تا همین چند سال پیش، خودروهای چینی چیزی بیشتر از کپیهای بیکیفیت نبودند اما امروزه اوضاع کاملاً تغییر کرده و این سازندگان سختکوش شرقی با مدیریت صحیح، سرمایهگذاری مناسب و استخدام افراد حرفهای، پیشرفت شگفتانگیزی داشتهاند تا جایی که حتی برخی محصولات آنها قابلیت رقابت با خودروهای جهانی را دارند. همچنین هرچند فعلاً بخش عمدهٔ فروش خودروهای چینی در بازار داخلی چین صورت میگیرد اما تعدادی از خودروسازان چینی در حال برنامهریزی برای ورود به بازارهای اروپا و ایالاتمتحده هستند؛ اما بااینحال آیا خودروهای چینی در حال حاضر کاملاً توانایی رقابت با خودروهای معتبر جهانی را دارند یا هنوز به این جایگاه نرسیدهاند؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قصد داریم در این مطلب یکی از جدیدترین و برجستهترین خودروهای ساخت چین را با یکی از خودروهای مطرح جهانی مقایسه کنیم. این دو ماشین، بیوایدی تانگ و هیوندای سانتافه هستند.
معرفی
سانتافه نخستین شاسیبلند هیوندای محسوب میشود. نسل نخست این خودرو در سال ۲۰۰۱ به بازار آمد اما هماکنون در نسل چهارم قرار دارد که برای اولین بار در فوریهٔ ۲۰۱۸ در کرهٔ جنوبی رونمایی شده و اولین نمایش جهانی آن در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ صورت گرفت. نسل اول تانگ اما در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد و بنابراین سابقهٔ بسیار کمتری از رقیب کرهای دارد. البته این خودرو بر اساس مدل S6 ساخته شده که در اواخر سال ۲۰۱۰ معرفی شد. نسل اول تانگ در اصل نسخهٔ پلاگینهیبریدی S6 بود و به موفقیتهای قابلتوجهی هم دست پیدا کرد. نسل دوم تانگ اما که رسماً در نمایشگاه پکن ۲۰۱۸ رونمایی شد، راه خود را کاملاً از S6 جدا کرده و با تجربهٔ تغییر و تحولات کلی، به خودرویی مستقل تبدیل شده است.
بیرون
نسل چهارم سانتافه طبق زبان طراحی جدید کراساوورهای هیوندای شکل گرفته که برای اولین بار در مدل سابکامپکت کُنا ارائه شد. مشخصهٔ اصلی این زبان طراحی جدید، چراغهای دوبخشی جلو است که شامل دیلایتهای باریک در بالا و چراغهای اصلی در زیر آنها میشود. در بین چراغها هم جلوپنجرهٔ آبشاری بزرگی به چشم میخورد. بهطورکلی نسل جدید سانتافه استایل مردانهتر و باابهتتری را نسبت به نسل قبلی به نمایش گذاشته است. در سمت دیگر، بیوایدی تانگ هم بهطور کامل نسبت به نسل قبلی خود متحول شده است و برخلاف گذشته هیچ شباهتی با لکسس RX در آن دیده نمیشود. بیوایدی در نسل جدید تانگ از زبان طراحی کاملاً جدیدی استفاده کرده که Dragon Face یا «چهرهٔ اژدها» نام دارد. این زبان طراحی جدید، جلوپنجرهای بزرگ و چراغهایی باریک را برای تانگ به همراه داشته است. در بخش عقبی این کراساوور چینی هم چراغهای باریک متصلبههمی دیده میشود که هرچند خودروهایی چون دوج چارجر را به یاد میآورد اما نمای جذابی به خودرو بخشیده است. درمجموع طراحی بیرونی تانگ زیبا، جذاب و مدرن است که الهام گیری از خودروهای جهانی در آن به حداقل رسیده و کاملاً توانایی رقابت با رقیب کرهای را دارد.
