فیسلیفت بدنه، عملی مرسوم و متداول در دنیای امروز است و بسیاری از خودروسازان هم به این کار میپردازند. چنانچه فیسلیفت یک خودرو بهدرستی انجام شود میتواند اثرات ثمربخشی را برای سازندهاش به بار آورد و فروش محصولش را نیز دوچندان کند. در دنیای امروز، خودروسازان شرقی و بهویژه برندهای ژاپنی و کرهای، بیش از همه به کار فیسلیفت محصولات خود مشغولند و در این میان، کمتر خودرویی را از سازندگان این دو خطه میتوان یافت که حتی سه سال پیاپی هم با یک پیکره ثابت در خط تولید باقی مانده باشد. بهتازگی، خودروسازان چینی هم به عمل فیسلیفت بسیار علاقهمند شدند و آنها هم به تأسی از همتایان شرقی خود، پشت سر هم ترکیب ظاهری ساختههای خود را دستخوش تغییرات جزئی و یا کلی میکنند.
همانطور که خودتان بهتر آگاهید، از چند سال پیش بدین سو، یکی از کراساوورهای ساخت جیلی به نام GX7 در کشورمان به فروش رسیده و مشتریان عمدهای را هم برای خود دست و پا نموده است. اخیراً بدنه این خودرو دستخوش یک فیسلیفت کلی شده و در پی آن، نامش نیز به X6 تغییر یافته است. به بهانه این رویداد، سایت «CARNEWSCHINA» در متنی کوتاه این مدل را مورد بررسی خود قرار داده که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان میکنم.
آنچه که در تصویر ملاحظه میکنید خودروی جیلی یائوجینگ X6 است که برای ورود به بازار مهیا شده است. این خودرو، ماه آینده در بازار چین عرضه خواهد شد. خودروی مذکور، محصولی جدید است اما نه واقعاً جدید، زیرا که با طرح جدید قسمت جلوی خود، اساساً یک فیسلیفت سنگین از جیلی GX7 به شمار میآید و حال نیز میرود که در کنار دیگر برادرانش در خطوط تولید این شرکت جای گیرد.
آنچه را که در این تصویر میبینید مربوط به مدل از رده خارج جیلی GX7 است. حیات این خودرو با نام جیلی GLEagle GX7 استارت خورد که البته در سال ۲۰۱۵ با حذف شاخه GLEagle (از زیر مجموعههای جیلی) تنها همان پسوند GX7 برایش باقی ماند. پلتفرم آن نیز از سال ۲۰۱۲ میلادی هیچ تغییری را به خود ندیده است.
بهای فعلی جیلی GX7 از رقم ۵۵,۹۰۰ یوآن استارت میخورد و به عدد ۱۱۹,۹۰۰ یوآن ختم میگردد. این قیمت آن را به یکی از ارزانترین شاسی بلندهای جمعوجور در این بازار مبدل نموده است. پیشرانههای به کار رفته در آن شامل نسخههای ۱.۸ لیتری ۱۳۳ اسب بخاری،۱.۸ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری و ۲ لیتری ۱۴۱ اسب بخاری، هستند. خروجی این پیشرانهها نیز شبیه دیگر نسخههای رایجی است که در خطوط تولیدی سازندگان چینی از سال ۲۰۱۰ به بعد به کار گرفته میشوند. برای تحرک بخشی به جیلی X6، نسخههای ۱.۸ لیتری ۱۳۳ اسب بخاری و ۲ لیتری حذف شدهاند و تنها نسخه ۱.۸ لیتری ۱۳۹ اسب بخاری باقی مانده است. البته یک نسخه ۱.۳ لیتری توربو هم با توانی معادل ۱۳۳ اسب بخار وجود دارد که رقم توان خروجی آن نزدیک به پیشرانه ۱.۸ لیتری است. پیشرانه ۱.۸ لیتری با یک گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه خواهد شد و پیشرانه ۲ لیتری هم با یک گیربکس CVT. پیشرانه ۱.۳ لیتری توربو یک پیشرانه نسبتاً کوچک برای X6 است، آنهم برای خودرویی که مطلقاً کوچک نیست. مثلاً طول /عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۶۰۰/۱۸۴۰/۱۷۰۰ میلیمتر است و با آنکه میزان وزن آن هنوز به طور رسمی اعلام نشده، ولی این را میدانیم که وزن GX7 معادل ۱۵۱۴ کیلوگرم است. پس با این حساب میتوان گفت که نسخه ۱.۳ لیتری توربو، نسخهای سریعتر از نمونههای موجود نخواهد بود. پایه طراحی داخل کابین X6، اساساً همانی است که در مدل GX7 مشاهده میشود، اما در عوض، نوع متریال و نحوه نصب و مونتاژ قطعات در آن کمی بهتر شده است؛ و با آنکه اندازه صفحه لمسی کمی بزرگتر شده و گرافیک آن خوب به نظر میرسد ولی در حد استانداردهای امروز چین نیست. فرمان آن کاملاً جدید است ولی در مقابل، صفحه کیلومترشمار هیچ تغییری را شاهد نبوده است. صندلیها و حتی پدالهای سوراخدار هم به طور مستقیم از مدل GX7 به کابین X6 منتقل شدند. از آنجایی که جیلی X6 خودرویی بزرگ محسوب میشود، فضای کافی برای جاگیری سرنشینان در ردیف عقب آن وجود دارد.
