پیشرانههای همی کرایسلر یکی از مشهورترین موتورهای آمریکایی محسوب میشوند. در ادامه به تاریخچهٔ و شرایط آیندهٔ این موتورهای افسانهای خواهیم پرداخت.
موتور همی چیست؟
پیشرانهٔ همی به موتورهایی گفته میشود که محفظهٔ احتراق نیمکرهای شکل دارند. این نوع طراحی باعث بهبود جریان هوا میشود که افزایش قدرت را به دنبال دارد. در این نوع موتور، سر سیلندر و پیستونها فرمی گنبدی شکل دارند. هرچند اصطلاح همی در دههٔ ۶۰ ابداع شد ولی پیشینهٔ این موتورها به بیش از ۷۰ سال قبل بازمیگردد. اولین موتوری که همی نام گرفت، موتور ۴۲۶ یا ۷ لیتری کرایسلر بود که در اواسط دههٔ ۶۰ در نسخههای مسابقهای تولید شد. بااینحال، پیشرانههایی با محفظه احتراق کروی سالها قبل از این ساخته شده بودند. اولین موتور کرایسلر که با این نوع محفظهٔ احتراق ساخته شد، پیشرانهای با نام فایرپاور در سال ۱۹۵۱ بود. بهطورکلی، تاریخچهٔ موتورهای همی را میتوان به سه بخش تقسیم کرد:
- نسل اول از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۸
- نسل دوم از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱
- نسل سوم از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴
نسل اول موتورهای همی
اولین نسخه از موتور فایرپاور کرایسلر که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد، ۵.۴ لیتری با ۱۸۰ اسب بخار قدرت بود اما در سال ۱۹۵۷ موتور همی بزرگتری با حجم ۶.۴ لیتر معرفی شد که قدرت را دو برابر کرد. این موتور ۶.۴ لیتری که بین ۳۲۵ تا ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت، مختص خودروهای پرچمدار بود و در مدلهایی مثل کرایسلر 300C، ایمپریال و کرایسلر نیویورکر استفاده شد. علاوه بر این، از نسل اول موتورهای همی کرایسلر یک نسخهٔ ۴.۸ لیتری با ۱۸۵ اسب بخار قدرت برای خودروهای دسوتو و یک نسخهٔ ۴ لیتری با ۱۴۰ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت برای خودروهای دوج هم ساخته شد.
نسل دوم موتورهای همی
برخلاف نسل اول موتورهای همی کرایسلر که در چند نسخهٔ مختلف ساخته شد، نسل دوم این موتورها فقط شامل یک نسخه یعنی نیروگاه افسانهای ۷ لیتری یا ۴۲۶ بود. این موتور نمادین در دهه ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ در سینهٔ قویترین ماسل کارهای گروه کرایسلر مثل دوج چارجر و چلنجر و پلیموث باراکودا قرار گرفت. این موتور ابتدا فقط بهصورت مسابقهای عرضه شد ولی کرایسلر از اواخر دههٔ ۶۰ نسخهٔ جادهای آن را هم ارائه کرد. نسخهٔ جادهای نسبت تراکم پایینتر ۱۰.۲ نسبت به ۱۲.۵ نسخهٔ مسابقهای داشت و بجای منیفولد اگزوز فولادی از نمونهٔ آهنی استفاده میکرد. این نیروگاه ۷ لیتری ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت.
نسل سوم موتورهای همی
موتورهای همی مدرن کرایسلر از لحاظ ساختار کاملاً با نسلهای اول و دوم متفاوت هستند. درواقع، این موتورهای جدید دیگر محفظهٔ احتراق نیمکرهای ندارند ولی ازآنجاییکه همی تبدیل به نامی نمادین شده بود، کرایسلر برای موتورهای V8 جدید خود همچنان از همین نام استفاده کرد. متداولترین نسخههای نسل سوم موتورهای همی کرایسلر ۵.۷ لیتری و ۶.۴ لیتری هستند که در خودروهای مختلف دوج، کرایسلر، رم و جیپ استفاده شدند. بااینحال، عنوان قویترین و جذابترین نسخهٔ موتورهای همی جدید کرایسلر به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ اختصاص دارد که تا ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. قدرت این موتور در چلنجر دیمن ۱۷۰ با سوخت E85 حتی به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید. این در حالی است که نسخههای تنفس طبیعی ۵.۷ و ۶.۴ لیتری به ترتیب ۳۴۰ و ۴۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
آیندهٔ موتورهای همی
در دوران مدیریت «کارلوس تاوارس» بر استلانتیس، کرایسلر به تولید پیشرانههای همی پایان داد و موتور جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین را جایگزین آنها کرد. بااینحال، پس از تغییر مدیریت شرکت، قرار است موتورهای همی دوباره به خط تولید بازگردند. طبق گزارشها، گروه کرایسلر بهزودی طی سال جاری در کارخانهٔ خود در میشیگان تولید هر سه نسخهٔ ۵.۷ لیتری، ۶.۴ لیتری و ۶.۲ لیتری سوپرشارژ را آغاز خواهد کرد. این یعنی هرچند خودروسازان به سمت الکتریکیسازی و کوچکسازی پیشرانهها حرکت میکنند ولی هنوز هم تقاضای زیادی برای موتورهای V8 وجود دارد و استلانتیس با مدیریت جدید قصد دارد تا زمان ممکن از این تقاضا بهره ببرد.
