کرایسلر

نگاهی به تاریخچه و آینده پیشرانه‌های افسانه‌ای V8 همی کرایسلر

پیشرانه‌های همی کرایسلر یکی از مشهورترین موتورهای آمریکایی محسوب می‌شوند. در ادامه به تاریخچهٔ و شرایط آیندهٔ این موتورهای افسانه‌ای خواهیم پرداخت.

موتور همی چیست؟

پیشرانهٔ همی به موتورهایی گفته می‌شود که محفظهٔ احتراق نیم‌کره‌ای شکل دارند. این نوع طراحی باعث بهبود جریان هوا می‌شود که افزایش قدرت را به دنبال دارد. در این نوع موتور، سر سیلندر و پیستون‌ها فرمی گنبدی شکل دارند. هرچند اصطلاح همی در دههٔ ۶۰ ابداع شد ولی پیشینهٔ این موتورها به بیش از ۷۰ سال قبل بازمی‌گردد. اولین موتوری که همی نام گرفت، موتور ۴۲۶ یا ۷ لیتری کرایسلر بود که در اواسط دههٔ ۶۰ در نسخه‌های مسابقه‌ای تولید شد. بااین‌حال، پیشرانه‌هایی با محفظه احتراق کروی سال‌ها قبل از این ساخته شده بودند. اولین موتور کرایسلر که با این نوع محفظهٔ احتراق ساخته شد، پیشرانه‌ای با نام فایرپاور در سال ۱۹۵۱ بود. به‌طورکلی، تاریخچهٔ موتورهای همی را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد:

  • نسل اول از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۸
  • نسل دوم از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱
  • نسل سوم از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۴

نسل اول موتورهای همی

اولین نسخه از موتور فایرپاور کرایسلر که در سال ۱۹۵۱ معرفی شد، ۵.۴ لیتری با ۱۸۰ اسب بخار قدرت بود اما در سال ۱۹۵۷ موتور همی بزرگ‌تری با حجم ۶.۴ لیتر معرفی شد که قدرت را دو برابر کرد. این موتور ۶.۴ لیتری که بین ۳۲۵ تا ۳۴۵ اسب بخار قدرت داشت، مختص خودروهای پرچم‌دار بود و در مدل‌هایی مثل کرایسلر 300C، ایمپریال و کرایسلر نیویورکر استفاده شد. علاوه بر این، از نسل اول موتورهای همی کرایسلر یک نسخهٔ ۴.۸ لیتری با ۱۸۵ اسب بخار قدرت برای خودروهای دسوتو و یک نسخهٔ ۴ لیتری با ۱۴۰ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت برای خودروهای دوج هم ساخته شد.

نسل دوم موتورهای همی

برخلاف نسل اول موتورهای همی کرایسلر که در چند نسخهٔ مختلف ساخته شد، نسل دوم این موتورها فقط شامل یک نسخه یعنی نیروگاه افسانه‌ای ۷ لیتری یا ۴۲۶ بود. این موتور نمادین در دهه ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ در سینهٔ قوی‌ترین ماسل کارهای گروه کرایسلر مثل دوج چارجر و چلنجر و پلیموث باراکودا قرار گرفت. این موتور ابتدا فقط به‌صورت مسابقه‌ای عرضه شد ولی کرایسلر از اواخر دههٔ ۶۰ نسخهٔ جاده‌ای آن را هم ارائه کرد. نسخهٔ جاده‌ای نسبت تراکم پایین‌تر ۱۰.۲ نسبت به ۱۲.۵ نسخهٔ مسابقه‌ای داشت و بجای منیفولد اگزوز فولادی از نمونهٔ آهنی استفاده می‌کرد. این نیروگاه ۷ لیتری ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت.

