دیوار بزرگ! ترجمهای تحتاللفظی از گریتوال، هفتمین خودروساز بزرگ سرزمین اژدها! خودروسازی که گرچه نتوانسته در کشورمان جایگاه خوبی نسبت به هموطنانش پیدا کند اما الحق والانصاف کیفیتی درخور توجه دارد. این خودروساز فعالیت خود را در سال ۱۹۸۴ آغاز کرد و اکنون از صادرکنندگان بزرگ خودروسازی چین محسوب میشود.
کپیبرداری؛ انگی که به همهٔ خودروسازان چینی زده میشود و همه سعی دارند که این مسئله را بهعنوان نقطه ضعف خودروسازان چین مطرح کنند. و از سوی دیگر چینیها نیز رفتهرفته از تقلید فاصله گرفته و حتی در برخی شرکتها همانند جیلی دارای هویت و زبان طراحی نسبی شدهاند.
گریت وال تاکنون چهار بار محکوم به پرداخت جریمه به شرکتهای تویوتا-نیسان و فیات شده که این مسئله خود ۲ جنبه دارد: اول اینکه چه شرکت حقیری است که کپیبرداری میکند! اما نکته دوم که اتفاقاً مهمتر هم هست این است که وقتی محکوم به پرداخت جریمه شده یعنی شبیهسازی مدلهای کمپانیهای بزرگ توسط گریت وال احراز شده پس یعنی شما میتوانید یک تویوتا داشته باشید با قیمتی کمتر و تنها با برندی ضعیفتر! یا مثلاً فیات با برند چینی برانید! اتفاقی که در مورد کمپانیهای سامسونگ و اپل هم افتاد! و بعد از محکوم شدن سامسونگ به کپیبرداری فروشش بیشتر شد!
بگذریم. مقدمه ای کوتاه از این کمپانی را شرح دادیم تا برسیم به نقد خودروی گریت وال ولکس؛ خودرویی که هیچگاه به شهرت برادر ناتنیاش یعنی جک جی ۵ نرسید اما این عدم موفقیتش در بازار هیچ چیز از ارزشهایش کم نمیکند! در این مقاله قصد دارم تا تجربه رانندگی و تست این خودرو را در اختیارتان بگذارم؛
خب ابتدا طراحی، فارغ از اینکه زیبایی یک امر سلیقه ایست اما اصولی دارد. ولکس از نمای جانبی نمایی ساده و بهاصطلاح محافظهکارانه ای دارد که البته موجب میشود که به این زودیها خستهکننده نشود. یک خط از چراغ عقب کشیده شده که تا گلگیر جلو ادامه یافته و در قسمت پایین درها هم یک خط بهموازات خط بالا کشیده شده که تا چرخ جلو حرکت کرده. اما سایز بزرگ درها باعث شده که حس بهتری به بیننده القا شود درحالیکه هیچگونه هیجانی در آن دیده نمیشود. در نمای جانبی نکته ای که عموماً در خودروهای چینی به چشم میآید و حسابی هم توی ذوق میزند سایز کوچک رینگ و لاستیک است. البته کمکم داریم به این اتفاق عادت میکنیم اما همین مسئله میتواند تأثیر بسزایی در زیبایی داشته باشد فارغ از مسائل فنی از قبیل هندلینگ و سواری و… در نمای جلویی خودرو اوضاع بهتر میشود. چراغهای بیضیشکل که ما را به یاد کلاس بی مرسدس بنز میاندازد در دو طرف جلوپنجره با خطوط افقی قرار دارند که روکش کرومی آن کمک شایانی به زیبایی جلوی خودرو کرده است. در سپر جلو هم دو مه شکن گرد در فضای ذوزنقه ای شکل قرار گرفته که اگرچه بهتنهایی شکیل است اما همخوانی با فرم چراغها ندارد.
و اما نمای عقب! کپی غیراصولی و غیرحرفهای از کیا اپتیما ۲۰۱۰! لبههای تیز و عرض زیاد چراغ که موجب پهن شدن آن شده همه و همه سعی داشته تا نمای عقب ولکس را از محکوم شدن به کپیبرداری از اپتیما تبرئه کند. اما به نظر میرسد موفق نشدهاند!
از بخش ظاهری بگذریم…
ریموت کنترل خودرو را برداشته و به سمت خودرو میرویم. ایموبلایزر سایلنت است؟!! متوجه شدیم که نه؛ کلاً صدا ندارد! پس زین پس بجای واژه غریب و نامأنوس ایموبلایزر در ولکس از قفل مرکزی با برد بلند استفاده میکنیم! این مسئله نقطهضعفی بس عجیب بود. بگذریم.