جلوپنجره جدید جیلی بهخوبی بر روی پیشانی این خودرو قالبریزی شده و در عقب هم سپرها و باربند سقفی جدیدی به کار رفته است. این خودرو هم جدید است و هم نیست. در همان حال، بزرگ و ارزان نیز است و پرسش این است که چرا همچنین خودرویی در آینده به فروش میرسد (منظور در بازار چین است).
@.F سپاس از سام عزیز در حال حاضر غالب مردم خودروی چینی رو مد نظر دارن و اطلاعاتی که شما ترجمه میکنی کیمیاست بزرگترین مشکل مدل قبلی گیربکس بود و البته عدم تطابق و یکپارچگی طراحی افت قیمت وحشتناک مدل دست دوم پیشرفت قابل ملاحظه بوده واقعا
اینی که می بینید چینی هستشااااااااااااااااااا!!!! حال کنید!!!!!!!! به این می گن پیشرفت. منکه دیگه به چینی ها دارم کم کم اعتماد می کنم. لامصبا خیلی خوب پیشرفت کردن. عجب ماشینی.
مگه کره ای ها کپی نیستن ؟ مگه سانتافه 2014 رو از روی Ford Edge کپی نکردن ؟ خوب چینی ها هم میکنن دیگه. فقط نکته مهمش اینه که واقعا دارن پیشرفت میکنن تو ساخت ماشین. میتونن قطعات رو به هر شکلی میخوان تولید کنن و کنار هم بزارن تا یه خودرو زیبا تولید بشه. ایران 40 سال پیکان رو تولید کرد نتونست یه خط به این ماشین نه اضافه کنه نه کم.
جک اس 5 خوبه ولی در شرایط فعلی!! یعنی اگر همین خودرو در ایران عرضه بشه کلا نسخه بازار شاسی بلند ها رو باید پوچوند!!! فقط کافی قیمت خوب و تبلیغات زیرکانه ای بشه تا این ماشین جای جک اس 5 رو بگیره. ولی در کل جک یا جی ای سی خودروهای خوبی داره.
آقای کاویانی یه بار نشد شما درباره یه خودرو چینی مقاله بنویسی و ازش تعریف و تمجید نکنی! آخه این آشغال های بی سر ته چی دارن که انقدر تو جامعه ما بهشون بها داده میشه؟!
آقای ahmad،لطفا مقاله را درست بخوانید و بعد اظهار نظر کنید.به غیر از مقدمه،بقیه این متن یک ترجمه است.در کجای این متن از این خودرو تعریف و تمجید شده است؟!لطف کنید به من نشان بدهید تا بنده بهتر ملتفت شوم.چرا عادت دارید نخوانده قضاوت کنید و همه چیز را وارونه جلوه دهید؟ از طرفی،این خودرو نه وارد کشور شده و نه ورودش در دستور کار است.از کجا فهمیدید که آشغال و بی کیفیت است؟!
جناب کاویانی چرا کنترل خودتون رو از دست میدید؟! یک انتقاد صریح انقدر واستون آزار دهنده است! شما یک بار واسه اصطلاحا کراس اور چینی مونتاژی سایپا مقاله مینویسی و تعریف و تمجید میکنی! الان هم که مقاله وبسایت CARNEWSCHINA ترجمه کردید درحالی که این وبسیات به نوعی شبکه تبلیغاتی صنعت کپی کار و نوپای خودروسازی چینی هاست جز تعریف و تمجید مثبت هم چیز دیگه ای در مقالات (+ترجمات) از چینی ها دیده نمیشه! ماشا الله همه دارن دست به دست هم میدن تا بازار خودروی کشور رو دو دستی تقدیم چینی ها کنن و درک مردم از برند های خودرو رو در حد *** پایین بیارن… به هر حال خودتون رو ناراحت نکنید. این فقط یک نظر ساده بود…
پدر جان اول متن رو درست و حسابی بخون بعد اظهار فضل کن کجای این متن نویسنده از این ماشین تعریف کرده؟چرا دروغ می گی و از خودت حرف درمیاری.حرفت رو با سند و مدرک بزن و نا با زور و گردن کلفتی و قولدری.همین چند وقت پیش نویسنده از روی چند چند سایت استرالیایی برای هاوال ترجمه کرد چرا اونا رو ندیدی.با نویسنده مشکل داری؟اینقدر مرد باش اسمت رو بگو تا نویسنده تو رو بهتر بشناسه،نکنه از طلبکاراشی!