داخل
سانتافه از کابین زیبا و شیکی برخوردار است که در بالای آن نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی به چشم میخورد. این نمایشگر در بالاترین تیپ سانتافه از نوع هشت اینچی است درحالیکه از تیپ پریمیوم SE به بالا، یک نمایشگر هفت اینچی هم در میانهٔ صفحه آمپر ارائه میگردد. این نمایشگر که با آمپرهای آنالوگ سنتی احاطه شده است، اطلاعاتی مانند سرعتسنج را به نمایش درمیآورد. در تیپهای پایینی سانتافه اما صفحه آمپر آنالوگ معمولی ارائه میشود. در سمت دیگر، در تانگ طراحی داشبورد سادهای دیده میشود که برجستهترین ویژگی آن، وجود یک نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی در میانهٔ داشبورد است که کنترل بسیاری از قسمتهای خودرو از طریق آن صورت میگیرد؛ اما ویژگی منحصربهفرد داشبورد تانگ، قابلیت چرخش ۹۰ درجهای این نمایشگر است و میتوان آنرا بهصورت عمودی یا افقی قرار داد. در تیپهای پایینی تانگ نیز صفحه آمپر آنالوگ با یک نمایشگر دیجیتالی کوچک در میانهٔ آن ارائه میگردد اما تیپهای بالاتر به صفحه آمپر تمام دیجیتالی مجهز هستند. بهطورکلی در این قسمت، تانگ سادهتر به نظر میرسد درحالیکه سانتافه داشبورد جذابتری دارد.
سانتافه ۴.۷۷ متر طول داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲.۷۶ متر است درحالیکه تانگ با ۴.۸۷ متر طول، دقیقاً ۱۰ سانتیمتر کشیدهتر بود و فاصلهٔ محوری ۲.۸۲ متری آن نیز از رقیب کرهای بیشتر است؛ اما تأثیر این ابعاد بزرگتر در کابین تانگ چندان قابل احساس نیست و فضای داخلی آن تقریباً با سانتافه یکسان است. هردوی این کراساوورها در دو نسخهٔ پنجنفره یا دو ردیفه و هفتنفره یا سه ردیفه قابل انتخاب هستند و فضای پای ردیف دوم در هردو مناسب و در یک حد است اما در نسخههای سه ردیفه، فضای ردیف سوم صندلیها چندان زیادی نیست و بیشتر برای کودکان مناسب به نظر میرسد. هردو خودرو هنگام خواباندن صندلیهای ردیف سوم فضای بار تخت و مناسبی را ارائه میکنند اما هنگام باز بودن ردیف سوم، فضای بار چندانی باقی نمیماند.
تجهیزات و ایمنی
نسل جدید سانتافه به پکیج ایمنی Smart Sense هیوندای مجهز شده که شامل سیستمهای فراوانی چون نوربالای خودکار، سیستم کمک به جلوگیری از برخورد جلو، کروز کنترل هوشمند با قابلیت توقف و حرکت دوباره، سیستم پایش نقاط کور، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و هشدار توجه راننده میشود. یکی از سیستمهای ایمنی منحصربهفرد نسل جدید سانتافه نیز سیستمی بنام خروج ایمن است که در صورت تشخیص وسیلهٔ نقلیهای در اطراف خودرو از باز شدن درها جلوگیری میکند. این کراساوور کرهای به لطف تجهیزات ایمنی فراوان خود موفق به کسب پنج ستارهٔ کامل در آزمونهای تصادف یورو انکپ شده است.
اما بیوایدی هم نسل جدید تانگ را به سیستمهای ایمنی قابلتوجهی مثل ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و دوربین دید ۳۶۰ درجه مجهز کرده و از این طریق توانسته در آزمونهای تصادف چین انکپ پنج ستارهٔ کامل را دریافت نماید. ازجملهٔ تجهیزات رفاهی این کراساوور چینی نیز میتوان به اینترنت 4G، تنظیم برقی صندلیهای جلو با گرمکن و ماساژور، صندلیهای ردیف دوم با قابلیت تنظیم طولی و گرمکن، کنترل تهویهٔ سه منطقهای، تریم چرمی، درب صندوق بار برقی و سقف شیشهای پانوراما اشاره کرد.