وارد خودرو شدیم طراحی داشبورد کاملاً هماهنگ و منظم بود. همه چیز سر جای خود. صفحه کیلومتر متشکل از ۲ دایره که ما را به یاد پیکان اونجر میانداخت! فرمان سه شاخه با کلید کنترل سیستم صوتی و دور فرمان چرمی کیفیت خوبی داشت هرچند که پیشبینی میشود که قسمت نقرهایرنگ فرمان رنگش برود!(همانند تویوتا کمری)
سیستم صوتی متشکل از شش بلندگو کیفیت مطلوبی داشت و کاملاً راضیکننده بود. این در حالی است که ما در زمانه ای هستیم که حتی در خودروهای صفر همان ضبط بیکیفیتش را هم از ما دریغ میکنند!
در قسمت بالای سیستم صوتی محفظه ای بود برای نگهداری هیچ جیز! درواقع بلااستفاده بود که البته کاشف به عمل آمد محل قرارگیری نویگیشن خودروست که شرکت راین خودرو با مبلغ ۱.۵ میلیون تومان اقدام به نصب آن میکند. این یعنی شما نمیدانید که میتوانید شخصاً با هفتصد هزار تومان یکی از باکیفیتترین نویگیشن ها را روی ماشینتان نصب کنید!!
ترکیب رنگ داشبورد چشمنواز بود اما در کیفیت رنگ قسمتهای مختلف داشبورد کاملاً دو دل بودیم (همانند فرمان) به نحوی که همه ما انتظار آن را داشتیم که رنگ قسمتهای نقره ای رنگش برود. کیفیت مواد بکار رفته در داشبورد کاملاً متوسط بود. یعنی از پراید بهتر بود ولی به پژو ۴۰۵ های سابق (!) نمیرسید. اما کیفیت مونتاژ مناسب بود و به نظر بعید بود که به این زودیها به سر و صدا بیفتد. بهر حال پرستوی آبی ارگ پیش از این تجربه مونتاژ هیوندای ورنا و آوانته معروف را داشته که حسابی موفق بودهاند.
صندلیها راحت بودند و کیفیت روکش چرمی آن قابل قبول بود. خصوصاً در مقایسه با جک جی ۵. فضای پا و سر برای سرنشینان جلو و عقب کاملاً مناسب بود و از این حیث خودرویی مناسب برای خانوادههاست. خاصه اینکه صندوق عقبی با گنجایش ۵۱۰ لیتر دارد.
یک سانروف ساده هم روی این خودرو نصب است که برای این بازه قیمتی در ایران آپشن فوقالعادهای است!
سوییچ را چرخانده و استارت میزنیم. نکتهٔ جالب این بود که تا پای شما روی کلاچ نباشد خودرو استارت نمیخورد. موتور ۱.۵ لیتری آن به حجم دقیق ۱۴۹۷ سیسی و حداکثر قدرت ۱۰۴ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۳۸ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه بدون لرزش روشن شد. موتور کاملاً نرم و بیصدا کار میکرد و عایقبندی اتاق هم مناسب به نظر میرسید. عملکرد گیربکس بسیار نرم و روان بود و ما خیلی زود با آن دوست شدیم!
در شروع حرکت خودرو کمی کند عمل کرد و به نظرمان آمد که این اتاق برای این موتور زیادی سنگین است. اما شتاب ثانویه راضیکننده بود و فهمیدیم که عدد ۱۱.۳ ثانیه برای ۰-۱۰۰ این خودرو طبق اعلام سازنده پر بیراه نبوده. مصرف خودرو بسیار کم بود و ما برای هر ۱۰۰ کیلومتر به عدد ۷ لیتر در شهر رسیدیم. کشش دنده ۳ مناسب و سرعتگیری خودرو سریع (در حد خودش و با توجه به کلاس خودرو و رقبا) بود. در دورهای بالا صدای موتور اندکی به گوش میرسید که آزاردهنده نبود. سیستم ترمز خودرو عملکرد مناسبی داشت اما بینظیر نبود. به طوری که برای ایستادن کامل خودرو از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۳۶ متر مسیر را پیمودیم. اما با همین حال هم از بسیاری از همردههای ایرانیاش قدرتمندتر بود. ایبیاس و ایبیدی کاملاً به وظایف خود آشنا بودند و حضورشان محسوس بود. هندلینگ خودرو با توجه به ابعاد خودرو معمولی بود و بههیچوجه نمیتوان برچسب خیلی خوب را روی آن چسباند. اما فرمان همانند دیگر چینیها بسیار نرم و روان عمل میکرد که این گزینه میتواند امتیازی مثبت برای رانندگی در شهر باشد. در شتاب گیری خودرو، ما چند بار این کار را کردیم و به میانگین ۱۲.۵ ثانیه برای حرکت از سکون رسیدیم که با توجه به ارتفاع تهران از سطح دریا عددی معقول و قابل قبول است. سیستم تهویه مطبوع خودرو بهصورت اتوماتیک کنترل میشود اما خبری از تهویه دوگانه یا اکسیژن ساز در آن نبود!