فورد
۲۱ فروردین ۱۴۰۴فقط این طراحی هواکش کاربراتورش میارزه به کل ایران خودرو و سایپا
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۴قربون اون کاربراتور six pack که ساخت کارتر هست
این مدل کاربرات که از ۳ کاربرات ۲ دهنه کارتر بهره میگرفت روی موتورهای ۳۴۰ موپار استفاده میشد و در ۱۹۷۰ قدرتش ۲۹۰ اسب بود
Cadillac-V
۲۱ فروردین ۱۴۰۴لعنت خداوند و تمام کائنات بر کارلوس تاوارس
من که تو ایرانم از دستش راضی نیستم حلالش نمیکنم مردم آمرکیا که دیگه جای خود دارند
چلنجرو برقی کرد، مازراتی رو به مرز نابودی کشوند و…
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۴من بار ها در مورد تاوارس یه چیزی گفتم ولی پدال نمیتونه نشون بده، آره دیگه همون که میدونید
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۴پدال ترکوندی
دست گذاشتی روی بهترین موتور آمریکا
کرایسلر با خلق موتور همی انقلابی در طراحی موتورها کرد
شاهکاری که در کلاس تاپ فیول nhra بلوکش تا ۱۱۰۰۰ اسب رو ساپورت میکنه اونم با ۲ تا دلکو msd💪
۴۲۶ همی که در واقع ادامه دهنه راه موتور ۴۱۳ موپار در دهه ۶۰ بود با ۴۲۵ اسب قدرت به رقیبی سرسخت برای ۴۲۷ cammer فورد و ۴۲۷ شورولت بدل شده بود که نمیشد شکستش داد
سال ۱۹۶۴ موپار برای نسکار از یه نمونه مخصوص همی با ۷۵۰ اسب قدرت بهره گرفت که یه کاربرات ۴ دهنه هولی داشت
مهندسین موپار نظیر باب راجر ، تام هوور و ویلیام ورتمن از کسانی بودن که موتور همی رو بوجود اوردن و نامشون رو در تاریخ با یکی از قوی ترین موتورهای جهان گره زدن
بابا مرحبا دوج دارت ۱۹۶۹
بابا مرحبا دوج کرونت ۱۹۵۸
بابا مرحبا پلیموت سوپر برد ۱۹۷۰
amir
۲۱ فروردین ۱۴۰۴آهای ماشالاخان
راستی دیروز یه دونه ایمپالا ۱۹۶۸ اسپرت کوپه سفید خیلی تمیز دیدم شکوه خالص بود کشتی چرخ دار
فک کنمم باید جزو کلاسیکای واقعا کمیاب باشه تو ایران
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۴جاتون خالی یه صحنه دیدم رویایی،
یه منطقه وسیع تو محله مون هست، یه فضای بازه، یه دونه سابربن نسل ۱۱، یه دونه نسل ۱۲ و یه یوکان جدید کنار هم پارک کرده بودن اصلا یه چیزی
Titanium
۲۱ فروردین ۱۴۰۴تو کجا طاها شاید بشناسم
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۴چکیده این مطلب زیبا
((ولی پیشینهٔ این موتورها به بیش از ۷۰ سال قبل بازمیگردد. اولین موتوری که همی نام گرفت، موتور ۴۲۶ یا ۷ لیتری کرایسلر بود که در اواسط دههٔ ۶۰ در نسخههای مسابقهای تولید شد))
((عنوان قویترین و جذابترین نسخهٔ موتورهای همی جدید کرایسلر به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ اختصاص دارد که تا ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. قدرت این موتور در چلنجر دیمن ۱۷۰ با سوخت E85 حتی به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید))
((این نیروگاه ۷ لیتری ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت.))
((متداولترین نسخههای نسل سوم موتورهای همی کرایسلر ۵.۷ لیتری و ۶.۴ لیتری هستند که در خودروهای مختلف دوج، کرایسلر، رم و جیپ استفاده شدند. بااینحال، عنوان قویترین و جذابترین نسخهٔ موتورهای همی جدید کرایسلر به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ اختصاص دارد که تا ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید میکند))
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۴ایول به این موتور
من نمیدونستم، خیلی برام عجیب بود، یعنی نسل ۳ همی نیست درواقع؟
Hf
۲۱ فروردین ۱۴۰۴یک سوال
اینکه محفظه احتراق نیم کره باشه چه تاثیری روی قدرت موتور داره؟
(Ali(chevynova
۲۱ فروردین ۱۴۰۴محفظه احتراق همی بخاطر اونکه حجم بیشتری سوخت و هوا رو در خودش جا میده قدرت بیشتری تولید میکنه
در واقع چمبر این مدل سرسیلندر حجم بیشتری نسبت به بقیه داره
ولی به علت طراحی نیم دایره ای این سرسیلندر امکان استفاده بیش از ۲ سوپاپ رو به اون نمیده
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۴چون سوپاپ هاش بزرگه ولی میتونه هوای خوبی رو انتقال بده.
