کرایسلر TC ساخت مزراتی را معمولاً یک خودروی به درد نخور گرانقیمت میدانند که باعث شد شهرت این برند ایتالیایی لکه دارد شود؛ اما حتی اوضاع میتوانست بدتر از اینها هم باشد.
باب لوتز مدیر اسبق کرایسلر که برای رود اند تراک مینویسد فاش کرد همین اتفاق میتوانست برای لامبورگینی هم بیفتد! آنگونه که لوتز میگوید، کرایسلر در سال ۱۹۸۷ لامبورگینی را با مبلغ ۲۵ میلیون دلار خرید و لی لاکوکا اهمیتی به تاریخچه یا میراث لامبورگینی نمیداد.
لاکوکا میخواست سریع به سرمایه برسد و از لوتز خواسته بود تا لامبورگینی را به تریم سطح بالای کرایسلر تبدیل کند. لوتز و طرفدارانش در کرایسلر از این ایدهها وحشتزده شده و سریعاً تصمیم گرفتند تا به نوعی این پروژه را خراب کنند. البته آنها با اطاعت بد از دستورات لاکوکا چنین کاری را انجام دادند.
لوتز به عنوان بخشی از تلاشهای خود پیشنهاد کرد تام گیل معاون رئیس بخش طراحی کرایسلر یک نسخهی به اصطلاح لامبورگینی ادیشن از K کار را بسازد. لوتز به گیل گفته بود این خودرو را به حدی دیوانهوار طراحی کند که حتی لاکوکا هم به بد بودن ایدهی خود پی ببرد.
گیل کار را شروع کرد و نسخهای از لامبورگینی بر پایهی کرایسلر ایمپریال ساخت. لوتز میگوید این خودرو ارتفاع کمتر، رنگ بدنهی قرمز روشن و رینگهای لامبورگینی را داشت. کابین نیز سریعاً سرهمبندی شده و ظاهراً دارای چرم نرم و پشتسریهای با لوگوی لامبورگینی بود. لوتز میگوید نتیجهی نهایی همانند توهین به مقدسات بود اما خب آن را زیباترین خودروی K کار عمر خود میدانست.
البته این خودرو هرگز تولید نشد ولی داستان خرید لامبورگینی توسط کرایسلر کاملاً هم سرراست نبوده زیرا لوتز میگوید مهندسان شرکت وظیفهی تبدیل پیشرانهی ۱۰ سیلندر ۸ لیتری تراک به نمونهای سبکوزن برای داج وایپر را داشتهاند. اگر کرایسلر میخواست این کار را به تنهایی انجام دهد نه کارها به سرعت پیش میرفت و نه هزینهها پایین میآمد اما خب با سپردن کار به لامبورگینی همهچیز به خوبی پیش رفت.
البته مالکیت کرایسلر بر لامبورگینی عمر کوتاهی داشت و این برند در سال ۱۹۹۴ فروخته شد. نهایتاً هم لامبورگینی زیر چتر حمایتی فولکسواگن قرار گرفت و الان هم در جایگاهی است که همگان از آن آگاهی دارید.
Ahmad
۳ مهر ۱۳۹۸همیشه یه عده عاقل نمیتونن جلوی خرابکاری یه دیوونه رو بگیرن ولی خب خدا رو شکر در مورد لامبورگینی این اتفاق افتاده
OMID
۳ مهر ۱۳۹۸خدارو شکر?
البته از دیابلو نمیشه گذشت …
گفتم وایپر چرا انقد خوبه ، نگو دستپخت لامبورگینیه:)
یانکی
۳ مهر ۱۳۹۸بزرگترین خدمتش به کرایسلر خریدن جیپ از amc بود.
کافر مقدس
۳ مهر ۱۳۹۸وایپر چه ربطی ب لامبو داشت الان!
وایپر 1991 استارت خرده تو Conner Avenue Assembly میشیگان . پرتوتایپ ش هم برمیگرده به 1989 هفتاد و پنج درصد قطعات ش هم تو آمریکا تولید میشده مدل های مختلف مدلهای 2010 ب قبل که 100 % قطعات ساخت آمریکا بود
یه جور ایرانی جماعت سینه چاک کشورهای دیگه ن که آدم از بقل شاخ در مییاره ! چقدر خفنیم ما !
Hemichan
۴ مهر ۱۳۹۸“البته این خودرو هرگز تولید نشد ولی داستان خرید لامبورگینی توسط کرایسلر کاملاً هم سرراست نبوده زیرا لوتز میگوید مهندسان شرکت وظیفهی تبدیل پیشرانهی 10 سیلندر 8 لیتری تراک به نمونهای سبکوزن برای داج وایپر را داشتهاند. اگر کرایسلر میخواست این کار را به تنهایی انجام دهد نه کارها به سرعت پیش میرفت و نه هزینهها پایین میآمد اما خب با سپردن کار به لامبورگینی همهچیز به خوبی پیش رفت. ”
توضیح خوبی بود
ولی کامل نبود
دلیل وحشتناک بودن موضوع دور شدن کرایسلر از اصالتش بود
طبق سنت کرایسلر فقط یه ماسل کار میتونه به عنوان خودروی پرفورمنس شرکت باشه و ازونجایی که قبلا داج چلنجر این کار رو به خوبی انجام داده بود چلنجر انتخاب شده بود
به حدی شرکت روی این موضوع حساس بود که برای تولید وایپر هم مخالفت زیادی شد تا حدی که میگفتن به رقیب چلنجر تبدیل میشه ولی باب لوتز به دنبال ساخت رقیب کوروت بود برای همین از شلبی که اون سالها با کرایسلر کار میکرد کمک گرفتن و طراحی الگو گرفته شده ی وایپر از روی شلبی دیتونای ۱۹۷۱ شروع شد از طرفی این موضوع باعث میشد لاکوکا دیگه سراغ لامبورگینی نره و از لامبورگینی فقط برای کاهش هزینه ی طراحی موتور وایپر که بر پایه ی مگنوم وی ۱۰ ساخته شده بود کمک بگیره
البته ساخت بدنه ی دیابلو کار کرایسلره
پایان .