قوای محرکه
هیوندای برای نسل چهارم سانتافه سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که شامل ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی، ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی و ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل میشود. در این مقایسه بهمنظور هماهنگی با رقیب چینی، پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ بنزینی را انتخاب کردهایم که ۲۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی هر سه موتور نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ صورت میگیرد. سانتافه با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۱۱.۲ لیتر بنزین مصرف میکند.
نسل دوم تانگ همانند نسل قبلی خود با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی ارائه میشود اما در این نسل در کنار نسخهٔ پلاگینهیبریدی، یک نسخهٔ بنزینی معمولی هم ارائه شده که به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو با ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است. در این مقایسه نیز همین مدل بنزینی شرکت کرده که از لحاظ خروجی پیشرانه در پس رقیب کرهای قرار میگیرد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو یا هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند. طبق اعلام بیوایدی، نسخهٔ بنزینی تانگ در هر صد کیلومتر ۸.۸ لیتر بنزینی مصرف میکند که به میزان قابلتوجهی از سانتافه کمتر است.
قیمت و نتیجهگیری
قیمت پایهٔ هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۹ از ۲۵,۹۳۰ دلار آغاز میشود اما این قیمت متعلق به مدل ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی دیفرانسیل جلو است درحالیکه نمونهٔ موردبررسی ما با پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک به ۳۴,۲۰۰ دلار میرسد. در همین حال، قیمت تانگ مدل ۲۰۱۹ از ۱۸,۹۰۰ دلار آغاز میشود که اختلاف چشمگیر ۱۵ هزار دلاری با رقیب کرهای دارد. در پایان بهعنوان نتیجهگیری نهایی میتوان گفت بیوایدی تانگ جدید کراساووری زیبا، جذاب، مجهز و خوش کیفیت است که هرچند هنوز هم تا رسیدن به سطح نمونههای معتبر جهانی مثل هیوندای سانتافه فاصله دارد اما این فاصله به کمترین میزان رسیده است و با قیمتی بسیار کمتر، انتخاب بسیار وسوسهکنندهای محسوب میشود. حال بازمیگردیم به سؤال ابتدای این مطلب. در پاسخ به این سؤال باید گفت خودروسازان بزرگ چینی مثل بیوایدی بهسرعت فاصلهٔ خود با برندهای جهانی را کاهش داده و راه چندانی تا رسیدن به سطح خودروسازانی مانند کیا و هیوندای ندارند. خودروهای جدید چینی مثل بیوایدی تانگ هماکنون ویژگیها، امکانات و تجهیزاتی در سطح خودروهای جهانی را با قیمتی بسیار کمتر ارائه میکنند و بهاحتمالزیاد در آیندهای نهچندان دور در دیگر زمینهها مثل کیفیت، هندلینگ و تکنولوژی هم خود را به رقبای کرهای و حتی ژاپنی و آمریکایی خواهند رساند.
مشخصات فنی
بیوایدی تانگ | هیوندای سانتافه | |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۲۰۵ اسب بخار | ۲۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۲۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو یا چهارچرخ | جلو یا چهارچرخ |
مصرف سوخت | ۸.۸ لیتر ترکیبی | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
طول | ۴.۸۷ متر | ۴.۷۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۸۲ متر | ۲.۷۶ متر |
وزن | ۱۸۹۰ کیلوگرم | ۱۸۳۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ یا ۷ نفر | ۵ یا ۷ نفر |
قیمت پایه | ۱۸,۹۰۰ دلار | ۲۵,۹۳۰ دلار |
قیمت موردبررسی | ۱۸,۹۰۰ دلار | ۳۴,۲۰۰ دلار |
hamid
۱۶ دی ۱۳۹۷چینی هم بد نیست خصوصا قیمتش خوبه
یه زمانی همه گوشی های چینی رو مسخره می کردن الان همون کمپانی ها بلایی سر سونی / اچ تی سی / ال جی آوردن که الان مطمئنم سونی و اچ تی سی جز 10 تای اول هم نیستن
چین الان صنعتش تو دنیا منعطف ترین و سریع ترین هست حداقل ما با این وضعمون نمی تونیم با تمسخر از اونا یاد کنیم
فراموش نشه خود هیوندای و کیا هم همین مسیر چینی ها رو پیمودن
Reza
۱۶ دی ۱۳۹۷قیمت فقط 18 هزار دلار، بیاد ایران بیش از 500 میلیون قیمت میخوره
مصرف سوخت بینظیر فقط 8.5 لیتر ???
