شرکت چینی زوتی که مدل Z300 آن توسط سایپا در ایران عرضه میشود، کپی جدیدی را رونمایی کرده است. پسازاینکه زوتی چندی پیش کپی خود از پورشه ماکان را بانام SR8 معرفی نمود، این بار سراغ کانسپت فولکسواگن Cross Coupe GTE رفته و رسماً جدیدترین کپی خود بانام Damai X7 را در چین رونمایی کرده است. این اولین باری است که یک خودروساز چینی از خودرویی کانسپت کپیبرداری میکند بنابراین ازاینجهت باید زوتی تبریک گفت چراکه اقدامی نوآورانه محسوب میشود! اما یک سؤال از مقامات زوتی؛ قدم بعدی شما کپی از چه خودرویی است؟ شاید سوپراسپرت فولکسواگن Syncro W12.
البته این اقدام زوتی جهت کپیِ کانسپت فولکسواگن، بیسابقه نیست چراکه این شرکت متخصص کپی کردن محصولات گروه فولکسواگن است ازجمله SR7 کپی آئودی Q3، Damai X5 کپی نسل قبلی فولکسواگن تیگوآن، T600 کپی آئودی Q5 و مدل جدید SR8 کپی پورشه ماکان که بهزودی تولید خواهد شد. Damai X7 دومین خودروی زوتی است که تحت نام Damai عرضهشده است. نامی که ممکن است در آیندهٔ نزدیک به یک برند زیرمجموعهٔ زوتی تبدیل گردد. اولین خودرویی که با این نام عرضه شد Damai X5 (کپی تیگوآن) است که تولید آن از سپتامبر سال گذشته آغازشده است. در جلوی محصولات Damai این نام بهصورت انگلیسی نوشتهشده درحالیکه در پشت خودرو نام Zotye Damai دیده میشود.
برای زوتی Damai X7 سه موتور توربوشارژ ارائهشده است. یک واحد ۱.۵ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور، یک نمونهٔ ۱.۸ لیتری با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور و درنهایت یک موتور ۲ لیتری با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور. جهت انتقال نیرو نیز برای موتور ۱.۵ لیتری یک گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی و برای دو موتور ۱.۸ و ۲ لیتری همان گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی به همراه یک نمونهٔ ۶ سرعتهٔ DCT ارائهشده است. این پیشرانهها ساختهٔ شرکت سرمایهگذاری مشترک Shenyang-Mitsubishi است که اساساً موتورهای تمامی محصولات خودروسازان کوچک چینی را تأمین میکند ازجمله محصولات Damai X5، SR7 و SR8 زوتی.
فضای داخلی Damai X7 نیز تقریباً بهطور کامل از Cross Coupe GTE کپیبرداری شده تا جایی که حتی فرمان آن هم کاملاً مشابه کراس کوپه طراحیشده است. بااینحال حداقل چیزی که در Damai X7 مناسب به نظر میرسد ریلهای روی سقف آن است؛ اما در قسمت عقب، برخلاف کراس کوپه، طراحان زوتی زحمت طراحی سر اگزوزها در داخل سپر را به خود ندادهاند؛ بنابراین در این قسمت شبرنگهایی کار گذاشتهشده و سر اگزوز را بهصورت مخفی زیر سپر عقب نصبکردهاند!
در زیر تصویر دیگر خودروهای کپی شده توسط زوتی از محصولات گروه فولکسواگن را مشاهده میکنید:
محمد
۱۸ مرداد ۱۳۹۵چین از همین کپی کاری بخدا 5سال دیگه کره، 5سال دیگه آلمان و ژاپن و ایتالیا رو می گیره
حالا ببین کی گفتم
مجید.فقط لامبورگینی.
۱۸ مرداد ۱۳۹۵گرفتن یعنی چی؟
اگه منظورت کمیت و تعداد تولید هست باید بگم همین الان ایران خودرو بنتلی رو گرفته، سایپا مزدا رو گرفته، این ها به نظرت اهمیتی دارن ؟؟ به نظر من که تعداد فروش آنچنان اهمیتی نداره.
چین با جمعیت و نیروی کار زیادش تولید بالایی داره اما فقط کمیت رو بالا میبره دقیقا مثل شوروی سابق. توجهی به اصالت و … نمیکنه. قیمت ها هم نسبتا پایینه.
چینی ها خودشون از ماشیناشون دل خوشی ندارن. با یک جستجوی ساده در همین پدال “پر فروش ترین خودروهای بازار چین” به این حرفم میرسید.
جالبه با همین کپی کاری مردم چین مشتری اصلی فولکس واگن در آسیا هستن.
uss zumwalt DDG-1000
۱۸ مرداد ۱۳۹۵درست که فروش بالا جنبه مثبتی داره برای اقتصاد اون کشور ولی همه چی کمیت نیست کیفیت هم خیلی موثر.