نسل سوم موتورهای همی

موتورهای همی مدرن کرایسلر از لحاظ ساختار کاملاً با نسل‌های اول و دوم متفاوت هستند. درواقع، این موتورهای جدید دیگر محفظهٔ احتراق نیم‌کره‌ای ندارند ولی ازآنجایی‌که همی تبدیل به نامی نمادین شده بود، کرایسلر برای موتورهای V8 جدید خود همچنان از همین نام استفاده کرد. متداول‌ترین نسخه‌های نسل سوم موتورهای همی کرایسلر ۵.۷ لیتری و ۶.۴ لیتری هستند که در خودروهای مختلف دوج، کرایسلر، رم و جیپ استفاده شدند. بااین‌حال، عنوان قوی‌ترین و جذاب‌ترین نسخهٔ موتورهای همی جدید کرایسلر به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ اختصاص دارد که تا ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قدرت این موتور در چلنجر دیمن ۱۷۰ با سوخت E85 حتی به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید. این در حالی است که نسخه‌های تنفس طبیعی ۵.۷ و ۶.۴ لیتری به ترتیب ۳۴۰ و ۴۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

آیندهٔ موتورهای همی

در دوران مدیریت «کارلوس تاوارس» بر استلانتیس، کرایسلر به تولید پیشرانه‌های همی پایان داد و موتور جدید ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین را جایگزین آن‌ها کرد. بااین‌حال، پس از تغییر مدیریت شرکت، قرار است موتورهای همی دوباره به خط تولید بازگردند. طبق گزارش‌ها، گروه کرایسلر به‌زودی طی سال جاری در کارخانهٔ خود در میشیگان تولید هر سه نسخهٔ ۵.۷ لیتری، ۶.۴ لیتری و ۶.۲ لیتری سوپرشارژ را آغاز خواهد کرد. این یعنی هرچند خودروسازان به سمت الکتریکی‌سازی و کوچک‌سازی پیشرانه‌ها حرکت می‌کنند ولی هنوز هم تقاضای زیادی برای موتورهای V8 وجود دارد و استلانتیس با مدیریت جدید قصد دارد تا زمان ممکن از این تقاضا بهره ببرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۸ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (902 ديدگاه)

    فقط این طراحی هواکش کاربراتورش میارزه به کل ایران خودرو و سایپا

    موافقم 57
    مخالفم 3
    1. (Ali(chevynova

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      قربون اون کاربراتور six pack که ساخت کارتر هست
      این مدل کاربرات که از ۳ کاربرات ۲ دهنه کارتر بهره میگرفت روی موتورهای ۳۴۰ موپار استفاده میشد و در ۱۹۷۰ قدرتش ۲۹۰ اسب بود

      موافقم 36
      مخالفم 24
  2. Cadillac-V

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (136 ديدگاه)

    لعنت خداوند و تمام کائنات بر کارلوس تاوارس
    من که تو ایرانم از دستش راضی نیستم حلالش نمیکنم مردم آمرکیا که دیگه جای خود دارند
    چلنجرو برقی کرد، مازراتی رو به مرز نابودی کشوند و…

    موافقم 39
    مخالفم 12
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (5831 ديدگاه)

      من بار ها در مورد تاوارس یه چیزی گفتم ولی پدال نمیتونه نشون بده، آره دیگه همون که میدونید

      موافقم 23
      مخالفم 12
  3. (Ali(chevynova

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7629 ديدگاه)

    پدال ترکوندی
    دست گذاشتی روی بهترین موتور آمریکا
    کرایسلر با خلق موتور همی انقلابی در طراحی موتورها کرد
    شاهکاری که در کلاس تاپ فیول nhra بلوکش تا ۱۱۰۰۰ اسب رو ساپورت میکنه اونم با ۲ تا دلکو msd💪
    ۴۲۶ همی که در واقع ادامه دهنه راه موتور ۴۱۳ موپار در دهه ۶۰ بود با ۴۲۵ اسب قدرت به رقیبی سرسخت برای ۴۲۷ cammer فورد و ۴۲۷ شورولت بدل شده بود که نمیشد شکستش داد
    سال ۱۹۶۴ موپار برای نسکار از یه نمونه مخصوص همی با ۷۵۰ اسب قدرت بهره گرفت که یه کاربرات ۴ دهنه هولی داشت

    مهندسین موپار نظیر باب راجر ، تام هوور و ویلیام ورتمن از کسانی بودن که موتور همی رو بوجود اوردن و نامشون رو در تاریخ با یکی از قوی ترین موتورهای جهان گره زدن

    بابا مرحبا دوج دارت ۱۹۶۹
    بابا مرحبا دوج کرونت ۱۹۵۸
    بابا مرحبا پلیموت سوپر برد ۱۹۷۰

