رؤیاهایت را بساز. این شعار BYD و بهنوعی مخفف نام این شرکت است. این خودروسازی چینی در سال ۲۰۰۳ بنا نهاده شده و خیزشی ناگهانی و طوفانی داشته است. شرکتی که یک شراکت ۵۰-۵۰ نیز با دایملر دارد و بیشتر بهواسطه خودروهای الکتریکی خود نظیر QIN معروف است. نخستین تولیدات انبوه BYD در سال ۲۰۰۸ روانه بازار شدند؛ اما جوان بودن و تازهنفس بودن این شرکت، هیچ وقت مانعی برای رؤیاهای بزرگ آن نبوده است؛ تا جایی که به تازگی این خودروساز، از برنامههای خوشبینانه خود برای تبدیل شدن به خودروساز شماره یک جهان نیز پرده برداشته است. تاکنون انرژی و هدف شرکت، معطوف به تبدیل شدن به خودروساز شماره یک چین بود ولی به گفته وانگ جیان جون، معاون مدیر کل BYD این شرکت تلاش دارد تا در گام نخست، با فروش سالانه بیش از ۱۰ میلیون دستگاه خودرو، تا سال ۲۰۲۵ جایگاه تویوتا را در جهان تصاحب کند.
در این بررسی به سراغ کراساوور محبوب BYD رفتهایم. خودرویی که در نگاه نخست ممکن است با لکسوس RX نسل پیشین، اشتباه گرفته شود. طرح اولیه BYD S6 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه گوانگجو رونمایی شد. S6 به لطف اقبال عمومی بازار به خودروهای SUV، تناسبات و بزرگی مشهودش، طراحی و امکانات داخلی و استاندارد ایمنی بالا، توانست مبدل به خودروی محبوبی شود. این خودرو در بازار نیز به موفقیتهای زیادی دست یافته و عنوان نخست میزان رشد فروش در بازار را نیز به نام خود کرد. بهطوری که فروش آن در نخستین سال ورود به بازار به ۱۵ هزار دستگاه رسید؛ و در همان سال نیز به عنوان SUV سال چین انتخاب شد.
BYD S6 در واقع نخستین خودروی SUV چینی است که مستقلاً در چین طراحی و تولید شده است. از طرفی هم، نخستین خودروی SUV چینی است که توانسته از تست تصادف خودروها در موسسه C-NCAP چین، پنج ستاره ایمنی دریافت کند. طبق معمول، طراحی این خودرو همانند بسیاری از هموطنان آن به دور از هنجارشکنی و ریسک بوده و با الگوهای آشنایی مشابه لکسوس RX و کیا سورنتوی مدلهای ۲۰۰۰ همراه گشته است. چراغهای جلو با لنزهای دوتایی و از نوع زنون و LED و با طراحی اسپرت بوده و یک جلوپنجره ساده با قابی کرومی را دربر گرفتهاند. هرچند این طراحی کمی محافظهکارانه به نظر میرسد اما دلپذیر بوده و خستهکننده و یا از مد افتاده نیست.
قسمت انتهایی خودرو نیز با شیب تندی به یک شیشه زاویهدار و درب مستطیلی شکل عقب ختم میشود. در این قسمت طراحان از خطوط صاف و مستقیم استفاده کردهاند که با روحیه اسپرت ناشی از فرم سقف کوپه مانند در تضاد است و به طراحی خودروهای مینیون بیشتر شباهت دارد. در عوض نمای کناری با گلگیرهای برجسته و خطوط روی درها و گلگیرها و فرم کشیده سقف، پویا و اسپرت به نظر میرسد.
در مجموع باید گفت که طراحی این خودرو احتمالاً در مسابقات طراحی برنده نخواهد شد اما به عنوان یک SUV، دوستداشتنی و قابل قبول است. ابعاد خودرو هم شامل ۴۸۱۰ میلیمتر طول، ۱۸۵۵ میلیمتر عرض، ۱۷۲۵ میلیمتر ارتفاع و ۲۷۲۰ میلیمتر فاصله بین دو محور است؛ بنابراین از نظر حجمی با خودرویی میان سایز مواجهیم. شعاع دایره گردش خودرو هم ۵,۹ متر میباشد. فاصله کف خودرو از زمین هم ۱۹ سانتیمتر است.