Omid
۱۶ دی ۱۳۹۷با اینجور مقایسه دیمی نمیشه گفت چی به چیه ، همچنین از نظر هندلینگ و فرمانپزیری ، احساس راحتی ، کارایی موتور در شرایط مختلف ، کارایی سیستم تعلیق ، کارایی مجموعه فنی و برقی خودرو ، استهلاک ، هزینه های جانبی و خیلی موارد دیگه چیزی نوشته نشده ، درسته ماشین از نظر طراحی ظاهرا زیبا بنظر میاد ، ولی گذر زمان نشون میده چندمرده حلاجه ، والّا در سرعت پیشرفت چینی ها و تلاش و جهد اونا شکی نیست!!!
حمیدرضا
۱۶ دی ۱۳۹۷خیلی مقایسه جالبی بود از لحاظ قیمت خیلی بی وای دی خوبه البته سانتافه ثابت شدست و نیازی به تعریف و تمجید نداره ولی خوب بی وای دی نشون داده خوب برای رقیب همسایش خط و نشون کشیده
سام
۱۶ دی ۱۳۹۷صفحه تبلتی که در میانه داشبورد بی وای دی تانگ نصب شده داشبورد این خودرو را عملا زشت کرده و از قیافه انداخته است اما کیفیت متریال کابین در مجموع خوب است.در هیوندای سانتافه نیز با داشبوردی شکیل و معقول مواجه ایم که ایراد خاصی به آن وارد نیست و اصول ارگونومی در آن در حد بالایی رعایت شده است.اما در طراحی بدنه،بخش پشتی سانتافه به وضوح دقیق تر و حساب شده تر طراحی شده است که البته این امر بدیهی است چون هیوندای خودش امروزه یکی از مربیان خودروسازی در دنیاست و دپارتمان طراحی بسیار زبده و قدری دارد.در کل اگر نمره سانتافه جدید را 100 در نظر بگیریم نمره بی وای دی تانگ 75 است.
ADAK
۱۶ دی ۱۳۹۷جان ؟!
هیوندای خودش امروزه یکی از مربیان خودروسازی در دنیاست ؟!؟!
خدایا دیگه خودت ظهور کن …
سام
۱۷ دی ۱۳۹۷برخی از شرکت های چینی تمام تکنولوژی ساخت سواری خود را مدیون هیوندای هستند مثلا شرکت جک موتور (JAC MOTOR )
احسان
۱۸ دی ۱۳۹۷جک از هیوندای طراحی بدنه کپی میکنه اما تکنولوژی موتور و پلتفرم ربطی به هیوندای نداره.
موتور اکثر چینیها از میتسوبیشی هست
لیفان سوار
۸ دی ۱۴۰۰حاجی درست میگی و یکم دیگه فکر کن
Ali.usa
۱۶ دی ۱۳۹۷بهترین مقایسه برا سانتافه همین بود
چون اصلا در حد محصولات ژاپنی یا امریکای نیست
اصلا
دوستانی که دیدن از نزدیک میدونن چی میگم
Efk
۱۶ دی ۱۳۹۷من از نزدیک دیدم ولی اصلا چنین چیزی که شما میگی رو حس نکردم
بس کنید این المانی ژاپنی و کره ای رو
چون کشور ما نمیتونه بسازه فک می کنیم ماشین ساختن چه شق القمریه نه بابا ازین خبرا نیست
کیا و هیوندای با قدرت دارن با رقیباشون رقابت میکنن موفق هم عمل کردن
ما اینجا نشستیم با ی لحنی میگیم افرین به کره و چین که پیشرفت کردن انگار کسی ندونه فک میکنه طرف پدر خودروسازی جهانه
Ali.usa
۱۷ دی ۱۳۹۷امریکای و ژاپنی هم از نزدیک دیدی
روی صندلیای نیسان نشستی ببینی چه راحتی دارن
چرمی که شورلت استفاده میکنه رو دست زدی تا متوجه بشی
دست به رنگی که تویوتا و فورد استفاده میکنن زدی تا متوجه بشی
دوستان قصد من خراب کردن کره ای ها نیست
ولی خب ما جز اینا چیزی ندیدیم
نمیگم ماشینای بدی هستن ولی بخدا زمین تا اسمون با ژاپن و امریکا تفاوت دارن خیلی
Mآsكvيch
۱۷ دی ۱۳۹۷از اینکه میگی ماشین اقتصادی ( شلورت) داخلش چرم هست معلمه واقعا شورلت سوار شدی!! اره مثلا شورلت ایمپالا ۲۳ هزار دلاری داخلش چرمه!
