آبارث، آلفارومئو، فیات، لانچیا، مازراتی، کرایسلر، دوج، جیپ، رم، سیتروئن، دیاس، اوپل، پژو و واکسهال، اینها برندهای گروه خودروسازی جدید استلانتیس هستند. سهامداران فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن بهتازگی به این ادغام بزرگ رأی دادهاند تا یک ابرگروه خودروسازی جدید در دنیا شکل گیرد؛ اما با نهایی شدن ادغام PSA و FCA، کارشناسان صنعت خودرو هماکنون در حال بررسی این موضوع هستند که کدام برندها زیر چتر استلانتیس زنده میمانند و کدامیک تعطیل خواهند شد. گزارشهای آسوشیتدپرس و اتونیور ادعا میکند که کرایسلر به دلیل داشتن تنها دو مدل شامل سدان سالخوردهٔ ۳۰۰ و مینیون پاسیفیکا در سبد محصولات خود، میتواند گزینهای برای تعطیلی باشد.
با وجود ارائهٔ هیچ محصول جدیدی، آیندهٔ برند کرایسلر مبهم به نظر میرسد. البته یکی از سناریوهای ادامهٔ حیات این برند، عرضهٔ برخی محصولات پژو-سیتروئن با برند کرایسلر در آمریکای شمالی است اما فعلاً مشخص نیست که مقامات استلانتیس قصد چنین کاری را دارند یا نه. این در حالی است که چند سال پیش لانچیا محصولات ریبج شدهٔ کرایسلر شامل ۳۰۰، تاون اند کانتری و ۲۰۰ کانورتیبل را به ترتیب با نامهای تِما، وُیاگر و فلاویا در اروپا عرضه کرد اما این کار موفقیت چندانی در پی نداشت. فعالیت لانچیا نیز در حال حاضر به تنها یک محصول یعنی هاچبک اپسیلون و فقط بازار داخلی ایتالیا محدود شده و به همین دلیل همهٔ تحلیلگران موافقاند که این برند افسانهای ایتالیایی باید حذف شود هرچند که فعلاً هیچچیز رسمی نیست.
هرچند کرایسلر و لانچیا دو گزینهٔ اصلی برای تعطیلی هستند اما به گفتهٔ اتونیوز، دوج هم در خطر است. با توجه به اینکه دولت آیندهٔ بایدن قصد دارد استانداردهای سختگیرانهای را در زمینهٔ مصرف سوخت خودروها اجرا کند، پیشبینی شده که محصولات قدرتمند و تشنهٔ سوخت دوج در معرض خطر قرار گیرند. علاوه بر این، باید ببینیم برای بازوی لوکس پژو-سیتروئن یعنی دیاس چه اتفاقی رخ میدهد. مدیران این برند لوکس فرانسوی اظهار داشتهاند که دیاس سودآور است اما میزان فروش پایینی دارد و به همین دلیل استلانتیس میتواند سرمایههای خود را در برندهای پرفروشتر خرج کند؛ و نهایتاً دو برند آلفارومئو و مازراتی هم برای نوسازی محصولات خود به هزینههای کلانی نیاز دارند.
AMG///
۱۷ دی ۱۳۹۹فک کنم پژو داره FCA رو از دوباره میسازه…..
چون این برنامه ها باعث موفقیت FCA میشه
Reza.M
۱۷ دی ۱۳۹۹هی میگم ای کاش مازراتی و الفارومو و لانسیا رو از این مجموعه جدا کنن و بچسبونن به فراری…لیاقتشون از همه این مجموعه رو هم خیلی بیشتره…همه این جریانات به نفع فرانسویا تموم شد…به لطف اشتراک پلتفرمی که صورت میگیره دی اس خیلی راحت میتونه خودشو از سیتروین به طور کامل جدا کنه و به جای مدل های مسخره ای که بیس دیفرانسیل جلو دارن مدل هاییو میبینیم که بیس دیفرانسیل عقب یا چهار چرخ محرک دایم دارن (مثلا ds7 ممکنه ب رقیب gle تبدیل بشه نه glc) چون مشکل نداشتن پیشرانه که موجب میشد همه محصولاتشون از یه پیشرانه فسقلی استفاده کنن و نتونن تو همه کلاسا رقابت کنن هم برطرف میشه
یانکی
۱۷ دی ۱۳۹۹کرایسلر همیشه مشکل مدیریت داشته خواهد داشت فقط دهه 90 نسبتا خوب کار کرد.چندتا برند خودرویی خوب خرید و مدلهای زیادی داد بیرون.کاش خودس رو به خودرو سازی با تولید سالانه1ملیون خودرو با زیر برندهاش میکرد ولی هیچ وقت با دایملر و فیات و حالا پژو دم خور نمیشد.
