خودروهای چینیزوتی-ZOTYE

معرفی خودروهای بازار ایران: دامای X7

سام کاویانی: خودروهایی که اخیراً از چین وارد بازار ایران شدند از تفاوت‌های بسیاری با نسخه‌های آغازین خود برخوردارند. هرقدر که اولین سواری‌های چینی از کیفیتی پایین، ظاهری ناجور و حتی زشت بهره برده و هم‌وطنان را کمتر رغبتی به خریدشان بود، اما هر سال که جلوتر آمدیم خودروهای صادره از این دیار با فرم‌های جذاب‌تر و کیفیت بهتری روانه بازار داخلی‌مان شدند تا آن حد که امروزه برخی از این نوبرانه‌های چینی حتی قادرند توجه برخی از عشاق خودرو را هم به خود جلب کنند. یکی از این چینی‌های ناشناخته که البته از ظاهری نسبتاً اسپرت، تهاجمی و تا حدی آوانگارد برخوردار است دامای X7 است، خودرویی که چندی پیش توسط شرکت «یاران خودرو اروند» وارد خاک کشورمان شد.


دامای (Domy)، نام زیربرندی از زوتی است که محصولات لوکس‌تر این شرکت را عرضه می‌کند و X7 هم یک کراس‌اوور میان‌سایز از دامای است که در اویل سال ۲۰۱۶ میلادی در نمایشگاه خودروی چنگدو چین به نمایش درآمد و در اکتبر همان سال نیز نسخه تولیدی آن روانه بازار شد.

طراحی بدنه زوتی دامای X7 شباهت بسیاری به کانسپت فولکس واگن کراس‌بلو کوپه دارد، کانسپتی که نخستین بار در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در نمایشگاه خودروی شانگهای چین روئیت شد ولی هیچ‌گاه به خط تولید این سازنده آلمانی راه نیافت. ظاهراً زوتی برای طراحی محصول لوکس خود این کانسپت را الگو قرار داده است، کاری که اصولاً کمتر در میان خودروسازان دنیا سابقه دارد و حتی خودروسازان ناشناس‌تر نیز، از نسخه‌های نهایی الهام می‌گیرند نه یک کانسپت خام و اولیه. با این وجود، زوتی جلوپنجره و چراغ‌هایی جدید و فرمی متعارف‌تری را نسبت به این کانسپت برای دامای X7 خلق نموده است، هرچند که از ناحیه پروفایل جانبی و نحوه قالب‌گیری ستون‌های A و B و C، دامای X7 با فولکس واگن کراس‌بلو چنان شبیه است که گویی برادر دوقلوی آن است!

طراحی داخلی دامای X7 در حد خود چشمگیر و زیباست و درعین‌حال، الگوبرداری از فولکس واگن در گوشه و کنار آن قابل روئیت است. فرمانی سه پره، کف تخت و با ظاهری شبیه به محصولات گران‌قیمت ژرمنی و البته باکیفیتی درخور توجه تا حدی جلوه‌ای اسپرت را برای کابین این خودرو مهیا نموده است.


همچنین وجود پلاستیک‌های نرم و با کیفیتی مناسب و تودوزی دقیق قطعات چرمی ازجمله نکات شایان توجه در کابین این بلندقامت شرقی است. نکته جالب‌تر در این میان، اهرم تعویض دنده این خودروست که در تشابه با ساخته‌های جگوار، لندروور و آئودی به فرم دایره‌ای بوده و با روشن شدن خودرو از جای خود بیرون می‌آید. در این میان، صفحه نمایش بزرگی در میانه کنسول آن جای گرفته که از گرافیک تصویری مناسبی برخوردار است. حجم فضای موجود در داخل کابین دامای X7 هم بسیار مناسب بوده و جای پای زیادی برای افراد بخش عقب آن وجود دارد.


دامای X7 با سه پیشرانه متفاوت در بازار چین عرضه می‌شود که به ترتیب عبارت‌اند از: پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به توان ۱۵۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر، پیشرانه ۱.۸ لیتری توربو به توان ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتن‌متر و بالاخره پیشرانه ۲ لیتری توربو به توان ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن‌متر. نسخه وارداتی به ایران نیز از قوی‌ترین نوع پیشرانه و یا همان ۲ لیتری توربو است. توان حاصل از این پیشرانه‌ها توسط یک گیربکس ۵ سرعته و یا ۶ سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخ‌های جلوی این خودروی تک دیفرانسیل منتقل می‌شود. تمامی این پیشرانه‌ها مثل اغلب خودروهای چینی ساخت جوینت ونچر SHENGYANG- MITSUBISHI هستند.


