آخرین دستگاه کرایسلر ۳۰۰ از خط تولید خارج شد اما طبق گزارشات، در آینده یک سدان الکتریکی جایگزین این خودرو خواهد شد.
طی مراسمی در کارخانهٔ برامپتون در انتاریو، فصل مهمی در تاریخ یک خودروی افسانهای آمریکایی به پایان رسید. آخرین کرایسلر ۳۰۰ از خط تولید خارج شد. این نمونهای با رنگ زیبای قرمز مخملی است که نقطهٔ اوج میراث ۷۰ سالهٔ ۳۰۰ محسوب میشود. در سپتامبر گذشته، کرایسلر نسخهٔ تولید محدودی از ۳۰۰ را برای خداحافظی با این خودرو معرفی کرد. این نسخه به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی مجهز بود که تنها ۲,۲۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. کل این تعداد ظرف تنها ۱۲ ساعت فروخته شد.
داستان کرایسلر در سال ۱۹۵۵ آغاز شد. اولین نمونهٔ این خودرو با نام C-300 به بازار آمد و هرچند بهعنوان یک کوپهٔ لوکس تعریف میشد اما به لطف برخورداری از پیشرانهٔ ۵.۴ لیتری V8 با ۳۰۰ اسب بخار قدرت، گرگی در لباس میش بود. این سری از کرایسلر ۳۰۰ که با عنوان سری Letter شناخته میشد، طی پنج نسل تا سال ۱۹۶۵ به تولید رسید و سپس در سال ۱۹۷۰ فقط به مدت یک سال با نام هرست ۳۰۰ بازگشت. از این مدل تنها ۵۰۱ دستگاه ساخته شد.
۳۰۰ اما در سری دیگری بنام Non Letter هم تولید میشد که از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۱ ساخته شد. این سری هم در سال ۱۹۷۹ در قالب پکیجی سفارشی برای کرایسلر کوردوبا بازگشت و فقط در همین یک سال ارائه شد. پسازاین، برای چند دهه خبری از نام ۳۰۰ نبود تا اینکه پس از گذشت دوران ناخوشایند دههٔ ۸۰ و رکورد دههٔ ۹۰، کرایسلر در سال ۱۹۹۸ سدان کاملاً جدیدی را با نام 300M معرفی کرد. این یک سدان فول سایز لوکس با پیشرانهٔ طولی و دیفرانسیل جلو بود که بازگشت ضعیفی برای نام بزرگ ۳۰۰ محسوب میشد.
دو سال بعدازآنکه 300M در سال ۲۰۰۳ کنار رفت، کرایسلر سدان کاملاً متفاوتی را با نام ۳۰۰ معرفی کرد یعنی همان مدلی که همه میشناسیم و دوستش داریم. بااینحال، ساخت این ۳۰۰ جدید به خاطر استفاده از پلتفرم دیفرانسیل عقب، بدون کمک فنی مرسدس بنز امکانپذیر نبود. این ماشین علاوه بر اجزای شاسی و سیستم تعلیق که از مرسدس E کلاس و S کلاس قرض گرفته بود، از پیشرانهٔ V6 توربودیزل و گیربکس 5G-Tronic مرسدس استفاده میکرد.
۳۰۰ در سال ۲۰۱۰ بهروزرسانی بزرگی را تجربه کرد. این بهروزرسانی آنقدر بزرگ بود که کرایسلر نام پلتفرم را از LX به LD تغییر داد و خودرو تحت عنوان نسل دوم به بازار آمد. در این نسل، تولید نسخهٔ استیشن کمفروش ۳۰۰ که بجای برامپتون در اتریش توسط مگنا اشتایر ساخته میشد خاتمه یافت. این همان نسلی است که با تجربهٔ یک فیسلیفت در اواخر سال ۲۰۱۴، تا به امروز در حال تولید بود. البته هرچند هماکنون تولید ۳۰۰ خاتمه پیدا کرده اما این به معنای مرگ نام باسابقه و افسانهای کرایسلر نخواهد بود زیرا طبق گزارشات، یک سدان الکتریکی جایگزین این ماشین خواهد شد. فعلاً اطلاعات چندانی در مورد ۳۰۰ الکتریکی در دست نیست.
yaghoub
۲۱ آذر ۱۴۰۲هایزنبرگ
blackwing
۲۱ آذر ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/12/Chrysler-300-3.jpg
عجببببب رخی داره این اتاق !
متاسفانه استقبال از کرایسلر ۳۰۰ تو این چند سال خیلی پایین اومد بخاطر همین از ۲۰۱۰ تا الان دیگه نسل جدیدی ازش بیرون نیومد ، سال ۲۰۱۶ کرایسلر موتور هلکت رو داشت تست میکرد روی مدل ۳۰۰ ولی بخاطر فروش پایین کنسل شد. عکس های جاسوسی هم از مدل هلکت منتشر شده بود…
یکی از دلایل فروش پایین ، ضعف و خرابی بیش از حد جلوبندی و موتور مدل ۳۰۰ بود که ظاهراً خیلی از مالکین این ماشین نارضایتی داشتن.