میثم
۱۷ دی ۱۳۹۹همه اینهایی که گفت رو اگه حذف کنن چیزی که باقی میمونه یه مشت بدرد نخور که مثل این پنگوئنها زور میزنن کنار هم جمع بشن تا از سرما یخ نزنن.
علی آقا
۱۷ دی ۱۳۹۹پنگوئن رو خوب اومدی. :)
Ahmedreza2002
۱۷ دی ۱۳۹۹همه رو هستم ولی داح رو نه دیگه
اخه لامصب همین چلنجر فسیل داره بیشتر از کل مازراتی و فیات میفروشه
داج صرفا نیاز به تزریق سرمایه داره تا بتونه به روز های خوبش برگرده
R@m!n
۱۷ دی ۱۳۹۹داج داره بهترین دورانشو سپری می کنه. دومین ماسل کار پرفروش و دومین پیکاپ فروش آمریکا روزا از این بهتر ؟؟
Hadi
۱۷ دی ۱۳۹۹داج دیگه چرا؟
اون که رو بورسه
کرایسلر و لانچیا هم فقط به پول نیاز دارن و الگو از طراحی گذشته درست مثل آلپاین…
این فرانسوی ها انگار عقل تو کلشون نی……
امیر
۱۷ دی ۱۳۹۹Hadi
فرانسوی جماعت اگه عقل داشتن ک صنعت خودروسازیشون با این تاریخچه سنگینش همچین وضعیتی نداشت….
در اینده نزدیک شاهد نابود شدن برندهای امریکایی خواهیم بود
ツSAMURAIツ
۱۷ دی ۱۳۹۹این فرانسوی ها بقیه رو نابود می کنن تا خودشون رو بالا بکشن
همون کاری که با نیسان کردن
احمد
۱۷ دی ۱۳۹۹نابودی داج و کرایسلر و لانچیا هیچ تاثیری رو صنعت خودرو سازی نخواهد داشت چند تا شرکت کوچولو و لب مرز ورشکستگی… همون بهتر نابود بشن
Ahmedreza2002
۱۷ دی ۱۳۹۹(نباشی دوستام هستن)
این جمله شاید بهترین عبارت برای بازار خودرو این سال ها باشه
برادر من اینا که خوبه بنز و بیمر و فلوکس و … هم که نباشن تو دنیای امروز خلعی حس نمیشه
اما یه نگاهی به پیشینه این برندایی که گفتی بندازی بد نیست خصوصا لانچیا و داج
MOHAMMAD.n.r
۱۷ دی ۱۳۹۹داری در مورد داج حرف میزنی.
چلنجر و رم جز ماشینای پرفروش امریکا هستن
یوسف
۱۷ دی ۱۳۹۹دوج زنده میمونه بهترین کار ادغام برندهای دوج و رم هستش چون تراک ها جزو جدایی ناپذیر هویت دوج هستند و از اول نباید رم از دوج جدا میشد.
کرایسلر باید احیا و به یک برند لوکس ارتقا پیدا بکنه چون تخصص جیپ ساخت اس یو وی و تخصص دوج هم خودروهای عملکردی هستش. اگر کرایسلر حذف بشه عملا در آینده استلانتیس در آمریکا برندی برای رقابت با لوکس های آمریکایی (کادیلاک و لینکلن) و غیر آمریکایی (لکسوس و بنز و …) نخواهد داشت. بین برندهای اروپایی گروه هیچ برندی نیست که بتونه همچین نقشی رو ایفا بکنه چون آلفارومئو یه برند اسپرت و عملکردیه و مازراتی بیشتر خوی فوق لوکس و سوپر اسپرتی داره.
در مورد لانچیا متاسفم چون هیچ امیدی به موندنش نیست و بعید میدونم در شرایط مالی فعلی جهان مشتری و سرمایه گذاری برای خریدش پیدا بشه.
دی اس با توجه به سرمایه گذاری که روی مدل های جدیدش شده احتمالا تا چندین سال به زندگی خودش ادامه میده و حتی احتمال ورودش به آمریکا هم هست.