طول/عرض/ارتفاع این خودرو به ترتیب معادل ۴۷۳۶/۱۹۴۲/۱۶۷۲ میلی‌متر و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن برابر با ۲۸۵۰ میلی‌متر است. وزن خالص نسخه‌های متفاوت دامای X7 بین ۱۶۵۱ الی ۱۷۳۱ کیلوگرم و ظرفیت باک بنزین آن معادل ۶۰ لیتر و مصرف سوخت آن در حالت‌های شهر/حومه/ترکیبی به ترتیب معادل ۱۲.۶/۶.۳/۸.۸ لیتر است. سامانه فنربندی جلوی این خودرو از نوع مک‌فرسون و سامانه عقب از نوع مستقل مالتی لینک می‌باشد. سیستم ترمزهای جلو از نوع دیسکی خنک شونده و عقب از نوع دیسکی ساده است. حجم محفظه بار دامای X7 هم ۱۵۰۰ لیتر است.

دامای X7 از حیث تجهیزات ایمنی و رفاهی بسیار پربار است و ازجمله مهم‌ترین تجهیزات ایمنی آن عبارت‌اند از: ۶ عدد کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل (ABS+EBD)، سیستم کمکی ترمز (BA/EBA/BAS)، سیستم ترمز هوشمند (BRAKE OVERRIDE)، سیستم کمکی کنترل در سربالایی و سراشیبی (HLA/HDC)، سیستم پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، ترمز پارک الکترونیکی (EPB)، دوربین عقب مجهز به خطوط راهنما، سیستم استارت/استاپ خودکار (START/STOP)، رادار شناسایی نقاط کور (BSD)، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کنترل فشار باد تایرها، چراغ‌های جلوی LED با قابلیت همراهی در تاریکی، کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای، سیستم ایزو فیکس برای صندلی‌های کودک، قابلیت بالا رفتن از شیب تا ۴۲ درصد، سیستم کنترل هوشمند CAN BUS، قابلیت انتخاب دو حالت رانندگی (نرمال/اسپرت)، سنسورهای پارک جلو، عقب و جانبی و…

و برخی دیگر از تجهیزات رفاهی دامای X7 بدین قرار است: سانروف پاناروما الکترونیکی، کروز کنترل، فرمان برقی، صندلی با پوشش چرم طبیعی، فرمان با طرح D و با پوشش چرم طبیعی، کروز کنترل، گرم‌کن صندلی‌ها جلو، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، صندلی راننده دارای ۳ حافظه، سیستم کنترل اتوماتیک تهویه دو کاناله، سیستم پالایش آلایندگی داخل خودرو، سیستم صوتی و مولتی‌مدیا به سایز ۱۰ اینچ مجهز به ۸ بلندگو و ساب ووفر، دستیار صوتی، سیستم بستن خودکار شیشه‌های خودرو پس از خروج (POWER WINDOW)، آینه‌های جانبی برقی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، گرم‌کن آینه‌های جانبی، سیستم وکیوم (مکش) درب‌های خودرو، نورپردازی داخل خودرو با LED، چراغ LED رکاب خودرو، قفل صندوق عقب هوشمند الکترونیکی با قابلیت تنظیم ارتفاع درب صندوق، سنسور باران، مسیریاب با نقشه ایران، سیستم ROOF RACK (باربند) و… بهای دامای X7 در بازار چین بسته به نوع پیشرانه و تجهیزات رفاهی از رقم ۸۹,۹۰۰ یوآن (۱۳,۴۰۰ دلار) شروع شده و به ۱۶۱,۹۰۰ یوآن (۲۴,۱۲۰ دلار) ختم می‌شود. قیمت این خودرو در بازار ایران بین ۳۵۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان است.
مدل۲۰۱۸
ویژگیخودروی وارداتی

مشخصات پیشرانه

موتور۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
حجم موتور۲۰۰۰ سی سی
قدرت۱۷۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰
گشتاور۲۵۰ نیوتن متر در دور ۲۴۰۰
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک شیفترونیک
انتقال نیرودیفرانسیل جلو

ابعاد و وزن

طول۴۷۳۶ میلی متر
عرض۱۹۴۲ میلی متر
ارتفاع۱۶۷۲ میلی متر
فاصله بین دو محور۲۸۵۰ میلی متر
حجم صندوق بار۱۵۰۰ لیتر (حداکثر)
وزن خالص۱۷۳۱ کیلوگرم
ابعاد چرخ ها۲۳۵۵/55R 19