امکانات رفاهی در سطح متوسطی است و برای این بازه قیمتی مناسب است. خدمات پس از فروش به گفته عاملان فروش در سطح نمایندگیهای خودروسازان راین و آسان موتور (هیوندای) انجام میپذیرد که در این صورت با توجه به شعب متعدد این شرکتها میتوان روی خدمات مناسب آن حساب کرد.
در نهایت میرسیم به جمعبندی. نکته مهم در خرید هر وسیلهای این است که شما آن چیزی را بخرید که خودتان دوست دارید. البته با نیمنگاهی به تجربه دیگران. چون در ایران تجربه با آن چیزی که روی کاغذ است زمین تا آسمان متفاوت است!
گریتوال ولکس خودرویی با طراحی خوب و عملکرد فنی مناسب است که مناسب برای خانوادههای کمجمعیت است. خودرویی کم استهلاک و کممصرف که میتواند در درازمدت همراهتان باشد. پس اگر با چینی بودنش مشکلی ندارید و طراحی آن را میپسندید ولکس برای کارهای روزمره با توجه به مصرف کم و همینطور برای سفر با توجه به ابعاد و حجم صندوق عقب گزینه مناسبی است. GREATWALL VOLEEX C30
۱۴۹۷ سیسی
حجم موتور
GW4G15
نوع موتور
۱۶
تعداد سوپاپ
۶۰۰۰/۱۰۴
قدرت موتور (اسببخار/دور در دقیقه)
۶.۹ (در شرایط استاندارد)
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)
۱/۱:۱۰.۵
نسبت تراکم
۴۰ لیتر
حجم مخزن سوخت
۴۲۰۰/۱۳۸
حداکثر گشتاور (نیوتون متر/دور در دقیقه)
۴۴۵۲ میلیمتر
طول خودرو
انژکتوری چندنقطهای
سیستم سوخترسانی
۱۷۰۵ میلیمتر
عرض خودرو
۵ دنده معمولی
سیستم انتقال قدرت
۱۴۸۰ میلیمتر
ارتفاع خودرو
۵۱۰ لیتر
حجم صندوق عقب
۶۵/185R15
مشخصات تایر
نویسنده: محمدحسین م. دانشجوی مهندسی متالورژی دانشگاه علم و صنعت
سلام.من واقعا ازش راضیم.فقط تنها مشکلی که داره اینه که وقتی لاستیک سمت راننده تو یه دست انداز خشک میفته یه صدای تقه زیر فرمون میاد که خیلی رو اعصابه.کسی می تونه راهنماییم کنه؟ممکنه از تلسکوپی فرمون باشه؟
سلام روز بخیر منم ولکس دنده ای دارم ازش واقعا راضیم.ماشین منم دقیقا همین صدا را میده جای نبوده که دیگه نبرمش نمایندگیم بردم گفت مال جعبه فرمونه ولی فکر نکنم خلاصه خیلی رو اعصابه اگه راه حلی پیدا کردی به منم لطفا بگو ممنون از لطفت
سلام من دو سال هست که این ماشین رو سوارم نسبت به قیمت واقعا عالیه یه ماشین نرم کم مصرف کم استهلاک با آپشنهای خوب . مخصوصا اگر سیستم تصویری فابریک هم نصب بشه دیگه چیزی کم نداره در مورد صدای ذکر شده به دوستان بگم که مال فرمون تلسکوپی هست که بعد از مدتی کمتر میشه و در کل ماشین خوبیه
سلام منم وقتی تو این ماشین نشستم خیلی از نرم بودنش و صدای کم موتورخوشم اومد ،همچنین از ظرفیت داخل اتاق که خیلی خوب و بزرگ بود پس چرا خرید و فروشش انقدر بد و ضعیفه نسبت به قیمتش واقعا صدتای ماشینای ایرانی هست ولی هرجا رفتیم همه از خرید و فروشش مینالیدن…
سلام من حدود یک ساله که یه ولکس مدل 93 خریدم. ماشین زیبا و راحت و آپشن داری هست اما در این مدت یه سری ضعف ها ونواقصی در اون مشاهده کردم ازقبیل شتاب اولیه کم .مصرف بالا .صدای موتور داخل کابین در سرعت های بالا. و…… نمیدونم ماشینو دست کی بدم که بتونه این موارد را درست و اصولی برطرف کنه و آیا اصلا قابل برطرف شدن هست یا نه .از طرفی کمبود قطعات و ضعف خدمات فنی هم مزید بر علته
