برند کرایسلر اگرچه در حال حاضر وضعیت مطلوبی ندارد اما در چند دهه گذشته اختراعات و نوآوریهای بسیار مهمی داشته است و ما نیز میخواهیم برخی از آنها را معرفی کنیم.
اگر به دنیای خودرو علاقهمند باشید حتماً با برندهای کرایسلر، جیپ، دوج و رم آشنا هستید. این برندها هماکنون وضعیت خیلی خوبی ندارند و دلیل آن را میتوان سبد محصولات محدود و قدیمیدانست. به این موضوع باید مشکلات کیفیتی محصولات شرکتهای یاد شده را نیز اضافه کرد. البته کرایسلر سابقه اوضاع نامساعد را داشته هرچند این بار شرایط واقعاً وخیم است. اولین خودروی کرایسلر در سال ۱۹۲۴ معرفی و توسط شرکت مکسول موتور تولید شد. والتر کرایسلر با هوش تجاری بالا توانست عمده سهام مکسول را خریداری نموده و آن را به یک غول در صنعت خودروی آمریکا بدل نماید. کرایسلر چگونگی ساخت خودرویی جذاب و رقابتی را میدانست و به همین خاطر توانست اختراعات زیادی داشته باشد. در ادامه شما را با اختراعات مهم کرایسلر آمریکا آشنا میکنیم.
نوآوریهای مهم کرایسلر
فرمان هیدرولیک
راندن خودرویی با فرمان ساده بسیار دشوار به نظر میرسد اما خودروها تا چندین دهه فاقد فرمان هیدرولیک بودهاند. تا قبل از سال ۱۸۹۴ حتی خبری از غربیلک فرمان هم نبوده و رانندگان از یک اهرم برای کنترل خودروهای اولیه استفاده میکردهاند. خودروهای چندین دهه قبل نیز دارای فرمانهای بزرگی بودهاند که چرخاندن آنها کار دشواری به نظر میرسید. با اینکه ایده اختراع فرمان هیدرولیک مدتها قبلتر وجود داشت اما در جنگ جهانی دوم بود که کامیونهای نظامی و خودروهای زرهی از آن استفاده کردند. پس از جنگ بود که کرایسلر از مزیت پتنت منقضی شده برای تولید سیستم فرمان هیدرولیک استفاده کرد و اولین خودروی مجهز به آن کرایسلر ایمپریال ۱۹۵۱ بود.
کروز کنترل
شاید دانستن این موضوع که کرایسلر برای اولین بار از کروز کنترل استفاده کرده سورپرایز کننده باشد اما موضوع احساسبرانگیز این بوده که سیستم یاد شده توسط فردی نابینا اختراع شده است. به لطف اولین فارغالتحصیل نابینای دانشگاه پنسیلوانیا، ما میتوانیم از کروز کنترل در مسیرهای طولانی استفاده کنیم. رالف تیتور که از تنظیم مداوم سرعت خودرو ناراحت بود به فکر تولید سیستمی برای ثابت ماندن سرعت افتاد. در سال ۱۹۳۶ تیتور کروز کنترل خود را تست کرد و نهایتاً در سال ۱۹۴۵ آن را ثبت تجاری نمود. با اینکه مهندسان کرایسلر مخترع کروز کنترل نبودهاند اما کرایسلر اولین شرکتی بود که به ظرفیتهای آن پی برد و در سال ۱۹۵۸ آن را با عنوان اتو پایلوت عرضه کرد.
تحلیل داده بزرگ
برای تولید یک خودرو فرایند بسیار عظیمی طی میشود. هزاران نفر پیش از عرضه یک خودرو مشغول فعالیت هستند و واضح است که برای انجام درست کارها باید برنامهریزیهای زیادی صورت گیرد. ریشه همه این فرایندها به والتر کرایسلر بازمیگردد. او که کار خود را به عنوان یک مکانیک شروع کرده بود در چندین کارخانه وارد عرصه مدیریت شد و در سال ۱۹۱۲ به بیوک پیوست تا بتواند نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کند. کارهای او باعث شد تولید سالانه بیوک در ۴ سال از ۲۰ هزار به ۱۲۴ هزار دستگاه برسد. او فهمید که داشتن دادههای مهم برای بررسی تولید و حذف فرایندهای زائد ضروری است و با دانش خود توانست خط تولید بیوک را بهینهسازی کند. موفقیت او در بیوک باعث شد او برند خود را راهاندازی کند. تکیه کرایسلر بر پردازش دادهها موفقیت زیادی به ارمغان آورد.