سرعت و شتاب

شتاب صفر تا صد-
حداکثر سرعت۲۲۰ کیلومتر بر ساعت

سوخت و آلایندگی

مصرف سوخت در شهر-
مصرف سوخت در جاده-
مصرف سوخت ترکیبی۹.۳ لیتر
استاندارد الایندگییورو ۵
حجم باک بنزین۶۰ لیتر

امکانات

امکانات ایمنی

ترمز ABS- کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای-سنسور باران-ایزوفیکس-کنترل خودکار روشنایی-کروز کنترل--قفل مرکزی-رادار نقاط کور-دوربین عقب-سیستم پایداری-سیستم کنترل کشش-سیستم استارت/استاپ-سیستم کمکی حرکت در سربالایی-ترمز هوشمند...

امکانات رفاهی

گرمکن صندلی های جلو-روکش چرم-ورود بدون کلید-پالایش آلایندگی داخل خودرو-در صندوق برقی-تهویه دوکاناله-سیستم صوتی با ۸ بلندگو-سقف پاناروما ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. me84

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    از سام عزیز سپاسگذارم بابت این مقاله که نشونه پیشرفت روزافزون چینه.
    با توجه به اینکه عمده مطالبی که از شما تو پدال منتشر میشه از محصولات چینی و بعضا هندیه احساس میکنم شما هم مثل من خیلی شیفته سرعت پیشرفت این خودروسازای جویای نام هستین فارغ از اینکه الان محصولاتشون در چه سطحی هستن. در هر صورت ممنونم.

  2. me84

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    دیشب سایت خودرو بانک از هولدینگ داتیس یه مقاله منتشر کرده بود
    با این مضمون که ” هولدینگ داتیس از سراسر کشور نمایندگی میپذیرد”
    یه کامنت گذاشتم و خیلی مودبانه اما سنگین بهشون ابراز تاسف کردم و چند تا سوال ازشون پرسیدم بابت انتشار این مقاله. امروز رفتم دیدم کامنتم رو منتشر نکردن.
    حالم ازشون بهم خورد و دیگه هم نمیرم به اون سایت.
    دمت گرم پدال. یدونه ای.

    1. فرامرز

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      خوب کاری میکنی اصلاْ سایت جذابی نیست و من اخبار رو از پدال و ویدئوها رو از اسب بخار دنبال میکنم. تنها اشکال پدال هم چاپ تبلیغات ویرلن هست که اگه اون نبود عالی میشد!

    2. NAVID۰۰۹۸

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (10474 ديدگاه)

      me84 عزیز
      من تمام سایتهای خودرویی ، اینستاگرامی ، مجلات ماهانه و هفتگی را از سال ۸۶ تا به حال دنبال میکنم و به جرئت میگم که بهترین مرجع اطلاعاتی خودرو پدال میباشد .
      سایت *** و *** و باقی سایتها خوب هستند ، اما بیشتر جنبه درآمدزایی تبلیغاتی دارند تا اینکه بدون تعصب اطلاعاتی را در اختیار ما مخاتبان قرار بدهند .

      من بشخصه روزی چندین بار به پدال سَر میزنم و حِسَم به این مجله اینترنتی مثبت و بدون تعصب میبینم و آرزوی روزهای روشنی را برای این مجله وزین دارم .
      فقط ای کاش تست و بررسی خودروهای وارداتی مثل قبل ادامه میداد تا بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار میگرفت و رو دست تمام رقبا را میزد ، .

      شما هیچ مجله ای را نمیتونین پیدا کنید که چنین حجم اطلاعاتی را در روز ، در اختیارتون قرار بده .

      ممنون جناب سردبیر ، بچه های مترجم و کاربران نازنین پدال .

      1. نوید جهرمی

        ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (3792 ديدگاه)

        حرف دل منو زدی نوید جون

    3. King918

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      اینو چند وقت پیش پژمان بازغی آورد گفت هرکی بگه اسم ماشین چیه خود ماشینو برداره ببره. هیچکی بلد نبود

    4. emad1990

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      *** از نظر منتشر نکردن کامنتا به مراتب بسته تره و در پاسخ به بازدید کننده هم ارث باباشون رو ازش طلب میکنن (برخورد خوب و درست با مخاطب ندارن)
      در کل هیچ جا پدال نمیشه❤❤

      1. سردبیر

        ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (761 ديدگاه)

        درود بر شما. دوستان گرامی و همراهان عزیز، ممنون از ابراز محبت و لطف همه شما. از شما سروران نیز تقاضا می کنم به لحاظ رعایت اخلاق رسانه ای، از نقد و نام بردن رسانه های دیگر خودداری فرمایید. امیدواریم که لایق این همه توجه و محبت شما باشیم و همه تلاش ما رسیدن به همین افتخار خواهد بود.