رافال M
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ای بی وجدان
حالا می فهمم چرا خودروسازان معتبر کانسپت های خودشون رو با طرح راه راه سیاه و سفید رونمایی می کنن و … چه شرکایی این عکس های کانسپت ها رو لو می دن
سامان اذری
۱۸ مرداد ۱۳۹۵کانسپت رو هیچ وقت راه راه وسیاه سفید نمیکنند
وقتی میخوان یه نسخه نهایی ماشین رو به تولید انبوه برسونند برای تست تو خیابون و اکثرا پیست نوربرگ رینگ اونطوری استتار میکنند
هیچ وقت یه ماشین کانسپت رو استتار نمیکنند
Sina
۱۸ مرداد ۱۳۹۵باور کنید طراحان ایرانخودرو و سایپا بیشتر از این چینی ها زحمت میکشن، طراحی کردن ماشین زشتی مثل تیبا هم خودش کلی خلاقیت میخواد مخصوصا آون طرح جانبی گلگیر های تیبا!!! باور کنید پول مفتی که طراحان چینی میگرن، مهندسای ایرانخودرو نمیگرن
Modern
۱۸ مرداد ۱۳۹۵مطمئناً تا چند سال دیگه خودرو سازی چین وارد بازار جهان میشه و بجای کپی کردن محصولات سایر شرکت ها خودش دست به خلاقیت میزنه. البته همین الان هم یه سری تولیدات خوب دارن ولی راه زیادی رو باید طی کنن
uss zumwalt DDG-1000
۱۸ مرداد ۱۳۹۵درباره اینده نمیشه بطور قطع بحث کرد چون خیلی چیزها تغییر میکنه
Genius
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ایکاش طراحان ویران خودرو و سایپا هم قبل از شروع به تولید محصولات مشمئز کننده ای مثل تیبا و رانا و زانتیا2 و….یک سر به دکه سر کوچه شان بزنند و تعدادی مجلات خودرویی تهیه و از روی عکسهای موجود در آنها یکی را به دلخواه انتخاب و سعی در کپ زدن از روی آن کنند اما نوآوری بخرج ندهند که دیگر تحمل مواجهه با موجودات عجیب الخلقه مخلوق دست آنها را نداریم!!!هر چند اگر نیک بنگریم حتی محصولات باصطلاح ملی آنها نظیر تیبا و سمند و رانا نیز با مساعدت استودیوهای خارجی تکمیل شده و این یعنی فی الواقع هنر دست طراحان ایرانی شاغل در مونتاژکاران حتی از این هم کمتر است!!کاش روزی برسد که بجای تمسخر کشورهای نوظهور در زمینه های اقتصادی و صنعتی مثل برزیل و چین و افریقای جنوبی و هند و… ما نیز تلاش کنیم پا جای پای آنها بگذاریم و بالاخره از این رخوت و کسالت تاریخی که گریبانگیرمان شده و ما را در پس همگان جای داده دل بکنیم برای ساختن ایرانی آبادتر!
مهمان
۱۹ مرداد ۱۳۹۵شما بهتره بجای اینکه از کپی کردن های مسخره این شرکت گمنام تعریف کنی یکبار دیگه به طراحی های خودرو های داخلی نگاه کنی
شاید خودرو های داخلی مشکلات کیفی و ایمنی زیادی داشته باشن
اما به نظر من طراحی خودرو های داخلی مثل رانا و سمند بسیار بهتر و کامل تر از این ها هست و شرکت های داخلی در تنها چیزی که تبهر دارند همین طراحی هست ( البته با هزینه های گزاف )
احمد باقری
۱۸ مرداد ۱۳۹۵به هر حال، پیشرفت های زیادی داشتن.
adel
۱۸ مرداد ۱۳۹۵کپی کاری از پورشه و ائودی ……… چی فکر کردن با خودشون..!!!!
فقط از لحاظ ظاهری کپی میکنن و حالا حالاها عمرا کیفیت ساختشون به پای کشورهای اروپایی برسه…
محمدرضا
۱۸ مرداد ۱۳۹۵حال بهم زن بخدا
امین
۱۸ مرداد ۱۳۹۵رحم نکرده!!!داخلشم از روی کانسپت زدن!
#خار کپی…
sunmartin
۱۸ مرداد ۱۳۹۵کاملا مشخصه با یک خودروی فیک و بی اصالت و در اوج نیرنگ کاری طرف هستیم بهیچ عنوان هیچ کالای چینی ولو خودرو را پیشناد نمیکنم
علی
۱۸ مرداد ۱۳۹۵خب خسته شده این شرکته دیده کانسبته طول کشیده ساختش گفته خودم تولیدش کنم ? ولی خدایش اگه با چکشم بیافتی به جون ماشین فولکس واگنه انقدر زشت از اب در نمیاد
uss zumwalt DDG-1000
۱۸ مرداد ۱۳۹۵پیشرفت راه یک شب نیست که بشه راحت درباره اش حرف زد
حمیدرضا
۱۹ مرداد ۱۳۹۵شرکت زوتی خیلی دیگه دست به کپی میزنه تقریبا تمام محصولاتش یه جو ر کپین مخصوصا خودروهای نسل اولی که از روی سوزوکی التو ساختن تو خود چین هم مدل تی 600 یه مدت رو بورس بود الان که طراحای چری و هاوال و جی ای سی دارن ماشینای خوب میزنن فروش این مدلشونم کم شده خود مردم چین هم به نظر از این کپی ها خوششون نمیاد و ترجیح میدن به جای کپی ارزون تر ماشین اصلی رو بخرن
پرهام
۱۹ مرداد ۱۳۹۵سایپا به همین شرکت کوچیک محلی که اصلا فقط ایجاد شده برای کپی کاری وابستس . پس از ما خیلی جلو ترن چون یه کاری میکنن وبالاخره هم خودروساز واقعی میشن . ولی اینجا فرایند طراحی و تولید یه ماشین جدید که تازه فیس لیفت و با تکنولوژی قدیمیه ونه مدل مدرن و جدید سالیان سال زمان میبره با کلی حیف و میل و دزدی !! بعد اون کسی که با غرور میشینه پشت اون ماشین و به چینی میگه آشغال حالیش نیست که حتی فرمون اون ماشینی که سواره از رو ماشین چینیه آشغال قرض گرفته شده !! اینجا بحث بدو بدتره ماشین چینی بد و ماشین ایرانی هم بدتر و جالبه اونی که بدتره مسخره میکنه!!