ترمز ضد قفل
یکی از مهمترین و بهترین سیستمهای ایمنی خودروها ترمز ضد قفل است که جان انسانهای زیادی را نجات داده است. اولین ثبت اختراع این ترمز به سال ۱۹۲۸ و کارل وسل مربوط میشود اما او نتوانست محصولی عملکردی را بسازد. در دهه ۶۰ میلادی بود که جنسن FF به عنوان اولین خودروی چهار چرخ محرک دنیا از ترمز ضد قفل بهره برد هرچند این سیستم کاملاً مکانیکی بود و تنها ۳۲۰ دستگاه از آن ساخته شد. اولین نمونه ترمز ضد قفل الکترونیکی در سال ۱۹۷۱ و روی کرایسلر ایمپریال نصب شد. این آپشن ۳۵۰ دلاری بسیار گرانقیمت بود و خریداران زیادی از خیر آن گذشتند.
تزریق سوخت الکترونیکی
خودروهای مدرن به خاطر تزریق سوخت الکترونیکی خود مصرف سوخت پایین و قابلیت اطمینان خوبی دارند. زمانی که کاربراتور از خودروها حذف و انژکتور وارد میدان شد مشکلات زیادی مرتفع گردید. توسعه سیستم تزریق سوخت از سالها قبل شروع شده بود و در دهه ۳۰ میلادی روی موتورهای دیزلی و هواپیماهای جنگ جهانی دوم وجود داشت اما این سیستم در خودروهای سواری کمی بعد عرضه شد و اولین بار خودروهای مسابقهای و سپس مرسدس بنز 300SL رودستر ۱۹۵۷ از آن استفاده کردند. البته این سیستمها کاملاً مکانیکی بودند و برای عملکرد خود به خلا و چرخش میللنگ تکیه داشتند اما کرایسلر یک سال پس از مرسدس بنز سیستمی با نام الکتروژکتور را معرفی کرد. این آپشن ۴۰۰ دلاری توسط بندیکس تولید شده بود و بسیار شبیه سیستمهای امروزی بود. به خاطر مشکلات متعدد تنها ۵۴ دستگاه خودروی مجهز به تزریق سوخت الکترونیکی کرایسلر فروخته شدند و اکثر آنها نیز در مدتی کوتاه راهی نمایندگیها شدند تا مجدداً از کاربراتور استفاده کنند.
ترمزهای دیسکی
ترمزهای دیسکی در اکثر خودروهای امروزی بهصورت استاندارد وجود دارد اما خودروهای قدیمی از ترمزهای کاسهای استفاده میکردند. کرایسلر با معرفی ترمزهای دیسکی تحول مهمی به وجود آورد. تا مدتها قبل از تأسیس شرکت کرایسلر، کمپانی مکسول اولین خودروی این شرکت را تولید کرد و با اینکه خودروهای دیگر با ترمزهای مکانیکی عرضه میشدند اما کرایسلر اولین خودروی سواری تولید انبوه با ترمز هیدرولیکی چهار چرخ را تولید نمود. با اینکه دوزنبرگ برای اولین بار از ترمز هیدرولیکی استفاده کرده بود اما فقط چند خودرو از این سیستم استفاده میکردند. کرایسلر در سال ۱۹۴۹ ترمز دیسکی را روی خودروهای سواری نصب کرد.
فیلتر روغن
خودروهای اولیه فاقد فیلتر روغن بودهاند و تنها راه تمیز نگه داشتن این مایع ضروری، تعویض آن در هر ۸۰۰ تا ۲۵۰۰ هزار کیلومتر بوده است. با گذشت زمان سیستمهای روان کاری پیشرفتهتر روی خودروها نصب شد و بنابراین نیاز به یک سیستم فیلتراسیون کارا وجود داشت تا مانع ورود برادهها و آلودگیها به قطعات مختلف موتور شود. راهحل این موضوع در سال ۱۹۲۳ ارائه شد. ارنست سوئیتلند و جورج گرین هالگ با استفاده از صفحات پارچهای مختلف در داخل یک قوطی اولین فیلتر روغن مدرن را تولید کردند. مکسول با اطلاع از ظرفیتهای این فیلتر، مشغول تست آن شد و والتر کرایسلر نیز همین زمان وارد شرکت شد و آن را روی خودروی جدید خود نصب کرد تا اولین خودروی کرایسلر اولین خودروی سواری با فیلتر روغن قابل تعویض لقب بگیرد.