  3. Amirferrari

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    بسوزه این بازار حال به هم زن خودروهای ایران…ماشین آشغال۱۳ هزار دلاری رو ۴۰۰ میلیون بهت میندازن!!! کِی شر اینا از سر ما کم میشه تا باقی مونده عمرمون رو حداقل مثه آدمیزاد زندگی کنیم…

    1. حسین

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (3003 ديدگاه)

      این که نوع ۱۳ هزار دلاری نیس اما از عمد گرون میزارن که مردم فکر کنند خیلی باکلاسه!
      بعد قسطی میدی!
      اونم با پیش پرداختی که برابر هست با …!

    2. SS

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (823 ديدگاه)

      ماشین های کپی چینی زوتی 1000 دلار هم ارزش ندارن
      حالا نوبت به وارد شدن زوتی با انواع و اقسام نام ها مثل دامای و کوپا هست. حتی در حد اسم هم اصالت ندارن. بعید میدونم استقبالی بشه ولی باز هم جای تاسفخ

    3. علی

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (141 ديدگاه)

      بهت نمیندازن عزیزم قیمتش ۲۴ هزار دلاره دلار ۱۲ تومنه تعرفه گمرک رو هم بزاری روش حدود همین قیمتا
      این که شما نمیتونی بخری قرار نیست بگی گرونه

  4. هادی نجفی

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (168 ديدگاه)

    واقعا پیشرفت خودرو سازی چین قابل ستایش هست
    ولی حتی اگر کیفیت بنز و مهندسی BMW هم داشته باشن
    در بازار ایران اشتباهه خریدشون، از نظر قطعات بشدت ضعیف هستن
    MVM 110 چیه دیگه شمعش رو دوست ما نتونست پیدا کنه البته در شهرستان
    ۱ ساله اچ سی کراس یکی از همسایه ها چراغ عقبش شکسته همین طور مونده…
    چند هزار تا محدود وارد یا تولید میکنن خدمات هم هیچ…

    1. ارشک

      ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (326 ديدگاه)

      این چه حرف خنده داریه شمع خودروها مگه چند نوعه؟ اگر اشتباه نکنم شمعهای ام وی ام پایه بلنده که به وفور گیر میاد.

      1. هادی نجفی

        ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (168 ديدگاه)

        دوست عزیز این ماشینی که گفتم تصادف داشته و فقط شمع ساده نبوده برای تعویض قطعات مربوطه به هم داشته، میخواستم با ریز جزییات بگم که چه قطعاتی عوض شده طولانی میشد متنم، یک سپر معمولی براش یک میلیون و دویست خرج برداشت….
        در کل از نظر تامین قطعات همشون مشکل دارن یا نیست یا اگرم هست خیلی گرون قیمته
        بازم ممنون از یاداوری شما?

  5. Cadillac

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2622 ديدگاه)

    خداوندا، تا چند سال پیش میشد با این پول x۴وnxخرید گذشته ازین،
    این جور ماشینها هیچ پشتوانه خدمات پس از فروشی ندارند

  6. رامتین

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (3263 ديدگاه)

    من نمیدونم چرا نمیتونم بپذیرم ماشین چینی رو! البته بر خلاف گذشته حالا که سنمون از 30 رفته بالا، دیگه به ماشین با این اوضاع کشور اصلا توجه نمیکنم. حتی اگر پولش هم باشه، شغلمون دیگه اجازه نمیده بالفرض ماشین مورد علاقم مثل بی ام و کروک سوار شیم.

    1. نوید جهرمی

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (3792 ديدگاه)

      خود چینی ها بیشتر از ماشینهای مونتاژی استفاده میکنن تا چینی. ما که جای خود داریم.

    2. ADAK

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۷
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      جدا رامتین خان 30 سال را رد کردی ؟
      داداش ایشاله همیشه موفق و سلامت و خوشبخت باشی
      اما تو کامنت های کَل کَل کردنت با دوستان سایت ، بهت میخوره 18- باشی آخه !
      یه جای کار می لنگه ……………..

