چندی پیش شرکت چینی دانگفنگ تصاویری از خودروی جدید خود بنام فنگشن AX4 را منتشر کرد و حالا رسماً آنرا در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرده است. این ماشین یک کراس هاچبک است که یعنی از لحاظ کلاسبندی بین کراساوورها و هاچبکها قرار میگیرد. در طراحی AX4 جسارت زیادی دیده میشود و بهطورکلی از طراحی تهاجمی و متفاوتی برخوردار است.
بااینحال طبق رسم بسیاری از خودروسازان چینی، در فنگشن AX4 هم اگر نگوییم کپیبرداری، لااقل الهامگیریهای زیادی به چشم میخورد بهگونهای که میتوان طراحی آنرا ترکیبی از چند خودروی مختلف دانست چراکه دانگفنگ برای طراحی کراس هاچبک خود نگاهی به خودروهای گوناگونی داشته و از هرکدام بخشی را به عاریت گرفته است!
بررسی ظاهر AX4 را با قسمت جلویی آن آغاز میکنیم که در نگاه اول تا حدودی انسان را به یاد سانگیانگ تیوولی میاندازد درحالیکه فرم جلوپنجره نیز از ساختههای امجی و خصوصاً مدل GS گرفته شده است. در این بخش همچنین پروژکتورهای بزرگی هم کار شده است که دور آنها را قاب کرومی بسیار بزرگی احاطه کرده است. چراغهای جلو نیز مجهز به دیلایتهای LED هستند.
به بخش جانبی AX4 که نگاه میکنیم به نظر میرسد گویا طراحان دانگفنگ برای طراحی این بخش نیمنگاهی به مزدا CX-3 داشتهاند چراکه فرم ستون C مشکیرنگ و شناور، خط کمر و تا حدودی فرم رکابهای AX4 شباهتهایی به این کراساوور سابکامپکت ژاپنی دارند. نکات عجیب در نمای جانبی این کراس هاچبک جدید چینی اما وجود سه عدد چراغ در آینههای جانبی و همینطور وجود قطعهای نقرهایرنگ در پوشش پلاستیکی پایینی در پشت چرخهای جلو هستند که روی آن نوشتهٔ AX4 حک شده اما به طرز عجیبی زشت و ناهماهنگ بوده و معلوم نیست هدف از این کار چه بوده است.
در نمای عقبی فنگشن AX4 اما الهاماتی از بامو i3 نیز احساس میشود درحالیکه فرم چراغهای عقب بازهم تا حد زیادی به مزدا CX-3 شبیه است. فنگشن AX4 بر روی پلتفرم ماجولار جدیدی بنام DF1 ساخته شده است که با همکاری گروه پژو-سیتروئن توسعه پیدا کرده است. گروهی که دانگفنگ یکی از بزرگترین سهامداران آن است. علاوه بر این، با سرمایهگذاری مشترک اتحاد دانگفنگ-پژو-سیتروئن، محصولات این دو برند فرانسوی در چین و برای بازار این کشور نیز از این طریق تولید میشوند.
برای فنگشن AX4 دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته شده که شامل یک نمونهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۲۵ اسب بخار قدرت و یک واحد ۱.۴ لیتری توربو با ۱۴۰ اسب بخار قدرت میشود. این کراس هاچبک ۴.۱۹ متر طول، ۱.۷۸ متر عرض و ۱.۶۲ متر ارتفاع داشته و فاصلهٔ محوری آن برابر با ۲.۵۸ متر است. دانگفنگ فنگشن AX4 در ماه ژوئن به بازار عرضه خواهد شد و قیمت آن از حدود ۶۰ هزار یوان (۸۷۰۰ دلار) آغاز شده و به حدود ۷۰ هزار یوان (۱۰ هزار دلار) ختم میشود.
پوشش کامل جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۷ در پدال، با ما همراه باشید…
حسین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶تیوولی چینی به شما سلام میکنه
ASTON
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶تیوولی و کپچر و ساندرو 2017 رو ریختن تو مخلوط کن ترکیبش شده این
ahmad reza
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶چراغای جلوشم شبیه جک
پشتش ب ام و i3
بغلش رنو کپچر
قیمتش پراید
Parvaz
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶خدا شاهده فکر کردم فیس لیفت تیوولی هستش ?? از بغل هم خیلی به رنو کپچر شباهت داره!!!
احمدی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶8700 دلار هم قمیت تیبا تو عراق هستش حالا تو ایران چه قدر قالبش میکنند بماند…..
مصطفی
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶عراقیها چرا 8700 میدن بابت تیبا آخه؟
hamid.hellcat
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶رنو کپچر
رسول
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶اینکہ بعضی دوستان میگن کپی شدہ کاملا مخالفم ۔چون چینی ھا سیاست کاریشون اوّل از صنعت نظامی شروع کردن بہ کپی و الان بہ جای رسیدن کہ خودشون بہ خیلی کشور ھا صادرات نظامی حتی کشور ھا قدرت مند نظامی و الان از ماشین اوّل بار کمی کپی کاری بود اما مطمئنا ۲ یا ۳ سال پیشرفتی میکنن کہ اصلا باور کردنی نباش خدایش دیگہ رو ظاھر ماشین مسخرہ نکنید خدایش دیگہ وقتی پراید و پژو ھست تو مملکت خودمون باید سرجاموُن ساکت یہ گوشہ بشینیم تا اینکہ بقیہ رو مسخرہ کنیم
رسول
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ھرچی باش بہتر ماشینای کہ ایران تولید میکنہ پراید و پژو دو اسطورہ ?
قادر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ماشین.چینی خیلی ارزون هستش یعنی اگه یه ماشین تو چین بیست میلون باشه اینجا چهل سه ملیون هستش این ماشین هم خیلی ارزون هستش
sunmartin
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶چینی ها اینبار روی پروژکتورهای هالوژنی جلو زووم کردن جالبه چقدر سایز پروژکتورش بزرگه!
milad
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶شبیه محصولات رنو شده
آرش
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶میتونین بخرین آرمشو بکنین جاش لوگوی bmw بذارین کلی حال کنین …
حمیدرضا
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶خیلی قیمتش کمه قدرت موتور تنفس طبیعیش هم خیلی خوبه ولی چهرش خیلی گیرا نیست منتهی قطعا به بهای پرداختی می ارزه در گرون ترین حالت 40 میلیون قیمت میخوره
سام
۱۶ خرداد ۱۳۹۶این چینیایه بادومی چی فکر کردن.کپچرو امده یه لامپ تیر چراغ برقه جلو خونمونو گذاشته تو سپرش.الله اکبر,فکر کردی مسیرمونو الان گم میکنن گوشامون درازه,بخدا حق دارن فکر کنن ما نمیفهمیم نمیدونن ما چاره نداریم اینا قالبه ماهستن,مایی که الان باید شرکته بنز تو کشورمون تولیدات داشت بعدش المان.اما اینا همش شد ارزو,و باید این بیصاحبارو بخریم که اصلا مشخص نیست شبانه نقشه خودرو کجا و از کدوم شرکت کش میرن