    موافقم 37
    مخالفم 21
    1. amir

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3857 ديدگاه)

      آهای ماشالاخان
      راستی دیروز یه دونه ایمپالا ۱۹۶۸ اسپرت کوپه سفید خیلی تمیز دیدم شکوه خالص بود کشتی چرخ دار
      فک کنمم باید جزو کلاسیکای واقعا کمیاب باشه تو ایران

      موافقم 22
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5831 ديدگاه)

        جاتون خالی یه صحنه دیدم رویایی،
        یه منطقه وسیع تو محله مون هست، یه فضای بازه، یه دونه سابربن نسل ۱۱، یه دونه نسل ۱۲ و یه یوکان جدید کنار هم پارک کرده بودن اصلا یه چیزی

        موافقم 15
        مخالفم 3
        1. Titanium

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (351 ديدگاه)

          تو کجا طاها شاید بشناسم

          موافقم 2
          مخالفم 4
  4. (Ali(chevynova

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (7629 ديدگاه)

    چکیده این مطلب زیبا

    ((ولی پیشینهٔ این موتورها به بیش از ۷۰ سال قبل بازمی‌گردد. اولین موتوری که همی نام گرفت، موتور ۴۲۶ یا ۷ لیتری کرایسلر بود که در اواسط دههٔ ۶۰ در نسخه‌های مسابقه‌ای تولید شد))

    ((عنوان قوی‌ترین و جذاب‌ترین نسخهٔ موتورهای همی جدید کرایسلر به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ اختصاص دارد که تا ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. قدرت این موتور در چلنجر دیمن ۱۷۰ با سوخت E85 حتی به ۱۰۲۵ اسب بخار رسید))

    ((این نیروگاه ۷ لیتری ۴۲۵ اسب بخار قدرت داشت.))

    ((متداول‌ترین نسخه‌های نسل سوم موتورهای همی کرایسلر ۵.۷ لیتری و ۶.۴ لیتری هستند که در خودروهای مختلف دوج، کرایسلر، رم و جیپ استفاده شدند. بااین‌حال، عنوان قوی‌ترین و جذاب‌ترین نسخهٔ موتورهای همی جدید کرایسلر به نیروگاه ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ اختصاص دارد که تا ۷۹۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند))

    موافقم 15
    مخالفم 17
  5. Taha Ayoobi

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5831 ديدگاه)

    ایول به این موتور

    من نمی‌دونستم، خیلی برام عجیب بود، یعنی نسل ۳ همی نیست درواقع؟

    موافقم 14
    مخالفم 9
  6. Hf

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (69 ديدگاه)

    یک سوال
    اینکه محفظه احتراق نیم کره باشه چه تاثیری روی قدرت موتور داره؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (7629 ديدگاه)

      محفظه احتراق همی بخاطر اونکه حجم بیشتری سوخت و هوا رو در خودش جا میده قدرت بیشتری تولید میکنه
      در واقع چمبر این مدل سرسیلندر حجم بیشتری نسبت به بقیه داره
      ولی به علت طراحی نیم دایره ای این سرسیلندر امکان استفاده بیش از ۲ سوپاپ رو به اون نمیده

      موافقم 20
      مخالفم 8
      1. Taha Ayoobi

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (5831 ديدگاه)

        چون سوپاپ هاش بزرگه ولی میتونه هوای خوبی رو انتقال بده.
        یه علت دیگه هم اینکه همی ها از گرمای تولید شده استفاده‌ی بهتری میکنن و سر همون قدرت بیشتری دارن.