Ali.usa
۱۷ دی ۱۳۹۷نه که حالا تمام متریالش عوض کردن کیفیت جنس استفاده شده مثل همون قدیمین
ایلیا
۱۷ دی ۱۳۹۷چرم؟ شورلت؟
عجب!
Mآsكvيch
۱۷ دی ۱۳۹۷اره اصلا قصد تو خراب کردن کره ای ها نیست :)) دستش نمیرسه میگه پیف پیف!
علی جون دفعه دیگه قبل از کامنت گذاشتن هم دقت کن که اینطور سوتی ندی و نگی ماشینی ( که حتی تو گمرک کشور هم نیست) رو سوار شدی و تست کردی !! زشته! البته اونجایی که تو هستی لاف عادیه!
همینکه سانتافه کاندید ماشین سال شد گویای همه چیز هست و حالا تو تا صبح بگو کره بد و فلان اما چه فایده که امسال هم جوایز زیادی گرفتن هم فروش بالایی داشتن! Efk هم جواب سنگینی بهت داد جات بودم دیگه نمیومدم پدال!
#لنج
Ali.usa
۱۷ دی ۱۳۹۷داداش من ساکن ایران نیستم افتخارم نیست خیلی هم ناراحتم
ولی دلیل پیشرفت کشورم همچنان تعصب اخه چه دلیلی داره من همچین حرفی بزنم
شما هم دوست نداری قبول کنی
هر طور راحتی
مجتبي
۲۶ دی ۱۳۹۷سلام خدایی ما اینقدر تعصب نسبت به برندهای کره و ژاپن و دیگر کشورها داریم درست نیست هرکشوری هر خودرو با کیفیتی تولید میکنه افتخارش مال مردم اون کشوره. کاش مسئولان بغیر از ادعا و حرف زدن اهل عمل بودند و خودروسازی کشورمون به این روز نمی افتاد و خودرویی تولید میشد که ماهم سربلند به خودروسازیمون افتخار میکردیم
حسین
۱۶ دی ۱۳۹۷مهم نیس تانگ بهتره یا سانتافه ، مهم پیشرفت سریع و چشمگیر چین هست !
مهراب
۱۶ دی ۱۳۹۷همون بلایی که کره ای ها سر خودروسازهای بزرگ اوردن الان چینی ها دارن سر کره ای ها میارن با ظراحی بروز و امکانات فراوان و قیمت نصف
Mercede kaviani
۱۶ دی ۱۳۹۷انتخاب من بیوایدی تانگ است بخاطر ارزن تر بودن قابل توجه یعنی نیم بها بودن در مقابل هیوندای
NAVID۰۰۹۸
۱۶ دی ۱۳۹۷الان میخواستی مثلاً کره را به ژاپن و آمریکا بچسبونی .
همه جای دنیا چین را با کره مقایسه میکنند ، بعد چطور کره را میچسبونی به کشورهای سطح اول خودرویی دنیا ، داداش .من نمیدونم(( آرمان و حالا شده مسکوویچ)) چه اِسراری داره کره را بچسبونه به کشورهای سطح اول خودرویی و حالا سانتافه لَش را بچسبونه به خودروهای ناب ژاپنی مثل راو۴ و ایکستریل .
