شرکتهای چینی Polymaker و X Electrical Vehicle Limited که در کار پرینت سهبعدی هستند یک خودروی شهری الکتریکی شده را با تکنولوژی پرینت سهبعدی تولید کرده و نام آن را LCEV گذاشتهاند. این خودرو تنها ۱۰ هزار دلار قیمت دارد.
مدیرعامل Polymaker با دانستن اینکه کمپانیهای دیگری هم وجود دارند که از پرینت سهبعدی برای تولید استفاده میکنند ادعا کرده هیچ محصول دیگری را نمیتوان از نظر ابعاد، مقیاس و استحکام با LSEV مقایسه کرد.
LSEV طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۲۴۸۹/۱۲۹۵/۱۴۹۸ میلیمتری داشته و در واقع کوچکتر از اسمارت فورتو میباشد. این خودرو همچنین ۴۵۰ کیلوگرم وزن داشته و ادعا شده به سقف سرعت ۶۹ کیلومتر در ساعت میرسد. همچنین در اخبار آمده که این خودرو محدوده حرکتی ۱۴۹ کیلومتری دارد.
X Electrical Vehicle Limited این خودرو را با استفاده از تنها ۵۷ قطعه طراحی کرده درحالیکه خودروهای مرسوم بازار بیش از ۲ هزار قطعه و وزنی بیشتر از ۹۹۸ کیلوگرم دارند. همه اینها را Polymaker میگوید! تنها قطعات مشهودی که در LSEV پرینت سهبعدی نشدهاند شاسی، صندلیها و قطعات شیشهای هستند. متریال پرینت شده جنسی از نایلون بهبود یافته، پلی لاکتیک اسید و ترموپلاستیک پلی اورتان دارند.
این کمپانی چینی میگوید محصولش ۴ تا ۵ برابر مستحکمتر از یک خودروی مشابه از نظر ابعاد همچون اسمارت میباشد.
Polymaker ادعا میکند این خودرو را میتواند تنها در ۳ روز بسازد که واقعاً احساسبرانگیز و البته ترسناک به نظر میرسد!
هماکنون برنامههایی برای عرضه LSEV در اروپا و آسیا با موعد زمانی آوریل ۲۰۱۹ و با قیمت ۱۰ هزار دلار وجود دارد. بنا به گفته سازنده قبلاً ۷ هزار سفارش برای این خودروی الکتریکی کوچک دریافت شده و اکثر خریداران از اروپا بودهاند. Polymaker برنامههایی برای ساخت حدود ۲۰ هزار دستگاه از LSEV پیش از پایان سال آینده دارد.
me84
۱۱ فروردین ۱۳۹۷.
چه تکنولوژی جالبیه.
چندتا دستگاه پرینت سه بعدی میذاری که به کامپیوتر وصل هستن و کارشونو انجام میدن. اینطوری خط تولید خیلی ساده تر و کوچیکتر و کم هزینه تر میشه. نیاز کمتری به نیروی انسانی هست و دیگه نیازی به خیلی از دستگاه های پرس و غالب زنی و این چیزا نیست. نیازی هم به انبار نیست چون خیلی راحت میشه عرضه و تقاضا رو با هم میزون کرد.
asa
۱۱ فروردین ۱۳۹۷قبل از این یک شرکت آمریکایی به اسم لوکال موتورز بود که اولین خودروی پرینت سه بعدی رو ساخت . برنامه های زیادی برای تولید انبوه و همگانی کردنش داشت ، حتی یک اتوبوس هم با همین روش ساخت ولی نمیدونم متاسفانه چرا ادامه نداد و سرنوشتش چی شد
(Ali (Chevy nova
۱۱ فروردین ۱۳۹۷ASA
درسته
شرکت لوکال موتورز بود و ىه ماشىن 4×4 رو تولىد کرده بود
اىن موضوع براى حدودا 7 سال پىش هستش
Saeed Boroomand
۱۲ فروردین ۱۳۹۷ایده پرینت کردن کل پلتفورم یه ماشین برای تولید انبوه به هیچ وجه اقتصادی و به صرفه نیست.
پرینت فلزات تکنولوژی پیشرفته ای و هزینه بری داره و در سطح پروتوتایپ الان توسط بعضی شرکت های نظامی و فضایی پیگیری میشه. شرکتی مثل اپل سالهاست که دنبال پرینت یا قالب گیری توسط لیکویید متال هاست که هنوز چیزی بیرون نیومده.
پرینتر های موجود از مواد پلاستیکی مثل PS یا ترکیبات PMMA – شفاف -یا غیره استفاده میکنن که برای کاربردهای نیازمند مادول یانگ بالا مناسب نیستن. راه حل استفاده از پرینتر های چاپ پلیمر های تقویت شده با فیبر کربن هست که خب تولیدشون گرون تر و پیچیده تر از فلزات هست. البته کشور هایی که انرژی ارزون و مواد خام زیاد دارن مثل ایران میتونن توی این زمینه پیش رو باشن، مثل ایران، که نیستن.
اما استفاده از پیرینتر های سه بعدی برای شرکت های نو و یا تولید کننده های خودرو های لوکس میتونه خیلی خیلی مفید باشه. تجهیزات گرون قیمت خط تولید رو وقتی سرعت بالا مد نظر نباشه میشه جایگزین کرد و همینطور شاسی ها و ساختار های مدرن فضایی که امکان تولیدشون با دیپ لرنینگ مهیا شده، و امکان تولید این ساختار ها با روش های سنتی ممکن نیست.
کاربرد اصلی تین پرینتر ها اما توی تولید پروتوتایپ هست و جاهایی که فیچر اسپکت ریشوی بالا مد نطر نباشه. چون رزلوشن خیلی خوبی ندارن و اگه داشته باشن سرعت کارشون میاد پایین.
Muty
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷بابا میگه با 10 هزار دلار ساخته ( یعنی هزینه ساخت و تولید + سودفروش )
شما میگی هزینه اش زیاده ، مقرون بصرفه نیست … !