دهه ۷۰ میلادی زمان شگفتانگیز برای صنعت خودروسازی جهان بوده است. بیشک این دوران برای خودروهای عضلانی بوده و میتوانیم آن را عصر طلایی خودرو پیش از بحرانهای دهه ۸۰ بنامیم.
در آن زمان کرایسلر دو نسخه از چارجر کوپه را تولید میکرد که یکی از برند داج استفاده میکرد و همه ما آن را به عنوان نماد خودروهای آمریکایی میشناسیم؛ اما نسخه دیگری نیز توسط تأسیسات استرالیایی کرایسلر و با برند والیانت تولید میشد. نسخه استرالیایی چارجر از نظر طراحی، پیشرانهها و سیستم تعلیق با برادر آمریکایی خود تفاوتهای زیادی داشت.
برخلاف مدل آمریکایی، چارجر استرالیا که البته در نیوزلند نیز فروخته میشد تنها از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸ عرضه شد و به عنوان رقیب مستقیم هولدن مورانو و فورد فالکون کوپه به شمار میرفت.
زیباترین نسخه این خودرو VH نام داشت که در سال ۱۹۷۳ معرفی شد و از پیشرانههای ۶ سیلندر متنوع با خروجی ۱۴۰ تا ۳۰۲ اسب بخاری در تریم R/T سود میبرد. همچنین دو پیشرانه ۸ سیلندر نیز در دسترس خریداران بود که یکی از نوع ۵.۲ لیتری ۲۳۰ اسب بخاری و دیگری از نوع ۵.۶ لیتری با خروجی ۲۷۵ اسبی بود.
اگر کرایسلر استرالیا دوباره اقدام به تولید خودرو کند چارجر استرالیایی نیز تولید خواهد شد؟ جواب کوتاه ما متأسفانه منفی است. هولدن، فورد و تویوتا تأسیسات ساخت خود در این کشور را به دلیل مشکلات متعدد ساخت خودرو در استرالیا بستهاند.
اما خب این امر باعث نمیشود که خیالپردازی نکنیم، اینطور نیست؟
خوشبختانه برای آرزو کردن پولی پرداخت نمیشود بنابراین اگر بخواهیم یک چارجر والیانت مدرن را تصویر کنیم با چه خودرویی روبرو خواهیم شد؟
حاصل تصویرپردازیهای ما خودرویی است که در تصاویر مشاهده میکنید. یکی از عناصر تأکید شده روی این طرح مطالعاتی که ما آن را والیانت چارجر ۲۰۲۰ مینامیم نوارهای مشکی عمودی روی گلگیرهای جلو است.
استایل جلوی خودرو بسیار گیرا بوده و با استفاده از میلههای افقی جلوپنجره روی پهنای خودرو تأکید شده است. چراغها نیز از نوع LED طراحی شدهاند. ما پروفایل فست بک مانند را حفظ کرده و از عناصر جذاب روی ستون C برای بهبود جذابیت بصری این طرح مجازی سود بردهایم.
یکی از بهترین نماهای چارجر دهه ۷۰ در بخش عقب بود و ما در اینجا نیز ظاهر پروانه مانند آن را حفظ کردهایم. بخشهای مشکی بزرگ، گلگیرهای جالب و چراغهای LED عقب تکمیل کننده ظاهر با ابهت این خودرو هستند.
خب اگر یک پیشرانه ۸ سیلندر همی در دل چارجر قرار نگیرد نمیتوانیم آن را خودرویی عضلانی بدانیم. پیشرانه ۸ سیلندر ۶.۲ لیتری که قدرت ۷۰۷ اسب بخاری و گشتاور ۸۸۰ نیوتون متری دارد یک والیانت چارجر دیوانهوار را میسازد.
البته نسخه آرامتر این خودرو طبیعتاً از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۶ لیتری و گیربکس ۸ سرعته ZF میتواند استفاده کند. حتی میتوان نسخه هیبریدی را در نظر گرفت زیرا قوانین آلایندگی روزبهروز سختگیرانهتر میشوند.
فورد این رویه هیبریدی سازی را با ارائه موستانگ در آینده پی گرفته و اگر جنرال موتورز نیز همین کار را با کامارو انجام دهد تعجبی نخواهیم کرد.
خب جدای از این طرح مطالعاتی و مجازی آیا کرایسلر دو کوپه عضلانی را میتواند تولید کند؟ در فضای کنونی احتمال رخداد چنین امر بالا نیست.
نظر شما درباره این طرح کلاسیک مدرن شده چیست؟
ایمان
۱ فروردین ۱۳۹۷به نظرم فوق العاده هست ای کاش تولید بشه
power active
۱ فروردین ۱۳۹۷کرایسلر ! عجب جلو پنجره ای خیلی خفن :-)
reza-a
۱ فروردین ۱۳۹۷خیلی خوب شده فکر کنم کلمه مناسب براش خفن باشه
Wrx
۱ فروردین ۱۳۹۷خیلی خوووووووبه????
ونوم اف ۵
۱ فروردین ۱۳۹۷عالیه اگه تولید بشه میتونه بازار خوبی داشته باشه
زکریا
۱ فروردین ۱۳۹۷زیبا نیست ولی من واقعا دوسش دارم.
یه جورایی زمخت و تودل بروه
Mahmood
۱۴ اسفند ۱۳۹۷اینطور مقالات رو که میخونم حسرت اینو میخورم که ای کاش من دهه 70 میلادی در آمریکا زندگی میکردم و نهایت لذت از زندگی رو میبردم??
بهترین دوره برای زندگی بوده.
ای خدااااااااا آخه چراااااااا؟؟؟؟؟؟؟