با ورود به داخل کابین با داستانی متفاوت روبرو میشویم. ابعاد داخلی آن بهطور مشهودی بزرگ است. داشبورد هم از طراحی منحصر به فردی برخوردار است و با انبوهی از لوازم دیجیتالی و دکمهها و کلیدهای الکترونیکی تجهیز شده است. یک نمایشگر لمسی ۷ اینچی در داشبورد مرکزی بهعنوان نمایشگر سیستم ناوبری درنظر گرفته شده است. نمایشگرهای داشبورد راننده هم از نوع TFT و شامل یک سرعتسنج بزرگ در مرکز و دو نمایشگر در ابعاد کوچکتر در طرفین آن است. روی غربیلک فرمان نیز، دکمههای میانبر چندمنظوره قرار داده شدهاند. سیستم تهویه سرنشینهای جلو به صورت دو کاناله بوده و سیستم صوتی نیز تا ۹ اسپیکر را پشتیبانی میکند.
فضای عمومی کابین برای پنج نفر سرنشین بزرگسال، کاملاً جادار و کافی است. پوشش داخلی از مواد نرم و به صورت سفارشی از چرم میباشد. کیفیت پلاستیکهای به کار رفته در داشبورد و پنل دربها نیز به اندازه کافی خوب هستند. هرچند دکمههای فراوان داشبورد، کمی گیجکننده هستند و تجربه لمسی آنها نیز کمی متفاوت است اما در مجموع میتوان فضای کابین را شیک، مدرن و آرامشبخش دانست.
برای افزایش ظرفیت بار میتوان صندلیهای ردیف دوم را نیز تا کرد. در مجموع به نظر میرسد BYD همانگونه که در ظاهر استانداردهای لکسوس را الگو قرارداده، در باطن هم از این خودرو سرمشق خود گرفته است؛ هرچند در نهایت، قیاس این دو ماشین یک قیاس معالفارق است.
تکنولوژیهای مورد استفاده در این خودرو نیز از تنوع بالایی برخوردارند. سیستم کلید هوشمند و ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سیستم ضد سرقت الکترونیکی، سیستم آلارم، جستجوی خودرو، ناوبری، DVD و تلویزیون دیجیتال، ارتباط بلوتوث، برفپاککن اتوماتیک، سیستم و حسگرهای کمکی پارک و دوربین و نمایشگر تایر سمت راست جلو از جمله این فناوریها هستند. سیستم کلید هوشمند که میتوان بهصورت یک ساعت مچی هم سفارش داده شود، این اجازه را میدهد که با آسانی با فشردن یک دستگیره، وارد خودرو شد و با فشردن یک دکمه نیز استارت زد. همچنین از تجهیزات ایمنی نظیر ۶ کیسه هوا شامل ایربگ جلو، طرفین و پردهای بعلاوه ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD بهره برده شده است.
تأمین انرژی پیشرانه BYD S6 بر عهده موتورهای متنوع ۱.۵ لیتر توربو، ۲.۰ لیتر و ۲.۴ لیتر ساخت بیوایدی است. موتور ۱.۵ لیتری از زمانبندی متغیر سوپاپها، تزریق سوخت لایهای، بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی سود میبرد. گزینههای انتقال نیروی این خودرو هم متنوع بوده و گیربکسهای قابل عرضه آن ۶ سرعته دستی، ۴ سرعته اتوماتیک و ۶ سرعته اتوماتیک کلاچ دوبل هستند در حالی که موتور ۱.۵ لیتری توربو و موتور ۲.۴ لیتری با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک جفت میشوند. از سویی موتور ۲.۴ لیتری را میتوان با یک گیربکس پیشرفته شش سرعته خودکار با کلاچ دوگانه نیز سفارش داد که به کروز کنترل هم مجهز است؛ گیربکسی که به تعبیری جدیدترین و مدرنترین تکنولوژی گیربکس اتوماتیک در دنیا است و خودروسازان مطرحی چون پورشه نیز از همین سیستم استفاده میکنند.