        موافقم 10
        مخالفم 3
  7. JDM سابق

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (927 ديدگاه)

    دوج باید یه دستی به این موتور بکشه
    هنوز که هنوزه بلوکش چدنه نزدیک ۴۰۰ کیلو وزنه!!!!
    ساختار همی باعث شده سوپاپها از هم دور بشن و سرسیلندر بزرگتر بشه و متعلقات والو ترین بیشتر بشه کایوت که داستانش جداست ولی هر کدوم از سرسیلندر های همی دوبرابره سر سیلندرای LS و LT هستن که هم باعث افزایش وزن هم باعث بزرگتر شدن انجین میشه متاسفانه دوج هم‌چنان این موتور و سنتی نگه داشته و حتی برای کاهش وزنش هم تلاشی نکرده

    موافقم 20
    مخالفم 5
    1. Nismo

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1767 ديدگاه)

      بلوک چدن از نظر دوام و مقاومت بهتر از بلوک آلمینیوم هست برای تیونینگ و فشار حداکثر

      موافقم 21
      مخالفم 6
      1. JDM سابق

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (927 ديدگاه)

        تقریباً هیچکدوم از ماشین های پرفورمنس جدید بلوکه چدنی ندارن
        فقط پیکاپ ها و بیگ بلاک ها چدنی هستن
        آلمینیوم عامل اصلی کاهش وزنه که منجر به افزایش پرفورمنس و هندلینگ میشه

        موافقم 12
        مخالفم 2
        1. Taha Ayoobi

          ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (5831 ديدگاه)

          برگام من نمی‌دونستم نزدیک 400 کیلو وزنشه!
          ولی خودم چدن بیشتر دوست دارم

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. Taha Ayoobi

          ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
          سوابق: (5831 ديدگاه)

          البته یه سوال،
          از اونجایی که معمولا محصولات دوج رو تیون سنگین میکنن و برای یه ماسل کار اونم دوج کاهش وزن و هندلینگ به اندازه بقیه ماشینا مهم نیست، چدن انتخاب بهتری نیست؟

  8. R@min

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2204 ديدگاه)

    دلایل کنار گذاشتن همی، مسائل آلایندگی و جایگذاری و ابعاد موتور بود. روی پلتفرم های پیکاپ مشکل وجود نداره اما رو پلتفرم های جدید استلانتیس این موتورها جا نمیشن و نیاز به تغییرات در شاسی هست که خودش هزینه زیادی تحمیل می کنه.

    اینکه استلانتیس حاضره این همه هزینه کنه و دوباره برگرده خونه اول یه بحثه، پیش بینی فروش هم خودش معضل بزرگیه ! تو آمریکا بنزین و مالیات محصولات اسپرت سال ب سال گرون تر میشه و ایالت های بزرگ محدودیت های زیادی تحمیل می کنن و تجربه مالکیت محصولات اسپرت سخت و اذیت کننده کرده حالا مبحث آلایندگی هم بگیم دولت آمریکا کاری نداشته باشه.

    موافقم 6
    مخالفم 15
    1. Amir Machine

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1344 ديدگاه)

      این که نوشته موتورهای همی نسل سوم دیگه محفظه کروی ندارن جریانش چیه؟
      یعنی مثل موتورهای معمولیه یا هنوزم تفاوت داره؟

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. R@min

        ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2204 ديدگاه)

        نه دیگه کروی نیستن برای مسائل آلایندگی سر محفظه احتراق تخت شده.

        موافقم 4
        مخالفم 2
  9. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (484 ديدگاه)

    موتور همی جدید هم محفظه کروی داره ها

    موافقم 9
    مخالفم 5
  10. GENERAL CORVETTE

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (141 ديدگاه)

    این خودروهای زیر با انجین HEMI عرضه خواهند شد شاید ورژن های کوچک تر HEMI مثل 4.5 لیتری هم عرضه بشه

    DODGE CHARGER
    DODGE DURANGO
    RAM 1500 TRX\TRX REDEYE
    RAM 2500 TRX
    JEEP:
    WRANGLER 392
    GRAND CHEEROKE TRACKHAWK
    GRAND CHEEROKE L
    GRAND WAGONEER

    با HEMI کوچک تر:

    JEEP:
    AVENGER 392
    RENEGADE 392
    COMPASS 392
    CHEEROKE 392

    PEUGEOT:
    208R GTX PSE
    2008R GTX PSE
    3008 GTX PSE
    408 PSE GTX

    CITROEN:
    C5X XANTIA
    C4X SAFARI

    OPEL MOKKA GSX R

    ALFA ROMEO:
    JUNIOR
    TONALE
    STELVIO
    GUILIA
    GUILIETTA

    MASERATI:
    GHIBLI
    GRECALE
    GT
    MC20 GT1

    موافقم 2
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا