شرکت چینی هایما در سال ۱۹۹۲ بهعنوان یک جوینت ونچر بین دولت استان هاینان چین و مزدا بهمنظور تولید خودروهای مزدا جهت عرضه در بازار چین تأسیس شد. سپس در سال ۲۰۰۶ مزدا سهم خود از این جوینت ونچر را به شرکت فاو (FAW) واگذار کرد و بدین ترتیب هایما به بخشی از گروه خودروسازی فاو تبدیل شد. البته همچنان در بسیاری از محصولات هایما از تکنولوژی مزدا استفاده میشود. چند وقتی است که دو نمونه از کراساوورهای این شرکت توسط ایرانخودرو در کشورمان تولید میشود. حال هایما بهتازگی کراساوور جدیدی بنام SG00 را معرفی کرده است. این ماشین کراساووری کامپکت با روحی اسپرت و استایل بیرونی کپی شده از نسل جدید هیوندای سانتافه است که برای ورود به بازار در اوایل سال آینده آماده میشود. البته احتمالاً هنگام عرضه به بازار نام خودرو به S6 تغییر پیدا خواهد کرد.
همانطور که اشاره شد، در نمای بیرونی SG00 خصوصاً در قسمت جلویی، کپیبرداری از نسل جدید هیوندای سانتافه کاملاً مشهود است. در این قسمت چراغهای LED باریکی در بالای دماغه کار شده و در زیر آنها چراغهای اصلی با تریم کرومی قرار گرفتهاند. علاوه بر این، جلوپنجرهٔ بزرگ کرومی و سپری قدرتمند با ورودی هوای بزرگ هم در این قسمت جلبتوجه میکنند. در پروفیل جانبی اما با کاپوت کشیده و اوورهنگهای کوتاه، نمای اسپرتی دیده میشود درحالیکه برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، گلگیرها عضلانی بوده و رینگهای نسبتاً بزرگ و متناسبی هم در زیر آنها قرار گرفتهاند. این رینگها از نوع آلیاژی ۱۹ اینچی بوده و با لاستیکهای ۲۲۵ پوشیده شدهاند؛ اما دیگر ویژگی قابلتوجه نمای جانبی SG00، طراحی سقف شناور در ستون C آن، مشابه بسیاری از کراساوورهای امروزی است.
در قسمت عقبی خودرو اما شباهتی با سانتافه دیده نمیشود و استفاده از چراغهای LED سراسری که در کل عرض درب صندوق کشیده شدهاند، نمای نسبتاً زیبایی را ایجاد کرده است. البته تعبیهٔ جا پلاک درون سپر موجب شده که نمای عقبی SG00 کمی بیشازاندازه ساده به نظر برسد. در این بخش همچنین برای محافظت بیشتر، سپر تقریباً بهطور کامل با پلاستیک مشکیرنگ پوشیده شده و دو سر اگزوز زیبا هم در طرفین آن تعبیه شده است. این کراساوور کامپکت چینی ۴.۵۶ متر طول، ۱.۸۵ متر عرض و ۱.۶۸ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آنهم برابر با ۲.۷۰ متر است.
در کابین پنجنفرهٔ SG00، شخصیت اسپرت بیرونی انعکاس پیدا کرده است بهگونهای که در آن غربیلک فرمان D شکل و صندلیهای جلو با پشتی بلند و حمایتکنندههای جانبی به همراه تریم آلکانترا و فیبر کربنی به چشم میخورد درحالیکه کنسول میانی هم به سمت راننده متمایل است. علاوه بر این، تجهیزات SG00 هم چشمگیر است بهگونهای که هایما آنرا به صفحه آمپر دیجیتالی، غربیلک فرمان چندمنظوره، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی پیشرفته با نمایشگر رنگی ۱۲ اینچی، سیستم ورود بدون کلید با استارت دکمهای، تنظیم برقی و گرمکن صندلیهای جلو، ترمزدستی الکتریکی، سقف شیشهای پانوراما، تریم چرمی و درب صندوق بار برقی مجهز کرده است.
همچنین در این خودرو امکان انتخاب سه حالت رانندگی مختلف شامل اسپرت، برفی و اقتصادی هم وجود دارد که عملکرد پیشرانه، گیربکس و فرمان را تغییر میدهد. SG00 از لحاظ سیستمهای ایمنی هم قدرتمند عمل کرده و تجهیزاتی چون کروز کنترل تطبیقی، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، سیستم جلوگیری از برخورد جلو و سیستم کمک پارک اتوماتیک را ارائه کرده است درحالیکه تمامی چراغهای آن شامل عقب، جلو و مه شکنها نیز از نوع LED هستند.
در زیر پوستهٔ SG00 اما پلتفرم ماجولار جدید هایما بنام HMGA (مخفف Haima Global Architecture یا معماری جهانی هایما) قرار دارد. البته این پلتفرم در اصل نسخهٔ ارتقاءیافتهای از پلتفرم کراساوور مزدا تریبیوت سال ۲۰۰۰ محسوب میشود. سیستم تعلیق SG00 نیز از همان نمونهٔ سنتی مورداستفاده در کراساوورهای کامپکت یعنی مکفرسون در جلو و چند اتصالی در عقب است. هایما برای کراساوور جدید خود سه پیشرانهٔ مختلف را ارائه کرده که همگی از نوع بنزینی توربوشارژ هستند. لیست این موتورها از یک واحد کوچک ۱.۲ لیتری سه سیلندر با ۱۵۰ اسب بخار قدرت آغاز میشود درحالیکه نمونههای قویتر ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۸۵ اسب بخار قدرت هم قابل انتخاب است.
برای انتقال نیروی این موتورها نیز سه گیربکس مختلف شامل شش سرعتهٔ دستی، شش سرعتهٔ اتوماتیک و هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده که نیرو را صرفاً به چرخهای جلو منتقل میکنند و متأسفانه حتی بهصورت سفارشی هم خبری از سامانهٔ چهارچرخ محرک خبری نیست. همانطور که گفته شد هایما SG00 احتمالاً با نام S6 به بازار عرضه خواهد شد که این یعنی بین مدلهای S5 و S7 قرار میگیرد یعنی همان دو کراساووری که هماکنون در کشورمان در حال تولید هستند. این کراساوور جدید چینی قیمتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار یوآن معادل ۱۶,۰۰۰ تا ۱۷,۵۰۰ دلار خواهد داشت.
Genius
۱۲ تیر ۱۳۹۷به خداوندی خدا همین کپی کاری هم سواد و مهارت میخواد وگرنه ویرانخودرو و سایباد چرا نمی تونن یه همچین ماشین زیبایی رو اصلا با همون موتور داغون TU5 یا K4M که تو دستشون هست تولید کنن؟!؟!؟
s.h
۱۲ تیر ۱۳۹۷ببین داداش اونا هیچی نیستند وما در حد همین هم نیستیم مثل ایران و چین و کشوری مثل المان مثل یه انسان خیلی ضیف ویک انسان معمولی و یه وزنه برداره که این میشه المان خوب اون ضعیفه 20 کیلو هم نمیتونه از زمین بکنه ولی اون معمولیه مثلا 40-50 کیلو بلند میکنه ولی در برابر اونی که 260 کیلو میبره بالا سرش هیچی به حساب میاد ومایی که ضعیفیم واسمون کار اون ادم معمولی خیلیه و قابل قیاس مدونیمش اما بدون ما بتونیم یا نه یا اینکه نخواییم ؛ نمیدونم ولی اینو بدون 0 100سال دیگه هم اینا اشغال میمونند چون شتاب رشتشون زیاده ما فکر میکنیم به بقیه میرسند ولی اینو بدون 1000 سال دیگم به بنز و… نمیرسن این کشور بی همه چیز واسه سود هر کاری میکنه ؛ کاری به بحث های اقتصادی و سیاسی و تکنولوژی نداریم ولی اگر ما هیچی نیستیم اینام اشغالن همین پراید فرقونو سوار شی کمترین حسنی که داره میدونی چیه ؟؟ اینکه شبیه خودشه و
از شباهت ماشین چینی به بی ام و ( لیفان ) یا رنجرور ( x33) پیش خودت خندت نمیگیره یا شایدم پیش خودت از این شباهت مسخره ناراحت نمیشی کشور ماکه شده مثل یه شیر زخمی که لاشخورای داخلی و خارجی دارن خونشو میخورند و اخراشه که بشه مثل افریقا ولی اسکی کردن رو **** کسی هم کار خوبی نیست من به شخصه ذاتم اینکه یا کاری رو انجام نمیدم یا درست انجام میدم که خوار نشم اگه یه روز شانس داشتی یه رنجروور رو برونی حتما با x33 مقایسش کن ببین 100 سال که میگم چیه
خیلی ها ترجیح میدن کپسول گاز جای منبع نیسان بندازن ولی اگزوز فیک شبیه بنز رو موتور 1500 سی سی ماشینشون نباشه
حسین
۱۲ تیر ۱۳۹۷موتور tu5 که هیچ ، با کیت توربو از موتور tu3 میشه بالا ۲۰۰ اسب قدرت گرفت!
Tu5 موتور خوبی هس اگر…!
datsun
۱۳ تیر ۱۳۹۷یعنی من هر کی رو دیدم یه مدت tu5 داشته داره میگه تسمه تایم پاره کرده و کلی خرج رو دستم گذاشته شما میگی موتور خوبیه!!
emad1990
۱۲ تیر ۱۳۹۷من روزیو میبینم که چینیا به خودشون هم رحم نکننو و خودشونو کپی کنن
- A M I R -
۱۳ تیر ۱۳۹۷فرم کلی داشبورد میانی ماشین خیلی منو یاد پژو 3008 و 5008 میندازه ، اصلا جزئیاتشون مث هم نیست ، اما استایل کلیشون به نظرم خیلی شبیهه .
گرافیک صفحه کیلومترشم که خود بی ام و هست …
اینم مدارکش :
https://www.netcarshow.com/bmw/2019-8-series_coupe/800×600/wallpaper_2e.htm
https://www.netcarshow.com/peugeot/2017-5008/800×600/wallpaper_51.htm
حسین دهمرد
۱۲ تیر ۱۳۹۷کی گفته نمیتونن؟ بحث خواستنه بحث گشادیه وگرنه…
مهندس هست ولی پولی که بخوان به مهندس بدن خودشون میکشن بالا.
Landscape
۱۲ تیر ۱۳۹۷یعنی این چینی ها شرکت های بزرگ تا به فنا ندن ول کن نیستن
تف تو ذاتشون
امیر
۱۲ تیر ۱۳۹۷اینا چقد سریع کپی کاری میکنن هنوز رنج رور پورشه هیوندا لامبورگینی مدلای جدیدشون نیومده اینا کپیشو زدن بابا یه ذره هویت واصالت داشته باشید شده مث معماری بی اصالت شهرای ما
ولی ماهنوزپراید کپی میکنیم لااقل ماهم ازایناکپی کنیم????
حمید
۱۲ تیر ۱۳۹۷قابل توجه ایرانخودرو مونتاژ کار برا پیش فروش سال 1۴۲۰
خخخخخ
پیکان جوانان گوجه ای
۱۲ تیر ۱۳۹۷همین که یک رینگ بزرگ زیرش انداختن خودش کلی پیشرفت هستش انشاالله اینم مثل چند تا شرکت دیگه چینی هویت خودش تشکیل میده دست از کپی بر میداره به امید اون روز
علی
۱۲ تیر ۱۳۹۷اگه اکسل پهن باشه خیلی خیلی شیک تر میشه
سام
۱۲ تیر ۱۳۹۷اولا منبع این خبر مربوط به کدام سایت است؟ کدام منبع خبری از این خودرو به عنوان یک کپی از سانتافه نام برده است؟ به نظر من این خودرو به جز کمی شباهت در قسمت جلو در هیچ قسمت دیگری از بدنه با سانتافه جدید شباهت و تطابقی ندارد.باعث تأسف است که برخی از خودرونویسان ایرانی به غلط و یا به عمد اصرار دارند که هر خودروی جدیدی از چین را یک کپی صد درصدی بنامند.اگر به فرض این خودرو توسط ژاپن،کره،آمریکا و….. ساخته می شد باز هم آن را یک کپی می دانستید؟یکم اخلاق حرفه ای هم بد نیست که انسان داشته باشد.همیشه از روی حب و بغض قضاوت نکنیم.
امیر دهقان
۱۲ تیر ۱۳۹۷درود دوست عزیز
منبع این مطلب یک سایت روسی بنام usetrans.com است که دقیقاً از هایما SG00 بعنوان کپی هیوندای سانتافه یاد کرده است.
برگردان متن روسی به انگلیسی:
«The new models of Chinese crossover models of the 2018-2019 model year are presented by the Haima SG00 a sports car with a sporty spirit and body exterior design, copied from the new generation Hyundai Santa Fe»
بااینحال اگر گفتۀ این سایت هم نبود، با یک نگاه کاملاً میتوان متوجه شد که نمای جلویی این خودرو کپی نسبتاً دقیقی از سانتافه است و نمیتوان آنرا صرفاً کمی شباهت دانست.
دوست گرامی، در رابطه به خودروهای چینی هیچ حب و بغض و قصد و غرضی در کار نیست و من بعنوان یک خودرو نویس شخصاً از پیشرفت و ساختههای جدید خودروسازان چینی استقبال کرده و همواره آنها را تحسین میکنم اما بااینحال نمیتوان چشم را روی حقایق بست چراکه بسیاری از خودروهای چینی هنوز هم لااقل در ظاهر کپیهایی از محصولات برندهای معتبر جهانی هستند که تعداد آنها کم هم نیست.
ضمناً در این مطلب هیچگاه گفته نشده که هایما SG00 کپی صددرصدی از هیوندای سانتافه است. اگر متن را بادقت خوانده باشید ملاحظه خواهید کرد که حتی گفته شده در نمای عقبی هیچ شباهتی با سانتافه وجود ندارد.
سام
۱۲ تیر ۱۳۹۷با درود متقابل
به نظر من حتی در مورد قسمت جلوی این خودرو نیز نمی توان بر کپی برداری تماما دقیق آن حکم صادر نمود چون لااقل در سانتافه جدید از خطوط شارپ و تیزتری استفاده شده است و فرم گلگیرهای جلوی سانتافه کاملا با هایما متفاوت هستند.
ADAK
۱۲ تیر ۱۳۹۷فکر کنم شما اون موقع اعتقاد به کپی داری که آرم یه سانتافه را بکنن ، آرم یه برند دیگه بزن !!!
خخخخخخخخخخ
دست بردار دادا
Archi KHAN
۱۲ تیر ۱۳۹۷خیلی عالی کپی کرده ، خدایش حتی توی جزئیات هم دقت و ظرافت بخرج داده
دمش گرم …
Sajjad
۱۲ تیر ۱۳۹۷الان اونایی که ماشین چینی خریدن میان به انتقادات دیسلایک میدن؟!
Mohammad
۱۲ تیر ۱۳۹۷به نظر من خیلی هم عالی هست همین ماشین بیاد بازار ایران خیلیها اصلا قدرت خرید اون هم ندارن بعد میشینن میگن ماشین چینی بدرد نمیخوره
همین که تند تند ماشین طراحی یا کپی میکنه برای خودش خیلیه با تشکر
net
۱۲ تیر ۱۳۹۷جلو پنجره و چراغ جلو و چراغ زیر چراغ جلو که در سپر جلو سانتافه ۲۰۱۹ بکار رفته خیلیییییییی زشته حا شرکت چینی اومده از جلو سانتافه ۲۰۱۹ کپی کرده خخخخخ=سانتافه ۲۰۱۹ خیلی زشته
Mohandes
۱۳ تیر ۱۳۹۷شاسی بلند فقرا
مسعود
۱۳ تیر ۱۳۹۷تبریک میگم به مسولین کشوری که فقراشون بتونن این ماشین و خرید کنن !!
کسی تو این بازار از قیمت 5 حلقه رینگ و لاستیک 19 اینچی خبر داره ؟؟؟؟!!!!…………
مسعود
۱۳ تیر ۱۳۹۷صنعت خودروی چین با سرعت خیلی بالایی در حال پیشرفته و اینو قطع به یقین میگم که توانایی تجهیز تمامی امکانات و آپشن های خودرو های روز دنیا رو تو محصولاتشون دارن چون صنایع دیجیتال ، الکترونیک ، متالوژی و مکانیکشون جزو بزرگترین های دنیا هستن . صنعت خودروشون در ابتدای راهه و برای برند سازی و تجربه کافی نیاز به زمان دارن و چون برند قویی مثل دیگر برند های بزرگ ندارن عرضه محصول گرون قیمت با تکنولوژی بالا قطعا شکست تجاریه و مشتری در کنار محصولات مشهور دیگه پول به برند نامعروف نخواهد داد . نظرات بنده آیه قرآن نیست و فقط نظر شخصیه و برداشت شخصی و کسی که چه تو کار و صنعت در حال استفاده از محصولات و تکنولوژی های چینی با اروپایی هستم و چه خودرویی که دارمش !!!!!
امین
۲۱ مرداد ۱۳۹۷اخه جالب میدونی چیه خود کره های ها از ford امریکا کپی مکنن
نیما
۱۹ بهمن ۱۳۹۷طرح های داخلی و ظاهری واقعا عالیه حرف نداره
نیما
۱۹ بهمن ۱۳۹۷ماشین درجه یکیه زیبا و جذاب هستش
رامتین
۱ فروردین ۱۳۹۸بنظرم ماشین جالبی نیست و این حد کپی برای خریدار حس خوبی نداره. واقعا چرا دولت نخواست با تویوتا مثلا قراداد ببنده تو این دهه گذشته؟
میشد الان خودرویی بسیار عالی مثل آریون که پارسال آخرین نسخش مونتاژ شد را ما ادامه بدیم. بخدا 10سال دیگه هم این خودرو در کشور مونتاژ بشه رقیبی نداره. امروز نیم ساعتی سوارش شدم، واقعا عالی بود و حس آرامش خاصی به آدم میده.
Zahra
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸واقعا فقرا دارن سیصد میلیون بدن به أین ماشین جلل خالق خخخخخخخخخ خیلی بانمکی