در حالی که شتاب صفر تا صد این خودرو به طور دقیق مشخص نیست اما سرعت بیشینه آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و برای مدل ۲.۴ لیتری هم ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت میباشد. با موتور ۲.۴ لیتری با تکنولوژی MIVEC و البته وزن ناخالص ۱.۷ تنی این خودرو، مصرف سوخت ۱۲.۹۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اندازهگیری شده است. از نکات بارز دیگری هم که در مورد این خودرو قابل اشاره هستند، یکی سیستم تعلیق عقب و جلوی مکفرسون با کمکهای هیدرولیکی است و دیگری هم سیستم ترمز دیسکی و خنک شونده بوش آلمان است.
کراساوور BYD S6 را میتوان یک خودروی مناسب در این کلاس با قیمتی معقول و ویژگیهای جذاب برشمرد. پیشرانه و انتقال نیروی BYD، تکنولوژیهای بکار رفته و ایمنی ۵ ستاره آن همراه با فضای داخلی زیبا، مواردی است که میتوان روی آنها حساب کرد.
قیمت BYD S6 در بازار چین از ۹۰ هزار یوان معادل ۱۴۴۷۰ دلار آمریکا برای مدل ۲.۰ لیتری با گیربکس دستی شروع میشود و گرانترین مدل ۲.۴ لیتری آن حدود ۱۳۷ هزار یوان معادل ۲۲ هزار دلار قیمت دارد. گفته میشود این خودرو که میتواند توقع ما را از کیفت خودروهای چینی ارتقا دهد، ظرف ماههای آینده میهمان جادههای ایران خواهد بود.
منبع: topspeed – autoevolution
بیژن
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام . من ی لیفان 620-1800 دارم. واقعا ماشین خوبیه. من ازش راضیم دو سال دارم فقط بخاطر تبلیغات مدام نگرانم خراب شه. اما خوشبختانه نمیشه. از امکاناتش لذت میبرم. خدا میدونه چ دستهایی تو کاره ک قیمتهای ماشینای چینیو بعد از خریدشون خراب کنه تا این دو تا خودروساز اشغال ساز همچنان با ماشینای بیخود و بیریختشون پدر مردومو درارن. اونایی ک مدام میگن چینی چینی و بد و بد بدونین تابحال یکبارم سوارش نشدن. بیان از من بپرسین تا بگم ک خداوکیلی نسبت به قیمتش عالیه. اتولایت سانروف چهار چرخ دیسک تی وی بدنه محکم مصرف مناسب موتور پرقدرت گیربکسشم باور کنین تا این لحظه ک چهل هزارتا رفتم عالی بوده قیافه به نظر من بینظیر و امکانات عالی. وقتی ما مردم ایران اینقدر .. هستیم ک لکسوزم داشته باشیم نه باهاش کوه و کتا میریم ک از امکانات دو دیفرانسیلش استفاده کنیم نه با خاطر اسوده از رو دست اندازا باهاش میریم چ کاری بریم ی خودروی گرون قیمت بخریم ک بترسیم نریم باهاش کوه نریم راحت رو دست اندازا همش ترس خرج و مخارجشو داشته باشیم خب میریم یا اینو یا جک اس 5 اتومات میگیریم کیفشو میکنیم. باور کنین با یه رانندگی منطقی این ماشینای چین عمری ماشینن. فقط این خودرو سازای ایرانی از خجالت و بیشرفیشون میخوان خون مردومو تو شیشه کنن و جوری ماشین دست دوم چینیو پایین میارن ک تنها به همین دلیل مردم نرن سمتشون. اما باورکنین ک این چینیا تو رنج قیمتیشون عالین. البته کاش همین ماشینارو با همین کیفیت ایران فرقون و سایپا مطمین ابله تولید میکردن اونوقت میگفتم بهتون. منکه از ماشین چینیم لذت میبرم. اونیکه میگه برند برند مرد حسابی همین ماشین با برند باید 400 500 میلیون تومن پول بدی. داشتیم ک اصلا حرفی نبود. اما با یه رانندگی منطقی این ماشینا 30 سال ماشینن. فقط راننده باش.