آرمان ، یکم از ایران بزن بیرون و یه سفر خارجی برو تا بفهمی کره تو ایران شاخ شده و شنا خودروندیده هد شاخش کردین و نه کشورهای دیگری مثل آمریکا و اروپائیان و همین خاورمیانه که کناردستمونه ، .
کمی از لاکه تعصبت بیا بیرون .
شایان
۱۷ دی ۱۳۹۷ضرب المثل انگلیسی هست که میگه انقدر پولدار نیستم که جنس ارزون بخرم حالا این ارزونی هم بی دلیل نیست
رحیمی
۱۸ دی ۱۳۹۷داداش میشه بگی ماشینت چیه؟ آخه ۲۵هزار دلار واست ارزون به حساب میاد انگار ?
Mercede kaviani
۱۶ دی ۱۳۹۷انتخاب من بیوایدی تانگ است بخاطر ارزن تر ب.دن قابل توجه یعنی تیم بها بودن در مقابل هیوندای
ahmad
۱۶ دی ۱۳۹۷جالبه وقتی یه کره ای رو با فرانسوی مقایسه میکنند ، خیلی میان اعتراض میکنن که چرا کره ای رو با فرانسوی مقایسه کردید ، کره ای خیلی با کیفیت تر از فرانسوی ، اونم نه با اختلاف کم ، بلکه با اختلاف خییییییییییییییلی زیاد ، جوری صحبت میکنن که انگاری کیفیت کره ای با فرانسوی مثل اختلاف شب و روز میمونه و طوری راجع به صنعت خودروی سازی فرانسه حرف میزنن که هر کی ندونه فکر میکنی ، راجع به دوچرخه سازی تبریز صحبت میکنن ، ولی وقتی کره ای رو با چینی مقایسه میکنن ، کمتر کسی میاد اعتراض کنه و حتی خیلیها هم کره ای و چینی رو باهم در یک سطح میدونن ، لابد اونایی که فرانسه رو پایین تر از کره ای میدونن ولی چینی رو تقریبا با کره ای یکی میدونن فازشون این که چینی خیلی با کیفیت تر از فرانسویه ، (خخخخخخ) .
ونوم اف ۵
۱۷ دی ۱۳۹۷احمد جون هر وقت پژو و پیتروئن با همدیگه تونستن یه انجین بالاتر از ۱.۶ لیتری معرفی کنن بعد بیان ادعا کنن ضمنا هیچ خودروسازی تو دنیا مثل فرانسوی ها و بخصوص پژو باندباز و مافیایی نیستن و علت همکاریشون با گاریسازان داخل همین تشابه خصوصیات هست
ahmad
۱۷ دی ۱۳۹۷وای وای وای ، عجب توانایایی دارن خودروسازان دیگه که میتونن موتور بالای 1/6 لیتری بسازن ، چیزی که فرانسویا شاید ، شاید 100 سال دیگه بتونن بسازن ، مثلا الان که چینیا موتورهای 2 لیتری و بالای 2 لیتر میسازن خییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییلی جلوتر از فرانسویان هنر به اینه که با حجم کم بتونی بیشترین قدرت و بگیری ، این افکار پوچ بذار کنار ، گذشت اون زمان که موتورهای 4 ، 5 لیتری میزدن ، الان همون لگن سازهای امریکنی هم به این نتیجه رسیدن ، ولی تو هنوز تو دهه 60 ، 70 گیر کردی .
شایان
۱۷ دی ۱۳۹۷لگن ساز آمریکایی؟؟؟؟؟؟؟؟
رحیمی
۱۸ دی ۱۳۹۷رفیق جای دیگه اینو نگو همین پژو که بیشتر ماشینهای هاچبکش محبوبه دهه ۶۰ و ۷۰ که بحران سوختی اتفاق نیافتاده بود موتورهای ۲ و ۲.۴ لیتری میذاشت رو ماشینهاش.. اصلا همین پژو ۵۰۴ اگه سنت قد بده موتورش ۲لیتری بود… :)
Khosrow
۱۶ دی ۱۳۹۷الان کره ای / 10 سال دیگه چین ..