خودروی سخنگو
دهه ۸۰ میلادی پر از تکنولوژیهای جالب بوده است. از میکرو پردازندهها گرفته تا نمایشگرهای اولیه، خودروها به ویژگیهای متنوعی تجهیز شدند. خودروهای سخنگوی آن زمان معمولاً دارای داشبوردهای دیجیتالی جدید بودند و هشدارهای صوتی متنوعی را ارائه میکردند. این ویژگی در سال ۱۹۸۱ روی محصولات نیسان ارائه شد و دو سال بعد هم کرایسلر از آن بهره گرفت هرچند تفاوت زیادی بین سیستم نیسان و کرایسلر وجود داشت. هشدار صوتی الکترونیکی کرایسلر ۱۱ پیام مختلف را به اطلاع راننده میرساند.
تستهای تونل باد
ایده طراحی خودرو بر اساس ظاهر آن و حدس زدن درباره اینکه چگونه در برابر باد مخالف عمل خواهد کرد کاملاً عجیب به نظر میرسد اما در سالهای اولیه تولید خودرو هیچکسی به آیرودینامیک فکر نمیکرد. البته که کسی به شیشههای انحنادار و آیرودینامیک فعال دسترسی نداشت هرچند در نهایت فردی متوجه این موضوع شد و تصمیمات مهمی گرفت. کارل بریر جزو مهندسان ارشد کرایسلر بود که اختراعات زیادی داشت. بریر ایده تست خودرو قبل از تولید را پیشنهاد کرد. او میخواست درباره چگونگی عبور هوا از روی خودروها مطالعه کند و به همین منظور اولین تونل باد تست خودروها را تولید کرد و فهمید که راندمان آیرودینامیکی خودروها چقدر بد است. پس از مطالعات بسیار او کرایسلر ایرفلو ۱۹۳۴ را تولید کرد که طراحی خاصی داشت. البته مردم آماده چنین طرح رادیکالی نبودند و به همین خاطر خودرو راه به جایی نبرد.
دستهموتور لاستیکی
خودروسازان در ابتدا موتورها را روی دستهموتورهای فلزی نصب میکردند. با اینکه دستهموتورهای فلزی محکم و بادوام بودند اما تمامی لرزشها را به شاسی منتقل میکردند؛ اما کرایسلر راهحل جدیدی برای رفع این مشکل پیدا کرد. بزرگترین تغییر در سال ۱۹۳۲ رخ داد یعنی زمانی که از لاستیک مقاومی برای تولید دستهموتورها استفاده شد. لرزشها دیگر به شاسی و کابین منتقل نمیشدند و خودرو سواری نرمتر و راحتتری داشت. البته باید دانست اولین نمونه دستهموتور لاستیکی خودرو توسط جوزف فرگوسن ایرلندی و در سال ۱۹۱۴ تولید شده است.
𝐀𝐥𝐢
۱۳ اسفند ۱۴۰۳انتظار خودروی سخنگورو نداشتم واقعا برای اون زمان خیلی پیشرفته بود
bMw
۱۳ اسفند ۱۴۰۳ایران خوردو و سایپا در سال ۱۳۷۰ : چراغ هالوژنی جدید توسط ما اختراع شد و جایگزین چراغ های ال ای دی شد که پیشرفت چشمگیری داشته ایم زیرا نور کمتر ، گرمای بیشتر و دوام کمتری دارد و پیشرفت محسوسی است
به کجا داریم میرسیم تکنولوژی ۵۰ سال پیش کرایسلر از الان ما بیشتر بود
bMw
۱۳ اسفند ۱۴۰۳تازه از ۵۰ سال خیلی بیشتر
Titanium
۱۳ اسفند ۱۴۰۳ماشالا واقعا
ولی الان کرایسلر کجاست؟
😢😢
ALI
۱۳ اسفند ۱۴۰۳چه اختراع های کاربردی و خوبی … حیفه شرکتی با این همه خدمت به خودروسازی دنیا وضع تولید و فروشش خوب نباشه….
Titanium
۱۳ اسفند ۱۴۰۳کرایسلر ایرفلو هم میزاشتین.
Taha Ayoobi
۱۳ اسفند ۱۴۰۳گذاشتن که
Titanium
۱۳ اسفند ۱۴۰۳آهان راست میگی گذاشتن
Taha Ayoobi
۱۳ اسفند ۱۴۰۳خیلی عالی بود، کرایسلر واقعا ماشالا داره.
حیف که وضعش بده…
Taha Ayoobi
۱۳ اسفند ۱۴۰۳کرایسلر 300E 1959، از اولین آینه عقب با قابلیت تیره کردن نور (Mirror-Matic) استفاده می کرد.