طراحی فک نمیکنم تو ایران بتونه تو بازار جا باز کنه
M
۲۶ شهریور ۱۳۹۶اشتباه کردم ظاهرا، با یوان 627 تومنی حساب کنی همون 38 هزار دلار آمریکا میشه ، قیمتش منطقی نیس …
SS
۲۶ شهریور ۱۳۹۶فکر میکنم در ایران با توجه به قیمت بیشتر خودروهای برقی (بدون یارانه های دولتی)، عدم وجود ایستگاه های شارژ و پلکانی بودن قیمت برق خانگی در مقایسه با بنزین فعلا به صرفه نباشن
خوب هست پدال در مورد مقایسه هزینه های پیمایش خودرو های برقی و بنزینی در ایران و دیگر کشورها هم مقاله ای تهیه کنه
ضمنا متوجه نشدم عقربه دورشمار در این ماشین به چه منظوری تعبیه شده!!!
امیر
۲۶ شهریور ۱۳۹۶خخخ راستم میگی. مگه برقی ها هم دور موتور دارن؟ بعد اینکه اگه ۴۰ دقیقه ای(شارژ سریع) شارژش کنن یا ۱۲ ساعته با شارژ معمولی شارژش کنن تو موندگاری شارژش تاثیری داره؟
Achtung
۲۶ شهریور ۱۳۹۶هیچ نکته مثبتی نداشت حتی از نظر قیمت .از یه چینی توقع نداشتم از نظر قیمت نمره منفی بگیره
حمیدرضا
۲۷ شهریور ۱۳۹۶این ماشین به نسبت سایر برقی ها خیلی چشمگیر نیست ولی در مورد کشور ما چون ما کلا از ماشین جدید و انرژی های نو فراری هستیم و اینکه در ایران ما کلا چیزی به اسم زیرساخت نداریم عمرا وارد هم نمیشه
من موتپر سیکلت برقی خواستم بگیرم از نظر قیمتی و نبود امکان شارژش پشیمون شدم اینکه جای خود داره
Pooriya_German_BMW
۲۷ شهریور ۱۳۹۶نیسان لیف جدید از هر لحاظ بهتر از این آشغال هست حتی قیمت
Sajjad
۲۷ شهریور ۱۳۹۶نمی دونم چرا تسلا مدل 3 رو به جای این چینی ها وارد نمی کنند ؟ حداکثر برد این ماشین با یکبار شارژ ۱۵۰ کیلومتر !!! کمترین برد با یکبار شارژ برای تسلا ۳، ۳۰۰ کیلومتره
محمدهادی
۲۷ شهریور ۱۳۹۶چون آمریکایی و شیطانی هست!
dtt
۲۷ شهریور ۱۳۹۶مشخصاتش (فنی) نسبت به آریزو5 برقی خیلی ضعیفتره محصوصا بردش که آریزو 500 کیلومتر برای هر شارژ برد داره
قیمتشم فکر کنم کمتر از جیلی بشه