فورد
۱۶ دی ۱۳۹۷ندید چینی من از کودکی عاشق ماشین چینی بودم
محمد
۱۶ دی ۱۳۹۷فورد جان ماشین چینی که تازه ۱۰ سال هم نیست صنعتشون رونق گرفته!!
حداقل میگفتی کرهای
که تازه موقع کودکی اکثر ماها، خود کره جنوبی آرزو داشت مثل ایران باشه
توی پیشینه نامگذاری خیابان سئول در تهران و خیابان تهران در سئول کره جنوبی هست
علی
۲۲ بهمن ۱۴۰۰چینیا 108 ساله دارن ماشین میسازن عزیز
mohammad
۱۶ دی ۱۳۹۷انصافا از پیشرفت کره و چین نمیشه گذشت چین به حدی پیشرفت کرده که الان بعد از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ جهانه کره هم که الان جزء مدعی های اقتصادی جهانه….
اعتمادیان
۱۶ دی ۱۳۹۷سلام دوستان
چیزی که تو این مقایسه ها عملا نادیده گرفته میشه و در واقع یکی از مهمترین و باارزش ترین فاکتورهای مقبولیت یک خودروست دوام و استهلاکشه .
یک نگاه به جامعه خودمون بندازیم ببینیم ماشینهایی که بیشتر از سی چهل سال عمر دارند و هنوز ملت برای مسافرتهای خانوادگی اون قدیمی ها رو به جدیدها ترجیح میدن کدومها هستند ، شما اگه یک تویوتا کرسیدا 35 سال کارکرد تمیز داشته باشید یا یک شورلت نوا 30 سال پیش ، با اینها میرین مسافرت یا با یک 405 صفر کیلومتر ؟؟؟
هنوز بنزهای دیزلی 40 سال پیش کار میکنه و درش مثل در یخچال بسته میشه
متاسفانه دوام قطعات خودرو در این مقایسه ها لحاظ نمیشه . فاکتوری که متاسفانه اغلب محصولات چینی از سطح بسیار پایینی برخوردار هستند .
رحیمی
۱۸ دی ۱۳۹۷واقعا کی این تعصب میخواد تموم بشه خدا میدونه.
مطمئنم اصلا هیچ برند درست حسابی چینی رو نداشتی اینجوری قضاوت میکنی. منم تا ۱ سال پیش همینطوری فکر میکردم تا اینکه خودم امتحان کردم.. اتفاقا خیلی برای مسافرت راحت تر از اون عتیقه هایی که اسم بردی هستن!
محمد
۱۶ دی ۱۳۹۷کاملا قابل رقابت حداقل با خودروهای کره ای
با قیمت کاملا رقابتی و دردسرساز واسه رقبا
.
خیلی از شرکتها قسمتی از قیمت محصول رو بخاطر برند خودشون میگیرن!
مثلا آیفون اگه اشتباه نکنم، مدل ۸ پلاس واسش ۳۵۰ دلار در میومد اما ۱۰۰۰ دلار میفروخت و این یعنی حدود ۲ سوم هزینه اعتبار برند و سود خالص با برند سازی!
تو بازار خودرو هم همینطوره
.
کاری که چینیها با این قیمتهای رقابتی و نیروی کار ارزان دارن میکنن،
قطعا آینده خیلی از شرکتها رو به خطر میندازه
و این یعنی سود احتمالی کمتر شرکتها در آینده واسه موندن در کورس رقابت
که البته به نفع خریدارانه
اماامیدوارم منجر به ورشکستگی شرکتهای با ریشه دنیا که خیلیهلمون باهاشون خاطره خوش داریم نشه
.
و اینکه این روند دقیقا برعکس خودروسازی ما خواهد بود
یعنی روز به روز انحصاری تر با قیمتهای فضایی تر به سود تنها تولید کننده
Mohamad
۱۷ دی ۱۳۹۷خب چین جایگاه خوبی در اقتصاد جهانی برای خودش دست و پا کرده و شرکتهای تجاریش سری در سرا پیدا کردند. فکر میکنم اینو میشه توی بالا رفتن کیفیت تجارتشونم جست و جو کرد. شاید چین مارو یاد جنس بنجل و کپی بندازه اما خب قضیه اینطوریام نیست چراکه مدل تجارت ما اینو از چین میخواد.