امیرحسین
۲۱ آذر ۱۴۰۲من یادمه مدل هلکت کرایسلر ۳۰۰ اول برای بازار آمریکا تولید شد توقف تولید خورد بعد اومد برای خاورمیانه تو عربستان اگه اشتباه نکنم اونجا هم تولیدش متوقف شد
(Ali(chevynova
۲۱ آذر ۱۴۰۲اصالت ۷۰ سالش فقط
یه مدل امریکایی ۷۰ سال عقبه داره چه برسه بقیه مدلهاشون نظیر سابربن و موستانگ و …
این یعنی اصالت
پس…..
ماشالاه پشتوانه
ماشالاه اصالت
ماشالاه عقبه درخشان
سالار فصل
۲۱ آذر ۱۴۰۲خود شما نوا داری؟
اگر بله میشه در مورد ماشینت توضیحاتی بدی بهمون؟
قطعاتش فنی و تزیینات
استفاده روزانه و غیره
(Ali(chevynova
۲۱ آذر ۱۴۰۲نوا من ۸ سیلندره
دنده دستی
کلا ماشین قدیمی برا زیر پا اشتباهه
لوازم فنی و تزیینیش هم به وفور گیرمیاد ولی بشرط اونکه قیمت لوازمهاش رو با پژو و سمند مقایسه نکنید
محمد
۲۱ آذر ۱۴۰۲بازم ماشاالله ماشاالله و ریپلای نفر اول رو شروع کرد ، تو بقیه پست ها به بنر میگه چینی حالا که میبینه پلتفرم و گیربکس یکی از آمریکایی ترین ماشین ها مال بنزه زبونش رو موش خورده
(Ali(chevynova
۲۱ آذر ۱۴۰۲همینه که هست
ناراحتی نخون
(Ali(chevynova
۲۱ آذر ۱۴۰۲تازه یاد نگرفتم
ولی بهترین جوابه به تو
سوشیانت
۲۱ آذر ۱۴۰۲متاسفانه بعضی وقت ها اطلاعات غلطی منتشر میشه و یه عده هم مثل طوطی تکرار میکنن!
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.musclecarsandtrucks.com/the-mercedes-connection-to-dodge-charger-and-challenger-explained/&ved=2ahUKEwjO0-vc6ImDAxUGg_0HHXPsDdgQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1WDdGFmDzoI4DcgalzoDTY
اینجا هم گفته که پلتفرم lx کرایسلر ربطی به پلتفرم بنز نداره و اون زمان فقط به دلیل اتحاد کرایسلر و دایملر یه سری قطعات مشترک بود همین!
محسن
۲۱ آذر ۱۴۰۲کلا این دنیا لیاقت دوج و کادیلاک و نداره بزار این برندام بمیرن تا همه بفهمن وقتی دوج با پول جی ویز ۸ سیلندر دیفرانسیل عقب میفروخت این ادما بازم دنبال تخریبش بودن
شاید اینده بفهمن چیو از دست دادیم بقیه کمپانیها سالها تلاش کنن نمیتونن یه ماشینی مثل دوج چارجر طراحی کنن که هم خوشگل هم زیبا هم با ابهت هم ایمن هم ارزان هم کاربردی باشه
ARIAN
۲۱ آذر ۱۴۰۲تسلیت usa😢 برای عزیز تازه درگذشته ناکام اجماعا صلوات. غم آخرتون باشه دوستان آمریکایی باز
حسین
۲۱ آذر ۱۴۰۲وقتی در عراق دیدم تاکسی هست دچار شکست شدم!
امیرحسین
۲۱ آذر ۱۴۰۲کرایسلر برقی نه کرایسلر ۳۰۰ بنزینی نسل جدید باید بیاد بیرون
ممد ژانگولر
۲۱ آذر ۱۴۰۲کرایسلر ۲۰ ساله داره میگه این یکی تولید آخرمونه . اینم حکایت شرکت اپل هست که میگفت میخوایم تلویزیون تولید کنیم . یکیش خود من انگشت به دهن صبر کردیم تلویزیون نخریدیم تا اپلش بیاد 😂
مهراد
۲۱ آذر ۱۴۰۲ممد ژانگولر تلوزیون فقط صنام ، حمایت از تولید داخلی
من و تو که دلسوزیم باید از تولید حمایت کنیم
😘😘❤❤
ممد ژانگولر
۲۱ آذر ۱۴۰۲داداش تلویزیون فقط شهاب عشق است
محسن
۲۱ آذر ۱۴۰۲عزیز درسته ما باید حمایت کنیم ولی اینا با این همه گرد و خاک بومی سازی ملی سازی وقتی همه چیزی که میسازن هنوز چینیه من یکی که اعتماد نمیکنم بجز اسمش چیز دیگش ایرانی باشه البته صنام و فاطر ایرانیم نیستن
مهدی
۲۱ آذر ۱۴۰۲جز خودروهای به شدت مورد علاقه من هست تو اهواز هم همیشه وسوسه میشدم بگیرم یه زمانی واقعا ارزون بود و در دسترس. حیف که نسل اینا رو به انقراض هست و جای قل قل و بیس اگزوز اینا باید در آینده صدا آرمیچر بشنویم
JaMsHiD
۲۱ آذر ۱۴۰۲نترس فعلا بیست ساله دیگه ایرانخودرو TU5 و XU7 رو ول میکنه تازه میچسبه به ۱.۶ هیبرید پژو😎💪
هنوز مهمون آشغ… ببخشید موتور های بسیار خوب درون سوز فرانسوی هستیم☺️🤝
Farhan
۲۱ آذر ۱۴۰۲هعی شکست عشقی خوردم
حمیدرضا
۲۱ آذر ۱۴۰۲بااینحال، ساخت این ۳۰۰ جدید به خاطر استفاده از پلتفرم دیفرانسیل عقب، بدون کمک فنی مرسدس بنز امکانپذیر نبود. این ماشین علاوه بر اجزای شاسی و سیستم تعلیق که از مرسدس E کلاس و S کلاس قرض گرفته بود، از پیشرانهٔ V6 توربودیزل و گیربکس ۵G-Tronic مرسدس استفاده میکرد.