جناب حسن شما اول کامنت رو بخون بعد افاضت کن! این مقالات و ترجمات همه صرفا دارای ذکر تعریف و توصیفات مثبت هستن و کوچکترین تحلیل منطقی و انتقادی درشون دیده نمیشه یک کمک بی دریغ برای ترویج چینی سواری وتقلیل درک خودرو شناسی مردم البته به نظر میرسه شما هم از دوستان چینی سوار و فرقون پسند هستید و به غیرتتون بر خورده!
این هم برای شما شاید قانع بشید: (عبارات معمول استفاده شده برای خودرو های چینی)
… بزرگ و ارزان… …فرمان آن کاملاً جدید … بریده توصیفات جناب کاویانی برای چانگان مونتاژ سایپا: …طراحی حتی از برخی زوایا نیز زیباست… …هیچ ایراد فاحشی هم بر آن مرتبط نیست… …کیفیت مناسب مونتاژ(!)… …کابین این خودرو جایی است که تا حدی میتواند رضایت خاطر خریداران خود را فراهم آورد. طراحی این کابین به ساختههای فورد بسیار نزدیک است (!!!)،.. …نورپردازی مناسب داخل کابین هم از نقاط مثبت دیگری است که در این خودرو مشاهده میشود… …از ویژگیهای موتور آن میتوان به مصرف کمتر، کارایی بهتر و نیز آلایندگی کمتر نسبت به پیشرانههای متداول بنزینی اشاره نمود… …از لحاظ ایمنی، چانگان CS35 توانسته است 4 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP چین دریافت نماید (عجب اعتباری هم دارن تست های چینی ها!)… ..مقاومت در گرد و غبار هم تست دیگری است که این خودرو در صحرای گبی چین از سر گذرانده است… ..بهویژه آنکه این خودرو توسط دومین خودروساز کشورمان تولید میشود و از این لحاظ میتوان انتظار خدمات پس از فروش بهتری را لااقل نسبت به دیگر خودروهای وارداتی و مونتاژی داشت.. (پایان رپورتاژ! – خخخخخ)
زیباتر و خوش ترکیب تر از نسل قبلیش شده .. چینی ها خیلی سریع دوس دارن قله رو فتح کنن لااقل تلاش خودشونو میکنن و در این راه از مشاوره و همکاری کمپانی های بزرگ هم استفاده میکنند . چرا لگن سازای ما به جای فتح قله جیب مردمو با افتخار خالی میکنن .. افسووووووس
جواد
۱۱ تیر ۱۳۹۵خیلی خوب شده به نظر من باید به عنوان نسل جدید معرفی میشد چون کاملا تغییر کرده مخصوصا طراحی داخلی
محمدرضا
۱۱ تیر ۱۳۹۵ما با کره ای هاعمر صنعت خوروسازیمون تقریبا یکی ولی اونا مارو خیلی وقته رد کردند حالا ببینید و شاهد باشید که چینی ها هم رد کردند بخدا ماهم انسانیم
یو اس اس اینترپرایز
۱۱ تیر ۱۳۹۵چه اعتماد به نفسی
پویان
۱۱ تیر ۱۳۹۵محمد رضا چینی ها مخصوصا جیلی بی وای دی چری عازم فتح بازارهای جهانی هستن .سرعت پیشرفت و ارتقا محصولاتشون خیره کنندست .