مهیار
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام
شما با گذاشتن این فیلم توقع دارید ما چی متوجه بشیم؟ انگلیسی میگفت یه چیزی ، لطفا این فیلم ها را زیر نویس کنید.
A
۶ آذر ۱۳۹۶سلام خانم محترم این ماشین ماشین خیلی خوبی هست هم قیمت خوب هم خدمات دهی بسیارخوب پیشنهادمیکنم یه سری بزن به نمایندگی این خودرو وازنمایشگاه دیدن فرمایید
رضا، م
۱۰ خرداد ۱۳۹۵سلام ، از آنجایی که بنده در مورد خودروهای چینی تحقیق کردم شرکت خودروسازی BYD از شرکت های معتبر چین بوده و در خود چین هم از این خودرو استفاده میشود و یشترین صادرات بین المللی را به کشورهای اروپا ، آمریکا ، استرالیا و آسیا داشته و دارای 5ستاره ایمنی بین المللی را برای خود کسب کرده است و در حال حاضر BYD s6 دربازار ایران به زودی خواهد آمد.BYD s6 با قدرت حجم موتور 2400 cc و با شکل ظاهری زیبا و تجهیزاتی که دارد قیمت اش مناسب است، البته اگر مسئولان شرکت بتوانند قیمت را پایین تر بیاورند.میتوانند بازار ایران را قبضه کنند. به امید آن روز. …
جمشیدسلطانیان
۱۱ خرداد ۱۳۹۵با سلام و خدا قوت به مسئولین محترم کرمان خودرو باید اذعان داشت درمیان محصولات جدید الورود که مصرف کننده ازانها نامی نشنیده باید فرصت امتحان و اشنایی را فراهم نمود و به صرف یک مقاله و فیلمی سفارشی انهم بازبان اسپانیش انتظارات مشتری در این بازار راکد با این همه محصولات قد و نیم قد چینی با سطوح مختلف کیفی براورده نمیشودچیزی که مشهود است مسولین محترم کارمانیا نسبت به محصول خود خیلی با اطمینان صحبت میکنند البته سابقه ذهنی محصولات پروتون بر ذهن و جیب مشتریان ان هنوز سنگینی میکندلذا بعنوان کسی که از مشتریان سابق کرمان خودرو بوده ام واز محصولات کره ای ان همواره خاطره خوبی داشته ولی هنوز به اطمینان قلبی برای محصولات چینی نرسیده ام خوشحال خواهم شد فرصت بازدید و تست درایو محصول خود را در سایت مرکزی کرمان خودرو در کیلومتر 16 جاده مخصوص فراهم نمایید ودر عمل اطمینان به محصول خو درا به مشتری منتقل نمایید ما مشتریانی هستیم که توانایی درک کیفیت محصول و خدمات شمارا دارا هستیم ومیتوانیم با خرید از این محصول جدید اطمینان متقابلی بعنوان باشگاه خریداران ودارندگان اس 6 را بوجود اوریم. با تشکر سلطانیان
مهرداد باباخانی
۲۶ خرداد ۱۳۹۵به سلام به همگی . منم خیلی در مورد خودرو تحقیق کرده ام . یه سایت chinaautoweb.com سر زدم تو یوتیوب هم کلی فیلم دیده ام . به نظر من باید اس 6 و اس 7 ( مخصوصا) ماشین های خیلی خوبین و شرکت کارمانیا با مشخصاتی که در مورد خودروی خودش میده و قیمتی که میفروشه تقریبا یکی از بهترین انتخابا رو کرده.