یه علت دیگه هم اینکه همی ها از گرمای تولید شده استفادهی بهتری میکنن و سر همون قدرت بیشتری دارن.
JDM سابق
۲۱ فروردین ۱۴۰۴دوج باید یه دستی به این موتور بکشه
هنوز که هنوزه بلوکش چدنه نزدیک ۴۰۰ کیلو وزنه!!!!
ساختار همی باعث شده سوپاپها از هم دور بشن و سرسیلندر بزرگتر بشه و متعلقات والو ترین بیشتر بشه کایوت که داستانش جداست ولی هر کدوم از سرسیلندر های همی دوبرابره سر سیلندرای LS و LT هستن که هم باعث افزایش وزن هم باعث بزرگتر شدن انجین میشه متاسفانه دوج همچنان این موتور و سنتی نگه داشته و حتی برای کاهش وزنش هم تلاشی نکرده
Nismo
۲۱ فروردین ۱۴۰۴بلوک چدن از نظر دوام و مقاومت بهتر از بلوک آلمینیوم هست برای تیونینگ و فشار حداکثر
JDM سابق
۲۱ فروردین ۱۴۰۴تقریباً هیچکدوم از ماشین های پرفورمنس جدید بلوکه چدنی ندارن
فقط پیکاپ ها و بیگ بلاک ها چدنی هستن
آلمینیوم عامل اصلی کاهش وزنه که منجر به افزایش پرفورمنس و هندلینگ میشه
Taha Ayoobi
۲۱ فروردین ۱۴۰۴برگام من نمیدونستم نزدیک 400 کیلو وزنشه!
ولی خودم چدن بیشتر دوست دارم
Taha Ayoobi
۲۲ فروردین ۱۴۰۴البته یه سوال،
از اونجایی که معمولا محصولات دوج رو تیون سنگین میکنن و برای یه ماسل کار اونم دوج کاهش وزن و هندلینگ به اندازه بقیه ماشینا مهم نیست، چدن انتخاب بهتری نیست؟
R@min
۲۱ فروردین ۱۴۰۴دلایل کنار گذاشتن همی، مسائل آلایندگی و جایگذاری و ابعاد موتور بود. روی پلتفرم های پیکاپ مشکل وجود نداره اما رو پلتفرم های جدید استلانتیس این موتورها جا نمیشن و نیاز به تغییرات در شاسی هست که خودش هزینه زیادی تحمیل می کنه.
اینکه استلانتیس حاضره این همه هزینه کنه و دوباره برگرده خونه اول یه بحثه، پیش بینی فروش هم خودش معضل بزرگیه ! تو آمریکا بنزین و مالیات محصولات اسپرت سال ب سال گرون تر میشه و ایالت های بزرگ محدودیت های زیادی تحمیل می کنن و تجربه مالکیت محصولات اسپرت سخت و اذیت کننده کرده حالا مبحث آلایندگی هم بگیم دولت آمریکا کاری نداشته باشه.
Amir Machine
۲۱ فروردین ۱۴۰۴این که نوشته موتورهای همی نسل سوم دیگه محفظه کروی ندارن جریانش چیه؟
یعنی مثل موتورهای معمولیه یا هنوزم تفاوت داره؟
R@min
۲۱ فروردین ۱۴۰۴نه دیگه کروی نیستن برای مسائل آلایندگی سر محفظه احتراق تخت شده.
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۱ فروردین ۱۴۰۴موتور همی جدید هم محفظه کروی داره ها
GENERAL CORVETTE
۲۱ فروردین ۱۴۰۴این خودروهای زیر با انجین HEMI عرضه خواهند شد شاید ورژن های کوچک تر HEMI مثل 4.5 لیتری هم عرضه بشه
DODGE CHARGER
DODGE DURANGO
RAM 1500 TRX\TRX REDEYE
RAM 2500 TRX
JEEP:
WRANGLER 392
GRAND CHEEROKE TRACKHAWK
GRAND CHEEROKE L
GRAND WAGONEER
با HEMI کوچک تر:
JEEP:
AVENGER 392
RENEGADE 392
COMPASS 392
CHEEROKE 392
PEUGEOT:
208R GTX PSE
2008R GTX PSE
3008 GTX PSE
408 PSE GTX
CITROEN:
C5X XANTIA
C4X SAFARI
OPEL MOKKA GSX R
ALFA ROMEO:
JUNIOR
TONALE
STELVIO
GUILIA
GUILIETTA
MASERATI:
GHIBLI
GRECALE
GT
MC20 GT1