Zonda R
۱۱ تیر ۱۳۹۵@.F
سپاس از سام عزیز در حال حاضر غالب مردم خودروی چینی رو مد نظر دارن و اطلاعاتی که شما ترجمه میکنی کیمیاست
بزرگترین مشکل مدل قبلی گیربکس بود و البته عدم تطابق و یکپارچگی طراحی
افت قیمت وحشتناک مدل دست دوم
پیشرفت قابل ملاحظه بوده واقعا
سام
۱۱ تیر ۱۳۹۵با سلام
خواهش می کنم فرزاد عزیز،لطف داری شما
ali
۱۱ تیر ۱۳۹۵تو خبرها اومده بود نمایندگی جیلی در ایران به کرمان موتور واگذار شده و این مدل هم قراره وارد بشه با حدود قیمت 90 تا 110 میلیون
Hosein
۱۱ تیر ۱۳۹۵نمای عقب ماشین بی شباهت به خودرو های ولوو نیست
البته تاثیر پیتر هاربری ( طراح معروف ولوو)
هست که در جیلی هستن
Sina
۱۱ تیر ۱۳۹۵از سانتافه که خیلی قشنگتره
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۲ تیر ۱۳۹۵نه دیگه
جوگیر نشیم!
Sardar
۱۱ تیر ۱۳۹۵چینی ها بخودشونم رحم نمیکنن
نمای عقبش بسیار شبیه هاوال اچ ۹ هست. به عصر کپی چینی ازچینی خوش آمدید
Kasra
۱۲ تیر ۱۳۹۵مثه چیزى میمونه که همش زدن?
امین
۱۲ تیر ۱۳۹۵اینی که می بینید چینی هستشااااااااااااااااااا!!!! حال کنید!!!!!!!! به این می گن پیشرفت. منکه دیگه به چینی ها دارم کم کم اعتماد می کنم. لامصبا خیلی خوب پیشرفت کردن. عجب ماشینی.
mohammad
۱۲ تیر ۱۳۹۵نمای یجلوی نیسان قشقایی
نمای عقب ولوو XC60
واقعا چینی بودن خودشو اثبات کرده با این کپی کردنش
حسن حدادی
۳۱ تیر ۱۳۹۵مگه کره ای ها کپی نیستن ؟ مگه سانتافه 2014 رو از روی Ford Edge کپی نکردن ؟ خوب چینی ها هم میکنن دیگه. فقط نکته مهمش اینه که واقعا دارن پیشرفت میکنن تو ساخت ماشین. میتونن قطعات رو به هر شکلی میخوان تولید کنن و کنار هم بزارن تا یه خودرو زیبا تولید بشه. ایران 40 سال پیکان رو تولید کرد نتونست یه خط به این ماشین نه اضافه کنه نه کم.
ALiHidden
۱۲ تیر ۱۳۹۵عقبش که کلا ولووـه !
خوبه .
واقعا چین خیلی خیلی خیلی پیشرفت کرده.
کابینش هم به نظر با کیفیت میاد!
احمد باقری
۱۲ تیر ۱۳۹۵پیشرفت خوبی داشته.
Behzad power active
۱۲ تیر ۱۳۹۵جک اس5 از این بهتره
امین
۱۳ تیر ۱۳۹۵جک اس 5 خوبه ولی در شرایط فعلی!! یعنی اگر همین خودرو در ایران عرضه بشه کلا نسخه بازار شاسی بلند ها رو باید پوچوند!!! فقط کافی قیمت خوب و تبلیغات زیرکانه ای بشه تا این ماشین جای جک اس 5 رو بگیره. ولی در کل جک یا جی ای سی خودروهای خوبی داره.
ahmad
۱۳ تیر ۱۳۹۵آقای کاویانی یه بار نشد شما درباره یه خودرو چینی مقاله بنویسی و ازش تعریف و تمجید نکنی!
آخه این آشغال های بی سر ته چی دارن که انقدر تو جامعه ما بهشون بها داده میشه؟!
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۱۳ تیر ۱۳۹۵هیوندا وحتی زمانی تویوتا آشغال بی سر وته بودن اما الان کجان؟
چین هم دقیقا داره همون مسیر رو میره اما راه20 ساله رو تو5 سال میره!
پویان
۱۳ تیر ۱۳۹۵اشغال بی سر وته ؟ شوخی میکنی
سام
۱۳ تیر ۱۳۹۵آقای ahmad،لطفا مقاله را درست بخوانید و بعد اظهار نظر کنید.به غیر از مقدمه،بقیه این متن یک ترجمه است.در کجای این متن از این خودرو تعریف و تمجید شده است؟!لطف کنید به من نشان بدهید تا بنده بهتر ملتفت شوم.چرا عادت دارید نخوانده قضاوت کنید و همه چیز را وارونه جلوه دهید؟ از طرفی،این خودرو نه وارد کشور شده و نه ورودش در دستور کار است.از کجا فهمیدید که آشغال و بی کیفیت است؟!
ahmad
۱۳ تیر ۱۳۹۵جناب کاویانی چرا کنترل خودتون رو از دست میدید؟!