یه مثال بزنم از برند معروف هواوی که در زمینه مخابرات و تولید موبایل فعالیت داره در گزارش مالی 2018 خودش خبر از سود ناخالص 108 میلیارد دلاری داده که رشد 21درصدی رو نسبت به سال قبلش نشون میده. این برند تونسته بیش از 200 میلیون گوشی به فروش برسونه (رتبه دوم در دنیا)
ضمن اینکه هواوی در کنار اگه اشتباه نکنم کوالکام از پیشروهای فناوری 5G هستش و تونسته 10هزار ایستگاه 5G تحویل بده و با بزرگترین شرکتهای مخابراتی دنیا همکاری کنه و قراردادهای زیادی رو در این زمینه ببنده.
یه مثال دیگم بزنم از برند ورزشی چینی PEAK که تونسته استاندارد fiba رو کسب کنه برندی که تجاری نبود و فقط داخل خود چین تولید میشد اما چند سالیه که صادر میکنه و داخل کشور خودمونم هست و کیفیت مطلوبی هم داره.
نظر شخصی خودم در مورد دنیای خودرو اینه که تجارت و بیزینس تولید خودرو برای شرکتها چالش برانگیزه و آینده ی مبهمی داره چراکه ممکنه سوخت فسیلی جای خودش رو به سوخت دیگه ای بده و سیستم خودروها تغییرات بنیادی داشته باشه بر همین اساس نمیشه با اطمینان حدس زد که آینده چی میشه. باید صبر کرد و دو سه دهه آینده رو دید.
امیرهماویون
۲۳ دی ۱۳۹۷بلاخره یه نفر پیدا شد منطقی و علمی حرف بزنه . ممنون از شما .
net
۱۷ دی ۱۳۹۷نسل چهارم هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ خیلی بدم میاد و طراحی داخلی و بیرونی زشتی داره=نسل سوم هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۸ زیباترین کراس اور جهان هست
محمد
۱۷ دی ۱۳۹۷قیمت وحشتناک خوبی داره
چینی ها باید روی دوام ماشین هاشون بیشتر صحبت کنند و تست های خیلی طولانی و مسافت های خیلی طولانی رو طی کنن … تا بتونن نظر افراد شکاک رو بدست بیارن
چون بنظر من الان مهمترین مشکلی که چینی ها باهاش روبه هستن اینه که ماشین نو خوب خوبه… حرفی درش نیست.
اما ایا این ماشین برای من خریدار دوام میاره؟ تا چندهزار کیلومتر خوب کار میکنه؟ تا چند سال جواب میده؟
بنظرم این مهمترین وجه یه خودروی چینی هست که باید تکلیفش معلوم بشه
رحیمی
۲۲ دی ۱۳۹۷الان از همین برند بیوایدی دو مدل اف۳ و اس۶ تو ایران فروخته شده که مدل اس۶ کارکرد بالای ۱۰۰هزار هم داره میتونید تحقیق کنید درباره استهلاکش.
نیکدست
۱۸ دی ۱۳۹۷سلام و عرض ادب…
همین طور که به مرور به مقایسه کره ای و ژاپنی و آلمانی عادت کردیم…
به مقایسه چینی و کره ای و چینی و آلمانی هم عادت خواهیم کرد…
شاید دور اما حتمیه!
امیرهماویون
۲۳ دی ۱۳۹۷دوستان دعوا نکنید . هر برندی و هر کشوری طرفدارای مخصوص خودشو داره درستش هم همینه که تکثر عقاید باشه یکی المانی دوس داره یکی ژاپنی بازه و …..میدونید چرا دعوا میکنید بخاطر اینکه ما کلوپهای طرفداری رسمی و حرفه ه ای خودرویی نداریم که انرژی ها آزاد بشه اینطوری میزنه بیرون .هیچ کارمون اصولی نیست حتی طرفداریمون . ما ملت افراط و تفریطیم …….وسلام
Amir
۷ فروردین ۱۴۰۳گزینه سه هیچکدام