سلام دوست عزیز لطف کنید از بنزین سوپر استفاده کنید قعطات تو اینترت سرچ کنید همه لوازم موجود دارن قیمتشون هم مناسبه هرکجای ایران باشه میفرستن صدای کابین اونجوری که شما میفرمایید داخل نمیاد حتما فیلتر هواشو چک کنید اگه خوب جاش نیوفته صدای بیشتری موقع گاز دادن داخل کابین میاد
باسلام خدمت دوستان من 2 سال هست که ولکس دنده ای دارم تا الان مشکلی نداشته فقط یدس شمع عوض کردم.اما یه چند وقتی هست جلوی ماشین موقع دور زدن یا توی دس انداز یه صدای تغه ای میاد خیلی رو اعصابه هرجاهم بردمش متوجه نشدن.از دوستان کسی اگه اطلاعی داره ممنون میشم راهنمای کنه
سلام. من الان نزدیک 5سال ماشین دارم. مدل 92. باهاش 114000 کیلومتر رفتم. تنها خرجی ک کردم ب ماشین. ی بار لنت جلو عوض کردم ک اونم تازه هنوز گوشت داشت فقط چون سوت میکشید. فقط بنزین و روغن. ماشین کم اصطحلاک و نرم. قبلش زانتیا و پارس ورنا خانواده پژو داشتم.راضی کنندس سواریش و کم خرجیش.
سلام دوستان وقت همگی بخیرچند روزه میخام یه ماشین سدان خوب با توجه به شرایط مالیم بخرم امروز متوجه ولکس شدم بنظر میرسه ماشین خوبی باشه میخاستم دوستان اگر راهنمایی یا نقطه نظری دارن ارائه بدن استفاده میکنیم ضمن اینکه میخاستم بدونم موتور ماشین واقعا میتسوبیشیه و آیا قطعات ولوازم وموتور وگیربکس بهدسهولت در دسترس هست یا نه ؟ممنونم
سلام دوست عزیز اون صدای تغ که میگی اگر فرمون رو کامل می چرخونی صداش در میاد از جعبه فرمونته که مویه کرده یا اینکه شکسته من چنین مشکلی خوردم بردم جعبه فرمونو عوض کردم
reza
۲۴ مرداد ۱۳۹۶سلام.من واقعا ازش راضیم.فقط تنها مشکلی که داره اینه که وقتی لاستیک سمت راننده تو یه دست انداز خشک میفته یه صدای تقه زیر فرمون میاد که خیلی رو اعصابه.کسی می تونه راهنماییم کنه؟ممکنه از تلسکوپی فرمون باشه؟
میثم
۲۸ مهر ۱۴۰۰سلام این عیب مربوط به طبق سیستم تعلیق خودرو هست با تعویض بوش طبق مشکل حل میشه
مهدی
۲۴ شهریور ۱۳۹۶سلام روز بخیر منم ولکس دنده ای دارم ازش واقعا راضیم.ماشین منم دقیقا همین صدا را میده جای نبوده که دیگه نبرمش نمایندگیم بردم گفت مال جعبه فرمونه ولی فکر نکنم خلاصه خیلی رو اعصابه اگه راه حلی پیدا کردی به منم لطفا بگو ممنون از لطفت
ariash
۲۸ خرداد ۱۳۹۸سلام دوست عزیز احتمالا برای کمک فنر یا جلوبندیتونه
امید
۲۲ آبان ۱۳۹۶سلام من دو سال هست که این ماشین رو سوارم
نسبت به قیمت واقعا عالیه یه ماشین نرم کم مصرف کم استهلاک با آپشنهای خوب . مخصوصا اگر سیستم تصویری فابریک هم نصب بشه دیگه چیزی کم نداره در مورد صدای ذکر شده به دوستان بگم که مال فرمون تلسکوپی هست که بعد از مدتی کمتر میشه و در کل ماشین خوبیه
الهام