احمد
۱۳ تیر ۱۳۹۵سلام اولا کجا این ماشین رونمایی شده و قیمتش چقدره که دوستان همگی معتقدند قیمت مناسبی است یکی بمن بگه زودتر میخوام تصمیم بگیرم واس 5 اتوماتیک میخوام ثبت نام کنم
علیرضا
۱۶ تیر ۱۳۹۷سلام نمایندگی هاش در خوزستان اصفهان و تهران هست
افشین
۸ شهریور ۱۳۹۵سلام در تمامی بررسی های انجام گرفته نکاتی مشترک وجود دارد – نبود سیستم esp – فقدان سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سراشیبی – نفوذ صدای موتور خصوصا در دورهای بالای موتوربه کابین – ضعف کولر -راندمان پایین موتور به نسبت حجم موتور
محمد
۱۰ شهریور ۱۳۹۵خواهشمند است در مورد کولر این خودرو نظر بدید
محمد
۱۲ شهریور ۱۳۹۵سلام
لطفا اطلاعات درباره کیفیت در مقایسه به اس ۵را بدهید
موتور
کیفیت قطعات و داخل خودرو
کولر
شتاب
مصرف سوخت
محسن
۲۳ مهر ۱۳۹۵باید دید ازنظر قطعات درایران پشتیبانی میشود یاخیر
محسن
۲۳ مهر ۱۳۹۵سلام من از بین چند گزینه (اس 5.تیگو5.چانگان .ایکس33 اس.واس6ByD)کدام را انتخواب کنم .لطفا اگرکسی اطلاعات داره منو راهنمایی کنه
ميلاد
۱ آبان ۱۳۹۵اس ۵ که موتور توربو داره و دردسرهای نگهداری و استهلاک بالاتری داره هرچند بدلیل ظاهر مشابه با توسان نسل قبل و امکانات و سابقه J5 فروش خوبی داشته درکل قدرتش خوبه ولی شتاب مدل اتوماتش مثل دنده ای نیست، ماشینهای ام وی ام و چری تیگو هم موتورشون ضعیف تره هرچند مدل برتر یعنی تیگو ۵ امکانات خوبی داره ولی بنظر قیمت کمی بالاست، چانگان هم که خیلی کوچکتره و اصلا قابل قیاس نیست فقط قابلیت شهری و موتور ضیف داره ولی برندش بهتر از ام وی ام هست،درکل بین موارد موجود بنظر بنده با بررسی هایی که کردم از نظر برتری برند و کیفیت و ایمنی و امکانات BYD بهتره و قابل اعتمادتره هرچند بهتر بود 4WD بود، به هر حال باید قبول کنید که این خودرو ها همه چینی هستن و کیفیت ماشینهای اروپایی و قیمت بالاتر رو ندارن و با اینکه S6 روی پلت فرم لکسوس RX350 ساخته شده ولی این کجا و آن کجا، به هرحال جز موارد مناسب خودروهای صفر زیر ۱۰۰ میلیون هست که بنظرم ارزش خرید داره
احمد
۷ آبان ۱۳۹۵اگر مصرفش حدود 13 لیتر در صد کیلومتر باشه ، خیلی پر مصرفه واقتصادی نیست!
علی
۱۰ اسفند ۱۳۹۵توی بررسی که خودرو بانک انجام داده مصرف این ماشین ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلو متره که کاملا اقتصادیه
حسين
۱ تیر ۱۳۹۶من الان یک هفته هست تحویلش گرفتم
کولرش عالی هست حتی گزینه دوال داره که در زمان کمی ماشین خنک میشه
قدرت موتورش هم خوبه
خیلی نرم و راحت هم هست
مهدی
۱۶ مرداد ۱۳۹۶مثل اینکه چینی ها برای سبقت از تویوتا عجله دارن و هند رو فراموش کردن هند در حال تبدیل شدن به قطبه سار اول جهان هستش و این یعنی یک رقیب قدرتمند
Majid
۶ آبان ۱۳۹۶سلام هموطن گرامی
بنده یکدستگاه خودرو byd s6 ثبت نام کردم ولی بعد از آنکه با مالکین محترم که این خودرو را داشتند صحبت کردم گفتن خدمات پس از فروش بسیار ضعیف و موقع فروش افت شدید قیمت دارد بنابر این تصمیم گرفتم و انصراف دادم الان سه ماه از انصراف من میگذرد و پول انصراف را به من بر نمیگردانند و هرچه مراجعه میکنم جواب سر بال میدهن حال تصمیم دارم از طریق دادگاه پیگیری نمایم .مردم فهمیم شرکت کارمانیا اصلا قانون مند نیست و مشتری مداری در حد صفر میباشد لطفا با چشم باز و اگاهانه خودرو انتخاب کنید..من کور پشیمانم.
خدا یاورتان برادر کوچک شما..از شیراز