R@m!n
۱۷ دی ۱۳۹۹مازراتی فوق لوکسه ؟؟ بزور بتونه همون لقب سوپراسپرتو یدک بکشه
Ramin
۱۷ دی ۱۳۹۹خودم از دوج خوشم نمیاد
ولی نباید ادغام چه …
دوج و کرایسلر یکی از نماد های آمریکایی هست…
واقعا نمیدونم چی بگم…
ولی دوج و کرایسلر فقط نسخه های قدیمشون ماله دهه 70 الی 80 ….. اون ها واقعا خوب بودن…
RezaRs
۱۷ دی ۱۳۹۹لاکن دوباره از بی کیفیتی المانی ها و گودرت و لوکسی چینی ها برامون حرف بزن روشن شیم
SS
۱۷ دی ۱۳۹۹دوج رو میخوان تعطیل کنن؟!
– زهی خیال باطل!
Elmiraj
۱۷ دی ۱۳۹۹داج و کرایسلر حذف بشن……
و از درآمد کلان جیپ و RAM هم برای احیای دو شکست خورده بنام DS و مازراتی استفاده بشه…
.
چه معامله خوبی…!!!!
(خاک تو سر مقامات کرایسلر که از همون اول بجای طی کردن راه جنرالموتورز و فورد ، آویزون شکست خوردهای مثل فیات شدن )
R@m!n
۱۷ دی ۱۳۹۹این حرکت مصداق بارز لقمرو دور کله پیچوندنه. وقتی داج حداقل بازار خودشو داره دلیلی نداره. DS و مازراتی هم با تزریق سرمایه و حمایت یه معامله 50-50 هستن. خودت حاظری آلمانی ها و برندای لوکس ژاپنیو و آمریکاییو ول کنی DS و مازراتی بخری که عملا هیچ برتری ندارن و قیمتشونم آنچنان فاصله ای نداره
R@m!n
۱۷ دی ۱۳۹۹من معنی حذف شدن نفهمیدم یعنی کلا داج تعطیل میشه ؟؟
حسین دهمرد
۱۷ دی ۱۳۹۹حس خوبی به آینده شون ندارم چون فرانسوی ها همش سیاسی کاری میکنن عملکردشون طبق بازار پیش نمیره بقیه رو فدای خودشون میکنن.
برند مازراتی و زبان طراحیش پتانسیلش از تمام برندهای گروه بیشتره. کسی برای ds صد هزار دلار نمیده اما مازراتی ماشین یک میلیون دلاری هم بده کسی تعجب نمیکنه. میتونه پرچمدار فوق لوکس گروه باشه. مثه بنتلی یا پورشه (یا معجونی از این دوتا)برای فولکس.
Moein
۱۷ دی ۱۳۹۹دقیقا همینطوره
خیلی جالبه بعضی ها میان برند نو پا و ضعیف DS رو با مازراتی با اون عقبه مقایسه میکنن
تنها برندی که میتونه لقب لاکچری گروه رو داشته باشه مازراتیه
آلفا رومئو هم برند پرمیوم و اسپرت
تمام زیر برندهای آمریکایی هم بنظرم باید حفظ بشه
اگر بنا بر حذف شدن باشه چی بهتر اوپل و واکسهال؟؟
ارشیاsc20
۱۷ دی ۱۳۹۹دوج؟!؟!
مگه فیات کراسیلر به جز دوج شرکت سود دهی داره؟
لانچیا رو باید یه سرمایه بدن بهش بکشنش بالا.
مثل مازراتی.
کرایسلر هم به نظرم میتونه برگرده.
ولی دوج رو میخوان تعطیل کنن؟!؟!
اصلا با عقل چجور در نمیاد!!!??????
فرشاد
۱۷ دی ۱۳۹۹همین اول کاری بنظر زیرش زاییدن
داج نگران قوانین بایدن هم نباشه چون قراره موتور های 1.6 لیتری پژو رو بمالن بهش
911
۱۷ دی ۱۳۹۹تنها برندی که لایق حذف شدنه دی اسه
E39
۱۹ دی ۱۳۹۹فرانسوی ها با این ادغام برای ورود به بازار آمریکا میانبر زدند ولی باید تو سطح زیر متوسط بازار آمریکا رقابت کنند که ژاپنی ها و کره ای ها مجال نمیدهند.تنها کاری که می تونن انجام بدن احیای کرایسلر با طراحی های بروز با حفظ اصالت برند و مدیریت مالی بهتر هست. برند فرانسوی در آمریکا جایگاهی نداشته و نخواهد داشت. فرانسوی ها نوآوری خاصی هم که در جهت کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی باشه ندارن. البته سیتروئن و پژو تاریخ پر افتخاری دارند اما در برهه فعلی دچار نوعی گیجی و عدم درک آینده بازار جهانی هستند.