یک انتقاد صریح انقدر واستون آزار دهنده است!
شما یک بار واسه اصطلاحا کراس اور چینی مونتاژی سایپا مقاله مینویسی و تعریف و تمجید میکنی!
الان هم که مقاله وبسایت CARNEWSCHINA ترجمه کردید
درحالی که این وبسیات به نوعی شبکه تبلیغاتی صنعت کپی کار و نوپای خودروسازی چینی هاست
جز تعریف و تمجید مثبت هم چیز دیگه ای در مقالات (+ترجمات) از چینی ها دیده نمیشه!
ماشا الله همه دارن دست به دست هم میدن تا بازار خودروی کشور رو دو دستی تقدیم چینی ها کنن و درک مردم از برند های خودرو رو در حد *** پایین بیارن…
به هر حال خودتون رو ناراحت نکنید.
این فقط یک نظر ساده بود…
حسن
۱۳ تیر ۱۳۹۵پدر جان اول متن رو درست و حسابی بخون بعد اظهار فضل کن کجای این متن نویسنده از این ماشین تعریف کرده؟چرا دروغ می گی و از خودت حرف درمیاری.حرفت رو با سند و مدرک بزن و نا با زور و گردن کلفتی و قولدری.همین چند وقت پیش نویسنده از روی چند چند سایت استرالیایی برای هاوال ترجمه کرد چرا اونا رو ندیدی.با نویسنده مشکل داری؟اینقدر مرد باش اسمت رو بگو تا نویسنده تو رو بهتر بشناسه،نکنه از طلبکاراشی!
ahmad
۱۳ تیر ۱۳۹۵جناب حسن شما اول کامنت رو بخون بعد افاضت کن!
این مقالات و ترجمات همه صرفا دارای ذکر تعریف و توصیفات مثبت هستن و کوچکترین تحلیل منطقی و انتقادی درشون دیده نمیشه
یک کمک بی دریغ برای ترویج چینی سواری وتقلیل درک خودرو شناسی مردم
البته به نظر میرسه شما هم از دوستان چینی سوار و فرقون پسند هستید و به غیرتتون بر خورده!
این هم برای شما شاید قانع بشید: (عبارات معمول استفاده شده برای خودرو های چینی)
… بزرگ و ارزان…
…فرمان آن کاملاً جدید …
بریده توصیفات جناب کاویانی برای چانگان مونتاژ سایپا:
…طراحی حتی از برخی زوایا نیز زیباست…
…هیچ ایراد فاحشی هم بر آن مرتبط نیست…
…کیفیت مناسب مونتاژ(!)…
…کابین این خودرو جایی است که تا حدی میتواند رضایت خاطر خریداران خود را فراهم آورد. طراحی این کابین به ساختههای فورد بسیار نزدیک است (!!!)،..
…نورپردازی مناسب داخل کابین هم از نقاط مثبت دیگری است که در این خودرو مشاهده میشود…
…از ویژگیهای موتور آن میتوان به مصرف کمتر، کارایی بهتر و نیز آلایندگی کمتر نسبت به پیشرانههای متداول بنزینی اشاره نمود…
…از لحاظ ایمنی، چانگان CS35 توانسته است 4 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP چین دریافت نماید (عجب اعتباری هم دارن تست های چینی ها!)…
..مقاومت در گرد و غبار هم تست دیگری است که این خودرو در صحرای گبی چین از سر گذرانده است…
..بهویژه آنکه این خودرو توسط دومین خودروساز کشورمان تولید میشود و از این لحاظ میتوان انتظار خدمات پس از فروش بهتری را لااقل نسبت به دیگر خودروهای وارداتی و مونتاژی داشت..
(پایان رپورتاژ! – خخخخخ)
محمد جواد
۲۲ تیر ۱۳۹۵بد نیست ولی ایرانیها لیاقت بالاتر از اینها رو دارن
solat
۱۶ شهریور ۱۳۹۵زیباتر و خوش ترکیب تر از نسل قبلیش شده .. چینی ها خیلی سریع دوس دارن قله رو فتح کنن لااقل تلاش خودشونو میکنن و در این راه از مشاوره و همکاری کمپانی های بزرگ هم استفاده میکنند . چرا لگن سازای ما به جای فتح قله جیب مردمو با افتخار خالی میکنن .. افسووووووس
رضا
۲۸ شهریور ۱۳۹۵نگران نباشید دوستان عزیز
سال بعد فیس لیفت دوم دنا باز هم با تغییرات شگرف در سپرها و چراغها میاد…
خخخخخخخخخخخ