۲۰ آذر ۱۳۹۶سلام منم وقتی تو این ماشین نشستم خیلی از نرم بودنش و صدای کم موتورخوشم اومد ،همچنین از ظرفیت داخل اتاق که خیلی خوب و بزرگ بود پس چرا خرید و فروشش انقدر بد و ضعیفه نسبت به قیمتش واقعا صدتای ماشینای ایرانی هست ولی هرجا رفتیم همه از خرید و فروشش مینالیدن…
بهنام
۳۱ فروردین ۱۳۹۷سلام
من حدود یک ساله که یه ولکس مدل 93 خریدم. ماشین زیبا و راحت و آپشن داری هست اما در این مدت یه سری ضعف ها ونواقصی در اون مشاهده کردم ازقبیل شتاب اولیه کم .مصرف بالا .صدای موتور داخل کابین در سرعت های بالا. و…… نمیدونم ماشینو دست کی بدم که بتونه این موارد را درست و اصولی برطرف کنه و آیا اصلا قابل برطرف شدن هست یا نه .از طرفی کمبود قطعات و ضعف خدمات فنی هم مزید بر علته
azim
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷سلام دوست عزیز لطف کنید از بنزین سوپر استفاده کنید قعطات تو اینترت سرچ کنید همه لوازم موجود دارن قیمتشون هم مناسبه هرکجای ایران باشه میفرستن صدای کابین اونجوری که شما میفرمایید داخل نمیاد حتما فیلتر هواشو چک کنید اگه خوب جاش نیوفته صدای بیشتری موقع گاز دادن داخل کابین میاد
محمد
۲۷ خرداد ۱۳۹۷سلام دوستان من می خوام این ماشینوبخرم اگه ماشین خوبیه من بخرم لطفا جواب بدین
مهدی
۱ مرداد ۱۳۹۷باسلام خدمت دوستان من 2 سال هست که ولکس دنده ای دارم تا الان مشکلی نداشته فقط یدس شمع عوض کردم.اما یه چند وقتی هست جلوی ماشین موقع دور زدن یا توی دس انداز یه صدای تغه ای میاد خیلی رو اعصابه هرجاهم بردمش متوجه نشدن.از دوستان کسی اگه اطلاعی داره ممنون میشم راهنمای کنه
guguli
۲۱ آبان ۱۳۹۸مشکل از سر شفت هاشه
حسین
۱۷ مهر ۱۳۹۷سلام من میخوام ولکس c30 بخرم فقط اونایی که دارن بی زحمت بگن تعویض روغن و تعمیراتش کجا انجام میشه؟ ممنون
علی
۲۵ اسفند ۱۳۹۷سلام. من الان نزدیک 5سال ماشین دارم. مدل 92. باهاش 114000 کیلومتر رفتم. تنها خرجی ک کردم ب ماشین. ی بار لنت جلو عوض کردم ک اونم تازه هنوز گوشت داشت فقط چون سوت میکشید. فقط بنزین و روغن. ماشین کم اصطحلاک و نرم. قبلش زانتیا و پارس ورنا خانواده پژو داشتم.راضی کنندس سواریش و کم خرجیش.
رضا
۲۸ فروردین ۱۳۹۸من مدل نود و سه دارم تا الان که سال نود و هشت هست حتی لنتش هم عوض نکردم.تنها خرجی که داشته تیغه برف پاکن بوده.خدا را شکر پاش هم به تعمیرگاه باز نشده
اسدی
۴ مرداد ۱۳۹۸سلام تسمه تایم داره تعویض کنم
فتحی
۹ شهریور ۱۳۹۸سلام اقای اسدی
تسمه تایم هم نداره سیستم زنجیریه
محمد
۲۵ آذر ۱۳۹۸سلام دوستان وقت همگی بخیرچند روزه میخام یه ماشین سدان خوب با توجه به شرایط مالیم بخرم امروز متوجه ولکس شدم بنظر میرسه ماشین خوبی باشه میخاستم دوستان اگر راهنمایی یا نقطه نظری دارن ارائه بدن استفاده میکنیم ضمن اینکه میخاستم بدونم موتور ماشین واقعا میتسوبیشیه و آیا قطعات ولوازم وموتور وگیربکس بهدسهولت در دسترس هست یا نه ؟ممنونم
اسماعیل صلاحی
۲۴ شهریور ۱۳۹۹سلام دوست عزیز اون صدای تغ که میگی اگر فرمون رو کامل می چرخونی صداش در میاد از جعبه فرمونته که مویه کرده یا اینکه شکسته من چنین مشکلی خوردم بردم جعبه فرمونو عوض کردم