قابل توجه اون دوست متعصبی که چند وقت پیش مدعی بود این ماشین هیچ اشتراکی با مرسدس نداره. ملاحظه بفرمایید سوشی جان😉
سوشیانت
۲۱ آذر ۱۴۰۲https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.musclecarsandtrucks.com/the-mercedes-connection-to-dodge-charger-and-challenger-explained/&ved=2ahUKEwjO0-vc6ImDAxUGg_0HHXPsDdgQFnoECBUQAQ&usg=AOvVaw1WDdGFmDzoI4DcgalzoDTY
من لینک فرستاده بودم همون موقع باز هم میفرستم پلتفرم بنز و کرایسلر هیچ ربطی به هم ندارن فقط یه سری قطعات مشترک بود
حمیدرضا
۲۸ آذر ۱۴۰۲همون موقع گفتم قطعه مشترک با مرسدس داره ولی گفتی هیچگونه اشتراکی وجود نداره. خداروشکر که کامنتات پاک نشده و نمیتونی حرفتو عوض کنی
محسن
۲۱ آذر ۱۴۰۲V6 دیزل هم همچین خوب نبود جرمی کلارکسون ازش متنفر بود
90s culture
۲۱ آذر ۱۴۰۲مثله یه بادیگارد چارشانه و خوش پوش قلدر! در کنار دیگر ماسکل کار ها امریکایی بودی….👋
یوسف
۲۱ آذر ۱۴۰۲امیدوارم برند باسابقه کرایسلر به زودی احیا بشه، با کنار رفتن 300، کرایسلر فقط ون پاسیفیکا رو در حال تولید داره که برای کرایسلر که زمانی یک برند لوکس در حد کادیلاک و لینکلن بود فاجعهس.
Scuderia Ferrari
۲۱ آذر ۱۴۰۲قلبم با رفتن کرایسلر ۳۰۰ و نیسان ماکسیما شکست
حالا چی میتونه جای انجین های V6 و V8 رو بگیره ؟؟
برقی ها متاسفانه لذت و هیجان رو از ماشین بازا گرفتن
محسن
۲۱ آذر ۱۴۰۲دقیقا ماکسیما برای ایرانیا و کرایسلر ۳۰۰ و دوج چارجز برای خارجیا یه چیز ب خصوصه
که حیف دارن از بین میرن
محمد
۲۱ آذر ۱۴۰۲خیلی ناراحت شدم، من عاشق این ماشینم واقعا 💔
MasouD
۲۱ آذر ۱۴۰۲در تمام زندگیم (نکرده ام) میگفتم اگه مجرد موندم کامارو و اگر زن و بچه داشتم کرایسلر۳۰۰
روح و روانم نابود شده
کاوه
۲۱ آذر ۱۴۰۲داد بی داد.هیییی روزگار.چرا مردم اینهمه بی سلیقه شدن؟؟؟؟؟حیف نیست این تولیدش متوقف بشه و جاش مثلا تسلا ۳ تولید بشه؟درسته قدیمیه ولی وجدا خییییییییلی خفنه.امیدوارم جانشین اش هم به خفنی خودش باشه هر چند بعیده.احتمالا ممیان یه ۴ سیلندر هیبریدی با ۲۰ متر صفحه نمایش داخلی تولید میکنن که از ترند روز پیروی کرده باشن و ۰ای یه محصولی که عملا با ظاهرش باهات حرف میزنه یه چیز بی روح عین تسلا ۳ تولید میکنن.کرایسلر اگه اشتباه نکنم فقط این و ون پاسفیکا رو روی خط تولید داشت.اینم رفت و فقط مونده پاسفیکا.ادم حس میکنه داره نفسای اخرشو میکشه و اینم داره میره پیش اولدزموبیل
Zahid AMG. 2005
۲۶ آذر ۱۴۰۲یکی یکی دارن تموم میشن 😭😭😭