      1. رامتین

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
        سوابق: (3263 ديدگاه)

        آنچنان کل کل نمی کنیم!! شاید با رامین اشتباه گرفتی. اما اره دیگه چند ماه دیگه میریم سمت دهه چهارم زندگی…

  7. مسعود

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (116 ديدگاه)

    این خودروی بی نام و نشان چینی به اسم داماد x7 با این قیمت نه ارزش خرید داره و نه از لحاظ استهلاک و هزینه تعمیر و نگهداری حرفی واسه گفتن داره . واسه من جالبه که چرا توی این شرایط بد کشور که حتی یک دلار هم به سختی وارد کشور میشه اینها باید بروند این ماشین های بدردنخور چینی را با هزینه هنگفت بیارند. کمپانی رنو می خواست تو ایران ماشین های خوب و با کیفیت را بیاد تولید کنه انقدر دست دست کردند که به تحریم ها خوردیم و کاری نتونستند پیش ببرند فولکس واگن هم همینطور می خواست خودروی پلو را برای مونتاژ به ایران بیاره .اومد دید از بس فساد توی این صنعت خودروسازی ایران زیاده قید همکاری را زدش. همین ترکیه بغل دستمون داره خودروهای روز تویوتا و فورد و هیوندا و رنو و پژو را مونتاژ می کنه تازه به آمریکا ماشین هم صادر می کنه و درآمد ارزی هنگفتی نصیبش میشه. شما مدیرهای فاسد کی می خواید آدم بشید و این صنعت عقب افتاده خودروسازی را متحول کنید تازه از سال دیگه هم به لطف تحریم های عمو ترامپ تولید آفتابه لگن هاتون به صفر می رسه.

  8. ADAK

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    دروغ چرا
    قشنگ کار کرده خدایش
    همین ماشین اگه یه آرمه خوب روش بود همه تعریف و تمجید میکردن !

  9. Khosrow

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    افرین چین / ماشین هات فعلا شتاب نداره ولی شتاب خودت رقیب نداره ..

  10. علی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (141 ديدگاه)

    با این که ماشین چینیه واقعا خیلی خوبه و در حد یه ماشین خوب اقتصادی هست ولی روش یکم بده اسم لوکس بزارن !
    واقعا نمیدونم این دوستانی که صبح تا شب میشنن پدال میگن ماشین چینی اشغاله چند ساله هستن ؟
    یه چیزی میشنون از یه نفر چهار تا هم میزان روش تفت میدن میشه اش شعله قلم کار!
    در مورد نظر adak جان اینکه اره دوست من همینایی که اینجا هستن اگه روی این ماشین لوگو فولکس و هوندا میزدن و قیمتشم ۳۰ ۴۰ هزار دلار میزاشتن همین دوستان اشغال نپرست پراید ساز بنز پرست چه چه میزدن که چه ماشینیه omg !!

  11. (Saeed(peugeot

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (325 ديدگاه)

    با سلام
    راجع به صحبت های بالا من هم به شخصه عاشق سایت پدال هستم…..با وجود این آشفته بازار خودرویی باز هم مطالب خودرویی جذابی و منتشر میکنید و سایت های دیگه ای هم هستند چندین ساله که روز به روز در حال پسرفت هستند نه پیشرفت….. به عنوان مثال ( هفته ای ۱۰ تا مقاله راجع به وزارت صمت و خودروهای گمرک میذارن…..با مگه اخباره تلوزیونه) من به عنوان یکی از مخاطبان همیشگی پدال میخوام بگم اگه بتونید کناره کلیپ هاتون ،یه سری کلیپ از مقایسه ماشین ها حالا با زیر نویس فارسی بتونید ارائه بدید عالی میشه…..
    جدا از همه من به شخصه عاشقه پژو و گروه psa هستم و مطالبتون فوق العادس ….و هر کسی یه سلیقه ای داره و کلیه عزیزانی که مثل من عاشق خودرو هستند پایه ثابت سایت های خودرویی علل الخصوص سایت پدال هستند و دوستتون داررم.
    ** ایشالا که پدال روز به روز بهتر و بهتر از قبل بشه **

  12. Ford taurus

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (329 ديدگاه)

    اردیبهشت امسال یه لیفان گرفتیم بجای طلبمون?تا اخر خرداد دستم بود به خانواده گفتم این لگن رو بفروشید من حاظرم کل تابستون رو بدون ماشین باشم پیاده برم و بیام ولی سوار این لگن نشم ?پدرم درجا ماشین رو فروخت و من تا مهر پیاده بودم با تاکسی مسیر ۶۰کیلومتری رو میرفتم سر کارو برمیگشتم و از این که دیگه سوار اون لگن نبودم خیلی شاد ?و راضی بودم??
    من نظر شخصیم اینه که تو بازار ایران ماشینی مثه دنا خیلی بهتره تا یه اشغال چینی هم ردش
    داستانه بدو بدتره ?
    این ماشینم فقط یکم ظاهرش خوبه وگرنه درونش همون چیزیه که چینی های قبلی بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا